Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Jarno
antipassief

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Thanks, ja, ik kreeg het niet zo klein als de Cali, zowiezo is de mensuur 50mm langer op de mijne, daarnaast heb ik nu al best ruzie met de knoppen van de stemmechanieken, dus de kop kan niet kleiner. Op de Cali hebben ze gitaar knoppen op basmechanieken gezet, en dat vind ik dan weer niet zo geslaagd. Wel gedacht om zelf kleinere knoppen te printen, maar op de filament 3d printer wordt dat niet mooi (wachten tot ik ook nog een resin 3d printer koop, maar het is hier al zo'n fabriek :D ).
De body is ook qua vorm "familie" van de neck through en bolt on shortscales die ik zelf ontworpen heb, en die zijn weer gebaseerd op de Alembic Stanley Clarke modellen (met een relatief kleine body)
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gossep81

Bericht door Gossep81 »

Gitaartuners kunnen best goed werken op een bas, ik heb een Hofner shorty, daar werkt het prima op.
Ben wel benieuwd wat voor snaren je gaat gebruiken en wat voor snaarspanning er ontstaat bij een BEADG tuning.
ongeschikt
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

EADGC tuning (al mijn 5 snaren staan zo) maar keuze van snaren zal nog wel een puzzeltje worden, bij de Ibanez Mikro 5 snaar heb ik een aantal losse snaren besteld bij Thomann, die hebben ze van Pyramid.
goeie tip van die gitaartuners, dat zou wel een hoop ruimte schelen. Al zou ik die alleen maar gebruiken voor de G en C, ziet er misschien wel wat weird uit.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Gisteren en vandaag tops op de bodydelen gelijmd, en de hals gelamineerd. Vandaag behoorlijk gevloekt, ik had de top op een van de delen niet goed geklemd, dus daar zat een spleet, met een fineerzaagje de groef iets breder gemaakt en er een dun strookje van hetzelfde materiaal ingelijmd.
De dunne contrast stroken waren te kort, dus daar die heb ik met een schuine las aan elkaar gemaakt. Telkens eerst het contrast hout aan het esdoorn gelijmd, en als dat uitgehard was de drie delen aan elkaar gelijmd, anders werden het wel heel veel delen die allemaal gaan schuiven door de houtlijm, die dunne strookjes contrast hout heb ik met spijkertjes op zijn plek gehouden, zodat de schuine las van de twee delen goed dicht bleef.
Een klein paletmes gebruiken om de lijm te verdelen is trouwens wel een uitkomst, die dingen kosten weinig, en het werkt heel goed, zeker het gekartelde exemplaar, anders was ik altijd met stokjes van het japans eten, stukjes hout, of vingers aan het klooien.
20231104_170235.jpg
20231104_170235.jpg (622.03 KiB) 2295 keer bekeken
20231105_112638.jpg
20231105_112638.jpg (2.16 MiB) 2295 keer bekeken
20231105_124924.jpg
20231105_124924.jpg (867.43 KiB) 2295 keer bekeken
Deze week de vandiktebank maar eens aanslingeren, en de scarf joint zagen. Daarna moet het kopdeel wel op dikte geschaafd worden, kan zo'n kort stuk in de vandiktebank?
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Vandiktebank is uit gebleven, gewoon de handschaaf gepakt en:
20231111_211702.jpg
20231111_211702.jpg (1.46 MiB) 2187 keer bekeken
Lintzaagje gekocht, 50 euro, na een tip op het woodworking forum. Had verwacht dat er serieus werk aan zou zijn, maar hij is helemaal prima, smallere en bredere zaaglinten gekocht dus al 100mm dik ebben gezaagd, en dat gaat prima.
Huidige status
20231112_213651.jpg
20231112_213651.jpg (601.75 KiB) 2187 keer bekeken
Vandaag ook met de schaaf kopfineer en de achterkant geachaafd, echt helemaal stuk... niks gewend :)
Nu trussrod kanaal frezen, en dan achtercontour van de hals zagen en neck carven (leukste klusje :) ).
20231112_152026.jpg
20231112_152026.jpg (1.69 MiB) 2187 keer bekeken
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Toffe klus Jarno! :D
Zelf durf ik nog steeds niet die stap te nemen (moet dan ook nog tijd ervoor hebben)

En wat een koopje die lintzaag!
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:

