Acoustic Alignment 8 inch cabinet

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
JohandeJong

Acoustic Alignment 8 inch cabinet

Bericht door JohandeJong »

Test AA cabinet met 8inch speaker, afmeting 30x30x30cm, 600 watt vermogen!!!, typeaanduiding nog te bepalen door de mannen van AA.

Bereid tot het lezen van een lang verhaal? Sorry, ik kan niet bondiger schrijven. Ik moet gewoon heel veel vertellen. Dus voor de geïnteresseerde volhouders ;)

Ik ben de trotse bezitter van twee cabinets van het type B-112 van de firma Acoustic Alignment.
AA is ook actief in dit forum en hebben hun eigen topic in 'De commerciële hoek'.
Een zeer uitgebreid verslag met bevindingen en vergelijkingen van de B-112 met andere cabinets heb ik in augustus 2020 in dit topic geplaatst.
viewtopic.php?f=7&t=69293&start=40

Meestal had ik één van de cabinets in een oefenruimte staan en eentje thuis die ik dan meenam als ik deze elders nodig had. Ik zit nu in de situatie dat ik beide B-112's in een oefenruimte laat staan met als gevolg dat ik thuis niets heb. Aan versterkers heb ik geen gebrek.
Dus ben ik op zoek naar een leuk cabinet voor thuis. Het moet wel zo klein mogelijk zijn maar toch een volwassen sound produceren. Ik ben nml. nogal verwend door de B-112. Een niet eenvoudige opgave.

In de zoektocht vind je dan al snel de cabinets van PJB (Phil Jones). Mooie kastjes van uitstekende kwaliteit en, hoewel niet de goedkoopste, nog enigszins betaalbaar.
Ik heb thuis een PJB BG-75 gehad. Een combo met 2 speakertjes van 5inch. Ongelooflijk wat voor geluid daar uit komt. Niet erg hard maar wel flink wat laag. Maar toch.... een klankleur die niet geheel naar mijn smaak is en het is toch te horen dat dit een klein kastje met kleine speakers is. Het geeft je niet dat volle warme gevoel en je loop al snel tegen zijn grenzen aan. Het is ook meteen duidelijk dat deze combo alleen geschikt is om thuis op te oefenen.
Omdat ik toch nog een knappe versterker 'over' heb (TecAmp Puma 500) ging ik toen op zoek naar een los cabinet. Wil je klein dan kom je alweer uit bij Phil Jones en wel de PJB Compact C2. Twee 5inch speakertjes in een cabinet van schoenendoosformaat en belastbaar tot 200 watt.
Ik heb zo eentje helaas (nog) niet kunnen uitproberen maar wat ik uit diverse recensies heb begrepen is dat deze uitstekend presteert voor zo'n klein cabinet maar dat je ook bij deze het gevoel blijft houden dat het echt wel een klein kastje is en dat je ook met deze al snel tegen zijn grenzen aanloopt. Prima bruikbaar voor thuis en wellicht ook in kleine oefenruimtes op laag volume maar als je meer wilt dan zal er toch een cabinet bijgeplaatst moeten worden.

Ik wist al dat de mannen van Acoustic Alignment ook bezig waren met een 8inch speaker en heb contact met ze opgenomen met de vraag of ze wat voor mij konden betekenen.
Zij hadden voor mij twee keuzes. Een cabinet in schoenendoos formaat zoals de PJB Compact C2. Hierin 4 speakertjes van 3inch en twee membranen of een cabinet van 30x30x30cm met een 8inch speaker. Ze hadden wel wat voor mij staan om te testen.
Dus ik ben even op visite geweest om een en ander te bespreken en te beluisteren. Het waren weer een paar gezellige en informatieve uurtjes.

Eerst geluisterd naar een paar kastjes met 3inch speakers. Dit was nog niet in de uitvoering zoals ze voor ogen hadden maar goed genoeg om een indruk te krijgen van wat dit kon doen.
De klank was gewoon erg goed te noemen en ook verbazend hoeveel laag er werd geproduceerd. Maar toch, mijn gevoel zei mij dat ook hier weer te horen was dat het hier 'klein' materiaal betreft. En, werd mij duidelijk gemaakt, de grenzen zijn snel bereikt dus oppassen met hogere volumes. M.a.w. meer dan goed voor thuisgebruik maar verwacht niet veel meer dan dat. En, ook niet onbelangrijk, een tamelijk fors prijskaartje.

Daarna overgestapt naar hun 30x30x30cm cabinet met 8inch speaker. Deze is gerangschikt onder hun E-serie. Het was, in mijn oren, toch wel een heel verschil. Meteen al het gevoel dat deze het kan opnemen tegen menig 10inch en 12inch cabinet. En niet te vergeten, belastbaar tot 600watt!!!! Dus vast wel ook te gebruiken in de oefenruimtes en niet kapot te krijgen.
Voor mij was de beslissing niet moeilijk. Geef mij maar dat 8inch kastje mee om te testen.
Eigenlijk wou ik een kleiner model (een paar centimeter lager) maar het werd mij duidelijk gemaakt dat dit te veel zou afdoen aan het karakter en kracht. Dus dan maar een compromis en thuis wat dingetjes anders inrichten zodat ik toch plaats heb voor een ietsje hoger model.

