Wat bedoelen sommige settings met
Bas op 4 a clock
Mid op 6 a clock
Enz...
Hoe volg je die stelling.
Bijv 4 a clock is wel heel ver open zetten als je de 4 van een klok aanziet als het cijfer !
Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
- evertalbers
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
Ik denk dat je het in principe letterlijk moet nemen als uitgangspunt/leermoment, om er achter te komen hoe je spullen werken.
Maar tegelijkertijd moet je het met een korrel zout nemen, omdat je vóór (bas, speltechniek) en ná (speaker, akoestiek) de EQ dingen hebt die het geluid beïnvloeden. Uiteindelijk moet je alles gewoon zo instellen dat het voor jou lekker klinkt.
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!

Op de meeste versterkers is een goed uitgangspunt om te starten met alles neutraal (twelve o'clock) en van daaruit naar smaak veranderingen aan te brengen. Ik ben zelf meestal geen liefhebber van extreme EQ-settings, maar mijn Ashdown was een uitzondering omdat de ABM300 die ik had enorm wollig klonk met alles neutraal, en van nature enorm veel sublaag had waardoor ie snel verdronk in een band. Ik draaide de bas op mijn ABM naar 9 uur om wat sub weg te nemen. Effectief leverde dat me meer headroom en zelfs letterlijk meer volume op, omdat dat sublaag versterkervermogen vreet. Sindsdien heb ik een voorliefde gekregen voor wat neutraler klinkende versterkers waaraan ik niet veel hoef te tweaken voor een goede basisklank.
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
LeftyJ schreef: ↑20 jul 2023, 13:20![]()
Op de meeste versterkers is een goed uitgangspunt om te starten met alles neutraal (twelve o'clock) en van daaruit naar smaak veranderingen aan te brengen. Ik ben zelf meestal geen liefhebber van extreme EQ-settings, maar mijn Ashdown was een uitzondering omdat de ABM300 die ik had enorm wollig klonk met alles neutraal, en van nature enorm veel sublaag had waardoor ie snel verdronk in een band. Ik draaide de bas op mijn ABM naar 9 uur om wat sub weg te nemen. Effectief leverde dat me meer headroom en zelfs letterlijk meer volume op, omdat dat sublaag versterkervermogen vreet. Sindsdien heb ik een voorliefde gekregen voor wat neutraler klinkende versterkers waaraan ik niet veel hoef te tweaken voor een goede basisklank.
U keerde dus de bas naar 9 uur terug.
Wat deed je met de andere settings als ik vragen mag.
Mid , treble
340 hz en 1,6 hz
Deep and bright knop
Leer zo altijd bij
Thx a lot
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
Ik draaide wat mids bij (tot ongeveer 2 uur) en de treble hield ik vrij neutraal.
Die andere schakelaars had de ABM-serie niet, er waren alleen 3 EQ-knoppen en daartussenin zaten nog twee paren van twee faders voor tussenliggende frequentiegebieden. Je kunt deze dan ook niet helemaal één op één vergelijken met de Toneman die jij hebt.
Die andere schakelaars had de ABM-serie niet, er waren alleen 3 EQ-knoppen en daartussenin zaten nog twee paren van twee faders voor tussenliggende frequentiegebieden. Je kunt deze dan ook niet helemaal één op één vergelijken met de Toneman die jij hebt.
- Galvanized
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
Ik zou je adviseren om de deep en bright knoppen even met rust te laten, totdat je wat beter begrijpt wat de equalizer doet en de daarbij behorende frequentiegebieden.
De deep switch boost namelijk je laag, maar cut ook je mids. De Bright knop boost het tophoog.
340 hz is laagmid
1,6 hz is hoogmid
De deep switch boost namelijk je laag, maar cut ook je mids. De Bright knop boost het tophoog.
340 hz is laagmid
1,6 hz is hoogmid
AMPEG ROCKET BASS 210
IBANEZ SR1605 PREMIUM
IBANEZ SR1605 PREMIUM
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
Het is eigenlijk zoekwerk om die echte diepe klank en tevens de brute sound te creëren uit de versterker.
Weinig settings te vinden van de toneman 300 , wat altijd meegenomen is.
