Nummers uitzoeken met behulp van software anno 2022, hoe doen jullie dat ?
Nummers uitzoeken met behulp van software anno 2022, hoe doen jullie dat ?
Lieve basvrienden,
ik speel thuis weer wat vaker bas de laatste tijd, maar nummers uitzoeken op gehoor blijft mijn zwakke punt.
(Ik weet dat ik vooral mijn gehoor moet trainen en daar ben ik ook mee bezig, maar daar gaat het mij nu niet over)
Vroeger ripte ik CD's naar MP3 bestanden die ik dan vertraagd ging afspelen op mijn computer (of soms ook een octaaf hoger), met het laag midden geboost om zo proberen de baslijnen hoorbaar te maken.
Nu heb ik echter Spotify, wat mij een enorme bibliotheek aan nummers biedt, maar veel beperkter is qua afspeel mogelijkheden. De Spotify player app heeft niet eens een equalizer.
Hoe doen jullie dat anno 2022, nummers uitzoeken ? En welke software of andere tools gebruiken jullie daarbij ?
ik speel thuis weer wat vaker bas de laatste tijd, maar nummers uitzoeken op gehoor blijft mijn zwakke punt.
(Ik weet dat ik vooral mijn gehoor moet trainen en daar ben ik ook mee bezig, maar daar gaat het mij nu niet over)
Vroeger ripte ik CD's naar MP3 bestanden die ik dan vertraagd ging afspelen op mijn computer (of soms ook een octaaf hoger), met het laag midden geboost om zo proberen de baslijnen hoorbaar te maken.
Nu heb ik echter Spotify, wat mij een enorme bibliotheek aan nummers biedt, maar veel beperkter is qua afspeel mogelijkheden. De Spotify player app heeft niet eens een equalizer.
Hoe doen jullie dat anno 2022, nummers uitzoeken ? En welke software of andere tools gebruiken jullie daarbij ?
Re: Nummers uitzoeken met behulp van software anno 2022, hoe doen jullie dat ?
Ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te schrijven, helpt me erg goed. Verder is er een aantal websites die kwalitatief goede uitgeschreven baspartijen bieden. Zo uit mijn hoofd: basles.be (ook op ons forum) en freebasstranscriptions.com
- Green Goblin
Dit, maar dan van Youtube.
En wat BassKees zegt, meestal zoek ik of er een transcriptie van gemaakt is, die zijn over het algemeen wat beter dan tabs.
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
-
De guitar trainer van Tascam die ik heb die van erg goede kwaliteit is als het om het afpelen op een lager tempo gaat met behoud van de exacte pitch, het is wel zo dat dat ding ouderwets met compact discs werkt . Er was ook een speciaal voor bas de Tascam CD-BT2 . Beiden zijn echter niet meer te krijgen en het is maar de vraag of het veel beter is dan de software die je al hebt
Ik noteer de boel in Guitar pro7 want dat allemaal onthouden lukt op de lange duur niet . Op youtube heb ik overigens opnames gevonden van nummers die ik wilde uitzoeken waar de gitaar en bas geisoleerd te horen zijn en soms ook verbluffend goed
Ik noteer de boel in Guitar pro7 want dat allemaal onthouden lukt op de lange duur niet . Op youtube heb ik overigens opnames gevonden van nummers die ik wilde uitzoeken waar de gitaar en bas geisoleerd te horen zijn en soms ook verbluffend goed
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
Ik luister goed en let goed op de handen bij youtube. Als het daar niet op bekend is met baslijnen, dan zoek ik de akkoorden op als grove houvast.
- ElcoHeijmans
- verherbouwingen
Ik rip nrs van Youtube via een mp3 converter (ja ik weet het, het mag niet) dan in Audacity (freeware) importeren en daar de toonhoogte, tempo ed aanpassen. Superhandig.
Ook zoek ik op het wereldwijde web naar bass tabs (die niet altijd goed zijn maar dan heb je iig een referentie en kan je zelf heea nog aanpassen)
Songster (website) heeft ook diverse tabs met geisoleerde basstabs waar je mee kan spelen. Ook heel handig, staan ontzettend veel nummers op.
Ook zoek ik op het wereldwijde web naar bass tabs (die niet altijd goed zijn maar dan heb je iig een referentie en kan je zelf heea nog aanpassen)
Songster (website) heeft ook diverse tabs met geisoleerde basstabs waar je mee kan spelen. Ook heel handig, staan ontzettend veel nummers op.
Life begins at 40 Hz
Kost wat, maar daar betaal je ook voor!

- Spaghettihout
- pastaplank
Ik gebruik Riff station icm mp3's werkt superhandig.
Of, als het niet te veel gepiel is pak ik Youtube.
Maar bij de lastigere kijk ik eerst even naar tabs, die kan ik altijd nog buigen naar hoe ik het hoor ipv klakkeloos over te nemen.
Of, als het niet te veel gepiel is pak ik Youtube.
Maar bij de lastigere kijk ik eerst even naar tabs, die kan ik altijd nog buigen naar hoe ik het hoor ipv klakkeloos over te nemen.
