Via een bandlid kan ik een vintage peavy 4x12 cab (leeg) kosteloos overnemen.
Gezien dit een leuk hobby project kan worden, wil ik hier wel mee aan de slag: nieuwe tolex, ander speakerdoek,...
Graag zou ik er een 4ohm cab van maken, zodat ik mijn Ashdown ABM 600 tenvolle kan benutten.
Ik las dat de celestion BN12-300s werden aangeraden voor bas? Maar welke impedantie dien ik dan te kopen? Ben niet echt op de hoogte van serie en parallel schakelingen.
Ter info, speel in een post-metal band. Standaard staat er gain aan, regelmatig overdrive en/of fuzz eroverheen.
4x12 cabinet
Re: 4x12 cabinet
16 ohm, alle speakers in parallel, of 4 ohm, 2paar parallele speakers in serie, allebei is 4 ohm in totaal.
Maar hoe erg ziet het tolex eruit? En is het cabinet verder wel lekker stevig? Is het qua afmetingen een beetje handig?
Ik vraag dit omdat zelf een cabiet bouwen niet zoo moeilijk is, en het wel belangrijk is dat je aan het einde iets hebt waar je wat mee kunt, per slot van rekening ga je er toch best wat geld in steken.
Je zou ook kunnen kijken voor eminence speakers, wat goedkoper dan celestion denk ik.
Maar hoe erg ziet het tolex eruit? En is het cabinet verder wel lekker stevig? Is het qua afmetingen een beetje handig?
Ik vraag dit omdat zelf een cabiet bouwen niet zoo moeilijk is, en het wel belangrijk is dat je aan het einde iets hebt waar je wat mee kunt, per slot van rekening ga je er toch best wat geld in steken.
Je zou ook kunnen kijken voor eminence speakers, wat goedkoper dan celestion denk ik.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Ik heb je een PB gestuurdDimitrid schreef: ↑15 jun 2023, 20:31 Via een bandlid kan ik een vintage peavy 4x12 cab (leeg) kosteloos overnemen.
Gezien dit een leuk hobby project kan worden, wil ik hier wel mee aan de slag: nieuwe tolex, ander speakerdoek,...
Graag zou ik er een 4ohm cab van maken, zodat ik mijn Ashdown ABM 600 tenvolle kan benutten.
Ik las dat de celestion BN12-300s werden aangeraden voor bas? Maar welke impedantie dien ik dan te kopen? Ben niet echt op de hoogte van serie en parallel schakelingen.
Ter info, speel in een post-metal band. Standaard staat er gain aan, regelmatig overdrive en/of fuzz eroverheen.

Kun je je "hobby'tje" afmaken .....met ( eventueel ) vier Jensen neo's basluidsprekers van 4 Ohm
( ik heb ze per twee aan elkaar verbonden met ti-wraps om beschadigingen te voorkomen )
...Opruim-actie hier ......
- Bijlagen
-
- Jensen BS 12N 250A bass , 1 (Middel).jpg (114.03 KiB) 361 keer bekeken
-
- Jensen BS 12N 250A bass , 2 (Middel).jpg (79.35 KiB) 361 keer bekeken
Originele bedrading met 8 Ohm speakers:
2 paar parrallele 8 ohm speakers in serie = 8 ohm (( 8 || 8 = 4) + (8 || 8 = 4)) = 8
of met 16 Ohm speakers :
2 paar parrallele 16 ohm speakers in serie = 16 ohm (( 16 || 16 = 8 ) + (16 || 16 = 8 )) = 16
AFAIK marshall gebruikte 16 Ohm speakers in de stack cabinets ( volgens boven genoemde regel kom je dan op 16 Ohm per kast uit )
4 Ohm speakers kan natuurlijk ook dan wordt het cabinet 4 Ohm met deze schakeling.
Greetz, Jan
De vraag was een 4 ohm cabinet omdat dan het volledige vermogen van de versterker gebruikt wordt, niet een originele bedrading. Vandaar de twee opties die ik aandroeg.
Vette speakers hoor, die Jensens, niet superhoog rendement, maar met zijn vieren toch 102dB met een enkele Watt (op 1m afstand), 122dB met een 100W versterker. Dus ik denk dat het hard zat zal gaan
Vette speakers hoor, die Jensens, niet superhoog rendement, maar met zijn vieren toch 102dB met een enkele Watt (op 1m afstand), 122dB met een 100W versterker. Dus ik denk dat het hard zat zal gaan

They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Ik ben aan het opruimen Jarno .
De man heeft overigens nog niet gereageerd. ( aan de prijs kan het i.i.g. alvast helemaal nooit liggen
)
Zijn nog helemaal nieuw zelfs.....
De man heeft overigens nog niet gereageerd. ( aan de prijs kan het i.i.g. alvast helemaal nooit liggen

Zijn nog helemaal nieuw zelfs.....
Tjeetje marijntje ,....die "opruim-actie" mbt bovengenoemde/getoonde speakers gaat zeer waarschijnlijk op deze manier helemaal NIET lukken .
De man is in 2018 toegetreden tot BGF ,....maar komt hier zéééér zelden .
Daaruit mag ik concluderen/voorspellen dat 'ie mijn berichtjes/aanbod "ooit" een keer zal gaan lezen.
Hier kan ik natuurlijk niet op gaan wachten.
Ik moet hier namelijk opruimen
Als je dit ooit leest : Sorry man .
De man is in 2018 toegetreden tot BGF ,....maar komt hier zéééér zelden .
Daaruit mag ik concluderen/voorspellen dat 'ie mijn berichtjes/aanbod "ooit" een keer zal gaan lezen.

Hier kan ik natuurlijk niet op gaan wachten.
Ik moet hier namelijk opruimen

Als je dit ooit leest : Sorry man .

Dank voor het meedenken
Mr Lee, ik heb je een bericht teruggestuurd.
Je aanbod is mooi, maar ben voorzien van een set Celestions.
Dank
Mr Lee, ik heb je een bericht teruggestuurd.
Je aanbod is mooi, maar ben voorzien van een set Celestions.
Dank