Garantie-termijn verlopen ? welke merken laten je darren ?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Garantie-termijn verlopen ? welke merken laten je darren ?

Bericht door MR. LEE »

.....Een mooie , nieuwe basversterker aangeschaft ,....en zorgeloos spelen over je apparatuur ,...want je hebt tenslotte 2 jaar garantie op je verse bass amp :cheer:

Maarrrrrr ,....die 2 jaartjes zijn zo om ,....en wanneer de boel dan ploeft , of steeds hinderlijk uitvalt en dan na afkoeling weer 'ns tot leven komt , dan zou het fijn zijn als je contact zou kunnen leggen met een importeur / technische dienst / technical support / service afdeling van het ( beroemde ) merk.

Je zou dan bijv. de vraag kunnen stellen in keurig Engels ( of Duits ) of men a.u.b. genegen is om een "circuit schematic" ( of "Schaltplan" ) middels email aan je toe te sturen.

Een beroemd merk als Ampeg , wat nu onder het Yamaha-concern valt , laat je helaas gewoon barsten ( je krijgt niet eens een kattebelletje aan antwoord retour ) :(
Erg prettig ( ...maar dan anders :facepalm: ) om te weten , als je nu een PF-800 bass amp in bezit hebt , die de overbekende uitval-kuren kan gaan vertonen. :(

Kijk dus ook maar uit voordat je dit type misschien 2ehands van Marktplaats wilt gaan aanschaffen ,...op huiskamer niveau kun je er uren probleemloos over spelen ,
maar zo gauw je in de oefenruimte ( of op podium ) staat , en er wordt wat van de versterker gevraagd , dan vertikt de amp het ineens.
Zo manifesteert dit bekende probleem/fenomeen zich namelijk. ( Ook bij de PF-500 )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 12 jan 2023, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
www1702

Re: Garantie-termijn verlopen ? welke merken laten je darren ?

Bericht door www1702 »

Tsja, en het zijn er best veel, iets met chinese kwaliteit..... https://www.google.com/search?q=ampeg+p ... s-wiz-serp
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Gisteren kreeg ik een verzoek om een geploefte - , recentelijk van MP aangeschafte MarkBass CMD 121 combo te repareren.
De aanschafprijs van MP was de helft van de huidige nieuwprijs. ( ...." hij zag er nog zo netjes uit " gaf de doorslag voor de aankoop )
Tijdens het 1e repetitie-avondje had het licht-gewicht combo'tje zich helaas al gewonnen gegeven.
Na een kort telefonisch babbeltje hield ik die boot maar gauw af. ( de kans dat men zelf al even aan het "hobbyen" is geweest weegt ook mee. )
No circuit schematics available , ......en niet heel onwaarschijnlijk ligt een oplossing als aanschaf/vervanging van een complete printplaat ( mits verkrijgbaar ) in de lijn der verwachting.

Ik vond nog een grappig filmje van een boze reparateur op youtube , die een ouder type Markbass amp probeert te herstellen :lol:
De man stuitte tijdens de reparatie-werkzaamheden van het schakelende voeding-gedeelte al op de overdadige hoeveelheid plastic-lijm ( uit lijm-pistool ) ,....en ging van boosheid uit z'n dak :lol:

Link
Jarno

Bericht door Jarno »

Toch is die hotmelt of epoxy een heel goed idee, dat verbetert de robuustheid ten aanzien van trillingen enorm.
En schema's, ik ben zelf geen reparateur, maar een maat van mij heeft lang pro-audio gerepareerd, en die zegt ook dat het veel van hetzelfde is...

Maar als er een nieuwe printplaat in moet dan is ie wel afgeschreven denk ik ja, hoewel ik ooit voor een Boss multi effect (VF-1) een gekke pot op een PCBtje nodig had, en die hadden ze nog op voorraad, ondanks dat dat ding al uit het leveringsprogramma was. Dus bij sommige merken kan het idd meevallen. Maar jaRoland/Boss is dan wel andere koek als van die merken die het niet in eigen fabrieken laten maken, maar outsourcen in no-name fabrieken in China en Vietnam.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Unlord

Bericht door Unlord »

We leven in een wegwerp maatschappij. Knopjes vervangen of een zekeringetje, dat gaat allemaal nog net. Gaat het aan de binnenkant zitten, vergeet het maar. Zo'n Markbasje was destijds 500 euro. Gemaakt om 8 jaar mee te gaan bij keurig gebruik. Daarna flikker je hem weg. Amp kapot binnen de garantieperiode (van de winkel uiteraard, niet de fabrikant)? Dan krijg je een nieuwe. Da's goedkoper. Prima ding overigens, die LMII. Heb er jaren plezier van gehad. Tot ik toe was aan iets nieuwe en hem op MP verkocht.

