D.H.Z. ( D.I.Y. ) reparaties ( repairs ) by MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
StingRay85

Re: D.H.Z. ( D.I.Y. ) reparaties ( repairs ) by MR. LEE

Bericht door StingRay85 »

De Super City heeft twee diode bruggen. Ik heb er eentje omgebouwd zodat enkel de 400V wikkeling wordt gebruikt voor anode en rooster spanning. Dan zijn EL34 perfect bruikbaar.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Ja ,....dat kan natuurlijk , maar dan wordt het eigenlijk geen bijzondere versterker meer.
De opzet is om 'm weer 200 Watt RMS te kunnen laten leveren .
StingRay85

Ik betwijfel dat die ooit 200W RMS heeft geleverd met zijn 4 EL34. Daarvoor lijken de trafo's ook te licht uitgevoerd

6550 kan ook een optie zijn
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Toen vroeger deze versterker werd vervaardigd , waren de EL34 eindpentode-buizen van voortreffelijke kwaliteit.
De maximale anode-spanning volgens specs was 800 V ( en er werd ook nog wel eens 100V méér op gezet , waarbij dit buistype helemaal nooit protesteerde )
Heden-ten-dage moet je dat maar echt niet meer proberen ,...want dat levert vuurwerk op :facepalm:
De "Super-City" is ook uitgevoerd geweest met het inmiddels allang obsolete EL503 type. ( dit buistype is dus geen optie meer )
Zoals ik hier eerder had vermeld , heb ik hier vier nieuwe , gematchte KT88 buizen klaar liggen , die ik als vervangende eindbuizen ga gebruiken. :!:
De originele trafo's ga ik in eerste instantie wel gebruiken , ...en de scope en dummy-load zullen me laten zien of ik dan wel-of-niet , aan de benodigde vermogens-grens ga komen.
( indien niet , ....dan heb ik hier nog wel e.e.a. liggen wat al een hele poos stof ligt te happen ,.....en wat ik 'r dan wel voor kan gebruiken )
Nogmaals ,..een belangrijk aspect is ( eigenlijk HET belangrijkste ) dat het een veilige en betrouwbare versterker wordt ( want dat was dit concept namelijk niet ! )

Momenteel heb ik hier wat problemen van heel andere aard , wat de elektronica-activiteit noodgedwongen eventjes wat op een lager plan zet .
Dat betekent ook , dat de "Super City recovery" helaas weer vertraging oploopt, totdat ik weer wat meer lucht krijg om 't project weer te gaan hervatten.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 29 mei 2024, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
StingRay85

poweramp_20230208093825.jpg
poweramp_20230208093825.jpg (215.9 KiB) 3643 keer bekeken
Zeer vreemde opbouw van de power amp.

Waarom g3 via 100K naar aarde gaat is me een raadsel. In elke andere amp wordt g3 verbonden met de kathode, die dan geaard wordt (de pins liggen ook naast mekaar).
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Het zal ( waarschijnlijk ) naar een proef-ondervindelijk idee zijn geweest bij het kiezen voor een tetrode of een pentode voor het eindversterker ontwerp.
Verschil tussen de twee type buizen zit 'm in afwezigheid/aanwezigheid van het zgn "keerrooster" ( G3 ) :|
Het bovenstaande schema met de vreemde G3 aansluitingen , verandert i.i.g. de buizen-karakteristiek ( naar mijn idee ) meer naar de eigenschappen van een tetrode toe , wat o.a. als nadelig voor HiFi werd beschouwd vanwege de zgn "Ia-deuk" in de karakteristiek ( grafiek) bij een geringe insturing op het stuurrooster.
De intrede van de zgn "beam power tetrode" verminderde dit fenomeen ook al ,maar een duidelijk verschil bij lage insturing hoor ik nog steeds tussen EL34 en 6L6 ( ten nadele van de 6L6 als soms hoorbare "silent buzzz" i.c.m met bepaalde uitgangstrafo's )
We hebben hier natuurlijk helemaal niet te maken met een HiFI versterker , dus als de ontwerper het misschien een toegevoegde waarde vond mbt het bewerkstelligen van een minder gepolijst geluid door de lineariteit een beetje opzettelijk te vernaggelen ,..... dan zal dát misschien de reden zijn geweest ? :roll: ,...
....iets anders kan ik er niet bij bedenken. :roll:
Ik heb dit overigens ook nog nooit eerder gezien ( of is me i.i.g. nog nooit eerder opgevallen.)
Bij gelegenheid zal ik het een keertje express zo schakelen om er 'ns aan te kunnen meten.
StingRay85

