Welke snaren?

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Pedullist
palingsoundpurist

Re: Welke snaren?

Bericht door Pedullist »

Ze lijken duur, maar flats worden beter na een tijdje en zoals ik al zei: ze gaan er bijna nooit vanaf. Dus qua kosten valt het dan weer mee. Maar ik heb ze alleen op mijn Mustang en Burns zitten (en die tikken al de 2 of 3 jaar aan). Ik heb bijna 20 jaar La Bella flats op mijn oude Pedulla gehad, en forumlid Sanders heeft ze overgenomen zelfs (dus wie weet waar ze nog op zitten). Moet er niet aan denken om overal flats op te hebben. :-D Het is een heel ander klankbeeld. Leuk voor sommige muziek, voor andere wat minder. Gewoon op je 'extra' bas zetten. Over extra bassen gesproken: de Cocco's heb ik op mijn Sterling gezet en daar bevallen ze me veel beter. Meteen hernieuwde liefde voor het instrument.

Wat betreft de Hellborg set blijf ik wel enthousiast. Minder geschikt voor slappen alleen (ik mis de brute kracht van een snaar die tegen het fretboard klettert, het klinkt wat floppy met deze snaren). Maar de evenwichtigheid tussen snaren en noten over de hals heen, de zuiverheid...een snelle opnametest leerde me dat eq eigenlijk niet nodig is. Ze klinken onwaarschijnlijk diep voor zulke dunne snaren. Een B snaar die zo dun is dat het een E snaar lijkt maar het klinkt superdiep.
JohandeJong

Bericht door JohandeJong »

Pedullist schreef: 08 feb 2024, 18:17 Flatwounds zitten rustig 15 tot 20 jaar op een bas
Soms wel. Soms niet. Ik heb toch wel enkele setjes gehad die na een paar jaar volkomen dood waren. Een vers setje maakte van een bas toch weer een voorkeursbas in plaats van een stofvanger.
Ik heb al diverse merken geprobeerd en kom altijd weer terug bij DAddario ECB81. Een weekje inspelen zodat het scherpste er af is en dan geniet ik er weer van.
Consistentie is niet alleen maar een snaren kwestie. Zo heb ik een Ibanez Grooveline en die is over alle snaren over de gehele hals heel consistent. Een genot om op te spelen.
Het is uiteraard heel plezierig als ook de snaren daaraan bijdragen.
Wie weet ga ik ooit nog eens zo'n setje Dogal proberen. Ik zet ze op mijn verlanglijstje voor mijn 71e verjaardag.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
JohandeJong

Bericht door JohandeJong »

Nekomata schreef: 08 feb 2024, 18:28 Ik heb medio deze week mijn eerste schreden gezet op het gebied van flatwounds (GHS Precision Flats, medium). Eerste bevindingen: (1) het voelt wat vreemd aan, omdat je van roundwounds iets meer 'directe terugkoppeling' krijgt (meer wrijving); (2) ze 'temmen' de pickup van mijn G&L SB-1 behoorlijk: die bas heeft nu (t.o.v. denk ik D'Addario rounds) minder volume en klinkt minder schel. Blijvertjes, maar w.m.b. niet op alle bassen (nog los van het economische verhaal).
Die GHS heb ik ook gehad. in eerste instantie heel tevreden mee maar na een paar weken toch weer vervangen door DAddario Chromes. De GHS hadden ook bij mij minder power.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Af en toe heb ik wel eens roundwouds maar ik prefereer toch flats. Het hangt uiteraard ook sterk af van je manier van spelen en de muziekstijl.
Gelukkig kunnen we kiezen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie