Vraagje - hoe geef ik mijn dochter (7) basles?
Vraagje - hoe geef ik mijn dochter (7) basles?
Mijn dochter van zeven jaar toonde laatst een beetje interesse in de basgitaar. Snel een shortscale opgesnord (squier bronco) en nu even kijken of ze het wat vindt... Als dat zo blijkt te zijn, ga ik rondkijken voor een docent, maar de eerste paar lesjes wilde ik zelf geven. In dit topic vind ik al allerlei nuttige linkjes. Maar ik zou nog wel wat tips kunnen gebruiken voor de eerste paar lesmomentjes. En dan met name een paar manieren om zo snel mogelijk het plezier in de muziek te vinden... dus: tips welkom!
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Eden D410XLT
Eden D210T
- Green Goblin
Re: Vraagje - hoe geef ik mijn dochter (7) basles?
Je speelt zelf bas. Hoe heb jij het plezier in de muziek gevonden?
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Ik moest basgitaar spelen omdat mijn band nog geen bassist had
Ik kreeg eerst wat lessen van de gitaarleraar van mijn broer. Hij speelde me wat baslijntjes voor, o.a. 'chicken' van Pastorius. Dat vond ik erg leuk om na te spelen. Daarna wat lessen van een (toen nog) conservatoriumstudent, die dieper inging op techniek en theorie.
Maar het belangrijkste element was eigenlijk het samenspelen met anderen.
Het antwoord is dus eigenlijk dat ik een bandje voor haar moet vinden

Ik kreeg eerst wat lessen van de gitaarleraar van mijn broer. Hij speelde me wat baslijntjes voor, o.a. 'chicken' van Pastorius. Dat vond ik erg leuk om na te spelen. Daarna wat lessen van een (toen nog) conservatoriumstudent, die dieper inging op techniek en theorie.
Maar het belangrijkste element was eigenlijk het samenspelen met anderen.
Het antwoord is dus eigenlijk dat ik een bandje voor haar moet vinden

Eden D410XLT
Eden D210T
Eden D410XLT
Eden D210T
Tool 
(is always the answer)

