Seldon 100 - Nederlandse vintage?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Bass_Bas

Seldon 100 - Nederlandse vintage?

Bericht door Bass_Bas »

Dag allen,

Dit is mijn eerste inhoudelijke post op het forum, dat ik al een tijdje met veel interesse volg (heb op 'Aangeboden/Gezocht' al een paar pedaaltjes aangeschaft en mijn SWR combo zojuist verkocht) Ik ben nu op zoek naar een versterker en ik dacht dat buizenversterkers buiten mijn bereik lagen.

Maar nu heb ik op Marktplaats een oude buizenversterker 'Seldon 100' gezien en meteen maar gereserveerd. Volgens de verkoper is hij in een kerk gebruikt voor het bandje en werkt hij nu niet meer. Ik heb hem nog gevraagd om foto's van het binnenste te nemen, zie onder.

Het merk 'Seldon' is zeer onbekend, maar ik vond op internet de volgende info:
"Seldon werd in de jaren '70 gebouwd door Hans v. Tilburg die een kleine werkplaats had in een soutterain aan de van ostadestraat in Amsterdam. Toen het na een periode van redelijk succes financieel minder ging met het bedrijfje werden allerlei oude nog beschikare onderdelen gebruikt om versterkers te bouwen. Het is dus heel goed mogelijk dat toen er weer eens geen geld was er Seldon frontplaten (soms maar een of twee stuks) op b.v. een Smash chassis gemonteerd werden.
De versterkers van Hans waren veelal aangepaste versies van Fender schema's, hij maakte veel gebruik van de bassman en showman schema's van de eerdere blackface modellen die hij aanpaste voor het gebruik van EL34 eindbuizen, ook combinaties van een Fender voorversterker en een Marshall eindtrap kwamen voor. In zijn begin periode heeft zelfs Jan Akkerman nog wel gebruik gemaakt van Seldon versterkers en er bestaat ook een oude clip van Unit Gloria (met Robert Long als zanger) waar ze op oranje Seldon's spelen."
Tekst komt van https://www.gitaarnet.nl/forum/printthre ... 6323&pp=40" onclick="window.open(this.href);return false;

Denken jullie dat dit een interessante aankoop is of een baskat in de baszak? Wat is de waarde van de versterker en wat zouden de kosten zijn van een revisie en/of reparatie? En zijn er wellicht mensen die een goede reparateur zijn of kennen? (Ik heb 'Bernardduur' al een PM gestuurd :) )

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bass_Bas op 23 apr 2011, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
dejohan

Bericht door dejohan »

Als het een degelijk gebouwde point to point amp is, reguliere buizen heeft, en de transfo's nog goed in staat zijn, kan het meevallen. Ik denk dat aan een paar honders euro max voor reparatie. Mocht aan bovenstaande voorwaarden niet voldoen, kan de prijs oplopen.

Maareuh, is dat geen gitaarversterker? Plus, twee keer EL34 (als dat EL34's zijn) is ongeveer 50 watt dacht ik. Da's een beetje weinig voor bas.

Herverkoopwaarde is moeilijk in te schatten, dikke winst zal je er wel niet mee maken vrees ik :D .
Bass_Bas

Bericht door Bass_Bas »

Haha, nou dat gaat een beetje klinken als een hobbyproject... honderden euro's heb ik niet 1 2 3 beschikbaar op het moment. Wellicht kan ik mijn gitaarspelende broer ermee verblijden. I.i.g. een mooie manier om me te verdiepen in buizen, zo lang ik nog geen geld bijeen heb voor een serieuze buizenversterker.
Eden D410XLT
Eden D210T
Bernardduur
peetOhm

Bericht door Bernardduur »

Cool! 50W amp!

Kan zeker op bas gebruikt worden!!!!!
No more LOUD music!!

