Snaren voor de contrabas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
BassKees
Rots in de branding

Snaren voor de contrabas

Bericht door BassKees »

Ik heb mijn contrabas nu ruim 20 jaar en ik denk dat het tijd wordt om er eens nieuwe snaren op te zetten.
Tot nu toe zitten er Thomastik Spirocore light snaren op. Op dit moment mis ik wat helderheid en projectie.
Bij Ferdinand Rikkers hoorde ik een contrabas met precies de eigenschappen die ik zoek. Ferdinand vertelde me dat daar een Pirastro Perpetual set op zat.
Klinkt interessant, maar als ik moet afgaan op de samples op deze site https://www.hervejeanne.de/saitenmatrix-d (gevonden op Talkbass) springen voor mij qua helderheid en presence de Thomastik Spirocore mediums eruit. Ook nog eens een stuk voordeliger dan de Pirastro's.
Nou spelen er natuurlijk ook heel andere factoren mee, afgezien van de kwaliteiten van de contrabas zelf. Levensduur is een belangrijke, maar ook speelgemak.
Er zijn niet veel contrabassisten op BGF maar ik zou het fijn vinden om wat meer input te krijgen over ervaringen met contrabassnaren. Shoot!
evertalbers

Re: Snaren voor de contrabas

Bericht door evertalbers »

Hmtsja, op mijn gewone contrabas zit een onduidelijk mengsel dat nog wel voor verbetering vatbaar is.
Op mijn babybass heb ik, de online kudde volgend, ook spirocores gezet, wat véél beter bevalt dan de (onbekende) snaren die er daarvoor op zaten. Maar de babybass heeft een minder complex geluid nodig dan een echte contra. Dus hiermee maak ik voor jou niet makkelijker.
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Ik ben net even bij Ferdinand geweest en heb een bas geprobeerd met Pirastro Obligato. Heel fijn snorrende E waar ik al een tijd naar op zoek was. En minder hard werken om een goed geluid uit de snaren te halen. Kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat...
Green Goblin

Bericht door Green Goblin »

Volgens mij lees ik dat je met de vorige snaren 20 jaar gedaan hebt.... dan valt het per jaar wel weer mee toch...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Is ook wel zo. Maar ik maak liever een weloverwogen keuze als ik bijna €250 voor een set uitgeef.
Green Goblin

Bericht door Green Goblin »

Voor dat soort bedragen verwacht ik eigenlijk dat er een bas bij zit.... 😬
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Inmiddels heb ik een week kunnen spelen met een gebruikte set Obligato's. Bevalt prima; wat minder spanning dan de Spirocores, meer presence (minder boomy laag iig) en een heerlijk snorrende E-snaar als ik m wil. Precies wat ik zocht en verwachtte!
Ik heb een nieuwe set besteld en laat m met een verstelbare kam op mijn bas monteren. Laat de nazomer maar komen!
Wiro

Bericht door Wiro »

Heb je 't met Ferdinand gehad over de positie van de stapel (=soundpost)?
Is de doorgaans de moeite waard om hier de tijd voor te nemen:
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Nee hebben we het nog niet over gehad, komt misschien nog aan bod
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

PXL_20240713_114652934.jpg
PXL_20240713_114652934.jpg (815.27 KiB) 412 keer bekeken
PXL_20240713_114700091.jpg
PXL_20240713_114700091.jpg (711.39 KiB) 412 keer bekeken
:cheer:
Rdatema

Bericht door Rdatema »

BassKees schreef: 06 jul 2024, 12:04 Inmiddels heb ik een week kunnen spelen met een gebruikte set Obligato's. Bevalt prima; wat minder spanning dan de Spirocores, meer presence (minder boomy laag iig) en een heerlijk snorrende E-snaar als ik m wil. Precies wat ik zocht en verwachtte!
Ik heb een nieuwe set besteld en laat m met een verstelbare kam op mijn bas monteren. Laat de nazomer maar komen!
Nice! Betekent dit dat het geluid nu gewoon beter is 'as is' of corrigeer je nu de toonregeling e.d. ietwat een andere kant op?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Vooral beter in zichzelf. Akoestisch heeft de bas iets minder volume (zal komen doordat de snaren wat lichter zijn) maar voor mij is hij nu beter in balans.
Pedullist
palingsoundpurist

Bericht door Pedullist »

Ik had toen die Obligato's genomen omdat er een betere balans was tussen strijken en plukken. Nadat ik ze erop had gezet en wat aanvankelijke terugkerende kriebels raakte ik vervolgens de bas weer 5 jaar niet meer aan (tot de verkoop). Maar het zijn zonder twijfel goede snaren.
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Tsja, strijken. Ik heb een stok en probeer thuis wel eens wat maar kan het niet met goed fatsoen op een andere plek doen. Maar eens een paar lessen nemen.
Plaats reactie