Thuisgebruik.
Wat meteen opvalt is de heldere en crispy sound. Ook in het laag. Heel anders van karakter dan mijn B-112. Die heeft een vollere klank en gaat heel diep. Dat is dan meteen ook het verschil tussen de E- en de B-serie.
Voor thuisgebruik maakt dat niets uit. Meer dan voldoende laag en verder met toonregeling prima aan te passen naar wens. Ik ben geen liefhebber van 'crispy' dus ik draai wat hoog weg.
Thuis wil je ook niet dat het laag gaat 'boomen' zodat alles gaat meetrillen. Dat gebeurt met dit cabinet ook niet tenzij je veel laag bijdraait maar dan veroorzaak je het zelf.
Wat ook meteen opvalt is dat dit niet 'klein' klinkt. Prachtig mooi voor als je thuis net zo'n goede ervaring wilt hebben als in de oefenruimte met een groter cabinet.
Het mag duidelijk zijn dat je met dit cabinet (veel) meer dan voldoende power hebt voor thuisgebruik. Om maar weer even wat kreten te slaken: retestrak, clean, helder, crispy, geen enkele vervorming.

Oefenruimte en vergelijking met B-112.
Een oefenruimte met een heel 'droog' geluid dankzij alle bekleding. Dus geen galm, echo of andere hinderlijke verschijnselen. De gebruikte versterker is mijn Eich T900.
Meteen valt weer het heldere en crispy geluid op. Deze heeft absoluut geen tweeter nodig.
Zoals gezegd heb ik liever wat voller en warmer maar met een beetje EQ afstellen is dat al snel geregeld. Wat ook opvalt is het volume dat met dit kastje te behalen is. Nu spelen wij daar niet erg luid maar ik heb uiteraard wel heel eventjes op wat hoger volume getest. Het geluid blijft retestrak, clean en onvervormd. Ook in het laag. Komt uitstekend door de mix en aan power meer dan genoeg. Ja, je kunt merken dat het geen groot cabinet is maar het heeft alleszins een 'volwassen' geluid.

Daarna mijn B-112 aangesloten. Ja, dan is het verschil in sound meteen duidelijk. Het heldere, crispy tegenover de volle, warme klank met heel veel diep laag van de B-112.
Is de 8incher dan slecht? Nee, integendeel. Het is gewoon een andere sound en ieder heeft zo zijn voorkeur en nogmaals, met de toonregeling kun je heel veel doen.

Power? In de oefenruimte presteert het kleine monster wat dat betreft net zo goed als de B-112.
Met de versterker op dezelfde stand gaat de 8incher zelfs merkbaar luider dan de B-112. Dat komt, heb ik mij laten vertellen, door de laag-afstemming van de B-112 die nogal wat volume wegsnoept.
Dit deed mij meteen denken aan de E-118 welke ik ook een keer heb mogen testen. Ik heb zelfs het gevoel dat als je deze 8incher met de E-118 zou vergelijken dat je weinig of geen verschil zou kunnen benoemen. Zowel qua sound als qua volume.
Al met al, als ik alleen de 8incher zou hebben dan zou deze zonder twijfel meer dan acceptabel zijn in deze oefenruimte.

Combinatie met de B-112.
Ik heb tot slot de beide cabinets aan elkaar gekoppeld. Duidelijk merkbaar dat de 8inch wat betreft volume dan de B-112 overtreft. Dat is wel een beetje jammer maar het volle geluid van de B-112 is nog wel goed hoorbaar. Hoewel de klankleur van beide kasten verschillend is vullen ze elkaar toch heel goed aan. Het beste van twee werelden zeg maar. De combinatie heeft een aangename sound dus als ik ooit eens een gig heb waar één B-112 te weinig zou zijn (wat niet snel zal gebeuren) dan kan deze prima aangevuld worden met de 8incher. Aangestuurd door de Eich T900 heb je dan meer dan genoeg power.

Na deze bevindingen doorgegeven te hebben heeft Wouter (één van de mannen van AA) mij toegezegd nog wat aanpassingen te zullen doen aan het cabinet waarmee deze naar verwachting voller zal gaan klinken. Iets met een grotere poort ofzo. Dus wat meer in de richting van de B-112. Kijk, daar word ik blij van.

Ik ga het cabinet binnenkort in andere situaties testen waaronder een grotere oefenruimte met k*t akoestiek en een grotere bandsetting. Dat wordt dan een aanvulling op dit verslag. Hopelijk ook al met een aangepast cabinet. Ik ben heel benieuwd.
Wordt vervolgd.
AA30.jpg
AA30.jpg (87.51 KiB) 1584 keer bekeken
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
JohandeJong

Re: Acoustic Alignment 8 inch cabinet

Vervolg test AA cabinet met 8inch speaker

Een andere oefenruimte en vergelijking met een EBS 112-CL cabinet.
Dit is een kleine oefenruimte met prima akoestiek waar we met twee (soms drie) man zitten te musiceren op tamelijk laag volume. Daar heb ik een EBS 112-CL (12inch, 250 watt) cabinet staan en de versterker is een EBS Reidmar 250 die, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, 470 watt op 4 ohm kan leveren.
In de vorige test heb ik dit EBS cabinet al vergeleken met de B-112.
Dat EBS cabinet is een prima kast met een goede prijs/prestatie verhouding en zou het, met zijn 12inch speaker, moeten kunnen winnen van het kleine cabinet van AA.

De EBS heeft een warmer en voller geluid maar ook iets 'wolliger'. De 8incher van AA is helderder en crispy maar ook hier mis ik toch wat body t.o.v. het EBS cabinet.
Qua power merk je wel weer de kracht van het AA cabinet. Gezien de verschillen in maximale belasting niet zo vreemd.

