andere bastoon over gitaarakkoord
andere bastoon over gitaarakkoord
Een vraagje;
aantal nummers die we spelen met de band speel ik als bassist bv een C waar de gitarist een D speelt.
Ik kan het verschil wel horen, maar kan nergens iets vinden over de theoretische uitleg van welke basnoten ik kan spelen ipv de grondtoon over een bepaald akkoord.. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helder is..
aantal nummers die we spelen met de band speel ik als bassist bv een C waar de gitarist een D speelt.
Ik kan het verschil wel horen, maar kan nergens iets vinden over de theoretische uitleg van welke basnoten ik kan spelen ipv de grondtoon over een bepaald akkoord.. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje helder is..
Re: andere bastoon over gitaarakkoord
Als het goed klinkt, is het goed 

Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Da's sowieso een goede regel. En meestal helpt het als je een noot speelt uit de 'notenvoorraad' (de noten die voorkomen in de toonladder van de toonsoort waarin je speelt).
Het is makkelijker als je denkt.
Dan speelt de gitarist waarschijnlijk een D7. De C in de bas is hier de dominant septime van het D akkoord.
Dit wordt genoteerd als D7/C.
Link
Link
Praktijk voorbeeld:
C - Em
Ground control to Major Tom
C - Em
Am - Am/G - D/F#
Take your protein pills and put your helmet on
C - Em
C - Em
Commencing countdown engines on
Am - Am/G - D/F#
Check ignition and may God's love be with you
Dit wordt genoteerd als D7/C.
Link
Link
Praktijk voorbeeld:
C - Em
C - Em
Am - Am/G - D/F#
Take your protein pills and put your helmet on
C - Em
C - Em
Commencing countdown engines on
Am - Am/G - D/F#
Check ignition and may God's love be with you
-
Dat hij die D met een F# in de bas speelde dat wist ik niet eens. Maar het zou heel goed kunnen want in Moonage Daydream doet hij dat ook.
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
-
Inprincipe kan het mits die d een mineur is.
In majeur toonladder komt geen c voor.
Maar dat is vanuit de basis theorie dan hè,
Heb wel een overzicht van zowel mineur als majeur toonladders
Waarbij staat wat je kan/mag spelen.
In majeur toonladder komt geen c voor.
Maar dat is vanuit de basis theorie dan hè,
Heb wel een overzicht van zowel mineur als majeur toonladders
Waarbij staat wat je kan/mag spelen.
Rickenbacker 4003s jetglo
Fender aerodyne 2014(non export Japan versie)
Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots
Bassist bij Total löss ; ons motto Hard & Vals... in Drents dialect,en heeft zeker potentie tot iets groots
-
Mineur
- Bijlagen
-
- 9704BE27-CE3C-483B-8B05-ED40519236B4.jpeg (2.42 MiB) 1438 keer bekeken
-
Majeur
- Bijlagen
-
- E1C5A6DE-20DA-4170-A463-5C3AC384498E.jpeg (2.43 MiB) 1438 keer bekeken
Correcties op de notaties hierboven:
Enkel kruizen gebruiken levert A en A# op in dezelfde toonladder. Dit is verwarrend.
Gebruik de kwintencirkel om de bepalen wanneer je kruizen en wanneer je mollen gebruikt:
kwint naar boven:
C geen
G één kruis, de F#
D twee kruizen, F# en C#
A drie kruizen enz
kwint naar beneden:
C geen
F één mol, de Bb
Bb twee mollen, Bb en Eb
Eb drie mollen enz.
Zo door redenerend wordt Gmin (als familie van de Bb): G - A - Bb - C - D - Eb - F - G
Geen A# min, maar Bb min (familie van de Db): Bb - C - Db - Eb - F - Gb - Ab - Bb
enz.
Dan wordt 't en stuk overzichtelijker en leesbaarder.
Enkel kruizen gebruiken levert A en A# op in dezelfde toonladder. Dit is verwarrend.
Gebruik de kwintencirkel om de bepalen wanneer je kruizen en wanneer je mollen gebruikt:
kwint naar boven:
C geen
G één kruis, de F#
D twee kruizen, F# en C#
A drie kruizen enz
kwint naar beneden:
C geen
F één mol, de Bb
Bb twee mollen, Bb en Eb
Eb drie mollen enz.
Zo door redenerend wordt Gmin (als familie van de Bb): G - A - Bb - C - D - Eb - F - G
Geen A# min, maar Bb min (familie van de Db): Bb - C - Db - Eb - F - Gb - Ab - Bb
enz.