Ik heb mijn Super City opnieuw open gegooid. De HT loopt via de coax shielding naar de output transformer center tap, en worden op de ongebruikte pin 6 van de EL34 sockets met mekaar verbonden. De anode spanning loopt doorheen de core van dezelfde coax. Je zou eigenlijk de OT moeten open gooien om de situatie veilig te kunnen maken. De reservoir cap ground staat origineel op de 2de HT rail die naar de screens lopen. Ik heb ze alvast voor de veiligheid naar ground gezet. Dan is anode spanning 450V, en screens 400V met dan de rest van de preamp eraan gekoppeld.

Het printplaat bordje en de pots stellen ook niet veel voor. Je zou die amp eigenlijk van scratch opnieuw moeten bouwen.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Dat klopt exact wat je hierboven hebt geschreven ,....en daarom is het gewoon , zoals 'ie origineel gemaakt is , een zéér gevaarlijk onding !
Vrijwel geen enkele elektr. monteur verwacht dat er ook op de mantel van een coax-kabel zo'n hoge spanning staat. :shock:
De kans op oscillatie ( én zgn "motor-boating" ) is ook zeer groot m.b.t. die vreemde bouw-wijze met lange draden vanaf de voorversterker-print.
Dit verklaart ook de vreemde toepassing van coax-kabel op die OT-aansluiting , waarmee men destijds maar alles aangreep om 't een beetje te kunnen onderdrukken
Het is ook vaak lastig om bij een dergelijk versterker-ontwerp alle aardlussen in zo'n constructie te kunnen voorkomen .
Wie goed oplet ziet de verschillen , hoe of dat veel netter is opgelost bij bijv. de oude 60er- en 70er jaren fabrieks-uitvoeringen van Fender en Marshall.
Deze plagiaat-amps zijn eigenlijk een beetje een "vreemde eend in de ( van Kessel ) bijt" , en zijn in een veel kleinere oplage gemaakt dan de bekende 50W en 100W uitvoeringen .
Een heel enkel keertje duiken ze dan wel weer 'ns bij Marktplaats op ( meestal zonder eindbuizen ) , want de eerdere hoopvolle eigenaren/opportunisten die daar effe gauw verse J.J. EL34 buizen in hadden geprikt , werden heus allemaal rap verrast met "prachtig vuurwerk". :lol:
--------------------------------------------------------------------------------

Er zit dus niks anders op dan :

- Óf 'm totaal overnieuw - , en veilig ombouwen. ( geldt alleen voor de mensen die er voldoende sjoege van hebben )
- Óf 'm slechts een decoratieve eindbestemming geven , en er dus helemaal niks aan doen , en 'm bijv. met een leuk hangplantje er bovenop neer te zetten in een hoekkie van het muziek/jam stam-café of bar van een repetitie-huis.
( staat 'ie nog best gezellig bij een achtergrond van gedeukte sloop-saxofoons , afgeschreven kromme gitaren en basgitaren die daar aan de wand hangen ) :lol:

-------------------------------------------------------------

Ik maak het project zelf wél netjes en veilig af , want ik was 'r al een heel eind mee op weg .
Er kwam echter steeds wat tussendoor waardoor er hier helaas de wat grotere eigen projecten voorlopig geparkeerd kwamen te liggen.
De meer overzichtelijke reparatie-klusjes konden nog wel doorgaan.
De zorg voor m'n zieke vriendin , die zeer binnenkort chemo-kuren moet ondergaan zal voorlopig m'n 1e prioriteit gaan krijgen !
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 08 mei 2024, 10:38, 6 keer totaal gewijzigd.
StingRay85

Jammer om dat te horen :( Hopelijk valt de chemo wat mee en veel beterschap gewenst.

