Bereid tot het lezen van een lang verhaal? Sorry, ik kan niet bondiger schrijven. Ik moet gewoon heel veel vertellen. Dus voor de geïnteresseerde volhouders

Ik ben de trotse bezitter van twee cabinets van het type B-112 van de firma Acoustic Alignment.
AA is ook actief in dit forum en hebben hun eigen topic in 'De commerciële hoek'.
Een zeer uitgebreid verslag met bevindingen en vergelijkingen van de B-112 met andere cabinets heb ik in augustus 2020 in dit topic geplaatst.
viewtopic.php?f=7&t=69293&start=40
Meestal had ik één van de cabinets in een oefenruimte staan en eentje thuis die ik dan meenam als ik deze elders nodig had. Ik zit nu in de situatie dat ik beide B-112's in een oefenruimte laat staan met als gevolg dat ik thuis niets heb. Aan versterkers heb ik geen gebrek.
Dus ben ik op zoek naar een leuk cabinet voor thuis. Het moet wel zo klein mogelijk zijn maar toch een volwassen sound produceren. Ik ben nml. nogal verwend door de B-112. Een niet eenvoudige opgave.
In de zoektocht vind je dan al snel de cabinets van PJB (Phil Jones). Mooie kastjes van uitstekende kwaliteit en, hoewel niet de goedkoopste, nog enigszins betaalbaar.
Ik heb thuis een PJB BG-75 gehad. Een combo met 2 speakertjes van 5inch. Ongelooflijk wat voor geluid daar uit komt. Niet erg hard maar wel flink wat laag. Maar toch.... een klankleur die niet geheel naar mijn smaak is en het is toch te horen dat dit een klein kastje met kleine speakers is. Het geeft je niet dat volle warme gevoel en je loop al snel tegen zijn grenzen aan. Het is ook meteen duidelijk dat deze combo alleen geschikt is om thuis op te oefenen.
Omdat ik toch nog een knappe versterker 'over' heb (TecAmp Puma 500) ging ik toen op zoek naar een los cabinet. Wil je klein dan kom je alweer uit bij Phil Jones en wel de PJB Compact C2. Twee 5inch speakertjes in een cabinet van schoenendoosformaat en belastbaar tot 200 watt.
Ik heb zo eentje helaas (nog) niet kunnen uitproberen maar wat ik uit diverse recensies heb begrepen is dat deze uitstekend presteert voor zo'n klein cabinet maar dat je ook bij deze het gevoel blijft houden dat het echt wel een klein kastje is en dat je ook met deze al snel tegen zijn grenzen aanloopt. Prima bruikbaar voor thuis en wellicht ook in kleine oefenruimtes op laag volume maar als je meer wilt dan zal er toch een cabinet bijgeplaatst moeten worden.
Ik wist al dat de mannen van Acoustic Alignment ook bezig waren met een 8inch speaker en heb contact met ze opgenomen met de vraag of ze wat voor mij konden betekenen.
Zij hadden voor mij twee keuzes. Een cabinet in schoenendoos formaat zoals de PJB Compact C2. Hierin 4 speakertjes van 3inch en twee membranen of een cabinet van 30x30x30cm met een 8inch speaker. Ze hadden wel wat voor mij staan om te testen.
Dus ik ben even op visite geweest om een en ander te bespreken en te beluisteren. Het waren weer een paar gezellige en informatieve uurtjes.
Eerst geluisterd naar een paar kastjes met 3inch speakers. Dit was nog niet in de uitvoering zoals ze voor ogen hadden maar goed genoeg om een indruk te krijgen van wat dit kon doen.
De klank was gewoon erg goed te noemen en ook verbazend hoeveel laag er werd geproduceerd. Maar toch, mijn gevoel zei mij dat ook hier weer te horen was dat het hier 'klein' materiaal betreft. En, werd mij duidelijk gemaakt, de grenzen zijn snel bereikt dus oppassen met hogere volumes. M.a.w. meer dan goed voor thuisgebruik maar verwacht niet veel meer dan dat. En, ook niet onbelangrijk, een tamelijk fors prijskaartje.
Daarna overgestapt naar hun 30x30x30cm cabinet met 8inch speaker. Deze is gerangschikt onder hun E-serie. Het was, in mijn oren, toch wel een heel verschil. Meteen al het gevoel dat deze het kan opnemen tegen menig 10inch en 12inch cabinet. En niet te vergeten, belastbaar tot 600watt!!!! Dus vast wel ook te gebruiken in de oefenruimtes en niet kapot te krijgen.
Voor mij was de beslissing niet moeilijk. Geef mij maar dat 8inch kastje mee om te testen.
