Ampeg Micro-VR ventilator-herrie!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Owjeej

Ampeg Micro-VR ventilator-herrie!

Bericht door Owjeej »

De ventilator van mijn (maar ik ben zo lijkt het niet de enige) Ampeg Micro-VR maakt behoorlijk wat geluid.
Eerst had ik daar zelf niet zo'n last van en was het vooral m'n vriendin die zich er kapot aan irriteerde... maar daardoor is nu ook m'n aandacht erop gevestigd.

Ik heb wat aan het rondneuzen en de optie om de fan te vervangen is er natuurlijk 1.
Ik ga 'n vanavond open maken en kijken of ik dat kan. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Wat ik me ook afvraag: kan ik 'm (gezien het feit dat ik de amp alleen thuis gebruik) ook helemaal uitschakelen?

Ik ben benieuwd of jullie tips/tricks hebben!
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Rieno
Uut Grun

Re: Ampeg Micro-VR ventilator-herrie!

Bericht door Rieno »

Je kunt een stillere ventilator plaatsen of nog mooier: een temperatuurgestuurde ventilator plaatsen. Helemaal weghalen zou ik niet direct doen zonder dat je bij kunt houden wat ie doet qua temperatuur :) Kans dat ie toch wat heet gaat lopen bestaat natuurlijk wel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Owjeej

Bericht door Owjeej »

Aha! Zo iets als die in de badkamer met vocht doet... dat zou wel wat zijn.
De vraag is dan alleen wanneer hij aan moet gaan...
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Rieno
Uut Grun

Bericht door Rieno »

Je zou een simpele NTC kunnen gebruiken, ik geloof dat MR. LEE hier wel goede ervaring mee heeft en erg praktische oplossingen heeft voor dit soort problematiek.
Owjeej

Bericht door Owjeej »

Dankjewel Rieno!

Ik heb de versterker uit de behuizing gehaald.
De ventilator zit keurig netje weggestopt achter vier serieuze koellichamen. Uitschakelen is daarmee gelijk uitgesloten.

Het lijkt erop dat ik de hele printplaat moet demonteren om erbij te komen. Daarbij ook wat connectors van het voor- en achterpaneel moet los maken. Veel daarvan zijn wel van die plugjes, dus solderen lijkt niet nodig.

Ik ga eerst even kijken of ik er achter kan komen wat het voor ventilator is en of er een alternatief beschikbaar is voor ik de boel los ga halen...
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Owjeej

Bericht door Owjeej »

Uiteindelijk heb ik door alleen de effects-loop, de XLR-uitgang en de speaker-outputs te demonteren de ventilator kunnen losmaken en verwijderen.
Even de test gedaan; na 30 minuten zijn de koellichamen wat warmer, maar verre van heet.
Ik denk dat het opzich zou kunnen om de ventilator uit te schakelen, maar omdat het nu ineens vrij gemakkelijk is om een andere ventilator te installeren ga ik daar voor.
Er is een EBM Papst ventilator 21 dB (16 i.p.v. 37 dB) minder produceert onderweg. Is kijken hoe het uitpakt.
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
CaptainSlow
CaptainTitanium

Bericht door CaptainSlow »

Een klein zuchtje lucht langs de koellichamen zorgt al voor veel meer warmteafvoer dan stilstaande lucht. Dat is denk ik toch wel aan te raden, de levensduur componenten hangt samen met de temperatuur.

Zitten de koellichamen ook zo als hier: https://www.harmonycentral.com/forums/t ... -vr-issue/
En blaast de fan van de zijkant door de koellichamen?

Nou die toch open light kun je dat nog verbeteren door de lucht ook echt door de koelribben te leiden, door dikke spleet tussen de koellichamen op te vullen met een schuim of zo. Dan kan het toerental van de fan verder naar beneden.
(Moet je wel een altijd kleine luchtstroom hebben, want bij stilstaande lucht is de warmteafvoer dan weer iets slechter.)
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
www1702

Bericht door www1702 »

Owjeej schreef: 07 jul 2020, 12:02 Uiteindelijk heb ik door alleen de effects-loop, de XLR-uitgang en de speaker-outputs te demonteren de ventilator kunnen losmaken en verwijderen.
Even de test gedaan; na 30 minuten zijn de koellichamen wat warmer, maar verre van heet.
Ik denk dat het opzich zou kunnen om de ventilator uit te schakelen, maar omdat het nu ineens vrij gemakkelijk is om een andere ventilator te installeren ga ik daar voor.
Er is een EBM Papst ventilator 21 dB (16 i.p.v. 37 dB) minder produceert onderweg. Is kijken hoe het uitpakt.
Iedere 3 db minder is halvering van geluid niveau. Dus die zou echt een stuk stiller moeten zijn.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
Rieno
Uut Grun

