Lichtgewicht versterker / speakerkast

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
HNZ

Re: Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door HNZ »

Basmeisje schreef: 01 jun 2023, 10:45
HNZ schreef: 01 jun 2023, 10:44

Er is de GR Superlight serie. Slechts 7,8 kilo voor een 2x10" - lichter wordt het niet :D https://www.thomann.de/nl/gr_bass_sl210 ... series.htm
Wow! Wat licht! Komt daar dan nog wel wat volume en bass uit?
Geen idee, maar dat neem ik wel aan. :D
Hans58
Nestor Magnificus

Re: Lichtgewicht versterker / speakerkast

Bericht door Hans58 »

Onderschat die spullen van GR niet. Ik heb zelf vorig jaar een 350 top van GR gekocht en die in de winkel bij Bax uitgeprobeerd met een GR210 en dat klonk geweldig.
Omdat ik zelf zeer tevreden was over de 2 stuks EBS Classic 112 kastjes die ik al had, heb ik die vanzelfsprekend gewoon gehouden maar ik zou GR zeker overwegen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
basfalt

Bericht door basfalt »

Op TalkBass krijgen de GR Bass kastjes ook hele goede reviews, zowel voor sound als volume.
jorren
moderator

Bericht door jorren »

De GR AT klinkt akelig lekker!!
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Jazeker, maar die Aerotech versies zijn wel een stukkie duuâhdâh
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
LemmyNL

Bericht door LemmyNL »

jorren schreef: 01 jun 2023, 11:51 De GR AT klinkt akelig lekker!!
Is ie....... GReAT? :mrgreen:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Acoustic Alignment maakt ook heel erg goed draagbare en goed klinkende cabinets. Je kunt de gegevens op het forum vinden: viewtopic.php?f=19&t=65045
Sietze Postma

Re: Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Sietze Postma »

Basmeisje schreef: 01 jun 2023, 10:45
HNZ schreef: 01 jun 2023, 10:44 Er is de GR Superlight serie. Slechts 7,8 kilo voor een 2x10" - lichter wordt het niet :D https://www.thomann.de/nl/gr_bass_sl210 ... series.htm
Wow! Wat licht! Komt daar dan nog wel wat volume en bass uit?
De speakerkasten van Vanderkley zijn ook licht én krachtig. Ik gebruik een 112 MNT. Weegt 15 kg en kan 600 Watt RMS verstouwen :-)
Ik loop nu in één keer met alles wat ik nodig heb van de auto naar waar ik ook heen wil: Bas en iPad in een gigbag op mijn rug, de Vanderkley in de ene hand, een tas met snoeren en een Marbass Little Mark III (weegt ook bijna niets) in de andere hand.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

BassKees schreef: 01 jun 2023, 12:34 Acoustic Alignment maakt ook heel erg goed draagbare en goed klinkende cabinets. Je kunt de gegevens op het forum vinden: viewtopic.php?f=19&t=65045
Dank u Kees, AA gebruiker en ambassadeur ;-)

Maar ook Lemmy:
LemmyNL schreef: 01 jun 2023, 09:25 Oke... hallo!

Ik denk dat er wel wat zal zijn, de ontwikkeling heeft niet stilgestaan ;)

Het eerste wat in me opkomt is dit: viewtopic.php?f=19&t=65045
Maar dat is slechts één van veel verschillende opties. Je zult snel genoeg goede tips krijgen.
De wens de website te updaten, en georganiseerde linkjes aan te maken is blijkbaar nog steeds niet sterk genoeg aanwezig - lezen vanaf het begin van het commerciele topic is wel een flinke reis ;-)

Shortlist zou dan zijn (let op, wij van WC eend...) B-112, E-120 en de B-110. Testen van anderen zitten achter de linkjes, we gaan daar niet buiten ons topic reclame over maken. Puur als overzicht even relevante linkjes, hopelijk is dat toegestaan.

Wat me opvalt aan de vraag en de reacties is het volgende: de genoemde kasten zijn allemaal krachtig, maar niet bepaald handzaam.
Een 16kg* VDK 12MNT is wellicht nog compact te noemen in vergelijking, maar je zet dit niet met 1 hand in de kofferbak denk ik. *aldus website
Een 2x10 onder 10kg is bizar licht, maar wellicht (wel licht, haha) dan weer iets om goed mee op te passen tijdens het rondlopen.

Wij hadden met de E-118 een kast van 8,5kg en zonder tweeter minder dan 8kg (forumlid Henk Slegtkamp heeft er 2 en is happy user) maar de B-112 met hetzelfde formaat is met 12,4kg eigenlijk niet veel minder ergonomisch vanwege het grote handvat en de afmetingen van 40x30x40 cm.
Wat ik wil zeggen: rond 10kg is alles wel draagbaar en is de handzaamheid & ergonomie wat de grootste voordelen oplevert.

We zijn daarom niet verder gegaan met de ontwikkeling van onze 1x12" onder 10kg kast, het formaat was nadeliger dan het gewicht. En een lichte kast zónder concessies voor de klank, moeten wij nog ontwerpen 8)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema

Bericht door Rdatema »

shit, het was niet de bedoeling een leuk gesprek dood te meppen, ga vooral door :oops: :mrgreen:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Slegtkamp

Bericht door Slegtkamp »

Beste Basmeisje,

Voor mij was lichtgewicht destijds ook een belangrijke wens. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een losse versterker van ruim twee kilo en twee baskastjes met 10' speakers zonder tweeter van. http://www.acousticalignment.nl/ Ze wegen rond 6,5 kilo per stuk en zijn voor mij "op maat gemaakt". Als het moet gaat het enorm hard en blijven zuiver. Je zou eens contact met hen kunnen opnemen voor een goed advies. Daarvoor speelde ik over twee boxen (C4) van Phil Jones. Deze wegen rond de 14 kilo per stuk. Met een klein steekwagentje is dat ook goed te doen. Wat mij betreft veel waar voor je geld. Er is een recensie over deze boxjes te vinden in een Bassist ergens vorig jaar. Met die baskastjes heb je zeker zuiver volume genoeg voor een kleine zaal. Natuurlijk zijn er veel meningen en ervaringen. Veel succes met je zoektocht.
Vriendelijke groet Henk Slegtkamp
Plaats reactie