Weinig settings te vinden van de toneman 300 , wat altijd meegenomen is.
- Mickel Moen
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 19 jul 2023, 22:13
Re: Bass op 4 a clock , mid op 5 a clock ?!
Tja. Evert heeft het al geschreven. Er zijn zoveel variabelen die van invloed zijn. Het instrument, de versterker, evt. effecten, de speakers, de ruimte, muziekstijl en tot slot jezelf.
Ik ben twee weken geleden weer eens intensief bezig geweest om het voor mijn Dynacord-set uit te zoeken. We hadden een lang middagoptreden in het (terrasjes) centrum van de stad. Omdat ik voor het eerst mijn Cordoba Mini akoestische bas naast de Musicman bij een optreden wilde gebruiken, ben ik zowat een hele dag bezig geweest om uit te vogelen hoe ik de versterker wilde hebben om beide instrumenten goed te laten klinken, zonder heel veel in de instellingen te hoeven veranderen bij wisseling instrument. Die Cordoba gedraagt zich immers totaal anders over de versterker dan de Musicman. Bovendien gebruik ik de Dynacord versterker alleen bij grote optredens en dat is niet zo vaak. Mijn oefensetje thuis vergt weer zijn eigen aanpak. En wat er in de oefenruimte staat , staat meestal neutraal of daar zet ik het op.
Terug naar de Dynacord.
Mijn uitgangspunt: Bij bepaalde nummers springen een aantal noten op de hals er echt uit. Die moeten sowieso klinken zoals ik ze wens.
Ten tweede graag een zo gelijkmatig volume bij de verschillende noten. Dit is tricky, want naast de invloed van de set, speelt de ruimte hierbij ook een rol. Speel je op een betonvloer of op een houten vloer. Speel je binnen in een kleine ruimte of buiten. Lastig, lastig.
Uiteindelijk uitgekomen bij deze instellingen voor de Musicman:
En deze voor de Cordoba, waarbij ik de 7bands EQ dus uitschakel.
En wat zegt dat nu? Helemaal niets, behalve, dat je lekker veel tijd moet nemen om het uit te zoeken, waarbij je start met alles op neutraal.
Voor wat theoretische achtergrond:
https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... lizing.php
https://emastered.com/nl/blog/best-equalizer-settings
Ik ben twee weken geleden weer eens intensief bezig geweest om het voor mijn Dynacord-set uit te zoeken. We hadden een lang middagoptreden in het (terrasjes) centrum van de stad. Omdat ik voor het eerst mijn Cordoba Mini akoestische bas naast de Musicman bij een optreden wilde gebruiken, ben ik zowat een hele dag bezig geweest om uit te vogelen hoe ik de versterker wilde hebben om beide instrumenten goed te laten klinken, zonder heel veel in de instellingen te hoeven veranderen bij wisseling instrument. Die Cordoba gedraagt zich immers totaal anders over de versterker dan de Musicman. Bovendien gebruik ik de Dynacord versterker alleen bij grote optredens en dat is niet zo vaak. Mijn oefensetje thuis vergt weer zijn eigen aanpak. En wat er in de oefenruimte staat , staat meestal neutraal of daar zet ik het op.
Terug naar de Dynacord.
Mijn uitgangspunt: Bij bepaalde nummers springen een aantal noten op de hals er echt uit. Die moeten sowieso klinken zoals ik ze wens.
Ten tweede graag een zo gelijkmatig volume bij de verschillende noten. Dit is tricky, want naast de invloed van de set, speelt de ruimte hierbij ook een rol. Speel je op een betonvloer of op een houten vloer. Speel je binnen in een kleine ruimte of buiten. Lastig, lastig.
Uiteindelijk uitgekomen bij deze instellingen voor de Musicman:
En deze voor de Cordoba, waarbij ik de 7bands EQ dus uitschakel.
En wat zegt dat nu? Helemaal niets, behalve, dat je lekker veel tijd moet nemen om het uit te zoeken, waarbij je start met alles op neutraal.
Voor wat theoretische achtergrond:
https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... lizing.php
https://emastered.com/nl/blog/best-equalizer-settings