Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Jarno
antipassief

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Hier eerste slagplaatje, black pearloid
20240610_220949.jpg
20240610_220949.jpg (651.64 KiB) 1009 keer bekeken
De andere moeten nog schuine kanten aan, maar de bovenfrees maakt een teringherrie, dus dat doen we morgen maar (zwart met zilverspikkels).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Joey

Bericht door Joey »

Acquired taste, zoals de Engelsen zouden zeggen! :)
Wel mooi gemaakt die slagplaat.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Thanks, en jawel :D
Met de lasersnijder uit 5mm multiplex (8 euro voor een kwart plaat multiplex bij de bouwmarkt) een template uitgesneden, dan met een fijne zaag grof uitgezaagd uit slagplaatmateriaal, en dan eerst met een rechte volgfrees precies volgens template frezen, daarna met een "fasefrees" een kantje van 45 graden eraan gefreesd, met het template er nog bovenop, anders heb je niks om het kogellagertje van de frees tegenaan te laten lopen.

De Mikey Way slagplaat had ik direct uit slagplaat materiaal gesneden met de lasersnijder, maar dat werkt niet zo goed. Ik denk dat dat materiaal PVC is, dus rookt en stinkt enorm, het smelt ook behoorlijk, dus dan krijg je een heel brede snijvoeg, en alles zit helemaal onder de plakkerige roet. Geen aanrader.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Ziet er top uit!
Dacht dat black pearloid wat donkerder van kleur was (had dat nml ooit op mijn Stratócaster)

Maar deze kleurt mooi bij de pickups en het geel :D
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:

Bandpage: www.billdisney.nl
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Hier de twee opties boven elkaar
20240611_184625.jpg
20240611_184625.jpg (944.61 KiB) 936 keer bekeken
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Jarno schreef: 11 jun 2024, 18:49 Hier de twee opties boven elkaar
20240611_184625.jpg
De bovenste is by far het mooist..
De onderste oogt ietswat saai vind ik persoonlijk
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:

Bandpage: www.billdisney.nl
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Oeh, duidelijk de black pearloid ja!
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Zelf ook fan van pearloid idd. In person zijn de spikkels niet zo saai als op de foto, maar nog altijd een stuk saaier dan het pearloid.
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

En Bosch IXO FTW! Ik heb de IXO V standaard in mijn gitaargereedschapstas zitten, met o.a. zo'n adaptertje om hem als snaarwinder te gebruiken. Topding.
Gossep81

Bericht door Gossep81 »

LeftyJ schreef: 12 jun 2024, 09:27 En Bosch IXO FTW! Ik heb de IXO V standaard in mijn gitaargereedschapstas zitten, met o.a. zo'n adaptertje om hem als snaarwinder te gebruiken. Topding.
Die heb ik ook... Maar welk adaptertje gebruik je dan? Ik kom er niet verder mee dan licht schroefwerk (al 20 jaar ofzo, topding, trouwens)
ongeschikt
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Enthousiaster over de IXO dan ik zou verwachten, echt handig, en scheelt RSI bij veel schroeven. Ik heb ook de snij attachment, maar daar ben ik nog geen vrienden mee, de haakse attachment om te schroeven is HEEL handig in kastjes e.d.
Wat ik zeer storend vind, is dat ie AAN/UIT is en je niet langzaam kunt schroeven, nu is het wel opletten dat je de schroefkop niet beschadigd.
En inderdaad, een IXO, met een handvol bits is makkelijk mee te nemen, makkelijker dan 20 schroevendraaiers.

Volgens mij zijn er 3d prints van die adapters om snaren op te winden, maar ik vermoed dat die al snel sneuvelen, of kun je ook een (spuitgegoten, met metalen zeskant insert) versie kopen?
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Gossep81 schreef: 12 jun 2024, 10:52 Die heb ik ook... Maar welk adaptertje gebruik je dan? Ik kom er niet verder mee dan licht schroefwerk (al 20 jaar ofzo, topding, trouwens)
Ik heb deze, met uitneembaar bitje:
https://www.thomann.de/nl/harley_benton ... gI2YvD_BwE

Er is ook nog een eenvoudiger versie die volledig van plastic is:
https://www.thomann.de/nl/harley_benton ... l_bits.htm
Jarno schreef: 12 jun 2024, 11:05 Ik heb ook de snij attachment, maar daar ben ik nog geen vrienden mee, de haakse attachment om te schroeven is HEEL handig in kastjes e.d.
Wat ik zeer storend vind, is dat ie AAN/UIT is en je niet langzaam kunt schroeven, nu is het wel opletten dat je de schroefkop niet beschadigd.
Die haakse kop heb ik er ook bij, en één waarbij het schroefkopje off-center zit zodat je makkelijker schroefjes in lastige hoekjes kunt bereiken waarvoor het apparaat anders te lomp zou zijn. Het probleem dat er geen langzame stand is had ik ook, daarvoor heb ik de kop met verstelbaar draaimoment gekocht. Die maakt hem niet langzamer, maar laat hem wel doorratelen als de weerstand op de schroef hoger wordt dan je hebt ingesteld. Blij mee wel!
Gossep81

Bericht door Gossep81 »

:) Leuk, ik denk dat ik zo'n dinges ga scoren :)
ongeschikt
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

5 euro?!? daar zet ik de 3d printer niet voor aan, goeie tip!

Die offcenter leek me niet bijster handig, maar zou nu toch wel eens van pas komen (lades), die met instelbaar draaimoment heb ik ook (maar aangezien ik ook wel eens heel kleine schroefjes gebruik vind ik daar het minimale moment nogal hoog).
Jammer dat ze er alleen een peper/zoutmolen voor hebben, een koffiemolen zou ook wel van pas komen (misschien eens kijken of die speedwinder ook op de Hario past :D ).
Jarno
antipassief

Bericht door Jarno »

Klaarrr :) (voor nu)
20240615_224201.jpg
20240615_224201.jpg (602.21 KiB) 507 keer bekeken
20240615_224221.jpg
20240615_224221.jpg (592.4 KiB) 507 keer bekeken
Zo bezig met de voorkant dat ik niet echt naar de achterkant heb gekeken, bij het origineel zit daar een enorme belly cut, ik heb hem gewoon recht gelaten.
Knoppen moeten nog een keer opnieuw, die chrome verf is erg geslaagd qua kleur, maar het blijft een beetje plakkerig, een van de knoppen ook verziekt, dus nu een naturel knop in het midden.
Er zit een preamp in (uiteraard), dus heel zompig is ie niet, maar het drukt enorm, eigenlijk eens kijken om hem op een grotere versterker even uit te proberen. Zowiezo helpt de positie van de pickups ook om hem minder zompig te maken, de hals pickup is nu P-positie, de brug iets verder naar voren dan een reguliere Jazz (60's spacing?).
Plaats reactie