(is always the answer)
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Heb mijn dochters al wel enthousiast gekregen voor Babymetal. Soort kruising tussen K3 en Dream Theater.
Eden D410XLT
Eden D210T
Eden D410XLT
Eden D210T
Ik heb mijn zoontje laatst het Wilhelmus geleerd, kon ie mooi de blits maken met koningsdag.
Lang zal ie leven, ook aangeleerd. Komt altijd van pas en dit zijn deuntjes die al in het gehoor van kinderen (de mijne iig) zitten.
Lang zal ie leven, ook aangeleerd. Komt altijd van pas en dit zijn deuntjes die al in het gehoor van kinderen (de mijne iig) zitten.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Ik heb Hidde eens bezig gezien in de klas met jonge kinderen. Vraag het hem!
Helaas, de deur was zo goed als geluidsdicht, maar ik zag hun enthousiasme.
Mijn idee: begin heel rustig aan, help ze het instrument ontdekken. Zorg dat ze goed zit en volg wat ze zelf aangeeft.
Dan een simpele oefening grondtoon met ritme op vieren.
Gaat dat goed? Dan met een (1) wissel.
Probeer lesjes van max 30 minuten te doen en echt niet langer. 1 op 1 is best intensief!
Zorg voor een bas, klaar om te grijpen op haar kamer. Liever dat ze 5 minuten dat ding zelf kan pakken als ze zin heeft dan dat iemand haar het aan moet reiken op voorbestemde momenten.
Als de eerste oefeningen goed gaat, vraag voor de volgende keer of ze een leuk liedje weet om mee te oefenen. N.b. een liedje wat zij zelf al kennen en leuk vinden. K3 oid heeft vast een simpel 3 acc liedje. Bereid dat voor en pak per volgende les stukje voor stukje op.
Begin iedere keer met opwarmoefeningen, ed.
Mijn ervaring met les/ coaching aan eigen kinderen: Een weg vol met verwachtingen en valkuilen. Wees niet te veeleisend.(verwachtingen bij ouder en kind hebben een andere diepte) Laat het leuk en gezellig blijven. Van een ander leren ze vaak beter.
Helaas, de deur was zo goed als geluidsdicht, maar ik zag hun enthousiasme.
Mijn idee: begin heel rustig aan, help ze het instrument ontdekken. Zorg dat ze goed zit en volg wat ze zelf aangeeft.
Dan een simpele oefening grondtoon met ritme op vieren.
Gaat dat goed? Dan met een (1) wissel.
Probeer lesjes van max 30 minuten te doen en echt niet langer. 1 op 1 is best intensief!
Zorg voor een bas, klaar om te grijpen op haar kamer. Liever dat ze 5 minuten dat ding zelf kan pakken als ze zin heeft dan dat iemand haar het aan moet reiken op voorbestemde momenten.
Als de eerste oefeningen goed gaat, vraag voor de volgende keer of ze een leuk liedje weet om mee te oefenen. N.b. een liedje wat zij zelf al kennen en leuk vinden. K3 oid heeft vast een simpel 3 acc liedje. Bereid dat voor en pak per volgende les stukje voor stukje op.
Begin iedere keer met opwarmoefeningen, ed.
Mijn ervaring met les/ coaching aan eigen kinderen: Een weg vol met verwachtingen en valkuilen. Wees niet te veeleisend.(verwachtingen bij ouder en kind hebben een andere diepte) Laat het leuk en gezellig blijven. Van een ander leren ze vaak beter.
Mooie tips, daar kan ik wel wat mee!
Eden D410XLT
Eden D210T
Eden D410XLT
Eden D210T
Dit klinkt wel riskant: "Mijn dochter van zeven jaar toonde laatst een beetje interesse in de basgitaar."
Je gaat geen plezier beleven aan een instrument tenzij je laaiend enthousiast bent. Als ik 1 ding geleerd hebt van mijn eigen ontwikkeling en die van muzikanten om me heen is dat iedereen het voor minstens 95% zelf gedaan heeft. Nu leert een docent misschien de juiste houding en geeft wat tips. Maar het meeste wat een docent doet is oefeningen meegeven (huiswerk opdrachten). Als je daar niet enthousiant op springt kun je 10 jaar les hebben en nogsteeds een beginner zijn.
En boel gelul, maar ik zou haar proberen écht enthousiast te maken. Meenemen naar bandjes, misschien word ze wel fan van een bassist ofzo. En mocht dat nou niet lukken, laat het lekker liggen. Wanneer ze t écht wilt leren komt ze er zelf wel mee.
En ik heb zelf ooit geprobeert les te geven aan iemand, gratis enzo. Maar dat mislukte. Het viel me tegen. Diegene kreeg kramp, wist niet de juiste houding te krijgen. En ik weet niet hoe ik zoiets aanleer. Ik kan oefeningen meegeven, toonsoorten uitlegen of simpele liedjes aanleren maar dat is stap 2. Een goede houding, (in het begin gaan je vingers pijn doen maar dan moet je)weten wanneer je moet stoppen lijkt me stap 1.
Zelf heb ik ook rond mn 10de een gitaar vastgepakt en wilde ik dat leren, maar ik zette niet door. Op mijn 14de kwam de echte motivatie en toen ging het allemaal heel rap.
Nja succes (=
Je gaat geen plezier beleven aan een instrument tenzij je laaiend enthousiast bent. Als ik 1 ding geleerd hebt van mijn eigen ontwikkeling en die van muzikanten om me heen is dat iedereen het voor minstens 95% zelf gedaan heeft. Nu leert een docent misschien de juiste houding en geeft wat tips. Maar het meeste wat een docent doet is oefeningen meegeven (huiswerk opdrachten). Als je daar niet enthousiant op springt kun je 10 jaar les hebben en nogsteeds een beginner zijn.
En boel gelul, maar ik zou haar proberen écht enthousiast te maken. Meenemen naar bandjes, misschien word ze wel fan van een bassist ofzo. En mocht dat nou niet lukken, laat het lekker liggen. Wanneer ze t écht wilt leren komt ze er zelf wel mee.
En ik heb zelf ooit geprobeert les te geven aan iemand, gratis enzo. Maar dat mislukte. Het viel me tegen. Diegene kreeg kramp, wist niet de juiste houding te krijgen. En ik weet niet hoe ik zoiets aanleer. Ik kan oefeningen meegeven, toonsoorten uitlegen of simpele liedjes aanleren maar dat is stap 2. Een goede houding, (in het begin gaan je vingers pijn doen maar dan moet je)weten wanneer je moet stoppen lijkt me stap 1.
Zelf heb ik ook rond mn 10de een gitaar vastgepakt en wilde ik dat leren, maar ik zette niet door. Op mijn 14de kwam de echte motivatie en toen ging het allemaal heel rap.
Nja succes (=
Basjes:
- Warwick Corvette $$ 5, Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100
- Warwick Corvette $$ 5, Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100
Daarom duurt een opleiding tot docent dan ook zomaar vier jaar 
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
En ben je daarna nog lang niet uitgeleerd!
Hagen stipt een hoop belangrijks al aan denk ik; hoe sneller je met iets mee kunt spelen, hoe groter het gevoel dat je al iets bereikt hebt. Dat is ook het leuke van de basgitaar, want je kunt al heel snel het gevoel krijgen iets mee te kunnen spelen. Dat je timing compleet kut is en je bijna alle noten mist, komt dan later wel
Hagen stipt een hoop belangrijks al aan denk ik; hoe sneller je met iets mee kunt spelen, hoe groter het gevoel dat je al iets bereikt hebt. Dat is ook het leuke van de basgitaar, want je kunt al heel snel het gevoel krijgen iets mee te kunnen spelen. Dat je timing compleet kut is en je bijna alle noten mist, komt dan later wel

