Wat is je nieuwste bass gear? #2

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
HNZ

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door HNZ »

bastaart schreef: 12 feb 2024, 09:23 Oeps 055, das niet voor watjes of slappers! Was wel helemaal opnieuw intoneren en afstellen zeker?
Ik ben geen van beide :wink:

Viel wel mee met de afstelling; hiervoor zaten er zware LaBella flatwounds op.
Ik denk er zelfs over om de snaren nog een fractie te laten zakken.
bastaart

Bericht door bastaart »

HNZ schreef: 12 feb 2024, 10:09
bastaart schreef: 12 feb 2024, 09:23 Oeps 055, das niet voor watjes of slappers! Was wel helemaal opnieuw intoneren en afstellen zeker?
Ik ben geen van beide :wink:

Viel wel mee met de afstelling; hiervoor zaten er zware LaBella flatwounds op.
Ik denk er zelfs over om de snaren nog een fractie te laten zakken.
Ik heb een keer van die lomp dikke Labella Jamerson op een Precision gezet (ja, ik zat in een Motown fase, zoals iedereen wel eens heeft) en er klopte gelijk helemaal niks meer van mijn bas. Alles boven het achtste vakje was vals. En op de E boven het 9e vakje moest je al helemaal niet meer komen, klonk voor geen meter. Na een dag heb ik die snaren weer verkocht, wat een (letterlijk) doffe ellende... :D
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Pedullist
palingsoundpurist

Bericht door Pedullist »

Die valse E moet je van houden, heb ik gegrepen. :-)
HNZ

Bericht door HNZ »

bastaart schreef: 12 feb 2024, 10:41 Ik heb een keer van die lomp dikke Labella Jamerson op een Precision gezet (ja, ik zat in een Motown fase, zoals iedereen wel eens heeft) en er klopte gelijk helemaal niks meer van mijn bas. Alles boven het achtste vakje was vals. En op de E boven het 9e vakje moest je al helemaal niet meer komen, klonk voor geen meter. Na een dag heb ik die snaren weer verkocht, wat een (letterlijk) doffe ellende... :D
Ach ja, Motownitis, je moet er wel wat voor over hebben. ;-)
bastaart

Bericht door bastaart »

HNZ schreef: 12 feb 2024, 11:06
bastaart schreef: 12 feb 2024, 10:41 Ik heb een keer van die lomp dikke Labella Jamerson op een Precision gezet (ja, ik zat in een Motown fase, zoals iedereen wel eens heeft) en er klopte gelijk helemaal niks meer van mijn bas. Alles boven het achtste vakje was vals. En op de E boven het 9e vakje moest je al helemaal niet meer komen, klonk voor geen meter. Na een dag heb ik die snaren weer verkocht, wat een (letterlijk) doffe ellende... :D
Ach ja, Motownitis, je moet er wel wat voor over hebben. ;-)
:D Bij mij zijn het slechts fases, maar eentje die wel regelmatig terug komt. maar om daar mijn bas nou helemaal lomp voor af te stellen en een P te kopen.........
Pedullist
palingsoundpurist

Bericht door Pedullist »

Daar heb je toch meer dan één bas voor?
bastaart

Bericht door bastaart »

Pedullist schreef: 12 feb 2024, 13:49 Daar heb je toch meer dan één bas voor?
Klopt, ik heb er meer dan één. De P’s zijn al lang geleden de deur uit. Beetje haat/liefde zeg maar… :D
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Pedullist schreef: 12 feb 2024, 10:46 Die valse E moet je van houden, heb ik gegrepen. :-)
Geenn probleem als je de brugzadels recht zet "zoals Leo had gewild" :wink:
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:

Bandpage: www.billdisney.nl
Sanders
Bas-cyclo-pedie

Bericht door Sanders »

Of Gibson!

Afbeelding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
MacDaion
10 voor taal

Bericht door MacDaion »

Afbeelding

EMG GZR PJ: vervangsetje PJ-elementen + potmeters + jackaansluiting voor m'n Squier Vintage Modified Jaguar Bass.

Het nekelement klinkt minstens even goed als het originele, het brugelement (dubbelspoel) is krachtiger, directer en perfect in balans met het nekelement. Geen sikkepitje ruis meer.

