Gitaar akkoorden (tabs) omzetten bass tabs

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
sorbonne

Gitaar akkoorden (tabs) omzetten bass tabs

Bericht door sorbonne »

Ik probeer akkoorden wat te ontrafelen van elektrische gitaar tabs daar je meestal de grondtoon (noot) gaat gebruiken op je bas ( denk ik).
Hoe zet je dit dan om?

Neem nu deze electrische gitaar
Ab Bb Ab Gb
Is dit dan op bas A B A G
Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Thx voor de hulp.
Eens ik deze manier leer kennen kan ik toch wel wat gaan jammen aan de hand van de gitaar tabs
padawatje
corr: spawatertje

Re: Gitaar akkoorden (tabs) omzetten bass tabs

Bericht door padawatje »

Ja, dat is een goed startpunt. Volgende stap is bijvoorbeeld om te leren welke noten er nog in die akkoorden zitten en dan af en toe te gebruiken voor wat afwisseling.
sorbonne

Bericht door sorbonne »

padawatje schreef: 23 jun 2023, 15:18 Ja, dat is een goed startpunt. Volgende stap is bijvoorbeeld om te leren welke noten er nog in die akkoorden zitten en dan af en toe te gebruiken voor wat afwisseling.
Inderdaad, zo wil ik stilletjesaan opbouwen
Green Goblin

Bericht door Green Goblin »

Ab Bb Ab Gb op gitaar wordt dan Ab Bb Ab Gb op bas. Niet A B A G.

Een Ab is een halve noot lager dan een A. Zit dus tusden de G en de A in.
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Green Goblin

Overigens is je idee om de grondtoon van een gitaarakkoord te pakken niet fout hoor. Maar een Ab is een akkoord met als grondtoon Ab, een andere noot als
A. De b (es) is geen akkoordnaam, maar een verlaging van de A, net als de # (is) een verhoging is.

Zo vindt je op zowel bas als gitaar op de E-snaar achtereenvolgens de volgende noten: E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D# enzovoort. Maar dezelfde noten kunnen om het verwarrend te maken ook zo heten: E, F, Gb, G, Ab, A, Bb, B, C, Db, D, Eb.
BGF gewichtenlijst
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Green Goblin schreef: 23 jun 2023, 18:59 Overigens is je idee om de grondtoon van een gitaarakkoord te pakken niet fout hoor. Maar een Ab is een akkoord met als grondtoon Ab, een andere noot als
A. De b (es) is geen akkoordnaam, maar een verlaging van de A, net als de # (is) een verhoging is.

Zo vindt je op zowel bas als gitaar op de E-snaar achtereenvolgens de volgende noten: E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D# enzovoort. Maar dezelfde noten kunnen om het verwarrend te maken ook zo heten: E, F, Gb, G, Ab, A, Bb, B, C, Db, D, Eb.

Super bedankt voor deze uitleg.
padawatje
corr: spawatertje

Bericht door padawatje »

Green Goblin schreef: 23 jun 2023, 18:42 Ab Bb Ab Gb op gitaar wordt dan Ab Bb Ab Gb op bas. Niet A B A G.

Een Ab is een halve noot lager dan een A. Zit dus tusden de G en de A in.
Ah ja, natuurlijk. Ik was niet goed wakker daarstraks :facepalm:
sorbonne

Bericht door sorbonne »

sorbonne schreef: 23 jun 2023, 19:24
Green Goblin schreef: 23 jun 2023, 18:59 Overigens is je idee om de grondtoon van een gitaarakkoord te pakken niet fout hoor. Maar een Ab is een akkoord met als grondtoon Ab, een andere noot als

Super bedankt voor deze uitleg.

Ondertussen doen we verder op dit principe, maar nog een kleine vraag.
Als je de gitaarnoten speelt, hoe weet je dan welke bassnaar je moet gebruiken?
Voorbeeld op gitaar: Ab Bb Ab Gb

je kunt dezelfde noten spelen
maar op welke snaar.
De noten komen eigenlijk op elke snaar voor in verschillende toonhoogtes.
Misschien een domme vraag, maar ik heb er moeite mee. Je kunt natuurlijk luisteren naar welke snaren het dichtst bij de klank staat
Green Goblin

Je zegt het zelf eigenlijk al, het maakt in principe niet uit. Wat je zelf wilt. Je laatste zin is een goed uitgangspunt.
BGF gewichtenlijst
Zonderling

Bericht door Zonderling »

padawatje schreef: 23 jun 2023, 15:18 Ja, dat is een goed startpunt. Volgende stap is bijvoorbeeld om te leren welke noten er nog in die akkoorden zitten en dan af en toe te gebruiken voor wat afwisseling.
Je hoeft niet per se akkoord noten te spelen voor de afwisseling, kunnen ook noten zijn die in de toonadder zitten die van toepassing is
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
Plaats reactie