Dat kan ik wel onderschrijven, als ik veel schakelmogelijkheden heb blijf ik altijd zoeken. Toen ik nog niet zo lang speelde was ik altijd op zoek naar het ultieme Zwitserse zakmes, een bas of gitaar die alles kon. Hoe meer pickups, coil splits, gekke schakelingen en knoppen, hoe beter. Daar ben ik keihard van teruggekomen, tegenwoordig heb ik genoeg aan een pickup selector of balanspot en als ik een actieve EQ aan boord heb gebruik ik hem subtiel, bijvoorbeeld alleen voor wat hoog af en laag bij. En op mijn gitaren vind ik een goeie volumeknop (liefst met treble bleed) heel belangrijk, maar op mijn bassen raak ik die niet aan (behalve om te controleren of ie wel vol open staat).bastaart schreef: ↑13 jul 2023, 10:03 ok, bedankt. Ik ben wel benieuwd naar die pickups. Het concept kan heel goed werken. Dat je per pickup de frequenties kan instellen. Beetje meer laag bij de brug pickup en wat treble en mid bij de hals pickup bijvoorbeeld. Alleen blijf je misschien eindeloos zoeken naar de beste sound vanwege de vele mogelijkheden.
Ik heb in mijn Jazz Bass enige tijd een Audere preamp gehad met schakelbare ingangsimpedantie voor de pickups. Die schakelaar had een behoorlijk heftig effect, in de lage setting kreeg je een enorm dik laag en getemperd hoog. Echt zo'n dikke reggae-sound, waar je verder helemaal niets aan had in mijn ogen. De hoge setting gaf bijna een uit-fase geluid, met heel agressief hoog en juist een geknepen laag. Leuk dat het erop zat, maar die schakelaar kwam bij mij dus nooit van de middelste positie af... Bij uitgebreidere versies van die preamp was het zelfs nog erger, die hadden een rotary switch met 6 (!) posities waardoor de pickups ook individueel omgeschakeld konden worden. Misschien dat er tussen die combinaties bruikbaardere opties zaten, daar zou ik nog wel benieuwd naar zijn. Maar de simpele versie met drie standen was voor mij nutteloos en zorgde er op den duur zelfs voor dat ik die Jazz Bass helemaal niet meer bespeelde. Ik ben op die bas nu terug naar passief met 2x volume en 1x passieve tone, met alleen een 6dB De Gier / Vanderkley FatBoost erin, en dat werkt perfect voor mij.