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Update: ze vindt het nog steeds leuk om de basgitaar er af en toe bij te pakken.
Nu had ik er nog niet bij stilgestaan dat ze linkshandig is. Ze houdt de bas nu 'rechtshandig' vast en zegt dat dat prima gaat. Ben wel benieuwd hoe dat zit met linkshandigheid en links of rechts bassen. Op zich zou je als linkshandige ook prima een 'normale' bas moeten kunnen gebruiken, toch? Voor viool bijvoorbeeld kun je de strijkstok maar op één manier vasthouden.
Nu had ik er nog niet bij stilgestaan dat ze linkshandig is. Ze houdt de bas nu 'rechtshandig' vast en zegt dat dat prima gaat. Ben wel benieuwd hoe dat zit met linkshandigheid en links of rechts bassen. Op zich zou je als linkshandige ook prima een 'normale' bas moeten kunnen gebruiken, toch? Voor viool bijvoorbeeld kun je de strijkstok maar op één manier vasthouden.
Eden D410XLT
Eden D210T
Eden D410XLT
Eden D210T
Als ze het toch nog moet leren, zou ik gewoon rechtshandig aanleren. Dan heb je gewoon wat meer keus in basgitaren als je iets leuks wilt kopen. Verder maakt het weinig uit idd 

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Dat is wel eens een vraag geweest bij mijn gitaarspelende maatjes: waarom speel je eigenlijk met je dominante hand de 'basic' zaken terwijl je dus met je andere hand de fijnmotorieke zaken moet tackelen? Dan zou het dus andersom veel logischer zijn... Destijds werd ook al bedacht dat linkshandigen op een rechtshandig instrument dus een voordeel zouden moeten hebben
Omschakelen is moeilijker, dus wat Rieno hier zegt maakt gewoon sense.

Ik zelf ben linkshandig en heb het met een 'rechtse' bas aangeleerd. Ik heb niet het idee dat dit mij geremd heeft.