Ibanez EHB1005MS én SMS (Multiscale headless.)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
jorren
moderator

Ibanez EHB1005MS én SMS (Multiscale headless.)

Bericht door jorren »

Vanaf vandaag de Ibanez EHB1005MS in huis en morgen de SMS.
Hebben jullie specifieke vragen?
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
bobbelmans

Re: Ibanez EHB1005MS én SMS (Multiscale headless.)

Bericht door bobbelmans »

Nee hoor Jorren.
Het is een lelijke bas met een lelijk geluid.
En SMSen doe ik heel weinig nog.
face down in the dirt
evertalbers

Bericht door evertalbers »

Ik ben best benieuwd of je op één lijn ligt met Madelief in deze test: https://k18.media/news/2021/25750-06172021093926.pdf
Joey

Bericht door Joey »

Ik ben vooral benieuwd hoe je de balans gaat vinden :)
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

bobbelmans schreef: 21 nov 2021, 17:44 Nee hoor Jorren.
Hard en direct. 8)

Wat hou ik toch van een Nederlands platform als dit. Moet je niet proberen op internationale forum dingen :lol:
Basjes:
- Warwick Corvette $$ 5, Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

Waarom krijg je ze beide? Ter review ofzo?

Ik heb ze ff vast gehad in music store keulen, potmeters allemaal naar de klote (mensen rammen die bassen in gitaar stands) en beetje doffe onbruikbare sounds. Weinig midpunch, zoals de meeste ibanez basjes. Maar ik vind ze er wel cool uitzien en comfortabel. Ben benieuwd wat ze doen als je ze door een darkglass ramt ofzo.
Basjes:
- Warwick Corvette $$ 5, Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100
bobbelmans

Bericht door bobbelmans »

Kaasbaas schreef: 28 nov 2021, 07:45
bobbelmans schreef: 21 nov 2021, 17:44 Nee hoor Jorren.
Hard en direct. 8)

Wat hou ik toch van een Nederlands platform als dit. Moet je niet proberen op internationale forum dingen :lol:
Het was eigenlijk maar een flauw grapje
face down in the dirt
Dommeld2

Bericht door Dommeld2 »

jorren1008 schreef: 17 nov 2021, 20:41 Vanaf vandaag de Ibanez EHB1005MS in huis en morgen de SMS.
Hoe is de actie/het aanslag gevoel? Ik speel vrij weinig meer omdat mijn rechterarm/hand het af laat weten , ik ben benieuwd of de ibanez “licht” speelt want dan zou dat voor mij een mooie uitkomst kunnen zijn om toch nog een beetje te kunnen spelen…

Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen er 1 te testen , en de meeste bassen staan voor mij veel te hoog afgesteld in winkels ..
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Dommeld2 schreef: 28 nov 2021, 12:51
jorren1008 schreef: 17 nov 2021, 20:41 Vanaf vandaag de Ibanez EHB1005MS in huis en morgen de SMS.
Hoe is de actie/het aanslag gevoel? Ik speel vrij weinig meer omdat mijn rechterarm/hand het af laat weten , ik ben benieuwd of de ibanez “licht” speelt want dan zou dat voor mij een mooie uitkomst kunnen zijn om toch nog een beetje te kunnen spelen…

Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen er 1 te testen , en de meeste bassen staan voor mij veel te hoog afgesteld in winkels ..
Ga ik later uitgebreid op antwoorden.
Welke provincie zit je? wellicht kan ik bij je komen. of jij bij mij?
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
basloze fret

Bericht door basloze fret »

En komt de review nog? 😀
jorren
moderator

Bericht door jorren »

basloze fret schreef: 16 dec 2021, 22:30 En komt de review nog? 😀
:lol:
Ja hoor. Momenteel even druk, kerstdrukte :)
Ibanez EHB1005SMS
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Nou hier komtie dan, de eerste review ooit vanuit mij:
De afgelopen 2 maanden heb ik veel mogen spelen op diverse bassen. De EHB1005 serie heb ik twee bassen van mee naar huis gehad. De MS 2 weken, de SMS 8 weken.
Eerste indruk:
De bas was besteld voor een klant dus zou meteen weg gestuurd worden, maar deze had hem een paar tientjes goedkoper bij Thomann gehaald. Jammer voor ons.
Maar niet voor mij.
Ik had de Chowny ongeveer een jaar en deze paste mij qua geluid niet helemaal. Wellicht te modern. Deze speelde zéér licht! Kudo’s naar Badastronaut.

Toen ik de EHB1500MS in handen kreeg, was ik op slag verliefd. Bijzonder uiterlijk, licht gewicht, fanned frets én 5 snarig.
Na een week merkte ik dat de multiscale me wat te groot was, de 36" B was voor mij zittend lastig te bereiken en ik merkte al gauw in mijn elleboog en pols links dat het problemen begon te geven. Toen heb ik de leverancier gebeld en gevraagd of ik de SMS thuis kon krijgen. Gelukt.
De eerste 2 á 3 weken was ik helemaal gek op de bas. Het speelde anders dan wat ik gewend was. Brede toonregeling en een fijne ergonomie.

De pluspunten:
Het gewicht van deze bas krijgt van mij 10/10. De bas is zeer licht en dat zorgt ervoor dat ik er makkelijk mee kan staan.
De batterij gaat erg lang mee. Ik heb de bas 8 weken gehad en de batterij is nog steeds niet leeg (1 uur spelen per dag gemiddeld)
De bas past in een gewone gitaartas, daar wordt deze ook in geleverd.
De bas wordt geleverd met straplocks van Schaller.
De frets zijn goed afgewerkt :worship:

De minpunten:
Nadat ik een beetje van de groene wolk af was gevallen, begon ik er wat kritischer naar te luisteren en heb ik de bas helemaal nagelopen.
Voor een bas van 1100-1299 euro valt het me toch tegen. De hals heeft een aantal scherpe randen rondom de headstock. De afwerking van de voorgeboorde gaten van de halsbevestiging laat te wensen over. De SMS kwam binnen met 2 potmeters die aanliepen tegen de body. De lak voelt erg plastic aan.

Ik heb nog opnames gehad en deze heb ik over gedaan met de Fender Flea bass. De Ibanez pakt mijn effecten niet lekker op en klinkt wat plat.

Uiteindelijk zou ik deze bas 3 van de 5 sterren geven. Ik vind de prijs voor een bas als deze aan de hoge kant. Ook komt de bas verre van afgesteld binnen.
Ibanez EHB1005SMS
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

jorren1008 schreef: 08 jan 2022, 00:49 De batterij gaat erg lang mee. Ik heb de bas 8 weken gehad en de batterij is nog steeds niet leeg (1 uur spelen per dag gemiddeld)
Bij mij gaan batterijen ongeveer 1 a 2 jaar mee, afhankelijk van hoeveel ik de bas gebruik...
jorren1008 schreef: 08 jan 2022, 00:49
Ik heb nog opnames gehad en deze heb ik over gedaan met de Fender Flea bass. De Ibanez pakt mijn effecten niet lekker op en klinkt wat plat.
Die fender flea is passief of niet? Ik vind sowieso dat pedaaltjes anders reageren op passieve en actieve bassen. Voor passieve bassen zijn pedaaltjes vaak wat veelzijdiger ofzo, veel standjes dat het lekker klinkt. Met actieve bassen is het vaak wat meer draaien aan de knoppen en is er uiteindelijk maar 1 stand echt lekker.

Mij viel de kwaliteit van deze bassen ook tegen. Ik heb het idee alsof dit nog in de kinderschoenen staat en je echt een paar honderd extra betaald voor scheve fretjes. Jammer, maar nog ff wachten denk ik.
Basjes:
Unlord

Bericht door Unlord »

Toen die 1005MS net uit kwam, GASte ik er enorm op. Totdat Bass Lobster op Youtube met zijn reviews kwam. Hij verkocht de 1500MS en bouwde de 1005MS om met Aguilar pickups. Ik vind het geluid van de standaard 1500 en 1005 modellen maar vlak en oninspirerend. Met die Aguilars erin, is het wel een stuk beter. Voor de rest is het een bas die me erg aanspreekt: mooi model, goeie string spacing en lekker compact vanwege het ontbreken van de headstock. Dat compacte is met de SMS versie natuurlijk nog een stap beter. Maar ik vind ze ook erg overpriced. Voor dat geld zijn echt betere bassen te vinden.

Dat van die batterij vind ik trouwens ook vreemd. Als ik een uur per dag op een actieve bas speel, gaat de batterij gewoon een jaar mee. Wel een hele goeie wat je aanhaalt over die pedaaltjes en het effect van je bas erop. Maar dat geldt ook voor amps. Sommige amps verkloten het signaal dat uit he FX chain komt weer.

Maar, conclusie? Je groene wolk is nu helemaal voorbij en je laat de EHB serie weer voor wat ie is?
basloze fret

Bericht door basloze fret »

jorren1008 schreef: 08 jan 2022, 00:49 Ik heb nog opnames gehad en deze heb ik over gedaan met de Fender Flea bass. De Ibanez pakt mijn effecten niet lekker op en klinkt wat plat.

Uiteindelijk zou ik deze bas 3 van de 5 sterren geven. Ik vind de prijs voor een bas als deze aan de hoge kant. Ook komt de bas verre van afgesteld binnen.
Goede review. Jammer dat hij uiteindelijk toch niet zo bevalt. Ik ben niet van de fanned frets en vind het jammer dat de 2022 serie van Ibanez (BTB en de EHB) bijna alleen nog maak fanned frets heeft. Ik hoop dat er ook nog wat uitkomen zonder fanned frets. Ik vind het model van de EHB wel mooi, maar ik kan me voorstellen dat je het geluid vlak vindt, dat gevoel had ik ook ahv de filmpjes.
Plaats reactie