Ik heb de OT even open gegooid en het was inderdaad zoals verwacht. Heb hem even nagemeten om de specs te bepalen en ik kwam uit op een impedantie van 6K voor de uitgang 8 ohm en 16 ohm. Deze trafo lijkt dus eerder geschikt voor een paartje 6L6 dan 4x EL34
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Reparatie/Modificatie van een Bogner Shiva.
De Bogner Shiva is een ( zéér ) dure versterker ,...maar heeft door z'n specifieke constructie het nadeel dat de versterker gewoon veel te heet wordt ,....en wel zodanig , dat de boel danig begint te meuren als 'ie langdurig aan staat. :(
Het eerste wat ik kon bedenken was , om de dissipatie maar 'ns binnen de mogelijkheden aan te pakken , wat wél al voor een verbetering zorgde , maar daardoor helaas nog niet tot een écht super-mooi resultaat kwam.
Met de inbouw van een ventilatortje , die ik op minder dan de helft van z'n max toerental kon laten draaien ( en daardoor volkomen geruisloos was :!: ) kwam het uiteindelijk tot de "100% oplossing".
Bijlagen
Bogner , 2 (Middel).jpg
Bogner , 2 (Middel).jpg (199.22 KiB) 2444 keer bekeken
Bogner , 5 (Middel).jpg
Bogner , 5 (Middel).jpg (180.39 KiB) 2444 keer bekeken
Bogner , 3 (Middel).jpg
Bogner , 3 (Middel).jpg (130.54 KiB) 2444 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 29 mei 2024, 23:51, 3 keer totaal gewijzigd.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

...en deze foto's.....
Bijlagen
Bogner , 7 (Middel).jpg
Bogner , 7 (Middel).jpg (136.05 KiB) 2444 keer bekeken
Bogner , 6 (Middel).jpg
Bogner , 6 (Middel).jpg (222.91 KiB) 2444 keer bekeken
Bogner , 1 (Middel).jpg
Bogner , 1 (Middel).jpg (261.86 KiB) 2444 keer bekeken
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

...en de letzte foto's van deze klus.....
Bijlagen
Bogner , 4 (Middel).jpg
Bogner , 4 (Middel).jpg (208.84 KiB) 2443 keer bekeken
Bogner , 8 (Middel).jpg
Bogner , 8 (Middel).jpg (305.05 KiB) 2443 keer bekeken
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

In het kader van m'n "opruim-actie" , heb ik wéér eentje van m'n gemodificeerde Behringer BVT4500H versterkers voor een "prikkie" verkocht.
Het gaat me wel een beetje aan het hart , het waren ná die modificaties werkelijk ( i.m.o.) de mooist klinkende basversterkers....
Maar ja ,....ik kan hier gewoon niet alles maar gaan bewaren tot in het eindige.... :|
( ik heb 'm vóór de overhandiging aan z'n nieuwe eigenaar nog wel effe een service-beurtje gegeven )
Op de foto hieronder lag 'ie nog open , en had ik 'r voor de laatste keer nog even ter eind-controle een uurtje over gespeeld.
Bijlagen
Behringer BVT4500H , met opgevoerd output vermogen (Middel).jpg
Behringer BVT4500H , met opgevoerd output vermogen (Middel).jpg (164.84 KiB) 2441 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 29 mei 2024, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Er liggen nu nog veel meer spullen in de wachtrij voor reparatie .
Die ( voor mij al zeer lang bekende ) mensen kwamen allemaal aan met een paniek-vraag : "Ik hoorde dat je er mee ging stoppen , enz".
( en die moest ik dan geruststellen , dat ze nog wel een beroep op me kunnen doen , maar dat ik reparatie-werk écht selectiever ga aanpakken ,...en bijv. geen rotzooi van/via de vakhandel meer aanpak ( nadat ze daar doorgaans eerst zelf al met een zgn "reparatie-poging op goed geluk" , de boel verder verziekt hebben ).
AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot »

Toch wel een beetje beschamend van zo'n boutique merk als Bogner....helaas zie je dit wel vaker. Ook bij 'high end' bassen...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST EBS 112 Neo
MarkBass F1
Plaats reactie