Ook "gewoon" te koop bij Tone Factory: https://www.tonefactory.nl/kts-titanium ... for-guitarReinforcing material, which is installed in the neck on both sides of the truss rod, is not designed to improve sound quality. The purpose of the reinforcement is not to improve the sound quality, but to reduce the deformation of the neck due to string tension or environmental changes, or to stabilize the movement of the neck when the truss rod is adjusted. At the time of its development, we did not expect it to improve acoustically. However, since then, some excellent acoustic qualities have actually been demonstrated by the builders.
Carbon staven hals
Re: Carbon staven hals
De RVS pennen zitten in mijn 1983 Ibanez MC924, en de titanium pennen zitten in mijn Atelier Z Baby Z-4J. Die titanium rods zijn afkomstig van KTS, een merk van heel veel titanium gitaaronderdelen (neckplates, string clamps voor Floyd Rose tremolos, zadels, you name it). Ibanez maakt er ook gebruik van in sommige Prestige-modellen, bij hen komt het idee ook vandaan. Dit is wat de fabrikant erover vertelt: https://k-t-s.com/en/pages/kts-neck-support-rods
Interessant, E modulus is 10x hoger voor titanium dan voor esdoorn of zo, en het maar 6x zwaarder, dus dan is het interessant. Voor RVS is de E-modulus 20x hoger, maar RVS is dan wel weer dubbel zo zwaar als titanium (dus 12x zo zwaar als hout) dus dan is de vraag of het totale gewicht van de hals niet wat te hoog wordt.
Zelfs aluminium zou je kunnen gebruiken, bijna 6 keer stijver, en maar 3x zwaarder dan hout.
Lijkt me leuk experimentje, los van stijfheid vermindert het ook de demping van een hals, dus die claim op de site van KTS geloof ik wel. Je vervangt materiaal met een hoge demping (hout) door materiaal met een lagere demping (metaal) dus dan kan ik me wel voorstellen dat zo'n hals feller klinkt, en meer nadruk geeft op de grondtoon.
Voor carbon is dat minder evident denk ik, omdat dat meer dempt dan metalen, maar da's meer een gevoel dan iets anders (fiets ervaring), ik heb geprobeerd waardes te vinden, maar kon het niet vinden. Stijfheid en gewicht vergelijken is ook al niet zo makkelijk omdat er allerlei soorten carbon zijn (of tenminste, allerlei verschillende manieren om een carbon staaf te maken)
Zelfs aluminium zou je kunnen gebruiken, bijna 6 keer stijver, en maar 3x zwaarder dan hout.
Lijkt me leuk experimentje, los van stijfheid vermindert het ook de demping van een hals, dus die claim op de site van KTS geloof ik wel. Je vervangt materiaal met een hoge demping (hout) door materiaal met een lagere demping (metaal) dus dan kan ik me wel voorstellen dat zo'n hals feller klinkt, en meer nadruk geeft op de grondtoon.
Voor carbon is dat minder evident denk ik, omdat dat meer dempt dan metalen, maar da's meer een gevoel dan iets anders (fiets ervaring), ik heb geprobeerd waardes te vinden, maar kon het niet vinden. Stijfheid en gewicht vergelijken is ook al niet zo makkelijk omdat er allerlei soorten carbon zijn (of tenminste, allerlei verschillende manieren om een carbon staaf te maken)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
- memoemamey
Ik heb me voor het eerst sinds jaren weer eens ingelogd om hier iets over te zeggen want ben wel enkele jaren bezig geweest met studeren en experimenteren!
Als het over tone gaat is dat voor mij een non discussie,
de variaties tussen verschillende soorten hout zijn zo groot dat daar geen algemene conclusie over te vellen valt. Theoretisch zou een hard materiaal voor meer attack moeten zorgen, maar een heel straf paar oren dat carbon rods in een hals kan herkennen. Onmogelijk volgens mij.
Ik lees dat het hier om een gelamineerde hals gaat, dan is het imo al helemaal een non kwestie.
Wanneer ik het zeker zou doen:
-je speelt graag met dikke snaren, je wil een 4snaar net een lage B bijvoorbeeld, of wil graag flats.
-je bas verhuisd vaak, op en neer naar repetitie het hele jaar door, stevig wat spelen daarbij.
-je houdt van het gemak van bijna nooit afstellen. De halzen die ik verstevig met carbon bewegen met de seizoenen bijna niet. Dus zowel op een koude winteravond als in een stomende kroeg heb je vrijwel dezelfde afstelling & feel bij het spelen. Dat vond ik erg belangrijk.
Ik heb 2 precisions staan met virtueel identieke hals, de ene wel met carbon rods de andere niet.
Horen doe je het niet, maar voelen wel, de bas met carbon rods blijft heerlijk op z'n afstelling hangen.
50 euro meer dan waard imo, ik betaal groothandelprijs 15 euro per rod (iirc) en dan nog eens het werk...
Als het over tone gaat is dat voor mij een non discussie,
de variaties tussen verschillende soorten hout zijn zo groot dat daar geen algemene conclusie over te vellen valt. Theoretisch zou een hard materiaal voor meer attack moeten zorgen, maar een heel straf paar oren dat carbon rods in een hals kan herkennen. Onmogelijk volgens mij.
Ik lees dat het hier om een gelamineerde hals gaat, dan is het imo al helemaal een non kwestie.
Wanneer ik het zeker zou doen:
-je speelt graag met dikke snaren, je wil een 4snaar net een lage B bijvoorbeeld, of wil graag flats.
-je bas verhuisd vaak, op en neer naar repetitie het hele jaar door, stevig wat spelen daarbij.
-je houdt van het gemak van bijna nooit afstellen. De halzen die ik verstevig met carbon bewegen met de seizoenen bijna niet. Dus zowel op een koude winteravond als in een stomende kroeg heb je vrijwel dezelfde afstelling & feel bij het spelen. Dat vond ik erg belangrijk.
Ik heb 2 precisions staan met virtueel identieke hals, de ene wel met carbon rods de andere niet.
Horen doe je het niet, maar voelen wel, de bas met carbon rods blijft heerlijk op z'n afstelling hangen.
50 euro meer dan waard imo, ik betaal groothandelprijs 15 euro per rod (iirc) en dan nog eens het werk...
Rock and/or Roll