Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Ba§tard

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Ba§tard »

Green Goblin schreef: 11 jul 2022, 17:20[...] heb me bedacht (en was wat te lui om de advertentie te verwijderen).
Jouw BB414? Die je toch maar gaat houden?
Green Goblin

Bericht door Green Goblin »

Voorlopig wel inderdaad.
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Joey

Bericht door Joey »

Green Goblin schreef: 11 jul 2022, 17:20 Maar die BB424 was dan weer niet Orange Metallic....

Ik had hem trouwens kunnen verkopen voor de vraagprijs hoor, maar heb me bedacht (en was wat te lui om de advertentie te verwijderen).
Ik zeg ook niet dat ze de 325 niet waard zijn, zeker in het oranje! (Alhoewel ik mijn zwarte niet verkocht kreeg voor 250...)
De BB424 voelt in mijn ogen net een stukje lekkerder, meer solide en is soms te vinden voor het zelfde geld. Meer wilde ik er niet mee zeggen :)

Maar eerlijk gezegd denk ik dat Yamaha bassen het beste waar voor je geld zijn van alles wat er op de markt is, ongeacht het model.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
evertalbers

Bericht door evertalbers »

Nu alhier te bewonderen: deze BB1025X
signal-2022-07-27-141359.jpeg
signal-2022-07-27-141359.jpeg (110.45 KiB) 602 keer bekeken
Supergoed gebouwd, warme toon boordevol mid, knor, grom, warmte, oldskool of hoe je het ook wil noemen, en een goede sustain.

Hij wijkt flink af van de bassen die ik heb of recent had. De 18mm stringspacing mag dan gangbaar zijn, maar ik ben intussen nogal gewend geraakt aan de bredere halzen van de TRB en BBN5. Aan de andere kant is dit wel een goede aanleiding om eens met een wat 'kleinere' techniek te spelen.

De vorige eigenaar heeft hem laten verbouwen: een 3D-geprinte ramp (op de foto nauwelijks te zien) en een EMG BTC HZ systeem toegevoegd. Ik heb hem nu zo ingesteld dat de hoog-knop lijkt op een passieve toonregeling. Ook kan de nek-pu parallel worden geschakeld. Voegt qua geluid weinig toe maar kan wel praktisch zijn.

Erg leuk om weer een BB te hebben, en wat voor één!
Galvanized

Bericht door Galvanized »

Prachtige bas !!
AMPEG ROCKET BASS 210
IBANEZ SR1605 PREMIUM
Spaghettihout
pastaplank

Bericht door Spaghettihout »

Schitterend, zo eentje staat hoog op de lijst.
Heinz

Bericht door Heinz »

Mooi ding, ook nog in Caramel brown, de mooiste kleur! Daar heb je wel een mooi koopje aan gehad lijkt me.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Joey

Bericht door Joey »

Heel mooi man, zo'n EMG voorversterketje is eigenlijk best een leuke meerwaarde.
Ik ben inmiddels van mening dat ik zelf trouwens het beste speel op mijn Yamaha's, terwijl het lang niet mijn duurste gitaren zijn. :)
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
evertalbers

Joey schreef: 27 jul 2022, 22:47 Heel mooi man, zo'n EMG voorversterketje is eigenlijk best een leuke meerwaarde.
Weet ik niet zeker. Ik heb hem tot nu toe neutraal of met hoog-af staan, de basis-toon is al prima - en Sander de Gier bouwt niet voor niks geen bassboost in zijn P's.

Maar als mijn snaren ouder worden verandert mijn gebruik misschien :) , bij lange jacksnoeren is de EMG sowieso nuttig, en misschien dat soms juist bass-af handig kan zijn, hij werkt op een hele lage frequentie. En die balans-pot is zonder meer fijn ipv de switch.

Ik zou eigenlijk best nog een passieve bypass willen hebben, voor Murphy's Battery Law.
jaapdesticker

Bericht door jaapdesticker »

evertalbers schreef: 27 jul 2022, 14:27 Nu alhier te bewonderen: deze BB1025X
signal-2022-07-27-141359.jpeg

Supergoed gebouwd, warme toon boordevol mid, knor, grom, warmte, oldskool of hoe je het ook wil noemen, en een goede sustain.

Hij wijkt flink af van de bassen die ik heb of recent had. De 18mm stringspacing mag dan gangbaar zijn, maar ik ben intussen nogal gewend geraakt aan de bredere halzen van de TRB en BBN5. Aan de andere kant is dit wel een goede aanleiding om eens met een wat 'kleinere' techniek te spelen.

De vorige eigenaar heeft hem laten verbouwen: een 3D-geprinte ramp (op de foto nauwelijks te zien) en een EMG BTC HZ systeem toegevoegd. Ik heb hem nu zo ingesteld dat de hoog-knop lijkt op een passieve toonregeling. Ook kan de nek-pu parallel worden geschakeld. Voegt qua geluid weinig toe maar kan wel praktisch zijn.

