Review: Squier Classic Vibe '60s Precision Bass (2021)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Freddy Lee

Review: Squier Classic Vibe '60s Precision Bass (2021)

Bericht door Freddy Lee »

Deze keer een review van de recent door mij aangeschafte Squier Classic Vibe '60s Precision Bass, bouwjaar 2020.

Afbeelding

Inleiding
Ik wilde een goede, niet te dure Precision met een meer classic look en een soepele en snelle hals. Ik was eigenlijk op zoek naar een JV of SQ Precision, maar gelet op de prijzen die hiervoor tegenwoordig worden gevraagd heb ik die zoektocht maar gestaakt.

Ik heb het eerst geprobeerd met een Mexicaanse Fender 75 Anniversary, maar dat was geen succes. De looks waren ook niet echt classic. De hals was een forse C-shape en daar kan ik niet meer zo goed mee overweeg. Ook vond ik de sound niet bijzonder. Die heb ik dus geretourneerd.

Mijn oog viel op de Squier en ik ben wat reviews gaan lezen en filmpjes gaan kijken. Dat zag er positief uit. Een probleem was dat deze bassen nergens in de buurt te testen waren, dus ik kon niet uitproberen of de hals wel lekker speelde. Een te dikke hals is voor mij echt een dealbreaker. Ik heb toen contact opgenomen met gitaarstudio Jos Rentmeester in Heinkenszand. Op mijn verzoek heeft Jos de halzen van de Squier, een Fender Player en een Fender Professional met elkaar vergeleken. De hals van de Player was chunky (maar dat wist ik al). De hals van de Professional was een stuk dunner (dat wist ik ook al) evenals de hals van de Squier die in de specificaties een slim C-hals wordt genoemd.

Jos vertelde mij dat de afwerking van de Squier ook flawless was. Hij selecteert de bassen voordat ze zijn winkel in mogen en stelt ze voor aflevering af naar jouw persoonlijke voorkeuren. Al met al een positief verhaal. Zijn prijs was 399 euro inclusief gratis aangetekende verzending. Prima dus. Ik heb de bas besteld en had hem de volgende dag al in huis.

Review
De Squier Classic Vibe '60s Precision Bass is te verkrijgen in 3-color Sunburst en Olympic White. De prijzen variëren enigszins (van 375 tot 425 euro). De bassen worden gemaakt in Indonesië.

Specificaties
Body
- materiaal: populier (poplar)
- afwerking: hoogglans polyurethaan

Hals
- materiaal: esdoorn (maple)
- toets: Indian laurel
- afwerking: vintage tint gloss
- profiel: slim C
- mensuur: 34 inch (864 mm)
- toetsradius: 9.5 inch (241 mm)
- aantal frets: 20
- type frets: narrow tall
- materiaal topkam: been (synthetisch)
- topkambreedte: 42.8 mm (1.685 inch)
- positiemarkeringen: dots

Hardware
- brug: vintage-style met vier zadels
- stemmechanieken: vintage-style
- slagplaat: 4-laags tortoiseshell
- snaren: NPS, .045-.105

Elektronica
- element: Fender Designed Alnico Split-Coil
- regelaars: 1x master volume, 1x master tone

Bouw- en afwerking
Deze bas is erg netjes afgewerkt. Ik heb geen onregelmatigheden kunnen ontdekken. Je krijgt dankzij Jos een prima afgestelde bas in huis. Ik heb hier niets aan hoeven doen. De output is goed en ook de intonatie is dik in orde.
De hals is een slim C-shape en is mooi verouderd getint.

Afbeelding

Zoals uit de beschrijving van de specs al blijkt is deze bas geïnspireerd op een ’60 Precision. Hij is natuurlijk niet helemaal vintage correct, maar het komt aardig in de buurt. De 4-ply slagplaat, de brug en de frets zijn hiervan de meest in het oog springende voorbeelden.

De body bestaat uit twee delen en is van populier. Laat je hierdoor niet afschrikken. Het basje klinkt prima (ook akoestisch) en populier zit qua klank en gewicht heel dicht tegen elzenhout aan. De toets is van Indiaas laurier. Ook niets mis mee al ziet het er af fabriek wel erg licht uit. Met een paar laagjes lemon oil heb je dat zo verholpen en kleurt de toets mooi donker.

Afbeelding
Afbeelding

Klank
Het is een Precision zoals een Precision hoort te klinken. Op fora in het buitenland heb ik een aantal discussies gelezen over het vervangen van deze pups door op papier betere. Mijn advies: bespaar je het geld en de moeite. Dit zijn echt goede pups.

Deze bas is (logischerwijs) behept met de bekende ronk, maar door te spelen met de controls kan je hier alles wel zo’n beetje uit halen. Funk, soul en rock; ze kan het hebben. Speel je net als ik in een ‘gewoon’ rockbandje en maak je af en toe muzikale uitstapjes naar andere genres dan heb je een prima bas aan deze Classic Vibe ‘60. De toonknop doet zijn werk goed. In tegenstelling tot veel andere bassen die ik heb gehad merk je een duidelijk verschil in sound bij aanpassen van de toon.

Speelgemak
De hals meet 42,8 mm bij de topkam. Dat lijkt breed maar dat valt reuze mee. Je merkt hier niets van mede omdat de hals zo slank is. De hals is mooi afgewerkt, supersnel en laat zich makkelijk bespelen.

Het gewicht van de bas is 3,4 kg. Heel prettig en ze is in perfecte balans. Hier kan je rustig vier sets van een uur mee op het podium staan.

Conclusie
Ik met een Squier? Ik was huiverig maar ben om. Met deze Squier heb ik een leuke bas in huis gehaald die voldoet aan mijn wensen. Of je nu een beginnend bassist bent of een gevorderde speler, met deze Classic Vibe ’60s Precision val je geen buil. De veelzijdigheid en kwaliteit druipt ervan af en dat voor een heel leuke prijs.

Afbeelding

Wil je een hoop geld besparen en heb je een vintage klinkende en vintage ogende bas op je verlanglijstje staan, dan kan ik de Squier Classic Vibe '60s Precision van harte aanbevelen. Je zult er geen spijt van krijgen.

De Squier Classic Vibe '60s Precision is veel bas for the buck! Maar dit is natuurlijk slechts mijn (bescheiden) mening.

Pros:
- afwerking
- sound
- vintage uitstraling
- vintage sound
- prijskaartje

Cons:
- geen gigbag

Groet,
Fred

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 06 feb 2022, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Fender Classic '60s Jazz
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Hans58
Nestor Magnificus

Re: Review: Squier Classic Vibe '60s Precision Bass (2021)

Bericht door Hans58 »

Mooi duidelijk en volledig verhaal, Fred. Als-ie bij jou de toets der kritiek kan doorstaan kun je er van uit gaan dat het een goed ding is. Ik heb zelf ooit een Series I CV Precision gehad en dat was ook een erg goede bas. Geniet er van!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
www1702

Bericht door www1702 »

Mooi hoor!
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister »

Mooie bas. ik word bijna hebberig. Poplar is ovigens geen populier, maar tulpenboom, veel minder waaiboom:
https://www.af.nl/voorraad/massief/tulpen-hout/
Het hout wordt ook wel Amerikaans Populieren genoemd maar heeft botanisch niets met Populieren te maken.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Martijnn

Bericht door Martijnn »

Mooie review! Bij mij ploft, zodra deze leverbaar wordt, de sonic blue variant met matching headstock op de mat!
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Harley Benton PB-50 Sunburst
Harley Benton MV-4MSB Gotoh 🐚 Pink
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Markbass Micromark 801
Galvanized

Bericht door Galvanized »

Brinkmeister schreef: 26 jun 2021, 19:53 Mooie bas. ik word bijna hebberig. Poplar is ovigens geen populier, maar tulpenboom, veel minder waaiboom:
https://www.af.nl/voorraad/massief/tulpen-hout/
Het hout wordt ook wel Amerikaans Populieren genoemd maar heeft botanisch niets met Populieren te maken.
Dat betwijfel ik wat je daar zegt. Yellow poplar is inderdaad tulpenboom. De tulpenboom heet Liriodendron in het latijn (tulipifera is de tweede naam, welke tulpdragend betekend). Poplar daarentegen is hout afkomstig van populieren, genaamd Populus. Beide houtsoorten zijn tevens niet erg hard. Zowel de populier als de tulpenboom zijn beide bekend met afbrekende boomtoppen en ander houtverlies bij harde wind of storm.
AMPEG ROCKET BASS 210
IBANEZ SR1605 PREMIUM
Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister »

Okay, wel waaiboom. Maar ik denk echt dat ze, omdat het Amerikanen zijn, tulpenboom bedoelen met poplar. Kan zich goed meten met elzen (alder), is niet heel duur.

https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... tanden.php
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Nou, dat is wel een erg mooie Squier basgitaar.
En wat een mooi en duidelijke review erbij.
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
Angelo
moderator

Bericht door Angelo »

Mooie review, Fred! En op Jos kun je bouwen inderdaad, een van de beste gitaar/bas winkeliers van Nederland.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
basloze fret

Bericht door basloze fret »

Goede review, ik krijg er bijna GAS van! Is de (nieuwe) jazz bas Classic Vibe ook zo goed?
Boerenmotor

Bericht door Boerenmotor »

Helder verhaal Fred! Die jubileum P was prachtig, jammer dat jullie geen vriendjes zijn geworden.

Ik zie een prachtige bas op de foto's, ben echt benieuwd hoe deze klinkt!
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Mach1

Bericht door Mach1 »

Nou, dat ziet er aantrekkelijk uit! Mooi verhaal erbij en het archief is weer aangevuld.
Ik heb een zelfde mogen bepotelen in Schijndel. Een prachtige afwerking en de slagplaat is ook heel goed gelukt.
Ik wil de sonic blue versie ook gaan bekijken.

Veel plezier met de bas!
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Freddy Lee

Bedankt voor jullie reacties!

@basloze fret: Geen idee of de jazz net zo goed is. Misschien moet je hem eens uitproberen.
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Marcus62
TAFKACBFKAQ

Bericht door Marcus62 »

Mooie bas en duidelijke uitgebreide review Fred!

Veel speelplezier.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Freddy Lee

Thanks Marcus!
Plaats reactie