Basgitaarforum gallery

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Pedullist
palingsoundpurist

Re: Basgitaarforum gallery

Bericht door Pedullist »

Louter blue notes op die ene!
BassKees
Rots in de branding

Cort Elrick NJS5

Bericht door BassKees »

Afbeelding
Nieuw vriendinnetje, binnenkort een nieuwe familiefoto (wordt dringen zo langzamerhand...)
bastaart

Bericht door bastaart »

Top! lijkt me best een fijne bas. Elementen staan dichter bij elkaar dan op een normale jazz zo te zien? Wel jammer dat hij alleen in het zwart en wit te krijgen is, allebei een beetje saai.

Er is van sire nu ook een 24 frets jazz bas uit. Jammer dat hij passief is, maar wel interessant. Ik neig de laatste tijd meer naar 24 frets bassen.
https://sire-usa.com/products/sire-marc ... v5-24-fret
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
jaapdesticker

Bericht door jaapdesticker »

Tjonge, wat een hoop lol voor weinig geld... ik heb een aantal bassen, waarvan een Ken Smith 5-snaar mijn hoofdbas is. Klinkt en speelt geweldig, erg geschikt voor wat ik het meeste doe: spelen in de kerk. Beste B-snaar ever. Maar ik speel ook geregeld met een paar vrienden "oude-mannen-rockmuziek", jaren '70 dus. En een P-bas ontbrak nog in de verzameling. Dus voor 120 euro een Squier gescoord via Marktplaats. Als eerste toen de trussrod-moer vervangen, anders was de hals niet recht te krijgen (de oude moer draaide bijna dol). Vervolgens een brugelement toegevoegd (tip: als je een 3D-printer hebt, is een goed freesmalletje makkelijk te printen), en de lelijke witte slagplaat door een zwarte vervangen. En tenslotte de elementen vervangen door een Fender Yosemite P-J-set. Wat mij betreft fijne pickups, veel gebalanceerder dan de Squier pickups. Vanmorgen met de "oude-mannen-band" gespeeld, wat klonk dat lekker in zo'n setting! Ik heb ooit een Sire V7 (J-bas) met Ash body gehad, maar die verdween in de herrie. Deze P-bas met alder body blaft fijn door de herrie heen.
Squier P-bas.jpg
Squier P-bas.jpg (1.52 MiB) 381 keer bekeken
bastaart

Bericht door bastaart »

jaapdesticker schreef: 16 sep 2023, 17:01 Tjonge, wat een hoop lol voor weinig geld... ik heb een aantal bassen, waarvan een Ken Smith 5-snaar mijn hoofdbas is. Klinkt en speelt geweldig, erg geschikt voor wat ik het meeste doe: spelen in de kerk. Beste B-snaar ever. Maar ik speel ook geregeld met een paar vrienden "oude-mannen-rockmuziek", jaren '70 dus. En een P-bas ontbrak nog in de verzameling. Dus voor 120 euro een Squier gescoord via Marktplaats. Als eerste toen de trussrod-moer vervangen, anders was de hals niet recht te krijgen (de oude moer draaide bijna dol). Vervolgens een brugelement toegevoegd (tip: als je een 3D-printer hebt, is een goed freesmalletje makkelijk te printen), en de lelijke witte slagplaat door een zwarte vervangen. En tenslotte de elementen vervangen door een Fender Yosemite P-J-set. Wat mij betreft fijne pickups, veel gebalanceerder dan de Squier pickups. Vanmorgen met de "oude-mannen-band" gespeeld, wat klonk dat lekker in zo'n setting! Ik heb ooit een Sire V7 (J-bas) met Ash body gehad, maar die verdween in de herrie. Deze P-bas met alder body blaft fijn door de herrie heen.
Squier P-bas.jpg
Ok top. Het hoeft niet duur te zijn om er veel plezier van te hebben. Zelfs goedkope Squiers uit een starterspakket klinken prima. Het geluid zit toch voor een groot deel in de vingers.
HNZ