Eigenlijk wou ik een kleiner model (een paar centimeter lager) maar het werd mij duidelijk gemaakt dat dit te veel zou afdoen aan het karakter en kracht. Dus dan maar een compromis en thuis wat dingetjes anders inrichten zodat ik toch plaats heb voor een ietsje hoger model.
Thuisgebruik.
Wat meteen opvalt is de heldere en crispy sound. Ook in het laag. Heel anders van karakter dan mijn B-112. Die heeft een vollere klank en gaat heel diep. Dat is dan meteen ook het verschil tussen de E- en de B-serie.
Voor thuisgebruik maakt dat niets uit. Meer dan voldoende laag en verder met toonregeling prima aan te passen naar wens. Ik ben geen liefhebber van 'crispy' dus ik draai wat hoog weg.
Thuis wil je ook niet dat het laag gaat 'boomen' zodat alles gaat meetrillen. Dat gebeurt met dit cabinet ook niet tenzij je veel laag bijdraait maar dan veroorzaak je het zelf.
Wat ook meteen opvalt is dat dit niet 'klein' klinkt. Prachtig mooi voor als je thuis net zo'n goede ervaring wilt hebben als in de oefenruimte met een groter cabinet.
Het mag duidelijk zijn dat je met dit cabinet (veel) meer dan voldoende power hebt voor thuisgebruik. Om maar weer even wat kreten te slaken: retestrak, clean, helder, crispy, geen enkele vervorming.
Oefenruimte en vergelijking met B-112.
Een oefenruimte met een heel 'droog' geluid dankzij alle bekleding. Dus geen galm, echo of andere hinderlijke verschijnselen. De gebruikte versterker is mijn Eich T900.
Meteen valt weer het heldere en crispy geluid op. Deze heeft absoluut geen tweeter nodig.
Zoals gezegd heb ik liever wat voller en warmer maar met een beetje EQ afstellen is dat al snel geregeld. Wat ook opvalt is het volume dat met dit kastje te behalen is. Nu spelen wij daar niet erg luid maar ik heb uiteraard wel heel eventjes op wat hoger volume getest. Het geluid blijft retestrak, clean en onvervormd. Ook in het laag. Komt uitstekend door de mix en aan power meer dan genoeg. Ja, je kunt merken dat het geen groot cabinet is maar het heeft alleszins een 'volwassen' geluid.
Daarna mijn B-112 aangesloten. Ja, dan is het verschil in sound meteen duidelijk. Het heldere, crispy tegenover de volle, warme klank met heel veel diep laag van de B-112.
Is de 8incher dan slecht? Nee, integendeel. Het is gewoon een andere sound en ieder heeft zo zijn voorkeur en nogmaals, met de toonregeling kun je heel veel doen.
Power? In de oefenruimte presteert het kleine monster wat dat betreft net zo goed als de B-112.
Met de versterker op dezelfde stand gaat de 8incher zelfs merkbaar luider dan de B-112. Dat komt, heb ik mij laten vertellen, door de laag-afstemming van de B-112 die nogal wat volume wegsnoept.
Dit deed mij meteen denken aan de E-118 welke ik ook een keer heb mogen testen. Ik heb zelfs het gevoel dat als je deze 8incher met de E-118 zou vergelijken dat je weinig of geen verschil zou kunnen benoemen. Zowel qua sound als qua volume.
Al met al, als ik alleen de 8incher zou hebben dan zou deze zonder twijfel meer dan acceptabel zijn in deze oefenruimte.
Combinatie met de B-112.
Ik heb tot slot de beide cabinets aan elkaar gekoppeld. Duidelijk merkbaar dat de 8inch wat betreft volume dan de B-112 overtreft. Dat is wel een beetje jammer maar het volle geluid van de B-112 is nog wel goed hoorbaar. Hoewel de klankleur van beide kasten verschillend is vullen ze elkaar toch heel goed aan. Het beste van twee werelden zeg maar. De combinatie heeft een aangename sound dus als ik ooit eens een gig heb waar één B-112 te weinig zou zijn (wat niet snel zal gebeuren) dan kan deze prima aangevuld worden met de 8incher. Aangestuurd door de Eich T900 heb je dan meer dan genoeg power.
Na deze bevindingen doorgegeven te hebben heeft Wouter (één van de mannen van AA) mij toegezegd nog wat aanpassingen te zullen doen aan het cabinet waarmee deze naar verwachting voller zal gaan klinken. Iets met een grotere poort ofzo. Dus wat meer in de richting van de B-112. Kijk, daar word ik blij van.
Ik ga het cabinet binnenkort in andere situaties testen waaronder een grotere oefenruimte met k*t akoestiek en een grotere bandsetting. Dat wordt dan een aanvulling op dit verslag. Hopelijk ook al met een aangepast cabinet. Ik ben heel benieuwd.
Wordt vervolgd.