Gekocht / prijs:
Besteld via de webshop van BAX, prijs 94 euro.
Ik heb al hele series effecten geprobeerd en blijf toch een beetje zoeken naar een soort minimalisme. Enerzijds uit gemak; wat is makkelijk op te zetten en te vervoeren. Anderzijds uit praktische overweging; wat heb ik nou werkelijk nodig, wat gebruik ik en wanneer.
Eigenlijk nooit veel interesse gehad in multi effect bakken, en ook het digitale aspect sprak me nooit direct aan. Beetje gevoelskwestie. Totdat ik deze kleine jongen voorbij zag komen op het net, en mijn aandacht trok; klein, handig, veel mogelijkheden, en intussen aardig wat enthousiaste gebruikers !
Zou dit mij de mogelijk geven om een paar bruikbare effecten in te zetten, en nog een hele serie andere achter de hand te hebben om naar hartelust te experimenteren, zonder elke keer weer effecten op te sporen op marktplaats, om het merendeel even later weer de deur uit te doen ?
Eerste indruk:
Snelle levering, na een paar dagen gewacht te hebben tot ze beschikbaar kwamen via de BAX website.
Een doosje met een pedaal erin, ongeveer ter grote van een standaard Boss pedaal; nice !
Netjes verpakt, met 3 kleine manuals (Duits, Frans en Engels). Ook wordt een setje van 2 Maxell alkaline AA batterijen meegeleverd (waar het apparaat het zo'n 7 uur op zou moeten doen volgens de specificaties). Wordt geleverd zonder powersupply, maar functioneert prima op mijn 1Spot.
De metalen behuizing voelt stevig aan. Jacks (input, 2 outputs), stroomaansluiting (std 'center negative') en 3 draaiknoppen (dienen als draaiknop, en drukknop) ook. De enige footswitch voelt ook solide, enigzins zwaar, en gelukkig zonder die hinderlijke klik. Rondom de footswitch zitten in een circel 4 knopjes voor functies.
De kleur is een soort donkerbruin, dat is dan wel weer een beetje jammer

Specs:
Het voert te ver om hier de alle functies weer te geven, indien men geinteresserd is zou ik aanraden om de manual op de Zoom website te bekijken.
In ieder geval biedt de MS-60b:
* een tuner (met mute functie)
* 6 Amp models
* 52 Effecten
* 50 Patch memories
* Tap tempo functie
Er staat nog niet superveel op Youtube, maar best een handige overview van de inzet van patches, schakeling onderling via de footswitch en nog wat dingetjes wordt hier gegeven:
https://youtu.be/r2AG3n8KVzA
Gebruiksgemak / mogelijkheden:
Hoewel de mogelijkheden zeer uitgebreid zijn, zit het apparaat redelijk intuitief in elkaar. Over bediening en instellingen is goed over nagedacht naar mijn idee.
Naast de standaard geboden effecten en Amp models (welke natuurlijk een aantal zeer bekende geluiden kopieren, zie de lijst op de zoom website), bieden deze voldoende mogelijk heden om deze in te stellen naar eigen wens. Deze kunnen vervolgens ook in de vrije geheugenslots worden opgeslagen, met een reeks van max 4 effecten op rij. Deze kunnen vervolgens in een reeks door de footswitch snel opgeroepen worden, zodat je eigen geluiden (bestaande uit meerdere effecten) tijdens het spelen snel een makkelijk opgeroepen kunnen worden. Aangezien men de beschikking heeft over een hele serie Amp models, Filters, Equalizers, Compessors, Boosters, Autowahs, Overdrives, Distortions, en Modulation, etc, etc, zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid.
Geluid:
Naar mijn mening, en die van anderen, zitten er hele goed geluiden en effecten bij.
Ook zijn er al een aantal patches voorgeprogrammeerd, en kun je zelf de nodige samenstellingen creeren.
Voor een snelle walk-trough:
Patches 01 - 10: https://youtu.be/-7rXx84fO8M
Patches 11 - 20: https://youtu.be/ceZl6tpMpy0
Patches 21 - 30: https://youtu.be/RnuHZSvsqec
Toepassing:
Ik heb er nog niet heel lang mee kunnen spelen, en de mogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid. Zeker een bijzonder staaltje design om dit alles te vatten in een enkele 'stomp-box'. Hoe bruikbaar dit alles is in bandverband, live of repetitie, zal nog moeten blijken. (Ik treedt zelf niet live op met mijn band)
Maar er zitten zeker veel bruikbare en goed klinkende effecten in dit apparaat! De toepassing om bij effecten 'wet' en 'dry' te kunnen mixen, en ook het effect 'line-selector' in te kunnen zetten, maakt het zeker zeer bruikbaar !
Voordelen / nadelen:
Voor:
* Veel bruikbare sounds en mogelijkheden deze aan te passen, en te combineren
* Compact
* Best makkelijk intuitief in gebruik
* Compleet, incl tuner, en hopelijk via updates binnenkort al snel uitbreidbaar
Na:
* Geen ‘off switch’ ?
* USB dient alleen voor updates van firmware
(niet voor connect met pc om op te nemen,
settings bij te werken,
of evt back-ups van patches te maken)
* weet niet of dit echt een nadeel is, maar ter vergelijking van de gangbare, grotere multi effecten biedt de MS-60b geen drumritmes, en geen looping functie.
Conclusie:
Ik ben er nog druk mee bezig, veel mogelijkheden, dus heeft tijd nodig om de juiste instellingen en patches samen te stellen.
Maar wat mij betreft veelbelovend, en wellicht zelfs een vervanging van mijn huidige (mini) pedalboard !
En voor de prijs; zoals de reviews op Youtube en Talkbass ook aangeven:
als er 2 bruikbare effecten tussenzitten (en die zitten er

Beetje lastig om een geschikte review te geven (onervaren) van een dergelijk uitgebreid apparaat na zeer korte tijd, maar ik hoop dat het wat toegevoegd heeft.
Ik kan deze Zoom MS 60b je in ieder geval aanbevelen, zeker het uitproberen waard !