Ten aanzien van de preamp, "It's Alive!" (very alive even).

De testbuis die ik er het eerste indeed was nogal gaar vandaar dat ie enorm oplichtte en loeiheet werd (de regelaar voor de gloeistroom/spanning vond het denk ik ook niet zo leuk). Desondanks doet de preamp het prema, alle potmeters werken nog de juiste kant op ook, dat wil nog wel eens anders zijn. Hij klinkt enorm lekker, warm, ruist en bromt bijna niet (zal helemaal weg zijn als de deksel erop zit).
Moet nog wel de achterkant in orde maken, er moet nog een rechthoekig gat in komen voor het Schaffner netentree, de gaten voor de jacks (er komen twee uitgangen op) zitten er al wel in. Ik hoop dat ik de twee uitgangen gewoon parallel kan zetten, anders kijken we wel weer verder.
Hier is de binnenkant:

de rode cliplead zit er nog aan voor de aarde van de uitgangsjack, die loopt straks via de behuizing. Nog wel even wat draadjes fatsoeneren, en een active/passive schakelaar (pad) installeren. Nu kun je alleen de eerste paar graden verdraaiing van de volumepot gebruiken, way too much gain.
De toonregeling werkt erg lekker, de bass-shift en treble-shift lijken vooral de lage en hoge mid frequenties te beiinvloeden. Bright is ook erg lekker, net genoeg, zodat het niet overdreven schel wordt en niet meer bruikbaar is.
In de testhoek zijn mijn ervaringen met verschillende buizen te lezen, maar nu zit er een Tung-Sol ECC803S in, en die blijft erin

Het schema is als volgt
Moosapotamus F2b, hij heeft het schema van
RG Keen (geofex) overgenomen.
En er een treble-shift aan toegevoegd, let op dat de mid-pot volgens mij 10k Lin moet zijn (heb zelf 25k LIN gebruikt).
Zelf heb ik de inspiratie voor bass-shift en treble-shift uit het schema van de Mesa Bass400.
Zo ziet de bass-shift eruit, aan de kathode van de eerste trap:
De voeding bestaat uit een gelijkgerichte en gestabiliseerde gloeispanning van 12 volt en een dikke elco (15000uF). De hoogspanningsvoeding is gelijkgerichte spanning met veel te dikke elco's, 3x450uF (normaal is 3x45uF of zo). Tussen de tweede en derde zit een 10k weerstand om de spanning wat naarbeneden te halen, in het onderdelenpakket wat ik op eBay.DE kocht zat een trafo met een secundaire spanning van 270volt. Ik heb aan de primaire kant van de trafo nog een NTC gemonteerd om de "inrush current" wat te beperken, maar dan nog vreet ie 315mA zekeringen als koekjes. Er zit nu nog 2 Ampere in, maar da's veel te veel.
Groeten,
Jarno.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-