Bandpage: www.billdisney.nl
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

De reactie van mijn vrouw was ook, "ga je nou weer proberen een gitaar te bouwen", maar ik denk dat ik nu handig genoeg ben (foreshadowing....)
Die lintzaag is wel een koopje, de zaaglinten die ik kocht waren twee keer zo duur als de zaag zelf. Maar het is wel verbazend hoe zo'n stuk gereedschap je in staat stelt om dingen te doen die anders heel moeilijk zijn. Ik was al moed aan het verzamelen om 25mm esdoorn met de handzaag op maat te zagen, maar met de lintzaag een klusje van 20 seconden, zonder zweet op je rug. Wat dat betreft veen veelzijdiger als de cirkelzaagtafel, die gebruik ik alleen om te schulpen, op lengte zagen gaat niet, verstekken zijn niet nauwkeurig genoeg etc.
Met de lintzaag kun je meer (verstekken werkt alsnog niet, denk ik).
Zapp442

Bericht door Zapp442 »

Geweldige koop die lintzaag Jarno. Paar jaar geleden een Record gekocht en een stuk minder ruimte in mijn hele kleine schuurtje, maar het uitzagen van een body of hals gaat honderden malen beter dan met een decoupeer zaag.
En iedereen kan een gitaar of bas maken. Teller staat inmiddels op 5 en met de handen werken is niet wat ik in het dagelijks leven doe. Toegegeven, ik doe er ook wel maanden over, maar als ze dan uiteindelijk ook nog eens lekker blijken te spelen, dan is de beloning des te groter.
Dankzij jouw musicman bas versterkertje die ik ooit van je kocht, ben ik nu ook zelf meer met electronica gaan doen (wel mijn oorspronkelijke achtergrond). Gewoon een kwestie van doen en soms op je bek gaan. Kun je alleen maar van leren.
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Precies, da's ook de bedoeling van hier posten, wat mij betreft, hopelijk gaan meer mensen zelf klussen aan muziekinstrumenten, misschien niet per se een heel instrument van ruw hout bouwen, maar klus eens een andere pickup erin, of bouw een pedaaltje etc. etc.
Uitdaging is wel om het aantal projecten wat te beperken, heb zelf nog steeds een tiental van die musicman preamps liggen die ik nog even af moet maken, denk dat ik er eentje in de reisbas ga zetten. Simpel preampje, maar ze klinken lekker en de toonregeling is precies goed.
Basvarken

Bericht door Basvarken »

Ik heb precies hetzelfde model Inca gekocht een poosje geleden. Stokoud ding, maar prima. Wel wat meer betaald ;-)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Gisteren groef voor halspen gemaakt, en achtercontour gezaagd, nekhoek geschaafd.
Vandaag oren aan de kop gelijmd (kwam maar 5mm aan elke kant tekort, maar ja).
En gaten voor deuvels geboord, even gepast, en lijkt te kloppen.
20231125_180818.jpg
20231125_180818.jpg (382.55 KiB) 1909 keer bekeken
Wordt een leuk klein dingetje, denk ik. :)
RonC

Bericht door RonC »

Mooi project Jarno!
Gaat een mooie bas worden.
Welk tekenprogramma gebruik jij eigenlijk?
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

PTC Creo 8 (vroeger heette dat Pro/ENGINEER), een tamelijk high end parametrische 3d modeler. Niet gebruiksvriendelijk, hoewel het met nieuwere releases wel beter is geworden.
Ik gebruik dit programma eigenlijk al heel mijn carriere voor het werk, en ondanks dat ik nu leiding (probeer) geef heb ik nog steeds een laptop met die SW (een gekoesterd ding, want een mobile workstation, dus behoorlijk snel).
Dus dat, geen aanrader vior af en toe gebruik, maar als je ermee leert werken omdat je qua werk de engineering kant op wil vergroot je je marktwaarde aanzienlijk.
Denk dat er wel een probeerversie is, weet niet wat je daar wel en niet mee kunt:
https://www.ptc.com/en/products/creo
Joey

Bericht door Joey »

Zijn dat nou die Basstec pickups van 2dehands.be? :)
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Wel basstec pickups, maar zeker niet van 2dehands.be, denk dat ik ze van ebay duitsland had, liggen alweer een hele tijd :D
Plaats reactie