- Boerenmotor
Heb je een Mac? Ik gebruikte toen ik nog een mac had Capo. Mp3 laden en bij de overgangen even een marker zetten, de software vertelde dan wat de toonsoort was. Daarna lukte het altijd wel om er iets van te brouwen wat in de buurt kwam. Door mijn specifieke handicap (iets met een heel erg doof oor, te lang verhaal) kan ik niet op het gehoor uitzoeken. Dit werkte voor mij. Nu draai ik Linux en heb nog geen vervanger kunnen vinden.
Via spotify is kansloos denk ik, heb je al eens naar chordify gekeken?
Via spotify is kansloos denk ik, heb je al eens naar chordify gekeken?
Zeg maar Wim.......
's Avonds is het kouder dan buiten.
Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
's Avonds is het kouder dan buiten.
Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Chordify en Capo voor de toonsoort/akkoorden, de oren voor de baslijn daarna.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Chordify is verschrikkelijk slecht, daar heb ik nog nooit een goed akkoordenschema uit zien komen.
Hmm, gaat niet altijd goed, maar daar vult Capo de gaten.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
-
Pak je dan alleen de audio van die youtube filmpjes via die converter ?ElcoHeijmans schreef: ↑03 aug 2022, 09:59 Ik rip nrs van Youtube via een mp3 converter (ja ik weet het, het mag niet) dan in Audacity (freeware) importeren en daar de toonhoogte, tempo ed aanpassen. Superhandig.
Confusius en Lao tzu waren wijze mensen
- ElcoHeijmans
- verherbouwingen
Ja idd, als ik de nummers zelf niet heb rip ik alleen de audio naar mp3Zonderling schreef: ↑04 aug 2022, 13:47Pak je dan alleen de audio van die youtube filmpjes via die converter ?ElcoHeijmans schreef: ↑03 aug 2022, 09:59 Ik rip nrs van Youtube via een mp3 converter (ja ik weet het, het mag niet) dan in Audacity (freeware) importeren en daar de toonhoogte, tempo ed aanpassen. Superhandig.
Life begins at 40 Hz

https://www.any-video-converter.com/en6/for_video_free/
(PC & Mac)
En rippen naar .wav , anders krijg je compressie bovenop de reeds door Youtube gebruikte compressie
(PC & Mac)
En rippen naar .wav , anders krijg je compressie bovenop de reeds door Youtube gebruikte compressie
Re: Nummers uitzoeken zonder software
De baspartij indien deze redelijk vast ligt qua arrangement:
Luisteren, spelen, luisteren, spelen enz. totdat ik het kan spelen in 't goede tempo. Bij het meespelen hoor ik dan waar de (luister-)fouten zitten en ga deze corrigeren.
Kennis omtrent theorie helpt ook enorm, dus dit bijspijkeren is zinvol.
Lastige noten (in doorgaans snelle passages) eerst meezingen/neuriën/hummen, aanhouden en opzoeken op de hals van de bas.
Het hele muziekstuk, met name interessant wanneer improvisatie een dominante rol speelt:
Opzoeken in Real Books en Fake Books en wat reeds op internet is gepubliceerd. Meestal zitten hier verschillende interpretaties / arrangementen bij. Een uitvoering opzoeken die mij bevalt / het beste aansluit bij de bezetting van de band waarmee dit gespeeld moet gaan worden. Op deze uitvoering de "juiste" melodie en schema uitwerken in "Notion" van Presonus: https://www.presonus.com/products/notion. Omdat je dit kunt afspelen en van instrumenten kunt voorzien kun je horen of het klopt. En je hebt direct een backing track om te oefenen.
'k Ben nu bezig met Django van John Lewis:
Link
Luisteren, spelen, luisteren, spelen enz. totdat ik het kan spelen in 't goede tempo. Bij het meespelen hoor ik dan waar de (luister-)fouten zitten en ga deze corrigeren.
Kennis omtrent theorie helpt ook enorm, dus dit bijspijkeren is zinvol.
Lastige noten (in doorgaans snelle passages) eerst meezingen/neuriën/hummen, aanhouden en opzoeken op de hals van de bas.
Het hele muziekstuk, met name interessant wanneer improvisatie een dominante rol speelt:
Opzoeken in Real Books en Fake Books en wat reeds op internet is gepubliceerd. Meestal zitten hier verschillende interpretaties / arrangementen bij. Een uitvoering opzoeken die mij bevalt / het beste aansluit bij de bezetting van de band waarmee dit gespeeld moet gaan worden. Op deze uitvoering de "juiste" melodie en schema uitwerken in "Notion" van Presonus: https://www.presonus.com/products/notion. Omdat je dit kunt afspelen en van instrumenten kunt voorzien kun je horen of het klopt. En je hebt direct een backing track om te oefenen.
'k Ben nu bezig met Django van John Lewis:
Link
Laatst gewijzigd door Wiro op 20 aug 2022, 00:20, 5 keer totaal gewijzigd.