Review: EBS session 30 en 60

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Kaasbaas

Review: EBS session 30 en 60

Bericht door Kaasbaas »

Van mij mogen er wel meer reviews komen op dit forum dus daar neem ik zelf maar initiatief in.

De ebs session 60  heb ik al een paar jaar en was ik heel tevreden over. Ergens vorig jaar heb ik de 30 erbij gekocht omdat die goedkoop in de buurt op marktplaats stond. Mooie gelegenheid om beide samen te reviewen.

Afbeelding

Dit zijn combo's met een 8 inch speaker met 30 watt amp voor ongeveer 175 euro, en een 10 inch speaker met 60 watt amp voor 290 euro.

Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je met een drummer speelt je niet minder dan 200 watt amp moet gebruiken met minstens een 2x10 inch cabinet. Deze twee zijn dus beide oefenversterkertjes voor thuis. (veel online reviews smeren kleine combo's aan met "het kan ook wel voor kleine optredens", is allemaal domme verkooppraat. Uiteindelijk heb je waarschijnlijk twee versterkers nodig, 1 voor thuis en 1 voor repetities en gigs.)

Features:
Beide combos hebben hetgeen wat ik noodzakelijk vind aan oefenversterkers:

- Gain knop, zodat je passieve en actieve bassen beide mooi kunt inregelen.
- Aux in, zodat je een drumloop, liedje oid kunt aansluiten en op mee kan spelen.
- Headphone out, zodat je in stilte kunt oefenen.

De aux in op de ebs session 60 is wel wat beter, dat werkt met een betere connectie dan standaard 3mm jack en heeft zijn eigen volume control.
Verder hebben ze nog een hele mooie bonus. Beide hebben een di out, die ook nog eens prima klinkt/werkt. Vooral op kleine combos zie je dat niet zo vaak maar ik gebruik het de laatste regelmatig om mee op te nemen en ik ben blij dat die optie erop zit.

Klank:
Beide versterkers klinken als ebs transistor amps. Ronde klank, midlaag punch, warm, modern, dik. Ik heb jaren lang de ebs reidmar gehad en deze combo's klonken gelijk herkenbaar.  Er zit dus zeker een sausje overheen maar ik vind ebs veel minder kleuren dan bijvoorbeeld Orange of Markbass. Natuurlijk heb ik niet alle kleine versterkers geprobeert maar volgens mij ga je niet heel veel eerlijker vinden dan dit in deze prijsklasses. Wat ik persoonlijk een voordeel vind. Achja, misschien ben ik wel te gewent aan de ebs sound, uiteindelijk moet je zelf gaan luisteren toch? :D

Destijds heb ik gekozen voor de ebs session 60 omdat ik op zoek was naar een oefenversterker die goed kan omgaan met de lage B snaar zonder dat de hele buurt wakker word. Dat is best een uitdaging. Deze kast is ontzettend diep waardoor het laag strak blijft zonder dat dat overdreven op gaat vallen. Misschien vond ik de klankkleur van de fender rumble 40 bijvoorbeeld iets mooier, meer hoogmidpunch, iets meer vintage sound, maar die kast is minder diep en je hoort hem moeite hebben die lage tonen strak te houden. Deze ebs is wat dat betreft lekker consistent.

De 30 watt versie klinkt heel vergelijkbaar met zijn grote broer. Met als voordeel dat die echt half zo klein is en een stuk lichter. Deze neem ik makkelijk mee op de brommert wanneer ik bij een gitarist thuis ga jammen. Nadeel is dat deze een lage B snaar echt niet lekker trekt. Verder is speaker plaatsing een stuk meer van belang bij deze. De EBS 60 kun je overal in een grote en kleine kamer neerzetten en als je iets speelt met de eq klinkt het altijd goed. De EBS 30 moet je echt een beetje dichtbij hebben staan, en niet al te hard en niet al te laag gaan, en het liefst in een wat kleinere kamer. Dat is gewoon natuurkunde, ding is echt een stuk kleiner, maarja dat is dus ook wel handig.

EQ
De EQ op de 30 watt versie is simpel: bass en treble. Omdat beide versterkers dat redelijk neutrale basis geluid hebben kun je met alleen bass en treble genoeg. De ebs 60 is iets ingewikkelder. Deze heeft een bass en treble en een enhanced filter die ervoor zorgt dat de treble een ander spectrum gebruikt. En hij heeft een "character" knob, die maakt je geluid een beetje duf, heb ik altijd uit staan. Ff uitproberen dus wat fijn klinkt, maar neutraal klinken deze versterkers al goed. Afhankelijk van waar je ze plaatst, hoe dicht tegen een muur, op de grond of niet, in de hoek, kleine kamer of grote kamer ga je sowieso die eq nodig hebben om je geluid lekker in balans te brengen. En dan is het erg fijn dat je deze bass en treble knoppen gerust een stuk kan draaien zonder dat je geluid een lelijke andere klankkleur krijgt. Meer treble erbij is dus meer hoog, maar niet gelijk je toffe basis geluid naar de klote. Erg fijn.