Heel gemakkelijke vervanging ook, kwam zelfs geen spatje soldeersel aan te pas. Ik moest wel nieuwe knoppen bestellen.
--
Maurice Vandebroek
Gossep81

Bericht door Gossep81 »

En hoe klinken ze?
ongeschikt
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Weer een g*t**r :oops:
Ik heb in de afgelopen 25 jaar zo'n 70-80 gitaren en bassen gehad en er veel weer verkocht, en in al die tijd waren er eigenlijk maar twee waar ik spijt van had: een G&L ASAT Special en een Music Man Silhouette Special. Een ASAT Special kon ik anderhalf jaar geleden met wat mazzel voor een nette prijs weer kopen toen er toevallig één op Marktplaats voorbij kwam. En deze Silhouette Special stond al anderhalf jaar (!) op Marktplaats, maar met een te hoge vraagprijs. Ik volg de advertentie (en de andere advertenties van dezelfde verkoopster) al die tijd al, maar heb gisteren eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en om wat informatie en betere foto's gevraagd, en uiteindelijk een bod gedaan... En zojuist ben ik bij de verkoopster langs geweest :D

Blijkbaar was ze geleidelijk afstand aan het doen van de gitaarcollectie van haar overleden man, en dat was nogal een liefhebber: meerdere Music Mans (Men?), Godin, Gibson, Fender en nog meer moois. Ze houdt er één: een prachtige PRS Custom 22.

De Silhouette Special heeft precies dezelfde kleur als mijn vorige: metallic paars. De verschillen zijn een rosewood toets (mijn oude was birdseye maple) en een hardtail (mijn oude had een trem).
image-14-02-2024_20-20-07-46.jpg
image-14-02-2024_20-20-07-46.jpg (358.12 KiB) 171 keer bekeken
Verdient betere foto's, maar die heb ik nog niet :P
Morgen eerst maar eens uit elkaar halen, flink poetsen, nieuw setje Elixirs erop en een grondige afstelbeurt. Het ding is merkbaar een paar jaar niet gebruikt, met name de elektronica heeft daar last van en verdient wat aandacht. Ik ben er superblij mee :)
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Tof, zo'n Silhouette! Weer eens wat anders dan de obligate Strat of Tele :)
Keith Richards heeft eind jaren '80- begin jaren '90 regelmatig op witte Sihouettes gespeeld.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Ha, klopt! Maar dat zijn "gewone" Silhouettes, met 24 frets :). George Kooymans speelde wel eens op een Special bij de Vreemde Kostgangers: een zwarte met matching headstock. De Special is wat meer een traditionele Strat, met 22 frets en SSS of HSS, maar met een wat eigenzinniger elementschakeling.
MacDaion
10 voor taal

Bericht door MacDaion »

Gossep81 schreef: 16 feb 2024, 15:48 En hoe klinken ze?
Goed, best wel 'old school', 70'er jaren vintage, volgens mijn oren.

Het P-element aan de nek heeft een heel overtuigende thump, het verbaast me iedere keer weer dat een shortscale met een dun halsje zoals deze Squier Mustang die klank probleemloos blijkt te kunnen produceren. Toegegeven, het originele P-element klonk ook best goed, maar dit passief EMG-element klinkt zeker zo goed, zelfs een beetje 'donkerder' - altijd moeilijk om klanken te beschrijven.

Het J-element aan de brug is de duidelijkste verbetering. Het originele enkelspoelelement klonk wat iel, dunnetjes en niet in balans met het P-element. En er was een duidelijke ruis als je dat element alleen gebruikte. Het nieuwe EMG-element is een 'stacked humbucker', wat de ruis helemaal uitschakelt - en ja, de bas is prima geshield, heb ik nu kunnen vaststellen. Er zit een duidelijke growl in, helemaal als je vlak boven het element speelt. Het heeft meer midden en hoog dan het P-element, maar het is zeker even luid en krachtig. Ik vind de balans tussen de elementen uitstekend: het P-element alleen vind ik sowieso bruikbaar, beide elementen samen laten me toe een ruime waaier van klanken te produceren door de volumes te variëren, en dit J-element is alleen ook bruikbaar - toon wat terugdraaien dan. Dat kon ik van het originele J-element niet zeggen.

Ik kan ook vergelijken met een actieve PJ-configuratie van EMG, die elementen zaten/zitten namelijk in de Daion die in onlangs van de hand deed. Die klonken wat meer jaren-tachtig-clean, maar ik was altijd tevreden over de klanken die ik daaruit kreeg: het P-element alleen klonk ronduit goed, de combinatie PJ klonk geweldig, het J-element alleen ... meh. Dan vind ik deze passieve set elementen beter klinken.
--
Maurice Vandebroek
Plaats reactie