Bericht door HNZ »

jaapdesticker schreef: 16 sep 2023, 17:01 Tjonge, wat een hoop lol voor weinig geld... ik heb een aantal bassen, waarvan een Ken Smith 5-snaar mijn hoofdbas is. Klinkt en speelt geweldig, erg geschikt voor wat ik het meeste doe: spelen in de kerk. Beste B-snaar ever. Maar ik speel ook geregeld met een paar vrienden "oude-mannen-rockmuziek", jaren '70 dus. En een P-bas ontbrak nog in de verzameling. Dus voor 120 euro een Squier gescoord via Marktplaats. Als eerste toen de trussrod-moer vervangen, anders was de hals niet recht te krijgen (de oude moer draaide bijna dol). Vervolgens een brugelement toegevoegd (tip: als je een 3D-printer hebt, is een goed freesmalletje makkelijk te printen), en de lelijke witte slagplaat door een zwarte vervangen. En tenslotte de elementen vervangen door een Fender Yosemite P-J-set. Wat mij betreft fijne pickups, veel gebalanceerder dan de Squier pickups. Vanmorgen met de "oude-mannen-band" gespeeld, wat klonk dat lekker in zo'n setting! Ik heb ooit een Sire V7 (J-bas) met Ash body gehad, maar die verdween in de herrie. Deze P-bas met alder body blaft fijn door de herrie heen.
Squier P-bas.jpg
Mooi verhaal!

Een fijne bas voor 'weinig'!

Zo'n verhaal als dit kan ik volledig onderschrijven. Ik heb twee Squier Mustangs die door @Hajvb (Henk) gemod zijn met Nordstrand pick-ups en BQ-music electronica en door Henk perfect zijn afgesteld. Het zijn beide heerlijk klinkende en spelende basjes geworden.
Ik had nòg een Squier Mustang, maar die was eigenlijk overbodig. Forumlid @JanDekker heeft die gisteren opgehaald. Hij heeft alledrie de bassen getest en zei ook dat hij bij de twee gemodde bassen niet het gevoel had met een Squier van doen te hebben. Terwijl de bas in 'fabrieksuitvoering' ook voor hem duidelijk minder klonk en speelde. Maar ook daar gaat hij dus een heel fijne bas van maken.
Hajvb
Van onderen!

Bericht door Hajvb »

Ik ben zelf gek op "budget" instrumenten. Met een beetje werk (oke, mazzel dat ik dat zelf kan) zijn daar vaak heel behoorlijke instrumenten van te maken. Ik heb zelf 2 Harley Benton bassen welke naast een goede afstelbeurt eigenlijk niets nodig hadden. Deze week verwacht ik een HB PJ-4 HTR. Die ga ik voorzien van een EMG P/J set die ik nog heb liggen met een BTC control. Even afstellen, eventueel vlakken en ik heb er voor wenag een hele fijne bas bij.
JohandeJong

Bericht door JohandeJong »

Nu we toch bezig zijn! Ik heb eind juli een Squier vintage modified Jaguar bass aangeschaft voor een eerlijk prijsje. Ik heb daarop een Fender fretloze neck gemonteerd en het actieve deel (was alleen bass boost) er uit gesloopt.
De bas speelt en klinkt nu zo verrassend goed dat deze momenteel mijn voorkeurs fretloze bas is geworden.
Wellicht binnenkort nog eens andere pick-ups en een pre-amp monteren voor een nog grotere veelzijdigheid.

Ok, door de dure fretloze neck is het niet echt een goedkoop basje meer maar voorlopig gaat deze toch niet meer weg.
Ik zal binnenkort even een fotootje plaatsen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
HNZ

Bericht door HNZ »

Klinkt goed Johan. Ben benieuwd naar de foto's!

Een van de voordelen van "goedkopere" bassen kopen en modden vind ik dat het je de kans geeft om het instrument naar je eigen voorkeuren aan te passen.