Met toonregeling weer wat volheid en warmte toevoegen aan het AA cabinet is wel nodig. Dat is mijn mening maar iemand anders is wellicht wel blij met de harmonischen en het crispy geluid. Vooral de liefhebbers van de E-serie van AA zijn hier denk ik wel blij mee.
De EBS Reidmar versterker heeft hier een uitstekende toonregeling voor en ook zijn character knop doet hier wonderen. Je krijgt dan een mooie 'vintage' sound.

Heb je niets anders of geen vergelijking met een ander cabinet dan is ook in deze oefenruimte het 8inch cabinet meer dan voldoende.
Toch mooi dat je zo'n klein kastje dat door mij voornamelijk voor thuisgebruik is bedoeld ook in een oefenruimte prima kan gebruiken.

Zou ik in deze ruimte het EBS cabinet inruilen voor de 8incher van AA?
Nu nog niet. Dat is oorspronkelijk ook niet mijn bedoeling maar ik weet dat AA aan het onderzoeken is of er aanpassingen mogelijk zijn om het cabinet voller en warmer te laten klinken. Wellicht dat dan een heel ander beeld ontstaat. Even afwachten dus.

Ik kom nog met meer updates. De test in een weer andere oefenruimte op hoger volume en een grotere bandsetting kan helaas pas over een week of twee plaatsvinden.
basfalt

Bericht door basfalt »

Heel erg bedankt voor je uitgebreide verslag. Ik hou je in de gaten :D :kwijl:
JohandeJong

Update 30/05/2022.
Het geldt voor alles. Bassen, versterkers, cabinets etc..
Je moet er een paar keer op spelen voordat je aan iets bent gewend en naar waarde weet te schatten. Dat is niet anders met het 8inch cabinet van AA.

Dat dit cabinet meer (veel meer) dan voldoende is om thuis op te spelen had ik al ontdekt. Het voldoet daar meer dan goed en is dankzij de hoge belastbaarheid tot heel veel huisgeweld in staat. Daarnaast een mooie heldere en cleane sound en ook het laag is niets mis mee.
Die test heeft dit cabinet dan ook glansrijk doorstaan. Daar ga ik niet verder over uitweiden en mijn keuze is al gemaakt.

Het feit dat dit cabinet zo krachtig is (belastbaar tot 600 watt) nodigt uit om ook in andere situaties te testen waartoe dit beestje in staat is. Vandaar dat ik verder ga testen in diverse oefenruimtes en hopelijk ook nog eens op een podium.

Vandaag weer even in het oefenhok. Een andere bas meegenomen (Ibanez SR1820) en het cabinet anders opgesteld. Vorige keer op stoelhoogte, nu op de grond en circa 30 graden naar achter gekanteld.
Dat had ik de vorige keer al moeten doen! Het laag komt er beter uit en het algehele klankbeeld is ook mooier.
Op één of andere manier deed het cabinet mij ook nu weer denken aan mijn test met de E-118. Dat is al een tijd geleden maar ik moet mij sterk vergissen als deze 8incher en de E-118 niet heel dicht bij elkaar in de buurt liggen wat betreft de sound. Het hele diepe laag van de B-112 ontbreekt uiteraard. En weer zeg ik dat dit niet per se een nadeel is want er zijn zat bassisten die dit juist mooier vinden.
Power? Wederom zeer overtuigend. Ik ben elke keer weer verbaasd over wat er uit dit kastje komt. Alles op dezelfde stand als waar ik mijn B-112 mee aanstuur en de 8incher is net zo krachtig.

Dan weer de, wellicht oneerlijke, vergelijking met de B-112. Zoals te verwachten geeft die een diepere, warmere, vollere sound. Logisch nietwaar.
Maar als ik het hier alleen met de 8incher zou moeten doen dan zou ik echt niet ontevreden zijn. En net zo belangrijk, mijn mede muzikanten vinden het ook prima.

Zoals ik al in mijn vorige post heb genoemd zijn de heren van AA met een gewijzigd ontwerp bezig om te proberen meer volheid en warmte (diepte in het laag of hoe je het maar wilt noemen) aan het cabinet toe te voegen. Ik kan niet wachten om dat te testen.
Als ze dat lukt dan hebben ze een topper. Oeps, dat is het nu al. Dus dan nog topperder ;)

Wordt vervolgd.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Gaaf om te lezen Johan, bedankt!

Zoals te lezen komt er nog een test met een diepere afstemming. We hebben veel kastjes staan voor 8" maar waar we altijd tegenaan lopen is dat de poort onpraktisch lang moet worden.
In dit specifieke geval een poort van ca een halve meter lengte in een kastje van 30x30x30 uitwendig, dat is A vrijwel niet te doen en B neemt ook veel van de beschikbare liters weg.

Daarom zijn er nog 2 dingen te proberen, maar vast staat dat deze 8" woofer een (verrassend) voordeel biedt: hij is dusdanig dynamisch en belastbaar (elektrisch en mechanisch) dat dit meer is dan alleen een kastje voor thuis oefenen. Hierbij wel de kanttekening dat er voldoende kwalitatief en kwantitatief vermogen beschikbaar is vanuit de versterker.

Na de voltooiing van andere kasten waarop gewacht wordt zullen we snel met deze laatste opties voor de 1x8 beginnen. Eerder hadden we bedacht dat hij nu af is... maar het knaagt, zou er nog meer in (kunnen) zitten. Vanwege het 'blijvende karakter' van deze woofer is het toch zaak geen twijfels te laten bestaan als 'hoe zou het zijn als we...' :-)

Vanwege het mooie testverslag en wat 'losse eindjes' hebben we hier gereageerd, doorgaans is een toelichting op onze producten natuurlijk op z'n plek in ons commerciële topic. Daar zullen we tzt verder dingen melden.

