Vervangen cooling fan. Welke?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
JohandeJong

Vervangen cooling fan. Welke?

Bericht door JohandeJong »

Ik heb onlangs een Warwick Gnome versterkertje aangeschaft.
Wonderbaarlijk waar deze toe in staat is. Krachtig en neutraal.
Enig probleem is dat de koeler nogal veel geluid produceert. Voor zover ik kan waarnemen is het vooral de luchtstroom weke goed hoorbaar is.
Meestal geen probleem maar wel hinderlijk als ik thuis op laag volume wat aan het spelen ben.
Nu ben ik op zoek naar een minder luidruchtig exemplaar. Ik heb echter weinig verstand van dit soort dingen en wil niet het risico lopen dat ik een exemplaar monteer welke ongeschikt is voor deze versterker.
Wat er nu in zit is een Crown AGE03010F12M van 30x30x10 12v. Plaatje:
Koeler.jpg
Koeler.jpg (55.61 KiB) 301 keer bekeken
Volgens Joey doet deze 7500 RPM , en verplaatst hij 3.73 CFM / 0.11 m3 aan lucht met 24dba.

Tijdens mijn zoektocht ben ik o.a. deze tegengekomen: https://www.amazon.nl/SUNON-30x30x10mm- ... B07ZBSFX8J
Draaisnelheid: 8600 omw/min, luchtdebiet: 7,8 m³/h, belofte: 20dB(A), Vapolager.

Niet de goedkoopste maar volgens mij wel passend en met voldoende luchtstroom en stiller (20 dB).
Heeft iemand hier kijk op en kan vertellen of deze wel of niet geschikt is?

Omdat deze Sunon een hoger toerental en grotere luchtstroom heeft dan de originele zou ik het toerental ook nog omlaag kunnen brengen waardoor het geluid ook nog zou kunnen verminderen.
Ik weet dat dit kan met een weerstandje. Maar welk weerstandje? Hiervan heb ik geen verstande. Het aan elkaar solderen gaat wel lukken.

Ieder advies is welkom.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
JohandeJong

Re: Vervangen cooling fan. Welke?

Ik heb de vraag ook even aan Warwick gesteld.
De volgende dag meteen antwoord gekregen.
Gezien de specificaties van de originele en de Sunon ventilator is de Sunon een prima vervanger met, volgens de specificaties, 4dB minder geluid.
Ik denk dat ik dit maar ga proberen.
Ik weet nog steeds niet hoe ik het toerental iets kan verlagen en daarmee nog een paar dB te kunnen weghalen. Weerstandje? Maar wat en hoe?
www1702

Bericht door www1702 »

http://www.blackfiveservices.co.uk/fanspeed.shtml
Let wel op, een te lage spanning kan er voor zorgen dat de fan niet begint te draaien. Dat voltage zou je met een regelbare voeding kunnen testen. Zou naar 9v gaan als laagste.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
JohandeJong

Dank. Ik ga dat bestuderen.
Plaats reactie