Waar beginnen?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
sjoerdbt

Waar beginnen?

Bericht door sjoerdbt »

Hi allemaal,

Dit is een beetje een gekke en voor mij toch een beetje beladen onderwerp.
Hear me out..

Ik speel al ongeveer op en af 15 jaar basgitaar, altijd in bandjes gezeten meestal aan de hardere kant van het spectrum (punk, hardcore, metal)
Nu ben ik de laatste die zal zeggen dat je daar geen techniek voor nodig hebt, sterker nog je hebt eigenlijk heul veul techniek nodig.. maar je kan je er wel redelijk doorheen bluffen.

Nu zit ik sinds kort in een country bandje.. lekker outlaw, alt-country, americana.. noem het maar op. Dit weekend tweede optreden gehad en was een groot succes, waarschijnlijk kunnen we dit jaar
al veel boeken en spelen.
En voor m'n gevoel val ik nu een beetje door de mand, strak meespelen gaat prima maar ik heb ontzettend veel moeite om toffe baslijnen te verzinnen.
Een aantal bandleden zijn ook ontzettend theoretisch onderlegd, en als die dan beginnen te praten over iets als chromatische toonladders krijg ik al een dikke ader op m'n voorhoofd en vlekken in m'n nek :lol:

Dus de vraag is:
Welke theorie zouden jullie aanraden om deze stijl van country te kunnen ondersteunen qua basgitaar?
Nog bassisten die jullie aanraden om te volgen?
Nog bands met een toffe country/bas-sound?

Thanks alvast!
En hier nog 2 clips van afgelopen weekend.

Zonderling2

Re: Waar beginnen?

Bericht door Zonderling2 »

Misschien gebroken akkoorden spelen . Dus loopjes die bestaan uit de noten van het desbetreffende akkoord
Wat theorie betreft zou je kunnen zeggen dat bij country de klassieke westerse muziektheorie van toepassing is . Dus de majeurladder en eventueel de daarvan afgeleide kerktoonladders . Misschien is dit een geschikt boek

https://www.bol.com/nl/nl/f/music-theor ... 050708447/

Trouwens , heeft die gitaar van de gitarist echt zo een lange headstock ? :shock:
sjoerdbt

Bericht door sjoerdbt »

Haha thanks!

Nee dat is de lens van de camera... nogal wijdhoek dus dat vervormd nogal ;)
dr. Bassvibes

Bericht door dr. Bassvibes »

Andere optie: Scott's Bass Lessons heeft heel erg veel online lessen, over techniek maar ook over theorie. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is inmiddels een mega youtube kanaal dus de man zal iets goed doen. :)
Unlord

Bericht door Unlord »

Ik heb er wel ervaring mee en kan het van harte aanraden. Ik heb een lifetime membership zelfs. Het is een enorme berg aan materiaal en er zal zeker genoeg voor je tussen zitten. Hij heeft ook losse lessen die je kunt kopen op Teachable.com. De Practice Accelerator gaat je enorm helpen je fretbord te leren kennen en van daaruit creatief te worden met baslijnen.

Edit: op Teachable is momenteel maar 1 serie te koop en die is denk ik te beperkt. Zijn oudere series zijn kennelijk niet meer te koop. Jammer, maar hij is wel consistent in het voor een beperkte tijd aanbieden van dit soort dingen. scottsbasslessons.com is echter altijd open.
Herman

Bericht door Herman »

Bekend verhaal. Ik had hetzelfde zo’n beetje en ben een Basleraar gaan zoeken waar ik eens per twee weken een lesje neem. Het scheelt je al een hoop als je de ‘trappen’ leert toe te passen, daar kan je al heel veel mee. Ik tenminste wel. Het leert je ook te snappen hoe bepaalde nummers in elkaar zitten. Dat kan een goede Basleraar je leren.
MaartenV

Bericht door MaartenV »

Herman schreef: 23 apr 2024, 20:14 Bekend verhaal. Ik had hetzelfde zo’n beetje en ben een Basleraar gaan zoeken waar ik eens per twee weken een lesje neem. Het scheelt je al een hoop als je de ‘trappen’ leert toe te passen, daar kan je al heel veel mee. Ik tenminste wel. Het leert je ook te snappen hoe bepaalde nummers in elkaar zitten. Dat kan een goede Basleraar je leren.
Precies dit. Negen jaar geleden gaan lessen, na vier jaar zelf rommelen, en ik ga nog steeds vooruit. Snappen hoe nummers zijn opgebouwd, wat je ermee kunt op bas. Meer begrip, overzicht en rust. En dat speelt heel prettig.
Het is makkelijker als je denkt.
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

Ik heb aardig wat theorie geleerd maar nooit meer nodig gehad dan mineur en majeur.

Als je 1 toonladder majeur kan spelen kan je alle majeur toonladders spelen. Als je 1 mineur toonladder kan kun je ze ook allemaal.

Pentatonisch is hetzelfde maar dan laat je 2 noten weg dus 6 ipv 8, vandaar penta).

Stel je nummer zit in de toonsoort Em. En je speelt een G, dan snap je dat je G een majeur G is. Gewoon omdat je de Em ladder kent. Zo simpel is het en dan weet je gelijk wat je allemaal kunt doen met die G. Met mineur en majeur kom je ontzettend ver.

Die toonladders kennen geeft dus gelijk inspiratie met wat je kunt. Voor verdere inspiratie helpt het door veel te coveren in het genre. Kijken wat anderen doen. En dan analyseren mbv mineur en majeur ladders wát precies de dingen betekenen die gespeeld worden.
Basjes:
- Fender Player Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Vintage VJ74
Persoonlijke topic
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Inderdaad, het kennen van mineur majeur.
En het herkennen van de parallel.
C Dm Em F G Am Bdim C
De mineurparallel is in deze Am (3 halve tonen terug, C - B - Bb - A), heeft dezelfde akkoorden.
G Am Bm C D Em F#dim G
Mineurparallel is Em

De mineurparallel is altijd de 6e trap. (G is 1, Em is 6)
Succes met hierin duiken!
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
bastaart

Bericht door bastaart »

sjoerdbt schreef: 18 apr 2024, 23:24 Dus de vraag is:
Welke theorie zouden jullie aanraden om deze stijl van country te kunnen ondersteunen qua basgitaar?
Nog bassisten die jullie aanraden om te volgen?
Nog bands met een toffe country/bas-sound?
Misschien een dooddoener, maar ik zou aanraden om lessen te nemen. Niet online of via YouTube etc., maar structureel, iedere week of om de week bij een goede leraar.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Plaats reactie