Een half jaar heb ik op mijn werk tegen de Headrush aan gekeken. Ik gebruikte hem daar als demonstratie product voor gitaren. Begin mei toch over gegaan tot aanschaf van de MX5, om hem volledig voor bas te gaan gebruiken.
Hieronder mijn ervaring:
Wat ik merk bij basgitaar is dat het dynamisch bereik van de bas volledig verdwijnt in dit pedaal. Om een beetje de klank te krijgen die ik wil, moet ik de input gain omhoog gooien en dat resulteert dan in een flinke bak ruis.
Ik heb allerlei setups geprobeerd, van gitaar amps, bas amps en andere IR’s (impulse responses), uiteindelijk, als ik alle effecten en amps uit zette klonk de Headrush het beste.
Dan is het best een duur volumepedaal.
Als ik kijk naar wat er mogelijk is op gitaar-gebied, is dit juist weer een geweldig apparaat! Meerdere muziek-collega’s gebruiken de MX5 als main amp en het klinkt ook super vet.
De effecten zijn ook gericht op gitaar en zijn moeilijk- tot niet te tweaken voor de bas.
Pedalen:
Ik was een pedalboard met 4 pedaaltjes aan het samenstellen. Wat probeerde ik vooral te gebruiken met de Headrush waren deze 4:
- Reverb.
De MX5 is allround, dan wordt er bespaard op andere dingen. Ik merkte ook dat de Reverb erg simpel en daardoor saai was. Dus niet simpel in: ‘simpel bedienen’, maar simpel in klank.
- Octaver.
De octaver in de MX5 is gewoon niet geschikt voor bas. Of je moet rond fret 15 comfortabel spelen. Nou, ik niet.
- Chorus
De chorus klonk erg goed, vooral op koptelefoon. Ook als ik de MX5 stereo aan sloot klonk dat echt geweldig!
- Distortion
Voor gitaar leuk, de MX5 distortion op bas, bleh