4 ohms en 8 ohms geraak er niet meer uit nu
Re: 4 ohms en 8 ohms geraak er niet meer uit nu
Aah, ik er door je tekst vanuit dat ze per stuk 8 ohm waren.
"Maar de cab die er onder staat is een ashdown ba210 deep met 2 10 inch speakers maar deze zijn 8 ohms."
In dat geval zou je idd beter een 15" op 8 ohm kunnen hebben.
Mocht nu toch niet uit de voeten kunnen met die Celestion 15" ivm met de kast volume. De Eminence Kappa Pro 15 is een mooie speaker voor ongeveer het zelfde geld.
"Maar de cab die er onder staat is een ashdown ba210 deep met 2 10 inch speakers maar deze zijn 8 ohms."
In dat geval zou je idd beter een 15" op 8 ohm kunnen hebben.
Mocht nu toch niet uit de voeten kunnen met die Celestion 15" ivm met de kast volume. De Eminence Kappa Pro 15 is een mooie speaker voor ongeveer het zelfde geld.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er een 4 ohm 15" in de combo geplaatst omdat je dan al het max vermogen hebt zonder een extra cab.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
Ik weet niet of hij dit zelf wist dat ze de speaker vervangen hadden met een 15 inch op 4 ohms.
De speaker is vervangen geweest door keymusic 5 jaar geleden.
Dus neem hem niks kwalijk.
behalve dat de luidspreker niet geschikt is voor een kast van normaal formaat. Als je lichtgewicht wilt, is de faitalpro die ik noemde en optie. De Kappa Pro is dik 10kg, het enige is dat je weet dat die bevalt.
Ga je zeker weten verder met de bestelde Celestion?
Trouwens, hoe zo heb je over? Als je de 15" in 4ohm stuk gespeeld je hebt, speel je met de 8ohm versie toch even luid alleen dan met een versterker die het vermogen met meer moeite levert?
Trouwens, hoe zo heb je over? Als je de 15" in 4ohm stuk gespeeld je hebt, speel je met de 8ohm versie toch even luid alleen dan met een versterker die het vermogen met meer moeite levert?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema schreef: ↑02 mar 2023, 15:44 behalve dat de luidspreker niet geschikt is voor een kast van normaal formaat. Als je lichtgewicht wilt, is de faitalpro die ik noemde en optie. De Kappa Pro is dik 10kg, het enige is dat je weet dat die bevalt.
Nogmaals één 15 inch speaker op 4 ohms gaat niet samen met een andere externe speaker van 8 ohms dat kom je uit op iets meer dan 2 ohms wat nefast is in het slechtste geval voor je amp.
Nu de speaker toch de geest heeft gegeven heb ik gedaan zoals de originele versie van de toneman één 15 inch ingestoken op 8 ohms. Met dat verschil de speaker nu is een 400 inplaats van 300 watt. Een toneman levert pieken tot 500 watt. Een beetje meer overschot kan volgens mij geen kwaad en volgens een reparateur van versterkers ook niet.
Er wordt nogal veel fuzz gebruikt en fuzz is niet mals voor je speakers .
De celestion die stuk is was top van geluid en ik ga er vanuit dat de nieuwe dit ook zal zijn..
Dus ja morgen is hij in huis . Het blijft de celestion.
Nieuwe installatie is dus als volgt.
Ashdown toneman 300 combo
Intern 15 inch speaker 400 w 8 ohms
Extern ashdown ba210 t deep 2x 10 inch speaker 210 w 8 ohms.
Dus combinatie levert dan alles wat kan verdeeld over de speakers.
U zegt deze speaker is totaal niet geschikt voor deze kast. Wat loopt er dan verkeerd als de kast niet geschikt is?
De amp zelf kan maximaal 300 w full power leveren . De speaker heeft veel overschot als de combo alleen wordt gebruikt want dan heb je iets van rond de 200 watt.
De eigenschappen van deze Celestion zijn voor een gesloten kast wel bruikbaar. Gepoort wil deze woofer dik 600 liter kast zien, en de reflexpoort onder 30hz afstemmen. Dit is onpraktisch groot, maar bij gesloten kan het prima. Ik had niet gevraagd of dit in een gesloten kast komt
My bad. Celestion maakt mooi spul, maar deze is voor basgitaar een typisch ding. Gesloten 15" kan natuurlijk wel.
Edit: ik zie hier wel 2 baspoorten https://reverb.com/item/63329350-ashdow ... -combo-amp

Edit: ik zie hier wel 2 baspoorten https://reverb.com/item/63329350-ashdow ... -combo-amp
De kast is niet gesloten.Rdatema schreef: ↑02 mar 2023, 19:28 De eigenschappen van deze Celestion zijn voor een gesloten kast wel bruikbaar. Gepoort wil deze woofer dik 600 liter kast zien, en de reflexpoort onder 30hz afstemmen. Dit is onpraktisch groot, maar bij gesloten kan het prima. Ik had niet gevraagd of dit in een gesloten kast komtMy bad. Celestion maakt mooi spul, maar deze is voor basgitaar een typisch ding. Gesloten 15" kan natuurlijk wel.
Is een gepoorte
Moet ik deze poorten dan dichtmaken?Rdatema schreef: ↑02 mar 2023, 19:28 De eigenschappen van deze Celestion zijn voor een gesloten kast wel bruikbaar. Gepoort wil deze woofer dik 600 liter kast zien, en de reflexpoort onder 30hz afstemmen. Dit is onpraktisch groot, maar bij gesloten kan het prima. Ik had niet gevraagd of dit in een gesloten kast komtMy bad. Celestion maakt mooi spul, maar deze is voor basgitaar een typisch ding. Gesloten 15" kan natuurlijk wel.
Of gewoon zo laten.
Eerst lekker zo laten, als het niet klinkt zoals gehoopt kunnen we verder kijken toch 

Zie toevallig hier,soort gelijke situatie met een woofer die ongeschikte parameters heeft voor de kast waarin die zou komen:
viewtopic.php?f=11&t=78480&p=1710295#p1710295
gesloten geeft dan veel minder een probleem,minder opslingering en minder misafstemming. De achterzijde van de conus draagt dan niet meer bij via de poort, maar wordt als luchtrem gebruikt. De q-waarde komt hierdoor minder nadelig uit en de kwaliteit is beter, de kwantitatieve weergave is minder maar qua klank is dat wellicht prettiger.
viewtopic.php?f=11&t=78480&p=1710295#p1710295
gesloten geeft dan veel minder een probleem,minder opslingering en minder misafstemming. De achterzijde van de conus draagt dan niet meer bij via de poort, maar wordt als luchtrem gebruikt. De q-waarde komt hierdoor minder nadelig uit en de kwaliteit is beter, de kwantitatieve weergave is minder maar qua klank is dat wellicht prettiger.