De ebs session 60 heb ik al een paar jaar en was ik heel tevreden over. Ergens vorig jaar heb ik de 30 erbij gekocht omdat die goedkoop in de buurt op marktplaats stond. Mooie gelegenheid om beide samen te reviewen.

Dit zijn combo's met een 8 inch speaker met 30 watt amp voor ongeveer 175 euro, en een 10 inch speaker met 60 watt amp voor 290 euro.
Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je met een drummer speelt je niet minder dan 200 watt amp moet gebruiken met minstens een 2x10 inch cabinet. Deze twee zijn dus beide oefenversterkertjes voor thuis. (veel online reviews smeren kleine combo's aan met "het kan ook wel voor kleine optredens", is allemaal domme verkooppraat. Uiteindelijk heb je waarschijnlijk twee versterkers nodig, 1 voor thuis en 1 voor repetities en gigs.)
Features:
Beide combos hebben hetgeen wat ik noodzakelijk vind aan oefenversterkers:
- Gain knop, zodat je passieve en actieve bassen beide mooi kunt inregelen.
- Aux in, zodat je een drumloop, liedje oid kunt aansluiten en op mee kan spelen.
- Headphone out, zodat je in stilte kunt oefenen.
De aux in op de ebs session 60 is wel wat beter, dat werkt met een betere connectie dan standaard 3mm jack en heeft zijn eigen volume control.
Verder hebben ze nog een hele mooie bonus. Beide hebben een di out, die ook nog eens prima klinkt/werkt. Vooral op kleine combos zie je dat niet zo vaak maar ik gebruik het de laatste regelmatig om mee op te nemen en ik ben blij dat die optie erop zit.
Klank:
Beide versterkers klinken als ebs transistor amps. Ronde klank, midlaag punch, warm, modern, dik. Ik heb jaren lang de ebs reidmar gehad en deze combo's klonken gelijk herkenbaar. Er zit dus zeker een sausje overheen maar ik vind ebs veel minder kleuren dan bijvoorbeeld Orange of Markbass. Natuurlijk heb ik niet alle kleine versterkers geprobeert maar volgens mij ga je niet heel veel eerlijker vinden dan dit in deze prijsklasses. Wat ik persoonlijk een voordeel vind. Achja, misschien ben ik wel te gewent aan de ebs sound, uiteindelijk moet je zelf gaan luisteren toch?

Destijds heb ik gekozen voor de ebs session 60 omdat ik op zoek was naar een oefenversterker die goed kan omgaan met de lage B snaar zonder dat de hele buurt wakker word. Dat is best een uitdaging. Deze kast is ontzettend diep waardoor het laag strak blijft zonder dat dat overdreven op gaat vallen. Misschien vond ik de klankkleur van de fender rumble 40 bijvoorbeeld iets mooier, meer hoogmidpunch, iets meer vintage sound, maar die kast is minder diep en je hoort hem moeite hebben die lage tonen strak te houden. Deze ebs is wat dat betreft lekker consistent.
De 30 watt versie klinkt heel vergelijkbaar met zijn grote broer. Met als voordeel dat die echt half zo klein is en een stuk lichter. Deze neem ik makkelijk mee op de brommert wanneer ik bij een gitarist thuis ga jammen. Nadeel is dat deze een lage B snaar echt niet lekker trekt. Verder is speaker plaatsing een stuk meer van belang bij deze. De EBS 60 kun je overal in een grote en kleine kamer neerzetten en als je iets speelt met de eq klinkt het altijd goed. De EBS 30 moet je echt een beetje dichtbij hebben staan, en niet al te hard en niet al te laag gaan, en het liefst in een wat kleinere kamer. Dat is gewoon natuurkunde, ding is echt een stuk kleiner, maarja dat is dus ook wel handig.
EQ
De EQ op de 30 watt versie is simpel: bass en treble. Omdat beide versterkers dat redelijk neutrale basis geluid hebben kun je met alleen bass en treble genoeg. De ebs 60 is iets ingewikkelder. Deze heeft een bass en treble en een enhanced filter die ervoor zorgt dat de treble een ander spectrum gebruikt. En hij heeft een "character" knob, die maakt je geluid een beetje duf, heb ik altijd uit staan. Ff uitproberen dus wat fijn klinkt, maar neutraal klinken deze versterkers al goed. Afhankelijk van waar je ze plaatst, hoe dicht tegen een muur, op de grond of niet, in de hoek, kleine kamer of grote kamer ga je sowieso die eq nodig hebben om je geluid lekker in balans te brengen. En dan is het erg fijn dat je deze bass en treble knoppen gerust een stuk kan draaien zonder dat je geluid een lelijke andere klankkleur krijgt. Meer treble erbij is dus meer hoog, maar niet gelijk je toffe basis geluid naar de klote. Erg fijn.
Tilt-back:
De 60 watt versie kan je ook schuin zetten zoals een monitor. Doe maar niet, gaat die niet mooier van klinken. Je hebt veel strakker laag als hij gewoon recht op de grond staat. Maar wellicht is dit handig wanneer je hem echt als monitor gaat gebruiken en je zoveel mogelijk volume nodig hebt. Als een monitor dus...
Conclusie
Er is een aanzienlijk prijsverschil tussen de twee. Speel je alleen 4 snarig in een kleine slaapkamer op en kun je toch niet overdreven hard dan zou ik persoonlijk gaan voor de ebs session 30. Speel je in lagere stemmingen of grotere ruimtes dan zou ik persoonlijk wat meer investeren en gaan voor de 60 watt.
Mijn inziens zijn deze amps directe concurrenten van de immens populaire fender rumble 25 (25 watt, 8 inch speaker, 150 euro) en fender rumble 40 (40 watt, 10 inch speaker 270 euro). Online word de fender rumble serie de hemel ingeprezen. Goed spul voor het geld. En ideaal als oefenversterker omdat ze goed in balans zitten en, in vergelijking met andere merken, nog best een eerlijk geluid hebben. Allemaal waar, maar EBS is een merk uit Zweden en niet overal verkrijgbaar. Guitar center in America heeft ze bijvoorbeeld niet eens. Dan is het logisch dat er minder over geschreven is op het internet. Wij Europeanen zouden deze serieus moeten overwegen als we op zoek zijn naar een oefenversterker.