Nogmaals bedankt Johan, voor de feedback en kritisch constructieve houding. Wat ons betreft: ga lekker zo door!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
JohandeJong

Afgelopen donderdag was het dan zover. Grotere bandsetting. Blazers, bescheiden spelende jazz gitarist, elektrische vibrafoon, stevige drummer en een zangeres. We repeteren hier op ongeveer kleine kroeg nivo wat betreft volume.
Deze test vond plaats in een wat grotere oefenruimte met een hele slechte akoestiek. De ruimte heeft allemaal harde wanden en een harde vloer. Net een grote badkamer zeg maar. Het is bijzonder lastig om hier een bruikbare sound uit je installatie te krijgen.
Enige tijd geleden had ik hier een, op zich hele goede wat groter cabinet (12"+10" speakers en zeer uitgebreid tweetersysteem) staan in de hoop dat een groter cabinet wel goed zou kunnen klinken in deze ruimte. Helaas, het bassen werd al snel een grote brij aan geluid met bijna geen definitie.
Daarna heb ik daar een B-112 geplaatst. En wonder boven wonder, een acceptabele sound en zoveel definitie dat ik weer kon horen wat ik aan het spelen was. Als versterker een Eich T500.
Deze keer heb ik mijn Ibanez Grooveline G104 meegenomen. Die bas heeft een clean geluid en is over de gehele hals heel consistent.

Kan de 8 incher hier wat betekenen. Nou, dat was even schrikken. Waartoe deze kleine kast in staat is overtreft alle verwachtingen. Dit dingetje kan net zo luid als de B-112. Geen vervormingen, helder en crispy, ook in het laag. Tot mijn verbazing kwamen ook de lagere noten luid en duidelijk door.
Hoe ver het geluid draagt kan ik nog moeilijk beoordelen. Mijn gevoel zegt mij dat de B-112 hiermee verder komt. Maar dat is denk ik pas goed te testen in een omgeving met publiek. Komt het geluid dan nog wel tot achter in de zaal?
In de oefenruimte echter geen enkel probleem. Deze kleine kast is ook daar zeer goed bruikbaar. Tenminste als je de kast gebruikt zoals ik. Een heavy metal band die op hoog volume oefent zal er niets mee kunnen maar voor Blues of Jazz of Latin (om maar wat te noemen) waarbij niet op oorverdovend nivo wordt gerepeteerd voldoet het cabinet uitstekend.

Dan weer de onvermijdelijke vergelijking met de B-112. Die laatste heeft, ik heb het al eerder genoemd, een vollere en warmere klank en dan vooral in het laag. Vooral de lagere tonen zijn 'ronder, warmer en meer gedefinieerd.
Maar hé, we hebben het dan over een heel ander cabinet. Dan mag dat ook.
Als ik alleen de 8incher tot mijn beschikking zou hebben dan zou ik daar al heel tevreden mee zijn en mijn mede-muzikanten waren dat ook.
Het laatste kwartier van de oefensessie heb ik stiekem de B-112 weer aangesloten. Voor de 8incher had ik de EQ een heel klein beetje naar een vintage sound gedraaid, voor de B-112 zette ik alles weer op neutraal, volume dezelfde stand.
Ik zelf merkte wel een verschil maar mijn mede-muzikanten hebben het niet gemerkt.
Dat is toch wel een compliment voor de 8incher.

Conclusie:
Oorspronkelijk iets gezocht voor thuisgebruik, zo klein mogelijk. Er is daarvoor veel op de markt wat betreft combo's. Maar als je daarmee 'klein' blijft dan is meestal het geluid ook klein en voor serieuze repetities te klein.
Als je nog een leuke versterker 'over' hebt, zoals bijv. een TC BAM 200 of een Trace Elliot Elf of zoals ik een TecAmp Puma 500 en je wilt thuis ook een goed geluid zoals je dat ook in de oefenruimte bent gewend, dan kun je wellicht beter op zoek naar een los cabinet. De eis van zo klein mogelijk hoef je niet te laten vallen maar de keuze is dan wel beperkter.
Als voorbeeld heb ik al eens de PJB Compact C2 genoemd. Schoenendoosformaat en nog steeds redelijk betaalbaar. Zijn er nog andere goede alternatieven?
Op zich is deze goed bruikbaar bij repeteren maar als daar toch wat meer power wordt gevraagd dan moet je al snel gaan combineren met een tweede cabinet.

Na diverse overdenkingen kwam ik dan toch weer terecht bij AA waarvan ik al het B-112 model in bezit hebt.
Ik las over hun plannen over een 8inch cabinet van 30x30x30 (klein genoeg voor mij) met een vermogen van maar liefst 300 watt (piekvermogen 600 watt) en volgens de verhalen onverwoestbaar.
Meteen kreeg ik toen de gedachte dat deze dus ook uitstekend in de oefenruimte en zelfs op wat hoger volume bruikbaar zou moeten zijn. Ik kreeg te horen dat ik er nog niet één kon kopen. Ik moest en zou eerst maar eens uitproberen (dit schijnt een beleidsregel van AA te zijn ;)

In mijn testen (sorry dat ik steeds zo langdradig ben maar ik kan en wil het niet compacter verwoorden) heb je kunnen lezen dat deze testen boven verwachting zijn geslaagd. Het is voor mij een topper die uitstekend kan wedijveren met andere 10 inch en 12 inch cabinets.

