Actieve versus passieve elementen
Actieve versus passieve elementen
Wat is de functie van actieve elementen en wat is het verschil in geluid?
Op de Fieldy signature van Ibanez zitten blijkbaar actieve elementen...
Op de Fieldy signature van Ibanez zitten blijkbaar actieve elementen...
Re: Actieve versus passieve elementen
Het geluid wordt er beter van.
Passieve elementen hebben een hoge impedantie, en samen met de parasitaire capaciteit van de kabel werkt dat als een laagdoorlaat filter, waardoor je hoge frequenties kwijtraakt.
Een preamp of buffer verlaagd de uitgangsimpedantie van je pickups waardoor je geen hoorbare hoge frequenties kwijtraakt. Als je het geluid te schel vindt kun je altijd het hoog op je amp wat terugdraaien.
Passieve elementen hebben een hoge impedantie, en samen met de parasitaire capaciteit van de kabel werkt dat als een laagdoorlaat filter, waardoor je hoge frequenties kwijtraakt.
Een preamp of buffer verlaagd de uitgangsimpedantie van je pickups waardoor je geen hoorbare hoge frequenties kwijtraakt. Als je het geluid te schel vindt kun je altijd het hoog op je amp wat terugdraaien.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Mwoah, mijn favoriete elementen zijn passief met een lage impedantie (lo-z Gibson Les Paul Bass stacked humbuckers).
Met alle voordelen die jij schetst Jarno. Maar niet actief dus.
Met alle voordelen die jij schetst Jarno. Maar niet actief dus.
Maar als ik het goed begrijp zijn passieve lage impedantie pickups zo goed als niet standaard te krijgen. Ik meen dan alleen de Jack C Epiphone pickup er 1 is. Daar naast zijn ze door de lage aantal wikkelingen ook vrij laag in output toch? Kan je dan niet beter een "normale" passieve pickup omzetten van hoog naar lage impedantie door middel van een transformator of een buffer? Of is dat dan toch niet helemaal het zelfde?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Dat kan, vroegah deden ze dat vaak met signaaltransformatoren, die waren goedkoper dan actieve componenten zoals transistoren. Tegenswoordig niet meer, maar je zou dat nog steeds zo kunnen doen, het is alleen wat ongebruikelijk, vandaar dat ik het niet noemde in mijn antwoord. Neutrik, Carnhill, Lundahl hebben mooie transformatoren die qua frequentie laag genoeg gaan, en niet al te groot zijn.
Een laag aantal wikkelingen maakt hem idd ook lage impedantie, maar dus weinig output, tenzij je heel sterke magneten gebruikt, maar dat heeft dan ook weer nadelen.
De wet van behoud van ellende blijft van toepassing.
Een laag aantal wikkelingen maakt hem idd ook lage impedantie, maar dus weinig output, tenzij je heel sterke magneten gebruikt, maar dat heeft dan ook weer nadelen.
De wet van behoud van ellende blijft van toepassing.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Lace Alumitones zijn (eigenlijk) ook lage impedantie. Ze hebben maar één wikkeling; namelijk het element zelf is de wikkeling.
Er zitten twee piepkleine transformatoren onder het element die de impedantie -en dus ook het signaal- opkrikken naar een (zeer) hoge output.
Je kunt bij de bedrading kiezen of je beide of slechts één van de trafo's wil gebruiken. Het lijkt op de keuze tussen single coil en humbucking, maar dat is het dus eigenlijk niet.
Er zitten twee piepkleine transformatoren onder het element die de impedantie -en dus ook het signaal- opkrikken naar een (zeer) hoge output.
Je kunt bij de bedrading kiezen of je beide of slechts één van de trafo's wil gebruiken. Het lijkt op de keuze tussen single coil en humbucking, maar dat is het dus eigenlijk niet.
Praktisch gezien is er 1 belangrijk verschil: Bij actieve pickups hoort een batterij. Lege batterij= geen signaal.
Actieve elementen zijn dus niet foolproof of, zoals mijn favoriete geluidsman placht te zeggen, niet hufterproof.
Actieve elementen zijn dus niet foolproof of, zoals mijn favoriete geluidsman placht te zeggen, niet hufterproof.
Hoeft niet.
Ik ga het ook niet uitleggen,
Dat doet Jarno vanzelf

(mr. antipassief)
Dat is alleen een kwestie van goede voorbereiding

Wel kunnen actieve elementen domweg kapot gaan, zoals ik heb ondervonden met één van mijn Warwick Streamer LX'en. De MEC splitcoil die daarin zit was kapot, en is volledig ingegoten in epoxy dus daar was niets aan te doen. Het heeft ook geen nut om hem door te meten met een multimeter, want in tegenstelling tot passieve pickups meet je geen gesloten lus ivm de interne preamp. Gelukkig kon ik in de Warwick webshop voor €75 een nieuwe bestellen.
Passieve elementen kunnen ook gewoon overlijden, dus echt een verschil is dat niet.
Maar die zijn (eenvoudiger) reparabel
Je kunt alle onderdelen doorgaans vrij makkelijk bereiken, en ze herwikkelen, magneten vervangen of andere reparaties uitvoeren.

Je kunt alle onderdelen doorgaans vrij makkelijk bereiken, en ze herwikkelen, magneten vervangen of andere reparaties uitvoeren.
Soms, niet altijd. Ik heb heel toevallig net een overleden pup van een Hofner Shorty. Volgegoten met epoxy èn passief. 

Een goede tussenoplossing wat dat betreft is passief met actieve preamp aan boord.
Ik vond recent dit filmpje en vond die uiterst verhelderend. [Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U0n30sWQKwo&t=1966s[/Youtube]
https://youtu.be/U0n30sWQKwo?si=QUVIzSYWwvl4aNQ0
Insluiten werkt kennelijk niet op dit forum. Dus succes met de link
Insluiten werkt kennelijk niet op dit forum. Dus succes met de link

Insluiten werkt wel degelijk, als je maar weet hoe.Unlord schreef: ↑21 nov 2023, 17:26 Ik vond recent dit filmpje en vond die uiterst verhelderend. [Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U0n30sWQKwo&t=1966s[/Youtube]
Insluiten werkt kennelijk niet op dit forum. Dus succes met de link![]()

Link