Maar het principe gaat niet altijd op natuurlijk. Ik was jaren geleden idolaat van het spel en de techniek van Gary Willis en kocht op MP een Ibanez GWB35, het 'budget' model van dé Gary Willis bas.
Daar was ik heel blij mee en ik heb er ruim een jaar met plezier op gespeeld.
Toen was er een occasion GWB1 te koop bij een muziekwinkel in Groningen (Tonika heette die geloof ik). Ik heb met hen een inruilprijs voor de GWB35 afgesproken en ben de GWB1 gaan halen.
Wàt een verschil!
In alles, materiaal, bespeelbaarheid, sound, gevoel, noem maar op, alles gewoon. De GWB1 was in alles 500x beter dan de GWB35.
Hoe je die ook gemod zou hebben, zo goed als een GWB1 wordt die nooit. :wink:
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

bastaart schreef: 15 sep 2023, 20:44 Top! lijkt me best een fijne bas. Elementen staan dichter bij elkaar dan op een normale jazz zo te zien? Wel jammer dat hij alleen in het zwart en wit te krijgen is, allebei een beetje saai.
Heb het even nagemeten: het brugelement zit 375 mm van het 12e fret (iets verder dan standaard 60s JB plaatsing maar de mensuur is 35" dus dat klopt wel ongeveer) en de hartafstand van de elementen is 82 mm (uit mijn hoofd is dat 91 mm bij de 60s Jazz) dus het klopt wat je zegt.
De karakteristiek is behoorlijk veel laag (in vergelijking met mijn Stingray 5H) wat goed te corrigeren is door de bas wat terug te draaien. Met de hoogmid regelaar kan ik toch fijn wat presence meegeven.
Ik vind deze witte verre van saai eerlijk gezegd. Er zou desnoods een tortoise slagplaat op kunnen maar deze matcht wel mooi met de pearloid blocks.
Elrick maakt dit model ook met koffietafeltopjes, maar dan ben je ongeveer 3x zoveel kwijt.
JohandeJong

Bericht door JohandeJong »

Ik heb nog een tijdje de GWB20TH gehad. Hele fijne bas maar ja, ik heb me nooit goed thuis gevoeld op een 5-snaar. Ik heb 5-snaar afgezworen.
Anyway, heb zojuist via MP een setje EMG pickups en een Seymour Duncan STC-3A pre-amp aangeschaft.
Hopelijk krijg ik die passend in de Squier Jaguar. Ben heel benieuwd of de bas dan nog beter gaat klinken. De recensies zijn in ieder geval veelbelovend.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
bastaart

Bericht door bastaart »

BassKees schreef: 17 sep 2023, 11:56
bastaart schreef: 15 sep 2023, 20:44 Top! lijkt me best een fijne bas. Elementen staan dichter bij elkaar dan op een normale jazz zo te zien? Wel jammer dat hij alleen in het zwart en wit te krijgen is, allebei een beetje saai.
Heb het even nagemeten: het brugelement zit 375 mm van het 12e fret (iets verder dan standaard 60s JB plaatsing maar de mensuur is 35" dus dat klopt wel ongeveer) en de hartafstand van de elementen is 82 mm (uit mijn hoofd is dat 91 mm bij de 60s Jazz) dus het klopt wat je zegt.
De karakteristiek is behoorlijk veel laag (in vergelijking met mijn Stingray 5H) wat goed te corrigeren is door de bas wat terug te draaien. Met de hoogmid regelaar kan ik toch fijn wat presence meegeven.
Ik vind deze witte verre van saai eerlijk gezegd. Er zou desnoods een tortoise slagplaat op kunnen maar deze matcht wel mooi met de pearloid blocks.
Elrick maakt dit model ook met koffietafeltopjes, maar dan ben je ongeveer 3x zoveel kwijt.
ok top, tsja is persoonlijk, wit met maple toets vind ik wat bleekjes. Een tort slagplaat zou hem zeker wat opfleuren. Maar dat is mijn fetish...haha. Lijkt me een hele interessante bas en net wat anders klinken met beide pickups open dan een 'normale' jazzbass (vanwege het feit dat de elementen dichter bij elkaar staan)? Heeft qua model ook wel wat weg van de Lakland Daryll Jones.
BassKees
Rots in de branding

Nieuw familieportret

Bericht door BassKees »

PXL_20230918_140006391~3.jpg
PXL_20230918_140006391~3.jpg (693.4 KiB) 158 keer bekeken
HNZ

Bericht door HNZ »

:kwijl:

Mooie verzameling Kees!

Die Borjes blijft mijn favoriet.
jorren
moderator

Bericht door jorren »

De Borjes is ook mijn favoriet!
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Plaats reactie