Ga ik naar optredens met alleen dit cabinet? Zodra ik de gelegenheid heb ga ik dat uitproberen (dus testen met alleen de 8inch maar wel de B-112 ook meenemen) maar ik vermoed dat het geluid niet ver genoeg draagt. Wel zou ik het aandurven als extra cabinet bovenop mijn B-112. Dan heb ik zeker voldoende voor kleinere gelegenheden.
Ik hoop snel in de gelegenheid te zijn om dit te kunnen testen.
Hebben we het over grote podia (waar ik nooit zal komen) dan ga je al snel werken met PA-systemen en dan kan dit kastje van AA denk ik uitstekend worden gebruikt als monitor.

AA is bezig met een ander prototype waarin de poort wordt vervangen door een membraam in de hoop dat deze wat voller en warmer gaat klinken. Beetje meer richting de B-112. Dat vindt ik mooier maar, gegeven de mogelijkheden van het huidige proefmodel, niet absoluut noodzakelijk.

Mogelijke domper in dit hele verhaal: het cabinet wordt niet goedkoop. Ik weet niet hoeveel AA uiteindelijk voor dit model gaat rekenen maar ik ben enigszins op de hoogte van de materiaalprijzen en weet dat het vrij prijzig gaat worden.
Of het dat waard is? Voor alleen thuisgebruik: waarschijnlijk te duur. Voor de veelzijdigheid in gebruik: ja, omdat het cabinet zo breed inzetbaar is heb ik het er voor over. Maar dit is voor iedereen uiteraard een persoonlijke beslissing.

Wordt vervolgd.
Ja, er komt nog een vervolg want AA wil mij in de gelegenheid stellen om ook het andere proefmodel te testen en beoordelen. Die beoordeling zal dan zijn ten opzichte van het model waar ik nu gebruik van mocht maken en uiteraard ook weer in vergelijking met mijn B-112.
Ik ben heel benieuwd.
basfalt

Bericht door basfalt »

De Trace Elliot 110 basscab is ook +/- 30x30x30 cm en heeft een belastbaar vermogen van 300 Watts (maar dat is misschien piekbelasting ?). Die kost 300 euro en ik kan me bijna niet voorstellen dat dat in de buurt van de AA kan komen. Voor dat geld kan je geen 'wonderen' verwachten en die AA levert dat wel als ik je review zo lees.

Er is ook een AER bascombo van dit formaat, die is 200 Watts en kost bijna 2000 euro (wel incl. amp natuurlijk), misschien dat je daarvan wel vergelijkbare resultaten zou mogen verwachten.

Vorig jaar was ik aan het fantaseren over de aanschaf van een basinstallatie met een 'groot geluid' , maar het was corona-tijd en nu ik weer optredens heb gedaan merk ik dat ik het meeste zou hebben aan een zo klein mogelijk kastje wat ik als monitor kan gebruiken. Pas met een rolmaat erbij realiseerde ik me hoe klein dat AA kastje is. Dat kan desnoods in de auto op schoot mee naar een optreden...

Bedankt voor je uitgebreide testverslag weer ! :thumbsup:
JohandeJong

Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld. Best mogelijk. Dat komt dan door mijn ervaringen met de B-112. Die heeft echt een 'groot' geluid, met name in het laag. Datzelfde mag en kun je niet verwachten van de 8inch. Dat is een geheel andere luidspreker/cabinet combinatie die niet is afgestemd op een lage B (technische details laat ik aan AA over). Dat gezegd hebbende, qua power, met name in de oefenruimte, doet de 8inch in niets onder voor de B-112. Alleen het laag is iets minder vol en warm en 'droog' (met EQ uiteraard te beïnvloeden). Maar zeer zeker erg goed bruikbaar.
En wellicht dat het 'probeersel' met een membraam hierin nog wat kan betekenen. Dat ga ik samen met AA testen.
Het mooie is, als je een cabinet van AA zou overwegen, deze mannen staan er op dat je het eerst gaat proberen en als het niet doet wat je wilt dan even goede vrienden. Ze zullen, binnen de mogelijkheden, alles proberen om voor jou het ideale cabinet te maken.
Ik zou zeggen: ga met AA in overleg.
JohandeJong

Eindelijk is het dan zover. Tijdens de BGF meeting (16 oktober in Arnhem) mocht ik het 8inch prototype omruilen voor de definieve versie. De (voorlopige) werknaam die AA aan dit kastje heeft gegeven is B-110. Hierna zal ik het dan ook met die naam aanduiden.
Ziet er meteen al heel goed uit. Voorzien van Line-X coating (onverwoestbaar), schaalgreep, frontje zoals ik van de B-112 ben gewend. Meteen maar even een plaatje.
IMG_4919.JPG
IMG_4919.JPG (1.43 MiB) 1214 keer bekeken
Het kastje is rondom 1 centimer gegroeid. Dus nu 31x31x31 cm. Gestacked op de B-112 (30cm breed) valt deze centimeter nauwelijks op. Bouwtechnisch was dit een noodzakelijke ingreep heb ik mij laten vertellen. Niet zichtbaar is de andere houtsoort (harder berken als ik mij goed herinner) en een grotere baspoort.
Ook in gewicht is er wat bijgekomen. Hij weegt nu iets mee dan 9kg. Geen lichtgewicht voor zo'n klein kastje maar nog steeds geen grote last om te dragen.

