Kleine versterkervragen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: Kleine versterkervragen

Bericht door MR. LEE »

Om zgn acoustische koppeling te voorkomen ( bij te overheersende diep klinkende bassen ) bij een optreden ,.....
....kun je oplossen door een leeg ( mag ook vol zijn :lol: ) kratje onder je box te plaatsen.

100% garantie dat dit goed werkt :D
HNZ

Bericht door HNZ »

MR. LEE schreef: 12 feb 2024, 12:33 Om zgn acoustische koppeling te voorkomen ( bij te overheersende diep klinkende bassen ) bij een optreden ,.....
....kun je oplossen door een leeg ( mag ook vol zijn :lol: ) kratje onder je box te plaatsen.

100% garantie dat dit goed werkt :D
Bedankt. Even voor mijn duidelijkheid :wink: :
Je onderschrijft dus dat mijn idee het beoogde resultaat oplevert?
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Volgens mij is dit een methode om je lage frequenties te verminderen HNZ.
Goose

Bericht door Goose »

Maar waarom de lage freq verminderen? Volgens mij kan je juist beter die lage freq op je amp eruit draaien. Daar is de HOF alleen maar heel erg blij mee. Hoe minder op het podium hoe beter. En als je die lage freq op het podium mist door een kist of verhoging dat draai je ze op de amp erbij en die komen dan voornamelijl de zaal in.
Dus beter wel die koppening hebben voor het laag en je geluid op het podium minderen dan dat je de PA in de weg gaat zitten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
HNZ

Bericht door HNZ »

Dank jullie wel voor jullie commentaar, maar voordat de boel ontspoort en verwijderd raakt van mijn oorspronkelijke vraag, hierbij nog even de vraag met allereerst onderstaande toelichting:

1. Ik wil het 'hondje' voor onder mijn loodzware cab verhogen.
Zo staat de boel wat meer richting oorhoogte en kan ik mijn bas beter horen. Zeker op wat kleinere podia.
Bovendien heb ik door de ontkoppeling met de (nogal wisselende) ondergrond van podium of kroeg meer controle over mijn geluid.

2. Hierdoor ontstaat onder mijn cab ruimte.
En dat zou een vermindering van de lage frequenties betekenen. Ik wil dat uiteraard minimaliseren.

3. Om dit te ondervangen wil ik een holle kist maken van mijn 'hondje'.
Dat zou dan net als een houten podium met een holle ruimte eronder moeten werken, alleen dan gecontroleerd.
Enigszins vergelijkbaar met een cab op een flightcase of een andere cab plaatsen.

Dit is dus de uitgangspositie.

De vragen aan jullie blijven de zelfde, plus één:

1. Klopt bovenstaande theorie?
2. Is het raadzaam om in de kast (een) poort(en) aan te brengen?
3. Is dempingsmateriaal aanbrengen in de kist nog ergens goed voor?

Alvast bedankt weer voor jullie inzichten.
Angelo
moderator

Bericht door Angelo »

Het kan, maar ik heb wat vraagtekens:

Een hondje heeft 4 wieltjes, dus je hebt al veel ontkoppeling van de vloer. Of je hiermee dus je doel bereikt betwijfel ik. Is het niet beter de can wat achterover te kantelen door er aan de voorkant twee pootjes onder te zetten? Minder werk dan een kist bouwen, het geluid gaat meer naar je oren en je ontkoppeling van de vloer blijft gelijk.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Goose

Bericht door Goose »

Gaten maken in de kist heeft geen enkel zin. De poorten in een cab wel. Maar die staan dus in verbinding met de speakers zelf.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
HNZ

Bericht door HNZ »

Angelo schreef: 17 feb 2024, 15:35 Het kan, maar ik heb wat vraagtekens:

Een hondje heeft 4 wieltjes, dus je hebt al veel ontkoppeling van de vloer. Of je hiermee dus je doel bereikt betwijfel ik. Is het niet beter de can wat achterover te kantelen door er aan de voorkant twee pootjes onder te zetten? Minder werk dan een kist bouwen, het geluid gaat meer naar je oren en je ontkoppeling van de vloer blijft gelijk.
Dankjewel, maar kantelen is geen optie.
HNZ

Bericht door HNZ »

Goose schreef: 17 feb 2024, 16:52 Gaten maken in de kist heeft geen enkel zin. De poorten in een cab wel. Maar die staan dus in verbinding met de speakers zelf.
Dankjewel. En heb je een idee over de rest van mijn verhaal?
koen van soelen

Bericht door koen van soelen »

Ik zou de wielen van het hondje aan de zijkant of aan de achterkant maken (of afneembaar, die zijn er ook wel volgens mij). Dan kan je de doos direct op de grond zetten en blijft de acoustische koppeling optimaal. Zelf gebruik ik de flightcase van mijn git**rcombo op dezelfde manier (zitten geen wielen onder), werkt prima!

Ik denk dat je qua dempingsmateriaal wat zou moeten expirimenteren, ik weet niet of dat wat doet.
Plaats reactie