Micro combo max sound?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Born2Bass

Re: Micro combo max sound?

Bericht door Born2Bass »

De Elf is binnen!

Ik had helaas nog geen tijd om uitgebreid te testen, maar een paar minuutjes waren voldoende om me vanalles al af te vragen.
Om te beginnen de ventilator... in de winkel heb ik die helemaal niet gehoord, maar zodra ik de versterker aan zette was ie duidelijk aanwezig. Geheel in lijn met het ontwerp produceert de dreumes een briesje met een laagfrequent geluid. Een beetje verontrustend als je niet weet of het exemplarisch of standaard* is, als je nog niet besloten hebt of het irritant of onopvallend is...
Net als tijdens de test bij de detailhandel ben ik wederom verbaasd hoeveel bas er met luide overtuiging uit dit kleintje komt. Anders dan toen valt me op hoe 'gekleurd' het geluid is. Nu nog prettig, maar alleen een duurtest zal uitwijzen of de charme blijft. Ook zal een A/B test pas uitwijzen hoe 'diep' dit ding nou echt klinkt en hoe luid. Wel vermoed ik dat deze klankkleur goed door de mix in een band prikt. Jammer alleen dat er voorlopig geen gelegenheid is om dit te testen.

Wordt vervolgd...

[Disclaimer: ik ben een groot voorstander van de aanschaf van spullen in een liefst locale toko. Soms echter dwingt een lage prijs in combinatie met een bijzonder gunstige aanbieding tot het loslaten van principes, zeker als je nog een 'zetje' nodig had 🤷🏽‍♂️ ]

*Navraag in een Trace Elliot Facebook groep levert de feedback dat het standaard is. Aangezien het in de winkel niet hoorbaar was ga ik er van uit dat het tijdens een gig in de kroeg ook verwaarloosbaar zal zijn.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Cool!
pb je nog even je adres, dan sturen we dit weekend onze 1x8" voor evaluatie/feedback van jou. Echt tof dat je dat wil doen. Met name die kleuring, ben benieuwd of dat met onze kast ook zo is. Er vanuit gaande dat de ELF amp niet kleurt. Zit daarop een externe speaker uitgang, of speelt de interne speaker dan ook altijd mee?

Je kunt ons kastje uiteraard ook op een andere versterker testen.

O ja, kun je even de buiten afmetingen opmeten van het kabinet gedeelte, zonder voetjes de hoogte is vooral waar we benieuwd naar zijn.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Born2Bass

Bericht door Born2Bass »

Ok, eerst maar de afmetingen:
340x265x260mm zónder 15mm voetjes.

De amp is 235x155x45mm (235x177x52mm met knoppen).

De speaker + externe speaker zijn samen aan óf uit.

En B-Stock betekent tot nu toe twee kleine beschadigingetjes ontdekt in de lak, ondanks de mooie cover.

Afbeelding
Bijlagen
TC Elf B-Stock.jpg
TC Elf B-Stock.jpg (206.18 KiB) 1101 keer bekeken
TCcover.jpg
TCcover.jpg (155.94 KiB) 1101 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Born2Bass op 08 sep 2021, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Born2Bass

Bericht door Born2Bass »

Rdatema schreef: 08 sep 2021, 13:46 Met name die kleuring, ben benieuwd of dat met onze kast ook zo is. Er vanuit gaande dat de ELF amp niet kleurt.
Ik ga er eigenlijk júist vanuit dat de Elf kleurt... om zo ondanks de beperkingen een goede (afhankelijk van je smaak) indruk te geven.

Wat kleuring betreft herinner ik me vooral een gesprek over de eerste versterker die indruk op me maakte: een Eden stack, waarop een Switzerse bas (geen idee meer welke ik jaren geleden op de Utrechtse muziekbeurs bespeelde) een ontzettend lekkere 'jazz knor' ten gehore bracht (is dat de juiste term voor met name het geluid wat een brugelement kan voortbrengen?).
Een winkelier die ik later bezocht, vond Eden juist te zeer 'Hi-Fi' en na het testen van een SWR versterker, moest ik bekennen dat ik de kleuring inderdaad juist wel lekker vond...
Laatst gewijzigd door Born2Bass op 08 sep 2021, 22:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Born2Bass

Bericht door Born2Bass »

Oh ja... nog een klein detail, mijn Elf weegt 8,1 Kg niet 7,76 Kg zoals de meeste sites aangeven :mrgreen:

Afbeelding
Bijlagen
TC Elf C108 weight.jpg
TC Elf C108 weight.jpg (172.26 KiB) 1076 keer bekeken
Born2Bass

Bericht door Born2Bass »

Rdatema schreef: 24 aug 2021, 17:02 ... Wanneer je de gehele harmonische structuur kunt horen, hoeft het minder hard. Als het laag beter is, hoor je zelfs meer van het hoog. Dat is in home audio ook een reden voor een goed afgeregelde subwoofer, niet alleen het laag profiteert daarvan.
...
Ik denk dat ik dit nu ietsje beter begrijp.
Afgelopen dagen heb ik verschillende cabinets in combinatie met de Elf C108 getest en het lijkt alsof niet alleen het totaalgeluid, maar ook het geluid en het 'karakter' van de Elf zelf verandert.

Mijn ervaringen met Trickfish TF110, TF112 en TF208 heb ik in een ander topic gezet: viewtopic.php?f=5&t=67723&p=1670545&hil ... h#p1670545
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Ik heb een klant van ons gevraagd hoe zijn Trickfish beviel, waarmee bij bij ons kwam testen. Vandaar dat je nu een reactie in het Trickfish topic kunt lezen.

V.w.b. dat door de mix prikken, hierover is een uitgebreider verhaal in het commerciële gedeelte, in het Acoustic Alignment topic (in rubriek Testen staat het B-112 topic, daar wat minder maar wel soortgelijke info). Daar lees je waarom hij schrijft:
Pian0maN schreef: 14 sep 2021, 16:05 Niet al te hard maar vooral voelbaar in plaats zonder gelijk met heel veel mid(laag) door de mix te hoeven prikken.
(...)
Al met al was ik erg onder de indruk van de mooie rondheid van de sound en hoe het echt een tapijt overal onder legde ipv dat het min of meer agressief door een mix heen prikt.
(...)
De tweede gig... ....was met een behoorlijk stevige band, die drummer speelt altijd snoeihard. Maar die sound bleef hoe dan ook overeind, en zowel bij zachte als harde stukken...
(...)
Op basgitaar klinkt 'ie waanzinnig, vooral in de context van een band. Alle details zijn perfect hoorbaar en je prikt moeiteloos door een mix, zonder dat het iel of dun begint te klinken. Het geluid draagt zonder dat het zichzelf hoeft te overschreeuwen.
viewtopic.php?f=19&t=65045&p=1670757#p1670757

Wij kunnen schrijven wat we willen, maar reviews zeggen meer. Je snapt dat we het lastig vinden dat zonder dit gehoord te hebben er stellig beweerd wordt dat niet in het laag, maar juist veel hoger de definitie zit. Dit gaat alleen op wanneer het laag juist niet een dragende definitie kan neerzetten. Maar als die er wel is, is hoeft het minder hard om jezelf goed te horen... denken wij ;-)

Niet bedoeld als reclame, dit principe geldt voor elke fullrange basscab.
Born2Bass

Bericht door Born2Bass »

Inmiddels al weer twee jaar :shock: verder na de laatste reaktie op dit topic. En inmiddels ook een jaar na aanschaf van mijn huidige 'micro' combo: Trickfish Bullhead Mini 500 + TF110.

Twee jaar betekent ook enige ervaringen rijker met gear, repetities en optredens. Conclusie? ...die is er nog steeds niet... wat de ervaring vooral leert is dat elke setting anders is en om andere oplossingen vraagt.