Hoe klein is dit nu eigenlijk? Meteen maar een plaatje met een bas er naast (Ibanez Grooveline G104). Dan kun je zelf zien hoe compact dit is.
IMG_4921.JPG
IMG_4921.JPG (2.09 MiB) 1214 keer bekeken
Maar nu het allerbelangrijkste. Geeft dit cabinet de beloofde verbeterde sound.
Ik kan nu al verklappen dat alles wat ik hier eerder heb geschreven mag worden vergeten.
Ik had een subtiele verbetering verwacht. Ietsje warmer en dieper.
Eerst maar even een riedeltje spelen op het oude prototype. Daarna de B-110 aangesloten en de eerste noot die ik aansla is de D op de A-snaar. Verder kom ik niet en valt mijn mond open van verbazing.
Wat een verschil!. Enorm. Warm en diep. De klankleur is (persoonlijke mening) gigantisch verbeterd en ligt nu heel dicht bij de klankleur van mijn B-112.
Meteen maar even de power verklappen: qua volume is deze, op enkele meters afstand, nagenoeg gelijk aan de B-112. En je hoeft niet bang te zijn de speaker op te blazen. Je kunt net zoveel gas geven als met de B-112.
En gas had ik want de Eich T900.

Naast mij staat Heavy Metal bassist Nangyala (met zijn zware 2x10 AA cabinet) en zegt: 'deze 8inch is nu een volwassen cabinet geworden'. En dat is een hele terechte opmerking.

Naast wat rondkijken en wat babbelen met andere BGF'ers heb ik regelmatig wat toontjes uit de cabinets laten komen en vergeleken met de B-112 en later nog even met een E-120. De B-112 is lager afgestemd dan de E-120. De nieuwe B-110 probeert in de richting te komen van de B-112.
Mijn conclussie (puur persoonlijke gewaarwording) is dat de B-110 ergens tussen beide inzit. In het hele diepe laag is de B-112 nog steeds heel strak. De B-110 is daar iets 'wolliger' (maar wel pas op flink volume). In het midden en hoog is de B-110 een beetje helderder. De E-120 nog meer (maar die heeft dan ook nog een tweeter).

Na de BGF-meeting ben ik al in de gelegenheid geweest de B-110 in twee verschillende oefenruimtes te testen. Eén wat kleiner en een wat grotere ruimte en meer bandleden. Ik heb daar wisselingen gedaan met de B-112 en ook als stack getest.
In beide gevallen was er verbazing alom dat dit kleine kastje zoveel power heeft en zo'n enorm goed basgeluid voortbrengt.
Tijdens de repetities heb ik regelmatig stiekem de snoertjes van het ene in het andere cabinet gestoken en dat hebben ze geen enkele keer gemerkt. Dat betekent dat de B-110 voor evenveel volume kan zorgen en dat de klankkleur heel dicht tegen dat van de B-112 aanleunt. Zelf merkte ik wel dat de B-112, zoals al eerder opgemerkt, in het laag strakker bleef.

Ik heb in beide lokaties ook de B-110 als stack op de B-112 geplaatst en ook dat bleek een grote verrassing. Door de gelijkwaardige output (volume) en de dichtbij elkaar liggende klankkleur sluiten de cabinets goed op elkaar aan. Ik heb het geprobeerd maar kon niet ontdekken uit welk cabinet welk geluid kwam. Ik durf het aan om, als ik wat meer volume nodig heb, deze twee cabinets als stack te gaan gebruiken in plaats van twee maal een B-112.

Ik heb gespeeld met als versterker een Eich T500, een Eich T900 en een TecAmp Puma 500. Wat betreft geluid dus gelijkwaardige versterkers met een natuurlijke, neutrale sound.
Ik heb gespeeld op verschillende bassen. Ibanez SRF700, Ibanez Grooveline G104, Ibanez SR1820, Warwick Rockbass Corvette fretless, Warwick Streamer STD fretless, Fender Aerodyne met fretloze hals. Dus bassen met verschillende karakters.

Thuisgebruik:
Omdat ik toch al een leuk versterktje had staan heb ik gezocht naar een klein los cabinet in plaats van een combo.
Mijn ervaring met kleine combo's is dat ze het net niet hebben. Vaak nogal beperkt in power, vaak komen ze wat te kort in het laag, vaak hebben ze een klankleur die ik omschrijf als 'honky', iel, nasaal of plastic achtig. Datzelfde geldt ook voor veel kleine cabinets.
Wil je beter geluid in huis dan heb je toch al snel een wat duurder en groter cabinet of combo nodig.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen had ik dat gevoel ook, zij het in veel mindere mate, bij het 8inch prototype. Maar met de gedachte van 'het is een klein kastje met 8inch dus wat verwacht ik eigenlijk' vond ik het prototype al erg goed. In ieder geval veel beter dan andere kleine combo's en cabinets die ik hier heb geprobeerd.
Deze definitieve versie echter klinkt 'volwassen'. Zowel op laag als hoger volume heb je echt het idee dat je een groot cabinet in je kamer hebt staan. Niks meer te merken van dat 'honky' of iele geluid.
Dus voor thuisgebruik: helemaal tevreden.

Oefenruimte:
Je mag van dit cabinet niet verwachten dat je op het volume van een Heavy Metal band kunt gaan repeteren.
Maar man, wat gaat dit ding hard en diep. Bijv. met een Jazzband of Bluesband kun je in de oefenruimte op een volume waarbij je net niet de oordoppen hoeft in te doen, gaan oefenen en dan heb je ruimschoots genoeg power en diepgang.
Het zal mij niet verbazen als ook bijv. een contra bassist in een big band hier mee uit de voeten zou kunnen.