Tilt-back:
De 60 watt versie kan je ook schuin zetten zoals een monitor. Doe maar niet, gaat die niet mooier van klinken. Je hebt veel strakker laag als hij gewoon recht op de grond staat. Maar wellicht is dit handig wanneer je hem echt als monitor gaat gebruiken en je zoveel mogelijk volume nodig hebt. Als een monitor dus...

Conclusie
Er is een aanzienlijk prijsverschil tussen de twee. Speel je alleen 4 snarig in een kleine slaapkamer op en kun je toch niet overdreven hard dan zou ik persoonlijk gaan voor de ebs session 30. Speel je in lagere stemmingen of grotere ruimtes dan zou ik persoonlijk wat meer investeren en gaan voor de 60 watt.

Mijn inziens zijn deze amps directe concurrenten van de immens populaire fender rumble 25 (25 watt, 8 inch speaker, 150 euro) en fender rumble 40 (40 watt, 10 inch speaker 270 euro). Online word de fender rumble serie de hemel ingeprezen. Goed spul voor het geld. En ideaal als oefenversterker omdat ze goed in balans zitten en, in vergelijking met andere merken, nog best een eerlijk geluid hebben. Allemaal waar, maar EBS is een merk uit Zweden en niet overal verkrijgbaar. Guitar center in America heeft ze bijvoorbeeld niet eens. Dan is het logisch dat er minder over geschreven is op het internet. Wij Europeanen zouden deze serieus moeten overwegen als we op zoek zijn naar een oefenversterker.
Basjes:
- Warwick Corvette $$ 5, Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100
basloze fret

Re: Review: EBS session 30 en 60

Bericht door basloze fret »

Goede review. Ik was aan het denken om een extra versterkertje aan te schaffen voor een 1 op 1 lessituatie. Is de session 30 daar geschikt voor denk je?
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

basloze fret schreef: 14 jan 2022, 13:42 Goede review. Ik was aan het denken om een extra versterkertje aan te schaffen voor een 1 op 1 lessituatie. Is de session 30 daar geschikt voor denk je?
Denk het wel. Doe ik zelf ook, daarvoor heb ik hem gekocht destijds. Wel gratis aan vrienden wat zo goed ben ik niet.

Als je 5 snarig gaat spelen wil je echt liever een dikkere amp, maar 4 snarig is dit primadebima 8)
Basjes:
- Warwick Corvette $$ 5, Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100
basloze fret

ok bedankt. ik ga hem overwegen! Voor dat geld denk ik niet dat je iets veel beters vindt.
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Toevallig net 1 binnen gekomen op mijn werk.
Ik vind het niks, te weinig ‘klank’. Hij blaast mij teveel.
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

jorren1008 schreef: 14 jan 2022, 19:33 Toevallig net 1 binnen gekomen op mijn werk.
Ventilator? Want dan is die stuk, mijne hoor je niet.
Basjes:
jorren
moderator

Bericht door jorren »

Kaasbaas schreef: 14 jan 2022, 20:31
jorren1008 schreef: 14 jan 2022, 19:33 Toevallig net 1 binnen gekomen op mijn werk.
Nee, de speaker 'wappert' wat.
Ibanez EHB1005SMS
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

jorren1008 schreef: 14 jan 2022, 21:29
Kaasbaas schreef: 14 jan 2022, 20:31

Nee, de speaker 'wappert' wat.
Misschien ff kijken voor een beschadigde speaker.

Niet dat ik denk dat iedereen helemaal fan moet worden van deze twee combo's maar ze klinken vrij neutraal, lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand ze echt lelijk vind klinken.
Basjes:
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Indien er wat mis is met de 8" zou het inderdaad een onderzoekje waard kunnen zijn. Dat er ook heel strakke 8"jes zijn weet Jorren uit eigen ervaring, met de zelf verbouwde TC met 2x8 heb je een leuke type 8" die niet wappert (mits afstemming laag genoeg is).

Prachtige foto's in je openingspost trouwens! Wel eens: je oefencab voor thuis is niet perse de cab voor het podium.
Niet geheel mee eens: een 2x10 met tenminste 200W is nodig voor een repetie/podium en '.... allemaal domme verkooppraat'. Maar qua budget is onze B-112, vergelijkbaar van formaat met de Session 60, totaal onvergelijkbaar. 200W op 8 ohm is echter ruim voldoende, en er zit 1x10 in.

De klassieke look van beide combo's vind ik prachtig, en voor deze prijs kun je er weinig negatiefs over zeggen. EBS is wat dat betreft een heel eerlijk merk, zie ik ook in hun specsheets. Niets aangedikts aan.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kaasbaas

Bericht door Kaasbaas »

Rdatema schreef: 23 jan 2022, 22:41 Indien er wat mis is met de 8" zou het inderdaad een onderzoekje waard kunnen zijn. Dat er ook heel strakke 8"jes zijn weet Jorren uit eigen ervaring, met de zelf verbouwde TC met 2x8 heb je een leuke type 8" die niet wappert (mits afstemming laag genoeg is).

Prachtige foto's in je openingspost trouwens! Wel eens: je oefencab voor thuis is niet perse de cab voor het podium.
Niet geheel mee eens: een 2x10 met ten minste 200W is nodig voor een repetie/podium en 'allemaal domme verkooppraat'. Maar qua budget is onze B-112, vergelijkbaar van formaat met de Session 60, totaal onvergelijkbaar. 200W op 8 ohm is echter ruim voldoende, en er zit 1x10 in.

De klassieke look van beide combo's vind ik prachtig, en voor deze prijs kun je er weinig negatiefs over zeggen. EBS is wat dat betreft een heel eerlijk merk, zie ik ook in hun specsheets. Niets aangedikts aan.
Jij speelt geen metal ofwel? :D

Maar je hebt zeker een punt! Mijn 200 watt hartke gaat harder dan mijn trickfish bullhead 1k. Watts wil dus ook niet alles zeggen, de ene amp (en vast ook speaker) gaat gewoon harder dan de andere voordat ze kut klinken. En als je drummer harde metal speelt en je beide gitaristen over een 4x10 gitaar cabinet spelen kun je niks met een 1x10 bas cabinet. Dat is dan een kwestie van wat je ervaren hebt.

Ik ga deze in ieder geval niet meenemen naar repetities ookal zegt de website van Ebs dat het prima kan. :facepalm:
Basjes:
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Nee, da's inderdaad geen goed plan - een 60W 1x 10 mee brengen.

Nangyala speelt op een custom 2x10 die we hebben ontworpen, eigenlijk een stack van onze B-112 (1x10 speaker) en dan dus samen in 1 kast. Zodoende een 2x10.
De laatste reactie na repeteren is o.a. 'wat gaat dat ding hard!' en eerder was de feedback al dat hij een kwart zachter op de Glockenklang stond dan de Eden D210XTS en nog steeds ruim beter hoorbaar was in de repetitieruimte.

Als de versterker zwaar genoeg is durf ik de challenge wel aan, maar inderdaad - bij metal (speelt Nangyala inderdaad ook) is 2x10 zowel voor de versterker als voor de speakers leuker. Anders is het misschien nèt mogelijk, maar niet wenselijk. In ons commerciële topic heb ik wat korte indrukken gezet, maar uiteraard is dit topic gewijd aan de EBS session 30 & 60. Prachtig in de tolex, iets wat ik wel kan waarderen na een aantal pogingen dit zelf netjes te doen :mrgreen:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gerth

Bericht door Gerth »

Het leuke aan deze EBS-combootjes is dat je voor een prikje toch wel het mooie consistente EBS-geluid krijgt en vooral ook de gain alsook de XLR-uit zijn zeker nuttige extra's die je in deze prijsklasse niet altijd terugvindt.

Eigenlijk zijn het "pro-combootjes" voor de prijs van een instapper... No-brainer dus, als ik nog iets dergelijks nodig heb wordt het zeker terug hetzelfde.
basloze fret

Wat is eigenlijk het verschil tussen de oude en de nieuwe versie van de Session 30? Zijn ze even groot? Klinkt de nieuwe versie beter of slechter?

Ik heb inmiddels de Session 30 mark II. Ik was verbaasd hoe klein hij was in het echt. Nog kleiner dan ik had verwacht. Ik vind hem erg goed klinken voor zo’n klein en goedkoop ding.
De B snaar van mijn actieve bas trekt hij toch wel goed op huiskamer volume. Het geluid is wel een beetje scooped en licht gecompressed maar verder meer dan prima voor thuis.
Gerth

Bericht door Gerth »

basloze fret schreef: 23 mar 2022, 08:10 Wat is eigenlijk het verschil tussen de oude en de nieuwe versie van de Session 30? Zijn ze even groot? Klinkt de nieuwe versie beter of slechter?
Volgens de site hebben de nieuwe een lichtere speaker en zou het luidsprekerdoek op klankgebied "transparanter" zijn...
LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ »

Ik heb ook wel eens naar die Session Classic combo's gekeken en er bij Rock Palace in Den Haag ooit twee getest, en vond ze ook erg aangenaam klinken. Het enige wat ik mis is een (schakelbare) tweeter. Het enige model in de Session-serie met een tweeter is de 120 watt versie, maar die moet het weer doen zonder de compacte afmetingen van de 30 en de 60.

Maar toen kwam er een EBS NeoDrome 1x12 op mijn pad voor een héél zacht prijsje, dus dat was een no-brainer. Ik heb eerder een "gewone" Drome 1x12 gehad, met hetzelfde 150 watt versterkergedeelte bij 4 Ohm maar met een 12" keramische speaker in plaats van neodynium. Het ding gaat hard zat om live als persoonlijke basmonitor te gebruiken, maar repeteren doe ik over mijn 4x10 (ook EBS: HD350 met een ProLine 410). Voor zijn formaat is de NeoDrome wel rijkelijk zwaar, door de behuizing van 18mm dik gelamineerd berkenhout: 14 kg is niet echt meer van deze tijd voor een 1x12 van "maar" 150 watt. Maar het is een absoluut topding, en hij gaat niet gauw meer weg :)
Plaats reactie