Een veel voorkomend probleem bij muzikanten is het zogenaamde Carpal Tunnel Syndroom. Ik heb het opgelopen tijdens mijn werk, maar je kan het ook oplopen door verkeerde techniek op je bas of gitaar etc.
Het spelen van een instrument werd door mijn werk bemoeilijkt door de pijn. inmiddels ben ik al 2 jaar CTS vrij.
Er ligt in je pols een buisje waar je pezen, zenuwen en bloedvaten door lopen. Als dit buisje onstoken raakt, zwelt het op waardoor de pezen etc beknelt raken.
Gevolg bij mij was:
doof gevoel in mijn duim, wijs en middelvinger.En dat anderhalfjaar lang. Pijn bij bepaalde bewegingen (alsof er iets knapt) en na het slapen stond mijn hand "op slot".
Kortom ik heb er te lang mee rondgelopen
Ik ging 's nachts een brace dragen en dat hielp iets.
Ik ben hiervoor behandeld in het ziekenhuis (in den haag zit een muzikantendokter zeg maar die alles weet van deze blessure en door hem is dit syndroom dus ook echt erkend.
CTS wordt verward met RSI beiden zijn compleet anders.
Zwerend dat ik deze pijn en gevoelloosheid bij het spelen nooit meer wil ervaren, heb ik mijn speelstijl aangepast. Een hele nette speelstijl nu.
De linkerhand:
Een foute houding is het spelen onder een hoek.
Probeer de pols zo recht mogelijk te houden tijdens het spelen
Fout:

Goed:

Ook de mate van kracht in je spel is van invloed op CTS. Alles wat je met je linkerhand speelt, moet je ook kunnen spelen met de duim los van de hals. Er is haast geen kracht nodig om een snaar in te drukken.
Ik las in een bericht eerder over pijn in de duim en over platte vingers.
Foute boel dus. je drukt de snaren in met je vingers onder een kleine hoek, dus het topje van je vinger drukt de snaar in.
Pijn bij het spelen is dus een big NO NO. Stop met spelen als je pijn hebt. Geef je hand even rust en ga daarna weer verder.
Het laatste wat je wilt is genoodzaakt stoppen met een toekomstige carriere

De rechtehand:
Hetzelfde geld voor de rechterhand, behalve de kracht die je meegeeft, das een kwestie van smaak. Ik aai bijna over de snaren, en haal hierdoor hogere snelheden dan wanneer ik hard aan sla (heeft wel als gevolg meer bijgeluiden zoals tikken, aanlopen van de snaren etc.)
hou ook hier de hoek van de hand in de gaten

Ik hoop dat dit meer licht werpt op CTS, belangrijk is wel dat niet alle vormen van CTS zijn te genezen. Let dus op je spel en weet waar de grens ligt.
Een goede warming-up is van groot belang.
Als bovenstaande tips als gevolg hebben dat je je bas hoog moet hangen, so be it and learn to live with it. Speelt nog lekker ook!!!
Bas-ze
Groeten
Dominic