Mijn knutsel - stagram
Bass_Bas

Bericht door Bass_Bas »

Hmmm, dat schept weer perspectieven. Even mailen met Bernardduur :)
Eden D410XLT
Eden D210T
Rick517

Bericht door Rick517 »

Grappig, een Umlaut boven de 2de u in 'OUTPUTS'.
Vast een Teutoonse versterker...
Ik speel elke dag met mijn Lull !
Muziekschuur

Bericht door Muziekschuur »

Voor thuis en zachte sessies met band gaat het wel. En bijvoorbeeld icm een 2x15 kast kun je misschien net meekomen. Maar normaal gesproken heb je een 100 watt top nodig voor bass. (In band verband). Maar voor thuis zal die prima klinken hoor.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Mikeb

Bericht door Mikeb »

Heb ooit in het begin van mijn 'bascarriere' een Seldon gehad. Die ging vrij vlot stuk. Technische vriend van me heeft toen van een ander stuk exemplaar diverse onderdelen omgezet (oa voeding meen ik me te herinneren), en daar heb ik nog even mee kunnen spelen. Totdat het ding weer stuk ging....

Het is al zo lang geleden dat ik me niet eens meer kan herinneren hoe het ding nou echt klonk. Beter als de Peavey Century (100 watt transistor) die ik ondertussen gekocht had om een werkende versterker te hebben. Maar een beetje versterker klinkt al heel snel beter dan een Peavey Century....
favo basses: Rick 4001, Gibson Thunderbird, MM Stingray 5, Warwick Dolphin, Kramer XL8 fretless, Hamer Standard custom shop 12 string
Blackadder

Bericht door Blackadder »

Aha, daarom wou je m'n SWR niet meer? ;)
Neen, ik denk dat ik je wel kan volgen, dit lijkt me een leuk ding met wat meer verhaal en sentiment achter dan mijn SWR. :)

Veel succes ermee alvast!
Ca c'est moi: CLIQUE
Bass_Bas

Bericht door Bass_Bas »

@Blackadder Hoeps... betrapt! :o Beste lezers, wisten jullie dat Blackadder een mooie SWR-versterker in de aanbieding heeft, waarvan een potentiële koper onlangs met een smoesje is afgehaakt? Klik snel op zijn advertentie! ;)

@Mikeb: Wanneer was het begin van je bascarrière en hoe kwam je aan de Seldon? Je hebt hem zeker niet meer achterin een schuurtje liggen zodat ik er wat onderdelen uit kan halen?

@Rick517: Die umlaut had ik nog niet gezien, maar is dat geen fotografisch effect? Zou ook een mooie bandnaam zijn, The Outpüts.

Ik ga over drie weken als het goed is eens langs bij Bernardduur en dan zullen we zien in hoeverre ik mijn geld in een bodemloze put heb geworpen...
Eden D410XLT
Eden D210T
Blackadder

Bericht door Blackadder »

Zoniet heb ik nog wel een put waar je in mag komen smijten... ;)
Ca c'est moi: CLIQUE
Bass_Bas

Bericht door Bass_Bas »

Ik heb de versterker inmiddels hier staan en wat beter bekeken van binnen. Er is een weerstand doorgebrand... misschien zou hij het met een nieuwe weerstand al doen... dat zou makkelijk zijn! (Maar dat zal dus wel niet :? )

Hier wat foto's:
Hij bevat drie buizen van het type Philips ECC83
Afbeelding
En twee buizen van het type Tungsram EL34
Afbeelding
Er zitten twee F&T condensatoren in
Afbeelding

Hier een overzichtje van de onderkant
Afbeelding
De doorgebrande weerstand
Afbeelding
Eenzelfde weerstand als de doorgebrande, maar deze is nog heel
Afbeelding

Ik moet nu eerst dus op zoek naar een alternatief voor de doorgebrande weerstand. Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n zelfde soort weerstand zou kunnen vinden? Er staan geen letters op, alleen een kleurencombinatie... EDIT: aha! Gevonden! https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurcoder ... lektronica" onclick="window.open(this.href);return false;
Eden D410XLT
Eden D210T
Bernardduur
peetOhm

Bericht door Bernardduur »

Ik zou dr zelf niet aan gaan zitten klooien zeker als je bv weerstanden niet kan lezen. Er is een reden waarom die weerstand is doorgebrand en dat is niet omdat ie oud is.

Pas iig erg op voor je eigen gezondheid :)
No more LOUD music!!

Mijn knutsel - stagram
Bass_Bas

Bericht door Bass_Bas »

Ok, ik houd het dan voorlopig even bij kijken en mezelf inlezen... zou toch een jammerlijk einde van dit topic zijn als ik er bij gewond raak. :o
Eden D410XLT
Eden D210T
Stinky

Bericht door Stinky »

dat zou wel weer een unicum voor ons forum zijn: de eerste BGF gewonde. 8)
Plaats reactie