Optreden:
Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde. Ik heb gerepeteerd in een wat grotere oefenruimte met een 7-mans band en had ruim voldoende power (en nog volop reserve). Op een podium van een wat grotere zaal zul je hoogstwaarschijnlijk te kort komen maar zou het eventueel prima als monitor te gebruiken zijn. Helemaal als je via een PA-installatie speelt (dat zal ik dus nooit meemaken).
Binnenkort heb ik een optreden in een zaal met ruimte voor 100 personen. Ik ga dan heel even proberen wat de B-110 in zijn eentje aan kan maar ik zal deze dan gaan gebruiken als stack op mijn B-112. Ik verwacht nu al dat ik daar dan ruim voldoende aan heb. Nogmaals, een zeer luid spelende band zal meer nodig hebben maar de Jazzband waar ik in mag spelen zal al gauw zeggen dat ik te luid zal zijn. We gaan het meemaken.

Is er ook wat negatiefs te melden?
Jawel. Deze cabinets zijn niet goedkoop. Maar zoals mijn credo luidt: "Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat".
Het is een, naar mijn mening, multifuncitoneel inzetbaar cabinet dat wel wat mag kosten.

Disclaimer:
Bovenstaande waarnemingen zijn geheel persoonlijk en kan door een ander heel anders worden ervaren. Duidelijk mag zijn dat ik heel tevreden ben met de AA cabinets die ik nu heb.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Onwijs gaaf om te lezen Johan. Jij hebt het proces kunnen volgen, hebt meerdere 8" woofers gehoord en ook meerdere kastjes. Het uiteindelijke kastje moest alles 'mee' hebben, en heeft heel wat interne frictie veroorzaakt. In 2014 zijn we begonnen met de 1x8" en hebben uiteindelijk 9 versies gebouwd.

Bij de 8e dachten we er te zijn, tot dat FaitalPRO met een nieuwe 8" uitkwam eind 2021. En die laat gewoon de rest achter zich met een gemak welke je simpelweg niet verwacht van een 8".
Nu komt dat omdat ze de aandrijving (forse spreekspoel in grote neodymium magneet) van een 300W 12" woofer hebben gecombineerd met de conus en korf van een 8". Dit geeft niet de allermooiste sound die we uit een 8" hebben gehoord, maar je kunt met de toonregeling op bas en versterker veel op smaak brengen. Wat het wel brengt is dat dit kastje mee kan met compacte 10" kastjes. En dat rechtvaardigt de groei van oorspronkelijk 28x28x28 (B-108) naar 31x31x31 en B-110*

*B-110 is voor nu een logische naam, bij 43Hz afstemming haalt hij 110dB maar we haalden de 43hz afstemming niet. Hij gaat dus harder (116dB), maar E-116 zou qua naam nergens meer op slaan. Dus, we wekken de indruk een compacte 10" te hebben, al weet een AA kenner dat we de geluidsdruk opgeven met het getal in de type aanduiding. De letter geeft globaal de afstemming aan.

Je noemt nog even de forse prijs, nu vastgesteld op: 495,-
Wie interesse heeft kan hem uitproberen, we hebben nog 2 kastjes staan. Dat is niet toevallig - we kijken naar de mogelijkheden 1 met tweeter uit te breiden, om zo naar modulair een 2x8 + tweeter te gaan. Dat hebben we nu met de B-118 en die kast is 995,- euro.
Komen we op de prijs van 1x 8" ongeveer op de helft... ja, zonder filter wel (ivm tijd en kosten filtermaterialen). Maar qua tijd & kosten is dat allemaal vergelijkbaar met de grotere kasten, handvat infrezen is evenveel werk. Zagen van 30 of 40cm, dito. Spuitklaar maken en alle hoeken afronden, amper tijdwinst en de spuiter rekent vrijwel hetzelfde als een grote kast. En van een 1x8" wordt verwacht dat deze minder kost. We hebben daarom gelet op minder complexiteit waar mogelijk, wat mede door onderdelen 3D printen gelukt is. Voorlopig moeten we de prijs op 495,- zetten. Dat is vergeleken met de B-112 echt een mega verschil, maar gevoelsmatig een pittige prijs. Helaas is de marge dan nog steeds vrij droevig, maar het plezier komt uit de reviews van gebruikers.

Wat jij hierboven hebt beschreven maakt het de hele tour waard.
Voor de fun nog even een foto uit 2014, toen we begonnen (toen 30x30x30 cm), later werd dit veel kleiner en toen weer 28x28x28...

foto volgt
oktober 2014 gestart met compacte basscab
oktober 2014 gestart met compacte basscab
Screenshot_20221019-230604_WhatsApp.jpg (823.31 KiB) 1153 keer bekeken
links de 1e, rechts de 2e en midden de 3e versie
links de 1e, rechts de 2e en midden de 3e versie
Screenshot_20221019-231410_WhatsApp.jpg (923.46 KiB) 1150 keer bekeken
Dichter bij het eindresultaat begin 2022...
Dichter bij het eindresultaat begin 2022...
Screenshot_20221019-231426_WhatsApp.jpg (638.6 KiB) 1148 keer bekeken
Laatste foto: verschillende woofers zichtbaar, zijn er veel meer geweest die aan de tand gevoeld zijn. Zwarte kastje rechts heeft de woofer rear-mout, in een poging liters te winnen en met tolex en screw-back te kunnen werken. Heeft het uiteindelijk niet gehaald, Line-X hoort op een AA kast. Dat klinkt beter, en blijft uiteindelijk veel mooier. Het kastje links heeft tolex en metalen hoeken, visueel heel fraai met R12 afronding. Maar helaas... de kostenbesparing levert uiteindelijk een kwetsbaarder product op voor de klant - no go.
JohandeJong

Onderstaande heb ik gisteren in de Commerciële Hoek bij het topic van AA geplaatst maar eigenlijk is het een vervolg op mijn testverslag.
Vandaar even een copy&paste naar hier.