-
Misschien heb je wel gelijk,maar met jouw gegevens kan ik helemaal niets want daar ben ik nog niet qua theorie onderbouwd,en met bovenstaande redt ik mij wel,als topic starter vraagt wat er onder de D mogelijk is,verwacht ik niet dat hij snapt wat mollen etc zijnWiro schreef: ↑31 okt 2020, 16:45 Correcties op de notaties hierboven:
kwint naar boven:
C geen
G één kruis, de F#
D twee kruizen, F# en C#
A drie kruizen enz
kwint naar beneden:
C geen
F één mol, de Bb
Bb twee mollen, Bb en Eb
Eb drie mollen enz.
enz.
- basloze fret
Ik ben het eens met Wiro. Jij doet alles in kruisen en dat is niet correct. Je kan het beter meteen goed leren. De tonen op de hals kloppen wel maar niet de toonladder die je eraan verbind. Een toonsoort als G# of C# majeur kom je eigenlijk nooit tegen. Je kan dan beter Ab en Db majeur schrijven. Kom je toch idd bij de kwintencirckel uit of ezelsbruggetjes.
-
Zal mij er ook eens in verdiepen dan,ben nog vrij onervaren dus zal wel weer flinke kluif worden
-
Op een bas en gitaar en keyboard kun je het ook zo bekijken. Je hebt in principe 12 verschillende tonen. In de klassieke westerse muziek is de toonladder van C het uitgangspunt. Die noten zijn: c-d-e-f-g-a-b. Dat zijn zeven noten. De overige 5 noten worden met een een mol of kruis aangeduid. Een kruis is een stapje hoger en een mol een stapje lager.
De overige vijf noten worden dan als volgt aangeduid: 1. C# of Db 2. D# of Eb 3. F# of Gb 4. G# of Ab 5. A# of Bb
De 12 noten beginnende bij C zijn dan:
1.C 2.C#/Db 3.D 4.D#/Eb 5.E 6.F 7.F#/Gb 8.G 9.G#/Ab 10.A 11.A#/Bb 12.B
Vervolgens kun je voor het bepalen van een toonladder en de noten die het bevat toonladderformules toepassen.
Voor de majeurladder is de formule. 1 2 3 4 5 6 7 en voor de natuurlijke mineur ladder is de formule 1 2 b3 4 5 6 7
Hoe bepaal je of je mollen of kruisen moet toepassen? Daarvoor kun je de kwintencirkel bekijken maar je ook gewoon zo denken. Wanneer je de zeven noten die als uitgangspunt dienen als grondtoon gebruikt ( C D E F G A B) kruisen toepassen behalve bij F (dan krijg je een Bb en niet een A#) en natuurlijk bij C (geen mollen of kruisen). Bij de overige 5 noten hangt het er van af of je de noot met een kruis of een mol aanduidt. Dus wanneer je als grondtoon van je ladder een C# kiest krijg je kruisen en wanneer je Db kiest (virtueel dezelfde noot op een bas) dan krijg je mollen.
De overige vijf noten worden dan als volgt aangeduid: 1. C# of Db 2. D# of Eb 3. F# of Gb 4. G# of Ab 5. A# of Bb
De 12 noten beginnende bij C zijn dan:
1.C 2.C#/Db 3.D 4.D#/Eb 5.E 6.F 7.F#/Gb 8.G 9.G#/Ab 10.A 11.A#/Bb 12.B
Vervolgens kun je voor het bepalen van een toonladder en de noten die het bevat toonladderformules toepassen.
Voor de majeurladder is de formule. 1 2 3 4 5 6 7 en voor de natuurlijke mineur ladder is de formule 1 2 b3 4 5 6 7
Hoe bepaal je of je mollen of kruisen moet toepassen? Daarvoor kun je de kwintencirkel bekijken maar je ook gewoon zo denken. Wanneer je de zeven noten die als uitgangspunt dienen als grondtoon gebruikt ( C D E F G A B) kruisen toepassen behalve bij F (dan krijg je een Bb en niet een A#) en natuurlijk bij C (geen mollen of kruisen). Bij de overige 5 noten hangt het er van af of je de noot met een kruis of een mol aanduidt. Dus wanneer je als grondtoon van je ladder een C# kiest krijg je kruisen en wanneer je Db kiest (virtueel dezelfde noot op een bas) dan krijg je mollen.
En dat moet duidelijker zijn? 

De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
-
Het is even doorbijten maar wanneer je het ziet dan is het een zeer handige benadering.