Mijn Ampeg geeft 275 watt aan 8 ohm en 450 watt aan 4 ohm. Er zijn versterkers,
zoals de Mesa 400+ (volledig buizen) die dezelfde output hebben op 2,4 of 8 Ohm.
Met mijn versterker is het verschil in volume tussen een 8 Ohm of een 4 Ohm kast
minimaal, beide zijn ruim voldoende voor de meeste situaties.
Ga nooit beneden de minimale Ohm waarde! (4 Ohm op mijn Ampeg) Je brand je
versterker ermee op! Ik kan dus twee 8 Ohm kasten of één 4 Ohm kast gebruiken
De volgende voorbeelden zijn voor parallel geschakelde speakeraansluitingen
(meest gebruikte manier van aansluiten)
Twee 8 ohm kasten: 4 ohm
Twee 4 ohm kasten: 2 ohm
Twee 16 ohm kasten: 8 ohm
Vier 16 ohm kasten: 4 ohm
Vier 8 ohm kasten: 2 ohm
Het aantal watts maakt niks uit, ik zou wel aanbevelen om het aantal watts voor de
speaker hoger te houden dan dat van de versterker waar ze aan gehangen worden.
Voor de wat gevorderden: KLIK
Cheers!
F.C.
Versterkers en Ohms
- FC Spoiler
- Freak space cadet
Versterkers en Ohms
Laatst gewijzigd door FC Spoiler op 21 nov 2006, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sticky?! Versterkers en Ohms
Dit geldt toch alleen voor een transistor/Mosfet (eind)versterker? Als je een buizen(eind)versterker hebt, kan je wel onder de minimale Ohm-waarde, maar moet je oppassen als je te hoog zit. Ik heb een bassman uit 64, en dat is een 50W buizenversterker, die 4 Ohm is (staat overigens nergens, maar de speakercab die erbij geleverd werd was standaard 4 Ohm) Je kan er verder nog een speakerkast aanhangen door de 2e speaker out die erop zit, dan kom je dus op een minimale Ohmwaarde van 2 Ohm uit.FC Spoiler schreef:Ga nooit beneden de minimale Ohm waarde! (4 Ohm op mijn Ampeg) Je brand je versterker ermee op! Ik kan dus twee 8 Ohm kasten of één 4 Ohm kast gebruiken
Wat geloof ik een stelregel is, is dat als je een mismatch (Ohmage van de versterker is niet gelijk aan het ohmage van de speakercab(s)) aansluit, die mismatch nooit groter dan 100% mag zijn. En dan bij een buizenversterker liever de mismatch omlaag en bij een transistor/mosfet versterker omhoog.
Dus:
4 Ohm > omlaag max 2 Ohm, omhoog max 8 Ohm
8 Ohm > omlaag max 4 Ohm, omhoog max 16 Ohm
enz.
Je kan ook bijv een 4 Ohm en een 8 Ohm speakerkast (parallel) aansluiten, dan krijg je een totaal Ohmage van 2.67 Ohm, en dat is voor een 4 Ohm versterker dus een mismatch van minder dan 100%
Maar als je zeker wilt zijn, altijd het aantal Ohms tussen versterker en speakercab gelijk houden. dan heb je daarmee geen problemen.
Bassen: Fender Jazz Bass '62 Vintage Reïssue, Rickenbacker 4000, Gibson Grabber en oeen vintage white Fender Jaguar Bass
Gear in use: Markbass Little Mark II, Eden Nemesis NSP410, Fulltone Bassdrive, Boss TU2
Gear in use: Markbass Little Mark II, Eden Nemesis NSP410, Fulltone Bassdrive, Boss TU2
- FC Spoiler
- Freak space cadet
Volgens de FAQ op de Ampeg site:
Q: Can I combine cabinets of different impedances?
A:It can be done, but it will cause a mismatch of levels. This is not recommended
Q: What is the impedance of an eight ohm cabinet combined with a four ohm cabinet?
A: 2.7 ohms. This is not recommended (2,7 zal 2.67 afgerond naar boven zijn)
Uit de handleiding van de Mesa/Boogie 400 +:
Two 8-ohm, two 4-ohm and 2-ohm speaker jacks are provided on the Bass 400 Plus. The amp will produce its full power at all of these impedances, provided that the total impedance of your speaker cabinets is matched to the output(s) used. (Slight mismatches are not a major problem, but they will cause slightly lower output and may shorten tube life.) When using more than one speaker cabinet, remember that the total load impedance goes down as more cabinets are connected. For example, if you use one 8-ohm speaker cabinet, use one of the 8-ohm jacks. But if you use two 8-ohm cabinets, they will be operating in parallel and the total load will be 4 ohms. Therefore, plug each cabinet into a 4-ohm jack. If you want to use two 2x15 cabinets where each cabinet is rated at 4 ohms (which is how Boogie 2X15’s are wired), connect both cabinets to the 2-ohm Jacks provided.When using either the Slave or the Balanced XLR output, it is important that a speaker (or suitable load resistor) be used.
Het is dus mogelijk, maar de versterker moet harder werken en de buizen krijgen het zwaarder te verduren. De laatste opmerking is ook erg belangerijk, bij de meeste (alle?) buizenversterkers moet je speakers of een load resistor gebruiken. Met de Mesa op je slaapkamer stille opnames maken via de DI, zonder speakers aangesloten moet je dus nooit doen. Mijn Ampeg heeft een mosfet eindtrap en daarmee is het geen probleem (zie FAQ link hierboven)
Q: Can I combine cabinets of different impedances?
A:It can be done, but it will cause a mismatch of levels. This is not recommended
Q: What is the impedance of an eight ohm cabinet combined with a four ohm cabinet?
A: 2.7 ohms. This is not recommended (2,7 zal 2.67 afgerond naar boven zijn)
Uit de handleiding van de Mesa/Boogie 400 +:
Two 8-ohm, two 4-ohm and 2-ohm speaker jacks are provided on the Bass 400 Plus. The amp will produce its full power at all of these impedances, provided that the total impedance of your speaker cabinets is matched to the output(s) used. (Slight mismatches are not a major problem, but they will cause slightly lower output and may shorten tube life.) When using more than one speaker cabinet, remember that the total load impedance goes down as more cabinets are connected. For example, if you use one 8-ohm speaker cabinet, use one of the 8-ohm jacks. But if you use two 8-ohm cabinets, they will be operating in parallel and the total load will be 4 ohms. Therefore, plug each cabinet into a 4-ohm jack. If you want to use two 2x15 cabinets where each cabinet is rated at 4 ohms (which is how Boogie 2X15’s are wired), connect both cabinets to the 2-ohm Jacks provided.When using either the Slave or the Balanced XLR output, it is important that a speaker (or suitable load resistor) be used.
Het is dus mogelijk, maar de versterker moet harder werken en de buizen krijgen het zwaarder te verduren. De laatste opmerking is ook erg belangerijk, bij de meeste (alle?) buizenversterkers moet je speakers of een load resistor gebruiken. Met de Mesa op je slaapkamer stille opnames maken via de DI, zonder speakers aangesloten moet je dus nooit doen. Mijn Ampeg heeft een mosfet eindtrap en daarmee is het geen probleem (zie FAQ link hierboven)
Concert- en bandfotografie
::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Concert- en bandfotografie
::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::