Harley Benton PB-50 FR

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Hans58
Nestor Magnificus

Harley Benton PB-50 FR

Bericht door Hans58 »

Het leek me leuk om ook eens wat bevindingen te kunnen delen van een bas in het absolute budget-segment. Vandaar een relaas aangaande mijn nieuw aangeschafte Harley Benton fifties Precision, of, zoals-ie bij Thomann voluit heet: de PB-50 FR Vintage Series, waarbij FR waarschijnlijk voor Fire Engine Red staat, want Fiesta Red kun je het niet noemen.

De bassen van Harley Benton mogen zich verheugen in een fiks aantal positieve verhalen en idem filmpjes op YouTube. Ikzelf heb sinds ruim een jaar ook ervaringen met de bassen en de kwaliteit van het huismerk van de Duitse muziekwinkel Thomann. Ik nam op de ouwezakkenmeeting van mei 2019 voor onze oudste kleinzoon van inmiddels 17 een HB P-HTR (Hotrod? In elk geval een PJ) over van forummer Erwin Mach1 en dat was een verbazingwekkend goed ding. Zo goed dat ik een maandje later voor zoonlief zelf nog een Jazzbas van HB heb gescoord. Ook daarin werden we niet teleurgesteld kwa prijs-kwaliteitverhouding.

Enige jaren geleden had ik een single coil '54 Precision van het Tsjechische BacH (of B&cH) en dat was een hele goede bas. Zeker voor de ongeveer 200 Euro die ik er destijds voor betaalde. Ik gebruikte 'm uiteindelijk toch te weinig en de bas vertrok naar forummer Chaney die er nog steeds erg blij mee is.
Begin dit jaar kreeg ik tijdens een minimeeting the real thing, een '52 P van Erwin in handen en toen besefte ik andermaal hoe gaaf zo'n single coil P is.
Enfin, na lang twijfelen, een EBS Reidmar verkopen, veel filmpjes bekijken en nog eens twijfelen toch maar vorige week zaterdag de knoop doorgehakt en de vuurrode budgetversie besteld. Uiteraard in de wetenschap dat dat toch wat anders is dan het ozzineel, maar leuk voor erbij is het altijd.
Afgelopen dinsdag werd-ie in de loop van de ochtend al door een vriendelijke UPS-meneer afgeleverd en het feest kon beginnen. Zou het werkelijk zo'n goed ding zijn voor die belachelijke 119 euries? Of zou het uiteindelijk toch wat tegenvallen, zoals bij mijn ultra coole maar niet zo goede Chinese Rickenfaker 4005 het geval bleek....

Na het uitpakken bleek de spanning van de snaren gehaald, waarschijnlijk voor het transport, maar daardoor kon ik meteen wel de mechanieken en de intonatie beproeven.
Wel, de mechanieken voelen strak en degelijk aan, en beslist niet minder dan op mijn recent aangeschafte en ook niet echt dure Squier Mustang CV bas. Zelfs iets minder zwabberig (E-snaar!), was mijn indruk. (Met een veel duurdere bas vergelijken vind ik even niet eerlijk :-) )
Nadat ik de bas gestemd had, heb ik eerst op het gehoor en daarna met het stemapparaatje de intonatie gechecked. Die bleek werkelijk spot on, en in combinatie met de voor mij prima afgestelde actie had Rooie Harley meteen al belangrijke punten gescoord.
Bij aflevering zijn er trouwens D'Addario roundwounds van .045 - .100 gemonteerd.
Afbeelding

En hoe zit zo'n ding nou verder in elkaar, en is dat ook een beetje netjes gedaan? Het antwoord kan zijn (zeker weer met de 119 euro in het achterhoofd): "goed" en "ja".

De body (van lindehout oftewel basswood) is voorzien van een, voor zover te beoordelen, harde en dikke vuurrode laklaag die mooi egaal en glad is. De hals is van Canadees maple, met een apart opgelegde maple toets en zit keurig in de neckpocket. Die hals is met een vrij dunne zijdematte laag lak afgewerkt en de achterkant van de hals voelt mooi gelijkmatig aan. Dat hebben we bij een andere budgetbas (een Chinees fretloos basje dat een BGF-gebruikersduurtest heeft ondergaan) ooit wel eens anders meegemaakt. De breedte bij de topkam is 42 mm, en vorm en profiel zijn niet modelletje honkbalknuppel zoals bij het origineel. De hals heeft ook een wat vlakkere radius dan het oermodel en is alles bij elkaar prima bespeelbaar.
Afbeelding
Een speciaal duimpje omhoog voor de afwerking van het (eenvoudige plastic) topkammetje en de frets: netjes glad en geen scherpe randjes of losse of ongelijke frets te bekennen. Samen met de nette afstelling zorgt dat voor een rammel- en reutelvrij spelende bas.
Afbeelding
Afbeelding
NB: de wat donkere lijn is geen teken van een loslatende toets of soortgelijke malheur, maar een nerf in het hout van de hals. De aanhechting van de toets zit net wat hoger.
Afbeelding
Afbeelding
Hoewel die halsafwerking dus netjes is en prettig aanvoelt, gedij ik zelf als ouwe zak toch nog steeds goed bij een vintage hoogglans afwerking, en misschien dat die hals ooit nog eens een vintage amber tintje krijgt. Maar dat is dan vooral voor het oog.
Waarschijnlijk om problemen met copyright te omzeilen hebben de HB-ers er voor gekozen om de headstock een wat moderner uiterlijk te geven, en die heeft dus niet de afgeronde vorm van zijn stamvader. Ook alleen een cosmetisch dingetje, maar dat gaat bij mijn exemplaar dus wel veranderen.

De slagplaat is van een dikke witte plak kunststof en hier kunnen we wel een kleine kanttekening bij plaatsen (al hebben we het nog steeds over een bas in het absolute budgetsegment): de plaat vertoont bij nadere beschouwing op diverse plekken een soort van oneffenheidjes in het kunststof, hoewel het mij pas een dag later opviel toen de lichtval op die slagplaat wat anders was. Dat is dan weer jammer en moet eigenlijk beter kunnen. Bovendien zijn de afgeschuinde randen als je heel goed kijkt her en der ook wat minder strak, maar dan hangen we al een beetje de mierenneuker uit.
Afbeelding

De brug is van het type pisbakkenstaal en de afgelopen 70 jaar hebben uitgewezen dat dat voor een Precision afdoende is. Uiteraard is hier ook de gelijkenis met het origineel ver te zoeken, want de snaren gaan niet door de body en ook zijn er "gewoon" 4 afzonderlijke brugzadels. Omdat de bas bij aflevering netjes was afgesteld heb ik de werking van de inbusboutjes voor de snaarhoogte en de schroeven voor de intonatie nog niet op hun werking dan wel degelijkheid kunnen schatten. Vooral die intonatieschroefjes zijn wel zichtbaar van een dunnere kwaliteit dan bijvoorbeeld op mijn ouwe Fender.
Afbeelding

Allemaal leuk en aardig tot op heden, maar wat gebeurt er nou als we dit niet zo kostbare kleinood in een versterker prikken? Klinkt het ergens naar en is de inwendige elektriek een beetje bromvrij? We hebben toch met een enkelspoelselementje te maken tenslotte.
Ook hier werd ik weer verrast toen-ie aan de H&K BassBase 250 (met buisje in de voortrap) hing.
De bas is mooi stil in de goede zin van het woord, en heeft een echte (maar ook echte) authentieke lekkere P-ronk. Het karakterverschil met een "gewone" split-pup P is echt waarneembaar (en daarvan heb ik er 3 dus ik heb recht van spreken :-)
Het geluid is mooi evenwichtig over het hele bereik; er is mooi diep laag en het middengebied is lekker dwingend. Het verbaast me overigens hoe het ding echt "zingt" voor zijn bescheiden prijs. Vrijwel elke Fender-type hals heeft in meer of mindere mate zogenaamde dead spots op de G-snaar, zo tussen de C en de E, maar deze goedkope HB kunnen we beslist niet betrappen op een meer ernstige vorm daarvan. De toon blijft mooi constant.
Met de vingers spelend krijg je een fijne dikke toon, die met de (toch ook weer heel goedkope) toonregelaar best goed te nuanceren is. Ook als je met een plectrum de echte rauwe ronk die zo'n enkelspoeler in zich heeft aan dit basje weet te ontlokken. Dempen met je hand op de brug gaat goed, ook doordat er geen vervelende snaarhoogteboutjes uit de brug omhoog steken.
Ook de volumepot werkt naar behoren, hoewel de draaiknopjes ook weer van het eenvoudigste soort zijn, met een plastic binnenwerk, wat geen decennia zal gaan doorstaan. Bovendien lijken de knoppen wat scheef op de asjes te zitten. Maar het vervangen van de potmeters door wat robuustere en nog beter doseerbare exemplaren met degelijke draaiknoppen is een relatief goedkope en vrij eenvoudige ingreep. Niet direct noodzaak, maar te zijner tijd wel de moeite waard.

Al met al een behoorlijk positief verhaal, na de bas een paar dagen/avonden redelijk intensief te hebben bespeeld. Ik betrapte mij er vanmiddag op dat mijn mond zich in een grijns trok toen ik het ding even de sporen gaf; ik werd echt blij van dit cheap-ass basje.
Is het dan allemaal halleluja? Je moet natuurlijk in ogenschouw nemen dat er voor 119 euro in de massaproductie geen topinstrumenten worden gemaakt. Maar anderzijds heeft Thomann het voor zo'n budget gewoon wel goed voor mekaar en lijkt de QC aan het einde van de lopende band ook geen grote steken te laten vallen.
Uiteraard wordt er van eenvoudige en goedkope componenten (mechanieken, brug, potmeters/knoppen) gebruik gemaakt. Voor de lange duur en de degelijkheid zou je dingen kunnen "upgraden" zoals dat zo mooi heet. Maar je hoeft er beslist niet meteen mee aan de slag om het spul een beetje naar je zin speelbaar te krijgen. En het elementje is bijvoorbeeld heel lekker, met veel output.

Met een aantal (voor mijn begrip) "duurdere" of "wat meer kostbare" bassen, zoals m'n ouwe trouwe '79 P, mijn Rick en de met zorg in elkaar gezette PeterBuilts bedacht ik me vanavond dat ik nog nooit voor zo weinig geld zoveel lol aan een bas beleefde. Als je een dure bas koopt, (want dat vind ik mijn Rick van 2K) dan ga je er van uit dat je iets heel goeds koopt voor dat geld. Voor heel weinig geld blijft het toch een beetje een avontuur. En nu heb ik voor dat geringe bedrag toch minstens zo veel voldoening.

Het kan dus wel, voor een lage prijs een bas maken waar je je beslist niet voor hoeft te schamen als je er de bühne mee op gaat en waar een enthousiaste beginner ook blij van kan worden. Omdat het ding gewoon goed doet waar-ie voor gemaakt is: goed af te stellen zodat-ie prettig bespeelbaar is, goed te stemmen waarbij de bas ook netjes op stemming blijft, bromvrije elektriek en een echt lekkere P-ronk.

Zelf ga ik er nog wat dingetjes aan (laten) veranderen. De headstock gaat de oervorm krijgen en er is inmiddels een ozzinele Fendâh pupcover binnen. Misschien nog een setje flatwounds er op, maar ik moet zeggen dat ik met de huidige D'Addario rounds voorlopig ook best even kan leven.

Overigens wordt de bas geleverd met een jack/jack kabeltje, een etuitje met 2 inbussleuteltjes voor de halspen en de snaarhoogteboutjes, en een zwart plastic duimsteuntje met 2 schroefjes.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Hagen

Re: Harley Benton PB-50 FR

Bericht door Hagen »

Een mooie uitgebreide review met prachtige foto's en een dito score voor de HB. Ik krijg er gas van ( maar ik kan met mijn P/J Jaguar goed uit d voeten) Nu nog even die kop aanpassen en die topkam en je bent helemaal klaar!
Nog wel een vraag: Hoeveel weegt deze bas?
Martijnn

Bericht door Martijnn »

Bedankt voor je uitgebreide review. Ik heb gisteren mijn Sire V7 verkocht, en nu heb ik weer GAS... :kwijl: :facepalm:
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Harley Benton PB-50 Sunburst
Harley Benton MV-4MSB Gotoh 🐚 Pink
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Markbass Micromark 801
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Hagen schreef: 25 okt 2020, 05:35 Een mooie uitgebreide review met prachtige foto's en een dito score voor de HB. Ik krijg er gas van ( maar ik kan met mijn P/J Jaguar goed uit d voeten) Nu nog even die kop aanpassen en die topkam en je bent helemaal klaar!
Nog wel een vraag: Hoeveel weegt deze bas?
Topkammetje hoeft niks aan te gebeuren hoor; dat is keurig voor elkaar en dat schrijf ik ook juist :-)
In het "wat weegt jouw bas"-topic heb ik gemeld dat-ie 4,15 kg weegt.
Het klinkt stom, maar ik heb wel even getwijfeld of ik dit verhaal zou neerzetten. Je weet wel, net binnen en dan is alles leuk en goed natuurlijk. Maar ik kan goed vergelijken met aanmerkelijk duurdere bassen en ook dan blijft die HB gewoon goed overeind. Het is voor de prijs die je er voor betaalt gewoon een goed ding. En verrassend netjes afgewerkt op cruciale dingen zoals hals en fretjes.
Hans

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Top review Hans!
Leuk om te lezen en misschien komt er bij mij ook eentje over een tijd.
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
Mach1

Bericht door Mach1 »

Super leuke review Hans! En waar het allemaal om draait, het andere karakter van de enkelspoel, valt je dus ook meteen op.
Dan ben ik benieuwd wat je gaat ervaren als je ermee in de band gaat spelen, want dan komt 'ie pas echt tot zijn recht. Ik heb hem ook gehad, ik vond hem heel goed en zelfs lekkerder klinken dan de Squier CV. De laatste klonk dikker, de HB opener. Dat diepe, open laag komt in de band naar voren als een dik tapijt! Kado erbij krijg je een reutel in het mid die door de mix snijdt maar zo los nog niet opvalt. Dat is voor mij het geheim (en voordeel) van een goede scpb.
Veel plezier met je mooie bas! En leuk te lezen dat zo'n goedkoop ding voor zoveel lol kan zorgen. Ik herken dat helemaal!
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Dank voor de leuke reacties, heren.
En ja, Erwin, de geluidsverschillen zijn inderdaad best duidelijk. Al zal het vermoedelijk nog wel even duren voordat ik 'm in de band kan gebruiken, want onze oefenruimte (waar meerdere bands oefenen) zit al weer een tijdje dicht. Dus ik zal voorlopig thuis op beschaafd volume van dit leuke basje moeten genieten. En dat je 'm zelf ook gehad hebt, had ik even gemist. Maar dat zal aan de gemiddelde omloopsnelheid van Mach1 hebben gelegen :D
Wel leuk om te constateren dat ons beider oordeel zo mooi overeen komt.
Hans

Mach1

Bericht door Mach1 »

Ja, dat is echt balen. Zo kun je zijn grootste troef nog niet ervaren. Nou ja, dan is het maar iets waar je je op kunt verheugen.
Ik had hem even toen ik hem gebruikt had gekocht. Toen ik met het origineel in aanraking kwam mocht hij weer gaan. Ik wil gewoon niet teveel bassen, daar word ik onrustig van.
Als ik het origineel niet had zou ik er ook zo eentje bij hebben.

Zeker leuk!
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Freddy Lee

Bericht door Freddy Lee »

Bedankt voor de review Hans! Niet mijn ding maar fijn dat je de moeite hebt genomen om je ervaringen met ons te delen! :jaaaaa:
Basjes: Godin Shifter Classic - Fender Classic '60s Jazz
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
clover4

Bericht door clover4 »

Mooie uitgebreide review Hans ! Ik heb jaren geleden een van de eerste uitvoeringen gehad van deze bas met een sunburst foto-finish. Deze was erg slecht afgewerkt en dat stoorde mij zo dat ik hem gauw weer van de hand heb gedaan ! Maar zo te lezen hebben bij HB de boel nu goed op de rails ! :D
Heb nu al jaren goed schik met de uitvoering van B&ch.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Freddy Lee schreef: 25 okt 2020, 11:01 Bedankt voor de review Hans! Niet mijn ding maar fijn dat je de moeite hebt genomen om je ervaringen met ons te delen! :jaaaaa:
Zoveel hoofden, zoveel zinnen, Fred. Ik ben dan bijvoorbeeld weer minder van de Jazzbassen, maar zo'n uitgebreid palet aan smaken maakt het hier ook zo leuk.
Hans

ReneE

Bericht door ReneE »

Mooie review Hans. Het hoeft niet altijd mega duur te zijn blijft wel. Dat rode kleurtje vind ik echt prachtig.
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Hagen

Bericht door Hagen »

Je schreef inderdaad dat de kam goed was. Dat nam ik aan als goede diepte. Zou je niet een benen kammetje erin willen hebben? Dat was mijn aanname voor bij een eenvoudige upgrade en nog meer SCPB DNA.
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Ja, ik snap wat je bedoelt. Topkammetje is prima van diepte en is netjes afgewerkt. Voorlopig laat ik het even zo en ga ik alleen de kop bij laten werken door Ray.
Hans

Spaghettihout
pastaplank

Bericht door Spaghettihout »

Mooi Hans! Veel plezier ermee, ooit komt deze hier ook aan bod!
Plaats reactie