Dit soort shit uit de video is voor mij de reden dat ik tegenwoordig erg voorzichtig bent met 2e hands versterking. Heb gelukkig nog nooit een flop gehad met die 2 of 3 amps die ik op MP heb opgehaald. Maar moet desalniettemin bekennen dat de meeste amps die ik heb of heb gehad gewoon uit de winkel kwamen.

Dat electronica 30 jaar meegaat, dat is iets van vóór de jaren '90. Niet meer op rekenen. Kapot = weg. Tenzij je bereid bent te betalen en dan is het nog steeds de vraag.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Dat weggooi-gedrag/keuze is nou precies "iets" , wat eigenlijk bij de Groen Links stemmende meerderheid hier , helemaal NIET thuishoort .

Het komt namelijk allemaal op de berg met "electronic waste" terecht .

De productie van wegwerp-spullen hebben delfstoffen en energie aan de aarde onttrokken en is ondanks , op een klein gedeelte recycling na , ....onomkeerbaar. :(
Unlord

Bericht door Unlord »

MR. LEE schreef: 15 mar 2023, 13:01 Dat weggooi-gedrag/keuze is nou precies "iets" , wat eigenlijk bij de Groen Links stemmende meerderheid hier , helemaal NIET thuishoort .
Als het dan ook nog eens een Groen-Links acterende meerderheid is, dan weten we in elk geval zeker dat bassend Nederland alleen duurzame versterking koopt en dus geen Markbasjes of soortgelijke prullaria, als ik de verhalen van die apparaten mag geloven. Welke merken zijn eigenlijk duurzaam aan het bouwen in versterkerland?
arjen
webmaster

Bericht door arjen »

MR. LEE schreef: 15 mar 2023, 13:01 Dat weggooi-gedrag/keuze is nou precies "iets" , wat eigenlijk bij de Groen Links stemmende meerderheid hier , helemaal NIET thuishoort .

Het komt namelijk allemaal op de berg met "electronic waste" terecht .

De productie van wegwerp-spullen hebben delfstoffen en energie aan de aarde onttrokken en is ondanks , op een klein gedeelte recycling na , ....onomkeerbaar. :(
Je vergeet één ding, en dat is dat niet iedereen alles maar tot in detail weet. En daar vergis ik me ook erg vaak in, dus sta je zeker niet alleen in.
Nu denk ik echter wel dat juist electronica heel goed gereycled kan worden en dat dat ook gebeurt. Daarvoor zitten er "gelukkig" teveel waardevolle materialen in. Moet men het apparaat wel aanbieden natuurlijk, want veel mensen hebben wel een kast, plank, doos met kapotte apparaten.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Afval , als zijnde zulke producten , zijn voor een heel groot gedeelte helemaal NIET te recyclen .
( Praat maar eens met mensen die in die branche werken )
Metalen als ijzer en aluminium van omhulsels/behuizingen e.d. kunnen natuurlijk wel gescheiden worden , maar daarna houdt het gauw op.
Voor scheiding is hier arbeid nodig , ....en dat moet vooral vlot en veilig te doen zijn ,....en is daarom hier duur.
Ingezamelde plastics kunnen maar voor een heel klein gedeelte gerecycled worden . ( er bestaan zoveel soorten "plastics" , en die kunnen niet bij-elkaar gevoegd worden )
De elektronica-componenten en printboards verdwijnen als "electronic waste" met scheeps-ladingen ( onder de noemer "grondstoffen" ) naar die Aziatische- en Afrikaanse landen waar arme stakkers hieruit nog een paar rot-centen proberen te verdienen door dit verder proberen te ontmantelen ( met over-grote kans op longkanker en beryllium-vergiftiging )
Het leeuwendeel wat daarna overblijft belandt op de brandhoop zonder enige vorm van rook-filtering ,.....of verdwijnt op afval-bergen of onder de grond.

