Moeilijk?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
NLgunmanNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2008, 14:19

Moeilijk?

Bericht door NLgunmanNL »

Yo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum.. dus ik wist niet precies waar ik dit moest vragen ... :oops:

Maarja ik dacht dat het bij lessen hoorde..

mijn vraag: Is het moeilijk om te leren hoe je een basgitaar bespeelt? bijv.: hoelang duurt het voordat je een baspartij van bijv. Queen (Under pressure) of Deep purple (Smoke on the water) kan spelen..

Regards Bernd 8)
dude!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

hallo Bernd, en welkom op het BGF! 8)

er is helaas geen simpel Ja of Nee te geven op je vraag, want iedereen is anders.
ik kan nu wel zeggen dat je zo'n loopje als Under Pressure zo onder de knie hebt, maar weet ik veel of je er uberhaupt aanleg voor hebt of dat je feeling voor ritme hebt.

een basgitaar is redelijk makkelijk te leren spelen in vergelijking met veel andere instrumenten, maar dat komt vooral doordat het instrument in kwarten gestemd is waardoor je "figuurtjes" kunt leren in toonsoort A en die daarna simpelweg kunt verplaatsen naar toonsoort X zonder dat het "figuurtje" veranderd.
de meeste andere instrumenten moeten voor elke toonsoort een ander "figuurtje" leren.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Van harte welkom, maar de "sticky"-status heb ik er maar even vanaf gehaald - Hans58 :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

tja, wat is moeilijk... ik denk zelf dat juist het eerste half jaar tot een jaar het moeilijkst is. dan heb je nog regelmatig af en toe een blaartje en/of last van je gewrichten. daarna wordt dat als het goed is een stuk minder, omdat je aan het spelen gewend bent. daarna kom je vanzelf telkens een stapje verder naarmate je meer oefent (afhankelijk van je ambities en wat je wil bereiken op speltechnisch gebied).

als je het wil weten voor jezelf, neem een paar proeflesjes bij je muziekschool. wie weet, misschien heb je wel talent!

puur uit interesse, wat is je reden om te willen bassen? motivatie achter het bas willen spelen is iets moois, ben altijd wel nieuwsgierig.
die hier zo nu en dan weer is
Gebruikersavatar
String Theory
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jul 2008, 05:27

Bericht door String Theory »

En laat je vooral niet afschrikken door enge verhalen over blaren en gewrichtspijn.. ik ben driekwart jaar geleden begonnen met basles en op wat eelt na, heb ik nergens echt last van. Wat betreft de leercurve: het is maar net hoeveel energie en tijd je erin wilt steken.. als dat goed zit, heb je het bassen zo onder de knie. Hopelijk ga je er veel plezier in krijgen en hebben we er weer een bassist bij! Heel veel succes en laat hier even weten hoe je eerste lessen bevallen.. als je ze neemt natuurlijk :)
Running with Scissors
Fender Precision (M.I.J.)
Epiphone Thunderbird IV (TE KOOP, 275,-)
Ibanez GSR 180 (TE KOOP, 75,-)
Ashdown MAG-300 (Combo, 15")
Kustom KBA10X
Fav. Strings: RotoSound Nexus (alleen die stofjes zijn IDIOOT!)
Plaats reactie