Bericht door Rieno »

Maar je hebt al 10dB nodig om het ook te ervaren als 'de helft'. Maar in dit geval zou je dan op de helft van de helft zitten, wat zeker niet verkeerd kan zijn :D Het is altijd een simpele upgrade, maar wel een erg doeltreffende!
Owjeej

Bericht door Owjeej »

CaptainSlow schreef: 08 jul 2020, 01:47 Een klein zuchtje lucht langs de koellichamen zorgt al voor veel meer warmteafvoer dan stilstaande lucht. Dat is denk ik toch wel aan te raden, de levensduur componenten hangt samen met de temperatuur.

Zitten de koellichamen ook zo als hier: https://www.harmonycentral.com/forums/t ... -vr-issue/
En blaast de fan van de zijkant door de koellichamen?

Nou die toch open light kun je dat nog verbeteren door de lucht ook echt door de koelribben te leiden, door dikke spleet tussen de koellichamen op te vullen met een schuim of zo. Dan kan het toerental van de fan verder naar beneden.
(Moet je wel een altijd kleine luchtstroom hebben, want bij stilstaande lucht is de warmteafvoer dan weer iets slechter.)
Exact zoals op de foto's in het topic! Bedankt voor de tip. Ik ga eerst ervaren hoe het met de nieuwe ventilator gaat. Wellicht dat ik wanneer het nog hinderlijk is eens ga kijken hoe ik de toeren kan terugbrengen en met schuim aan de gang ga.
Dat zou dan een PU schuin oid moet zijn denk ik?

Wat betreft de dB's... we gaan het zien. Ik verwacht er wel wat van. Hoop dat het niet tegen valt!
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Iedere 3dB minder zou een halvering in versterkervermogen betekenen. Iedere 6dB er af het akoestisch vermogen, maar qua beleving is zoals Rieno zegt een factor 10 nodig in vermogensreductie (voor -10dB) om het te ervaren als een halvering in geluidsdruk.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Owjeej

Bericht door Owjeej »

De klus is geklaard, de ventilator zit erin.
Het verschil is ENORM!

Ik had uiteindelijk twee EBM Papst ventilatoren, een die 16dB en een die 19dB produceerde.
Bij het inbouwen was dit verschil verwaarloosbaar (waar sommige in dit topic al op hadden gewezen).
Omdat de luchtstroom van de stilste wel 6m3 lager was dan het origineel, heb ik gekozen voor de in theorie 'lawaaierige' 19dB ventilator, waarvan de luchtstroom 2m3 lager is in vergelijking met het origineel. Bij beide liggen de toeren lager dan het origineel, dus ik wilde iets wat qua invoerlaat vergelijkbaar zou zijn.

Wat me bij het testen en inbouwen opviel was dat de oorspronkelijke ventilator enorm schudde in m'n hand in vergelijking met de nieuwe ventilatoren waarbij ik niet eens voelde of ze aan of uit stonden. Omdat ik vermoedde dat dit best wat contactgeluid opleverde heb ik daar nog even een testje mee gedaan, en dat bleek het geval. Het inbouwen van de ventilator (ongeacht welke) leverde steeds een toename van geluid op. Daarom heb ik de ventilator die ik heb gekozen bij het inbouwen voorzien van schuimrubber op de plekken waar hij contact maakt met de rest van de behuizing... met effect.

Het geheel is nu heel stil. Ik denk dat er nog steeds voldoende lucht doorheen wordt getrokken om te koelen. Ik heb van de week natuurlijk getest hoe snel de temperatuur oploopt en dat viel mee. Dit moet toereikend zijn.

Nu alleen nog even de juiste boutjes fiksen voor het ventilator-roostertje. Want het nieuwe ventilatortje heeft natuurlijk net kleinere bevestigings-gaatjes.

Ohja; en ik heb dus een hele lawaaierige Chinees (37dB / 25m3 /45000 toeren) en een stille Hongaar (16dB / 19m3 / 30000 toeren) in de aanbieding :D
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
CaptainSlow
CaptainTitanium

hee mooi!

vaak zitten bij de duurdere merken rubber fan mounts, ook los te koop

https://www.youtube.com/watch?v=kvvOHQ3jNCQ

ik heb ook nog 2 lawaaiige fans in mijn Glockenklang zitten. Moet ik nog eens aan gaan beginnen.... ooit

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Owjeej

Bericht door Owjeej »

Oe... dat ziet er wel heel handig uit!
Music Man Sabre ‘79
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
CaptainSlow
CaptainTitanium

kun je foto's maken van de binnenkant?

handig voor een volgende klusser :)

Plaats reactie