( bekijk dit zelf maar op youtube )

--------------------------------------------------------

Dat over "recyclen" zo romantisch gesproken wordt , is dat hier het gesleep met afval gewoon "big business" is ( maar voor een groot gedeelte helaas ook "poppenkast".)
arjen
webmaster

Bericht door arjen »

Het ligt een stuk genuanceerder dan dat je hierboven schrijft. En het is ook geen perfecte wereld, dat ben ik met je eens. De regionale verschillen zijn groot, in Europa wordt ongeveer 42% van alle e-waste gerecycled. En per land zal dat ook wel weer variëren.
Maar kunnen is hiet niet de reden, dat heeft met willen te maken, net zoals repareerbaarheid, hiervoor moeten fabrikanten repareerbaarheid opnemen in het ontwerp van een product. En dat is nu juist waar we steeds slechter in zijn geworden. We leven in een form over function wereld.

Maar goed, we gaan wel een beetje off-topic!
basfalt

Bericht door basfalt »

Zijn er ook merken die je NIET laten 'darren' en die wel bereid zijn schematics te delen?

En, is er een verschil tussen class D amps en class A/B amps (recente modellen) wbt. repareerbaarheid/wegpleurbaarheid?

Ik denk erover een backup amp aan te schaffen dus ik ben wel nieuwsgierig...
SaabandBass

Bericht door SaabandBass »

Ik heb goede ervaringen op dit gebied met Ashdown. Daar was wat mis mee, mailtje gestuurd de volgende dag had ik keurig het schema binnen. Mijn maat (die zich het vak eigen heeft gemaakt) kon er mee aan de slag en het euvel was zo gefixt.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

Het ligt helemaal niet genuanceerder .
Slechts 8% van plastic is recyclebaar , en elektronica-afval waar bijv een beetje goud uit is terug herwonnen verdwijnt naar Azië en Afrika in scheeps-bulkruimten waarbij op de vrachtbrieven die rotzooi wordt omschreven als "grondstoffen".
( Als op al die internationale vrachtbrieven een handtekening gekrabbeld wordt , dan is het wettelijk- , en voor de bühne "oké". )
We hebben die malversaties allemaal op TV kunnen zien .
De officiële instanties komen met prachtige cijfers ,....maar het is gewoon een mafia business.
Zeg nou zelf ,.....hoe zou je al die elektronica hier moeten ontmantelen ? Denk je werkelijk dat hier een paar duizend arbeiders , dag in , dag uit , met een soldeerboutje al die chippies en transistortjes er uit zitten te solderen ?
"Vuilverwerking" is bijv. iets dat onder de regie van de overheid had moeten blijven staan .
Als dit onder privatisering gaat geschieden , dan zoekt men ook hier de grenzen op voor 't maximale financiëel gewin.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 18 mar 2023, 08:03, 2 keer totaal gewijzigd.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

basfalt schreef: 17 mar 2023, 17:16 Zijn er ook merken die je NIET laten 'darren' en die wel bereid zijn schematics te delen?

En, is er een verschil tussen class D amps en class A/B amps (recente modellen) wbt. repareerbaarheid/wegpleurbaarheid?

Ik denk erover een backup amp aan te schaffen dus ik ben wel nieuwsgierig...

Tik een merk en type in op Google ,....tik vervolgens het woord "schematic" in ,...en kijk wat er boven water komt.
Bel Bax of Thomann , etc ,....en vraag of ze er een elekrisch schema's bij kunnen leveren ( a circuit schematic ,....of.... ein Schaltplan )

----- en hoor dan het gestotter en de uitvluchten maar 'ns aan . :|
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 18 mar 2023, 07:55, 2 keer totaal gewijzigd.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE »

SaabandBass schreef: 17 mar 2023, 18:07 Ik heb goede ervaringen op dit gebied met Ashdown. Daar was wat mis mee, mailtje gestuurd de volgende dag had ik keurig het schema binnen. Mijn maat (die zich het vak eigen heeft gemaakt) kon er mee aan de slag en het euvel was zo gefixt.
Ja ,...op de site van Ashdown kun je schema's van hun versterkers downloaden .
Die hebben dát ( zo het zich laat aanzien ) nu keurig geregeld ! :wink: :thumbsup:
Plaats reactie