Gisteravond weer even in de repetitieruimte met de 'grote' band.
Daar heb ik standaard de B-112 staan en heb van huis de kleine B-110 meegenomen en bovenop de B-112 geplaatst (sorry, vergeten een fotootje te maken. Volgende keer even om denken :facepalm: ).
Eich T900 er bovenop. Gain op stand 2 uur, Master volume, schrik niet, nog onder 9 uur.

Heb heel even voor de grap :twisted: de Master op 2 uur gezet en een paar noten aangeslagen. Nou, dat was heel heftig. Of er een F-35 op 100 meter boven je hoofd voorbij raasde. Beetje overdreven misschien maar het was heel hard en nog zuiver ook.

Wat ik al eens heb genoemd kwam ook hier weer duidelijk naar voren. Qua sound en volume sluiten de kasten heel goed op elkaar aan.
Diepte: daar hoef ik het niet meer over te hebben denk ik. Dat neemt de B-112 wel voor zijn rekening, en hoe. Verlies diepte van de B-110 omdat deze niet op de vloer stond? Niets van gemerkt.
Volume: ik heb een nogal zachte aanslag, ik 'aai' over de snaren en had toch meer dan voldoende volume zelfs met de bescheiden stand van de Master volume.
Ook even de B-110 (bovenop de B-112) in zijn eentje geprobeerd. Geen probleem. Een zeer goede sound en power.
Binnenkort een optreden en ik neem dan geen twee B-112's mee maar slechts één met de B-110 daar bovenop. Dat durf ik nu wel aan.

Dat ik zeer content ben met de B-112 was al bekend. Nu kan ook de B-110 bij mij niet meer stuk.
Een Happy AA user. :worship:
JohandeJong

JohandeJong

Weer even een bevinding met de 8inch B-110.

Wegens omstandigheden oefen ik met mijn vaste muziekvriend (tijdelijk) in een andere ruimte waar op zeer bescheiden nivo (wat betreft volume) gespeeld moet worden.
De eerste keer heb ik de B-112 gebruikt. Wat die kan presteren hoeven we het niet meer over te hebben.
Omdat ook de opbergruimte heel beperkt is had ik bedacht om daar mijn kleinere B-110 te plaatsen.
Nu bleek wederom hoe krachtig dit cabinet is en hoe mooi de sound is. Het verschil t.o.v. de B-112 is in deze ruimte nauwelijks te horen. M.a.w. qua volume geen gebrek (dat wisten we ook al), een prima hoog en een diep laag.

Zo af en toe speelt daar ook een andere bassist op mijn materiaal. Deze man is, in mijn ogen, een hele goede bassist. Hij heeft zelf eerste klas apparatuur en is heel kieskeurig. Hij speelt op een 7-snarige bas waar hij afwisselend baspartijen en gitaarpartijen op speelt.
Hij was (en is) heel lovend over de B-112.
Afgelopen week speelde hij, zonder het eerst in de gaten te hebben, over mijn B-110. Hij had het verschil tussen de B-112 en de B-110 niet eens opgemerkt!
Pas na een tijdje kwam hij er achter dat hij op de EQ iets meer laag moest indraaien om de diepte van de B-112 te benaderen.

Dit zegt toch wel wat. Wederom complimenten voor zowel de B-112 als de B-110.
Ik ben er nog steeds heel blij mee.
arjan

Bericht door arjan »

Dit weekend moest ik in een theatersetting spelen. Daar is “het beest” (B129) toch wel een stukje overkill voor. En ik moest ook met de trein dus ik heb Wouter gevraagd wat hij nog had staan waar ik mee uit de voeten kon. Dat bleek dus de B-110 te zijn. 8 inch met tweeter. Past in een koffer en mee de trein in😜
De setting was singer/songwriter met akoestische gitaar en een cajon.
Met mijn Warwick Gorm ampje is het een prima duo
Genoeg laag en het karakter van mijn Ibanez blazerbass kwam er ook mooi in naar voren. Ampje op 10 uur was al voldoende voor deze setting in een zaaltje voor 100 mensen.
254EA778-647C-4ED7-B4E8-D61494E39DEC.jpeg
254EA778-647C-4ED7-B4E8-D61494E39DEC.jpeg (1.73 MiB) 734 keer bekeken
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema

Bericht door Rdatema »

Bedankt voor het testen Arjan, mooi om te lezen dat deze praktische dobbelsteen niet alleen handig was qua formaat maar ook voldeed qua prestatie.
Voor wie denkt dat we tegenwoordig zonder schuimfront werken, dat is bij deze tijdelijk omdat hij nog in testfase zit en er nog bijv een andere tweeter in moet (luidere, want deze is erg braaf).

Wat is die Gnome toch een leuk ding om te zien, en als je hem in je handen hebt voelt het als een brok kwaliteit (de behuizing althans).
Plaats reactie