Om een versterker op vol volume te kunnen testen zonder dat de buren hoeven klagen maar eens een dummy load in elkaar geknutseld.
4 draadweerstanden van 50W-4Ω voor een totaal van 200W-4Ω.
Nog testen hoe snel dat hoe heet wordt
+ + + LOST IN SPACE + + +
Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Niet zelf bedacht, is een hulpmiddel om versterkers te testen bij reparatie zonder speaker, maar als je de line-out wilt gebruiken om naar de computer te sturen en daar lekker hard wil gaan zonder dat je je buren gek wilt maken kan je de speaker loskoppelen en vervangen door de dummy load zodat de versterker zijn power kwijt kan.
De ombouw heb ik wel zelf bedacht en gemaakt van restmaterialen en een heatsink van marktplaats. gelijk ook de speaker van de versterker intern losgekoppeld en extern via een speakerkabel gekoppeld zodat ik die makkelijk kan loskoppelen.
Nee niet doen met gloeilampen!
Theoretisch zou het kunnen maar dit soort lampen hebben met koude gloeidraad een weerstand die een factor 10 lager kan liggen dan de nominale (warme) waarde. Dus te groot risico voor je kostbare versterker.
Je zou bijvoorbeeld wel LED-tjes over de dummy weerstand kunnen hangen voor een kleine lichtshow. (2 LED's antiparalel met serieweerstand)
Jimb schreef: ↑04 sep 2023, 14:54
200 Watt Ledje, daar komt wel een bak licht vanaf
DIt geeft dan weer lekker wat warmte in de winter.
Een goede LED straatlantaarn gebruikt ook zo'n 200W, dus je kan er inderdaad een mooie bundel licht vanaf krijgen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Tja, ik wilde m gebruiken om via de line-out naar de computer op te nemen maar dat lukt nog niet echt. geloof dat ik een DI-box nodig heb om het line-out signaal bruikbaar te maken voor mijn audiobox. helaas heb ik twee jaar geleden veel spullen wegedaan waaronder mijn DI-box. dus nu weeer even sparen voor en nieuwe.
Zat zelf aan een 'Warm Audio Direct Box Active' te denken maar weet niet of zo'n dure nodig is...