Erg leuk om weer een BB te hebben, en wat voor één!
Ha, wat leuk, die is ooit van mij geweest, ik heb die modificaties gedaan :)
Als je de slagplaat eraf haalt zul je zien dat ik de pickups ook ooit in spiegelbeeld heb geplaatst (dus de coil van de dikke snaren dichter bij de brug dan de coil van de dunne snaren). Dus: ik heb wat hout weggefreesd om ruimte voor die pickup-configuratie te maken. Als het je leuk lijkt om die pickup-configuratie uit te proberen: ik heb de bijpassende slagplaat nog, kan ik je zo opsturen! Geeft een strakkere B, en een dikkere sound op de D en G. Uitstekende bassen inderdaad, die BB's. Ik kwam later een TRB5II tegen, en die past qua sound nog weer beter bij me. Daar zitten inmiddels EMG's in, ik kan het niet laten...
Veel plezier met je BB!
evertalbers

jaapdesticker schreef: 28 jul 2022, 17:21 leuk, die is ooit van mij geweest, ik heb die modificaties gedaan :)
Als je de slagplaat eraf haalt zul je zien dat ik de pickups ook ooit in spiegelbeeld heb geplaatst (dus de coil van de dikke snaren dichter bij de brug dan de coil van de dunne snaren). Dus: ik heb wat hout weggefreesd om ruimte voor die pickup-configuratie te maken. Als het je leuk lijkt om die pickup-configuratie uit te proberen: ik heb de bijpassende slagplaat nog, kan ik je zo opsturen! Geeft een strakkere B, en een dikkere sound op de D en G. Uitstekende bassen inderdaad, die BB's. Ik kwam later een TRB5II tegen, en die past qua sound nog weer beter bij me. Daar zitten inmiddels EMG's in, ik kan het niet laten...
Veel plezier met je BB!
Wat leuk om te horen! Ja, ik ben zeker geïnteresseerd in die slagplaat, want (op papier) zou een reversed PJ zo'n beetje de perfecte 5-snaar moeten zijn, om redenen die je zelf al schreef (maar ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben van het grommetje van de D en G snaar met de traditionele positie.). Ik ga je een PB sturen. Hou je van bier?

Maar het wordt nog mooier Jaap, ik zat naar aanleiding van je reactie even in jouw BGF verleden te frotten, en ik zag hierbij dat je mijn bas ook had voorzien van een aktief-passief-push-pull. En dat wist ik helemaal niet toen ik hem kocht :D ! Dit is erg goed voor mijn humeur, want batterijen gaan heel lang mee, maar als ze er mee stoppen is dat (en hiermee ben ik vast niet de enige) al-tijd halverwege een optreden :facepalm: .
jaapdesticker

Bericht door jaapdesticker »

evertalbers schreef: 29 jul 2022, 09:42
jaapdesticker schreef: 28 jul 2022, 17:21 leuk, die is ooit van mij geweest, ik heb die modificaties gedaan :)
Veel plezier met je BB!
Wat leuk om te horen! Ja, ik ben zeker geïnteresseerd in die slagplaat, want (op papier) zou een reversed PJ zo'n beetje de perfecte 5-snaar moeten zijn, om redenen die je zelf al schreef (maar ik moet zeggen dat ik ook wel gecharmeerd ben van het grommetje van de D en G snaar met de traditionele positie.). Ik ga je een PB sturen. Hou je van bier?

Maar het wordt nog mooier Jaap, ik zat naar aanleiding van je reactie even in jouw BGF verleden te frotten, en ik zag hierbij dat je mijn bas ook had voorzien van een aktief-passief-push-pull. En dat wist ik helemaal niet toen ik hem kocht :D ! Dit is erg goed voor mijn humeur, want batterijen gaan heel lang mee, maar als ze er mee stoppen is dat (en hiermee ben ik vast niet de enige) al-tijd halverwege een optreden :facepalm: .
Ja, ik vind dat altijd wat lastig kiezen... ofwel een wat-te-wollige-B-snaar, ofwel een wat-te-wollige-G-snaar. Sinds een halfjaar ben ik de trotse bezitter van een Ken Smith, en daarvan zit de neck pickup ongeveer ter hoogte van de "achterste" coil van een P-bas. Als ik alleen de neck PU aan heb, is dat voor mij zo ongeveer de ultieme P-sound!

Slagplaat komt jouw kant op!
Ba§tard

Bericht door Ba§tard »

jaapdesticker schreef: 28 jul 2022, 17:21Ha, wat leuk, die is ooit van mij geweest, ik heb die modificaties gedaan :) [...] ik heb de bijpassende slagplaat nog, kan ik je zo opsturen! [...]
Tof hoe de BGF-connectie hier uitpakt. :worship:
Joey

Bericht door Joey »

Afbeelding

De BB3000A weer van zolder gehaald!
evert

Bericht door evert »

Mooi! Alhoewel ik de passieve versies meestal liever heb ;-)
2 knoppen kwijt van de BB1000S?
Plaats reactie