Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Herman

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Herman »

Oosterwolde Friesland 😅
Herman

Bericht door Herman »

Ik ben inmiddels al in gesprek met de mannen van AA. Een test met een B112 zit in de pen, maar duurt nog ff wegens vakanties en productie…
Jan-ArendBlok

Bericht door Jan-ArendBlok »

Mooi! Daar komt vast wel iets moois uit. Succes!!
Ibanez Musicians, Ibanez Studio's.
Journey Instruments en Ohana akoestische bassen
cremonabass

Bericht door cremonabass »

: Een review van de “nieuwe” EB110 , eigenlijk de doorontwikkelde B110, de heren van AA kunnen hier vast meer over vertellen!
Omdat ik dit kastje hoofdzakelijk voor contrabas zal gebruiken volgen hier mijn indrukken icm contrabas, in een andere post zal ik mijn bevindingen met basgitaar delen.

Ik heb de EB110 zowel thuis, bij een repetitie als bij twee optredens gebruikt in een band met wereldmuziek waar ik zowel pizz en veel gestreken speel.
Zeker het strijken is voor veel cabs een aardige uitdaging gebleken, vaak een schel en blikkerig geluid waar veel eq aan te pas moet komen die dan weer niet past voor het pizz geluid..
Was dan ook een aangename verassing dat de EB110 meteen voor beide speel manieren een zeer fraai geluid gaf zonder aan de knoppen van mijn trickfish mini te hoeven draaien! Een zeer ongekleurde weergave met een zeer mooi geïntegreerde tweeter, eindelijk “my bass only louder”!!
Omdat de EB110 zo’n eerlijke weergave heeft is het natuurlijk wel belangrijk dat je met het akoestische geluid van je bas tevreden bent en een pickup gebruikt die dat goed doorgeeft..
In de repetitie ruimte , een oud school lokaal, werd de thuis indruk bevestigd. Het grootste compliment kwam van de gitarist; “je hoort het kastje helemaal niet” totdat ik de amp op mute zette en er de nodige decibellen verdwenen.
Hierna kwamen twee optredens in een festival in Maastricht in de cellebroeders kapel, mooie oude kapel met veel steen en een hoge welving, de bas klonk onversterkt al erg bassig, het was meteen duidelijk dat het qua versterking een uitdaging zou worden.
De band waarin ik speel bestaat uit een gitarist/saz/ud speler, viool, uitgebreide percussie , contrabas en twee zangers. We spelen niet heel hard, maar bij deze optredens was een klein pa en 3 flinke monitors. Na de soundcheck was duidelijk dat ik niet over het pa hoefde, vanwege de ruime akoestiek van de kapel heb ik flink wat laag en midlaag weggedraaid, midhoog en hoog wat geboost.
Dat resulteerde in een zeer bruikbaar geluid met de EB110, waardoor ik een goede monitor sound had die mijn bas nog steeds natuurlijk liet klinken.
De heren van AA hebben mijn opdracht voor een EB110 binnen, dit is voor contrabas het beste geluid dat ik ooit gehad heb, en ik heb zeer veel merken/kasten gehad en weer doorverkocht :mrgreen:
arjan

Bericht door arjan »

Leuk verhaal! Is de filtering op jouw behoefte aangepast of is dit de “standaard “ van de geëvalueerde B110?
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
cremonabass

Bericht door cremonabass »

Niet op mijn behoefte aangepast, voor zover ik weet da laatste versie van het filter.
Werkt ook met basgitaar erg goed..
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Gave review, voor ons echt een kroon op het werk want we hebben het idee van een 1x8" of ca 15 liter kastje nooit losgelaten maar dit is letterlijk een ontwerp dat in 2014 begon.
Toen eind 2021 Faital met een nieuwe 8" kwam die ook de belastbaarheid had die we nodig hadden konden we eindelijk echt uit de voeten met de 8". Mede vanwege het grote enthousiasme van Johan de Jong is het product daarna in een laatste stadium gekomen. Maar met de laatste versie van de 8" was wel duidelijk dat het geen fullrange naar boven is, dus een tweeter en een filter om het randje van de 8" weg te filteren had nog onze aandacht. De tweeterloze versie hebben we eenvoudig gelaten, wie de tweeter niet nodig heeft (bijv. flatwounds en geen wensen hoog te horen) kan voor deze versie met tweeter al bij ons terecht. Nu is de familie compleet, 1x8" met en zonder tweeter, en als combi een bijzonder krachtige compacte/flexibele setup.

Met dank aan iedereen die het geduld had onze protoype fases te doorlopen en het 'veldwerk' te doen en gedegen feedback te geven!

Edit: O ja, de reden van het aanpassen van de naam EB-110 is vanwege de verwachtingen die het werkt. De B-serie is echt 'vol' bij de open B snaar, de EB-110 is bruikbaar met zijn 48hz afstemming, en wordt ook niet direct dun op de lage B maar het is geen 'dik' feestje. Het werkt, B of E, net waar je staat, het komt er beide wel gebalanceerd uit. Maar de warmte van de B-serie is er net niet. Het meer droge, drukkende en staccato van een E serie doet hem dan weer tekort,er zit meer warmte in dus we houden de afstemming op het midden tussen lage E en lage B. De afstemming maakt, zoals Johan al in zijn reviews beschreef, dat het even luid kan als een B-112 en dat klopt, de 8" kan met de EB afstemming eigenlijk 112dB zonder vervorming weergeven. Maar een kast met een potente 8" een EB-112 noemen gaat zelfs ons te ver :lol: Dus de 110 blijft, en B wordt EB. Een nieuwe 'serie' dus, EB-110. De Bugatti onder de 8" kastjes :dance:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie