Harley Benton JB-75 Jazzbas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Hans58
Nestor Magnificus

Harley Benton JB-75 Jazzbas

Bericht door Hans58 »

Na het wat meeneuzelen in Erwin's tipokc over een zwarte Jazzbas heb ik gisteren maar eens de stoute schoenen aangetrokken en bij zoonlief even de zwarte HB Jazz opgepikt die ik een tijdje terug voor hem gekocht had. Ook wegens een opmerking in het P-topic dat de HB P's wel populair zijn maar dat je over de J's niet zoveel hoort. En laat ik er dan in navolging van m'n verhaaltje over de fifties P dan ook eens een kleine review aan wagen.
Welnu, hier hebben we er dus een. Ik heb 'm in juni 2019 gekocht. Het is een Harley Benton JB-75MN Black Vintage Series, die nu voor 169 Euro bij Thomann staat, maar ik heb er 139 voor betaald.
Dit issum:
Afbeelding\

Zwart-op-zwart doet het meteen beter dan een witte slagplaat op een zwarte bas; dat oogt voor mij op 1 of andere manier goedkoop (dat is die bas natuurlijk ook :D ) maar dit is veel sjieker. Ook de zwarte block inlays staan 'm goed.
Ik heb 'm natuurlijk vergeleken met mijn rooie HB fifties Precision en ook van deze Jazz kan je zeggen dat-ie gewoon goed in elkaar steekt. Bij deze J bespeurde ik wel bij een paar fretjes wat scherpe randjes; dat is bij mijn P echt perfect voor mekaar. Niet dat het bij de J echt over de hele hals rampzalig is, maar het kan dus wel heel goed afgeleverd worden.
De hals is verder netjes afgewerkt en gelijkmatig en ook het eenvoudige topkammetje ziet er netjes uit.
De brugzadeltjes zijn zo te zien van messing en al met al ziet de bas er "classy" uit (ik weet zo gauw geen betere term). Overigens lijkt het er bij kritische beschouwing op dat de veertjes die om de intonatieschroefjes zitten bij deze Jazz van dikkere kwaliteit zijn dan de exemplaren op mijn fifties P.
Ook hier een dikke eenlaags slagplaat en kennelijk heb ik mij bij deze bas ook laten foppen door de folieplakker van de firma Thomann, want ook op de bas bleek het 2e laagje nog aanwezig :D :facepalm:
De body van deze Jazz is van essen en met een keurig egale zwarte lak afgewerkt. De hals is van Canadees esdoorn met een aparte esdoorn toets, netjes afgewerkt met een zwarte binding. Aan de achterzijde van de mat afgewerkte hals zit een skunkstripe van roseacer (naar verluidt thermisch behandeld esdoorn waardoor het heel donker wordt). Ziet er netjes uit.
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

De J heeft ook Roswell elementjes en meteen valt op dat de output van dat single coil P-elementje echt bruut is. Ik moest bij de Jazz de versterker veel harder zetten. Op de Ampeg PF 500 met de 2 EBS-en er aan klinkt-ie wel heel goed.
Het ding klinkt echt als een Jazz en met beide pups aan en het halselement een beetje teruggedraaid krijg je echt een lekker geluid. Met beide pups voluit vind ik 'm minder, en eigenlijk een beetje braaf. Het brugelement knort er lekker op los. Al met al weer het bewijs dat een J best veelzijdig is maar tegelijkertijd kreeg ik ook weer de bevestiging dat ik toch echt een P-man ben. Er liggen standaard .045-.100 roundwounds van D'Addario op.
De pots doen hier -vind ik- verrassend goed hun werk, want ik meldde al dat je echt dat typische J-geluid krijgt als je het halselement een pietsie terugdraait, en ook de toonregelaar doet best goed genuanceerd zijn werk. Vervangen hoeft dus beslist niet 1-2-3.

De mechanieken doen prima hun werk en voelen beslist niet week aan of zo. Net als bij mijn Precision denk ik te kunnen stellen dat ze wat strakker aanvoelen en werken dan op mijn Squier Mustang bas.
Het halsje is prima en speelt erg lekker en ook daarvoor geldt dat ik me goed kan voorstellen dat veel spelers graag een J-hals hebben want hij is soepel en comfortabel.
Ik vond dat de bas al met al toch nog wel wat makkelijker kon spelen en daarom heb ik de brugzadeltjes nog een pietsie omlaag gezet en de hals wat versteld en dat kleine beetje scheelde plots een slok op een borrel.
De toon is mooi constant over het hele bereik en ook deze Jazz kan vooral in het midden en mid-hoog echt lekker zingen.

Samengevat vind ik dat Thomann met deze Jazz ook een goed ding op de markt heeft gebracht. De kwaliteit van de onderdelen en bouw en afwerking is over het algemeen prima in orde. Enkele fretjes vertoonden nog wat scherpe randjes maar heel dramatisch is dat niet. Bij dit exemplaar is dat eigenlijk het enige dat ik kon vinden. Wel een beetje jammer, want bij mijn eigen P blijkt dat het wel heel goed kan. Het is voor de 169 Euro die je er momenteel voor moet betalen een bas die naar mijn idee zijn aanschafprijs meer dan waard is.
Het ding weegt overigens volgens de kofferweger 5,15 kg.
Laatst gewijzigd door Hans58 op 11 jan 2021, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Re: Harley Benton JB-57 Jazzbas

Bericht door ElcoHeijmans »

Mooi en duidelijk verhaals Hans :D
Dat zwart op zwart ziet er idd erg mooi uit.

En voor dat geld èn deze afwerking, daar kan "ahum" Kritz nog flink wat van leren
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Haha, ja, het woordje "Kritz" kwam wel een paar keer langs in mijn hoofd :)
Hans

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
wombatboter

Bericht door wombatboter »

Hoe maken ze het eigenlijk voor dat geld, ben er zeker van dat een wat geroutineerde bassist uit zo'n instrument een topklank kan halen en dat niemand dan maalt om het merk...
Bedankt voor je review !
what fools these mortals be
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Leuk om te lezen, Geert. Je zou er eens eentje moeten proberen. Daar ben ik oprecht benieuwd naar.
Hans

fusion

Bericht door fusion »

Mooi test verslag. Een vraag, heeft deze bas ook de 70-ties pickup spacing ?
Greetz, Jan
Mach1

Bericht door Mach1 »

Mooi verhaal en ik herken het ook. Ik heb een sunburst gehad en die heb ik gemod omdat ik dat leuk vond. Maar origineel was hij al erg ok!
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
LemmyNL

Bericht door LemmyNL »

Dit zijn de uitgelezen kansen voor een goeie mod job. Zo heb ik hier ook een affinity Tele hangen die ik vooraf al had aangewezen als modbasis. En 't is een heel leuk ding geworden.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

fusion schreef: 10 jan 2021, 22:16 Mooi test verslag. Een vraag, heeft deze bas ook de 70-ties pickup spacing ?
Ik heb het niet nagemeten of opgezocht, maar als-ie blijkens de naamgeving gebaseerd is op een '75 Jazz dan zal dat haast wel het geval zijn.
Ik zag overigens dat ik een typo in de topictitel had gemaakt: 57 ipv 75. Dat heb ik aangepast.
Hans

Spaghettihout
pastaplank

Re: Harley Benton JB-75 Jazzbas

Bericht door Spaghettihout »

Ziet er prima uit Hans, speelt het ook fijn?
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Ja, op zich prima; dat heb ik ook vermeld.
Ik vind zelf de GHS flats die ik op de fifties P heb liggen iets prettiger dan roundwounds, maar het kan ook zijn dat er ondanks mijn eigen kleine aanpassingen toch nog wat winst te halen is in de afstelling of de diepte van enkele sleufjes in de topkam. Maar daar waag ik me niet aan en misschien dat ik 'm nog wel een keer voor een rondje fijnafstelling naar onze lokale gitaartechnieker breng. De hals is in elk geval prettig bespeelbaar.
Hans

clover4

Bericht door clover4 »

Prettig te lezen en goede review Hans ! Een goede J staat nog op mijn wensenlijstje en daar voldoet deze, mede door de prijs, zeker aan.
Ik heb net een HB gitaar aangeschaft en dat is mijn 4e HB in 6 jaar. Wat mij opvalt is dat de afwerking en uitvoering best wel vooruit gegaan is in die tijd !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Spaghettihout
pastaplank

Bericht door Spaghettihout »

Hans58 schreef: 11 jan 2021, 09:44 Ja, op zich prima; dat heb ik ook vermeld.
Eksuzeemwa :facepalm: .. ik vraag het namelijk omdat ik nog steeds de HB -Rick-rip-off- heb en die is prima gebouwd, lekker geluid, maar vergeleken met al mijn andere bassen speelt deze gewoon echt niet fijn, het kan ook aan mij liggen natuurlijk...
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

No problemo, het stond een beetje verdekt opgesteld zie ik :)
Hans

padawatje
corr: spawatertje

Bericht door padawatje »

Fun fact : dit soort-van-winnend songfestival nummer

Link

is door de uitvoerder zelf met een dergelijke HB Jazzbas ingespeeld, zoals mag blijken uit een comment die hij op Youtube achterliet :
https://www.youtube.com/watch?v=4YERUte ... FdV4AaABAg

:D
Plaats reactie