Spelen in een muziekwinkel en thuis lijkt het makkelijkst om 'mijn' sound te vinden. Lijkt, want een Aguilar Tonehammer klinkt geweldig met een TC Electronic RH210 in de ene winkel, maar bagger met Trickfish cabinets in de andere.
Repeterend met een fanfare is mijn Trickfish setje meer dan voldoende om met een volledig orkest te kunnen spelen, maar tijdens de uitvoering moet er toch wat met cabinetten van bas en gitaar geschoven worden, want vooral de frequenties van de laatste maken mijn bas voor mezelf onhoorbaar.
Storende frequenties van anderen blijken in de repetitieruimte met een meer allround georiënteerde band met twee gitaristen, toetsen en blazers makkelijk te compenseren door midlaag bij te draaien in een Hartke 4×10 die op de grond staat.
Tijdens een optreden met diezelfde band is door de 'glazen' akoestiek van de ruimte niets in staat de bas hoorbaar te maken, behalve de speakerkast op oorhoogte plaatsen en uiteindelijk is het geluid redelijk als ook de geluidsman een aantal frequenties en geluidsbronnen dempt.

Een 'micro' set kan dus voldoen en heel lekker klinken.
Toch is de sound vooralsnog 'lekkerder' met meerdere speakers. Veel kan bereikt worden met het 'bijdraaien' van 'laag', maar ik denk er toch sterk over om nog een TF112M toe te voegen... :)
Sjtevel 1984

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als je jezelf niet hoort, helpt het bij mij om meer mids bij te draaien. 1kHz en 1,5kHz zijn voor mij de beste frequenties.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Born2Bass schreef: 19 nov 2023, 12:19 Tijdens een optreden met diezelfde band is door de 'glazen' akoestiek van de ruimte niets in staat de bas hoorbaar te maken, behalve de speakerkast op oorhoogte plaatsen en uiteindelijk is het geluid redelijk als ook de geluidsman een aantal frequenties en geluidsbronnen dempt.
We hebben het (kleine 1x8) er 2 jaar geleden al over gehad via whatsapp, een inmiddels is onze 1x8" - EB-110 -* gegroeid tot echt Acoustic Alignment product, de slogan Limited size, Unlimited sound is natuurlijk relatief maar ook wel passend. Mocht je het leuk vinden dan pakken we het nog weer eens op, ben benieuwd naar je feedback of het ook met onze compacte kasten niet lukt. Door een andere benadering van spreiding en (sub)laag is de ervaring meestal dat het wél lukt waar het doorgaans niet lukt.

*op dezelfde pagina wordt even daarboven door cremonabass de eerste gebruikerservaring beschreven, maar dan vooral voor contrabas.
Hier zonder tweeter, met destijds het idee dat dit een lage B afstemming optimaal zou weergeven: B-110. Hierop zijn we teruggekomen, omdat Faital in 2023 met een 8" kwam die minder gevoelig is maar vanaf 42Hz al volledig in te zetten is, deze komt volgende maand in de 2x8" wss in ons commerciële topic voorbij. De naam is 'genuanceerd' van B-110 naar EB-110 (kan icm 5-snaar maar geen offer gebracht in gevoeligheid ten gunste van 5-snaar).De afstemming houdt het midden tussen optimaal voor lage B en E, dus werd het later de EB-110.

Uiteraard is een TF112 erbij ook een oplossing, en hulp van een technicus is ook niet geheel onbelangrijk.
PJB heeft de earbox als kleine monitor op statief, als aanvulling voor de 'verstaanbaarheid'. Ook wel een leuk concept, de hele speaker omhoog is dan niet nodig.
Born2Bass

Bericht door Born2Bass »

Rdatema schreef: 19 nov 2023, 14:40 Uiteraard is een TF112 erbij ook een oplossing
Dat zou dan niet zozeer bedoeld zijn als oplossing voor de verstaanbaarheid, maar meer voor de 'lekker' :mrgreen:
Ik denk dan aan de mini TF112 oftewel de TF112M.
De TF112 vond ik 'lekkerder' klinken dan de TF110, maar met 16,4 kg één van mijn doelen voorbij. Misschien daarom in de toekomst de TF112M eens testen... die weegt maar 12,2 kg...
Plaats reactie