Harley Benton MV-4MSB Gotoh (de "bastaard Mustang PJ")

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Hans58
Nestor Magnificus

Harley Benton MV-4MSB Gotoh (de "bastaard Mustang PJ")

Bericht door Hans58 »

Ik had beloofd om ook over de recent aangeschafte Harley Benton "bastaard Mustang" (de MV-4MSB Gotoh DB, zoals de mijne voluit heet, waarbij "DB" staat voor Daphne Blue) mijn ervaringen vast te leggen in een soort van testrapportje.

Welnu, ik heb Daphne nu ruim 1,5 maand in huis en heb er ook met de band mee kunnen repeteren. Ik kan er inmiddels wel iets over melden. Er traden beslist klankverschillen op bij gebruik van de verschillende versterkers in de thuis- en repetitie-omgeving, dus daar ga ik zeker op in, maar eerst iets over de bas zelf.
Afbeelding

Zoals ik in mijn eerdere testverhaal over de Fifties P al meldde, heb ik inmiddels wat ervaring opgedaan met de bassen van Harley Benton. Voor wie dat nog niet weet: HB is het huismerk van de Duitse muziekgrootgrutter Thomann. Mijn ervaringen zijn tot op heden zeer positief, in die zin dat de HB bassen naar mijn idee, voor de bescheiden prijzen die ze moeten opbrengen, relatief veel kwaliteit bieden. Deze "bastaard Mustang" vormt daar geen uitzondering op. De lijn waar deze bassen onder vallen wordt zelfs als een soort "premiumlijn" gepresenteerd. Dat wordt onderbouwd dan wel onderschreven door zaken als messing brugzadels, tusq topkammetje, Gotoh mechanieken, een luxer vormgegeven logo en een matching headstock. Dingen die de betreffende bassen beslist een uitstraling van hogere kwaliteit dan wel meer luxe geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe is dat dan in de praktijk? Is de hogere standaard die men pretendeert te bieden ook merkbaar? Het lijkt er op dat men kwalitatief beoogt te wedijveren met bijvoorbeeld Squiers uit de Classic Vibe series. En daar maken ze bij HB/Thomann best een goede beurt mee. De body van de MV-4MSB is bijvoorbeeld van elzen (waar de Squier CV Mustang het met nato doet), en de hals is een fraai gebonden (!) roasted maple exemplaar, wat bijzonder goed oogt. Zeker in combinatie met de in de kleur van de body meegespoten kop. Mechanieken zijn zoals al in de type-aanduiding vermeld van Gotoh. Kwa model hebben ze niet de vintage vibe van de Fender olifantsoren, maar kwalitatief zijn ze wel een pak beter dan de exemplaren op de Squiers. Overigens viel me dat kwaliteitsverschil ook al op bij mijn andere HB-bas (de Fifties P) die ook standaard al veel stabielere exemplaren had dan die ik op de CV Mustang mocht aantreffen.
Afbeelding

Afbeelding

De bouwkwaliteit en afwerking van deze bas staan los van de bescheiden prijs van slechts 229 Euro op een hoog peil. De hals met binding en de frets zijn voorbeeldig afgewerkt, de lakkwaliteit van de body en headstock is perfect, en de tort slagplaat is werkelijk bijzonder fraai. Niks dan lof dus hiervoor.
Afbeelding
De afstelling was zo uit de doos wel OK. Ik moest de intonatie wel wat bijstellen (dat was bij mijn Fifties P echt dik voor mekaar) maar de actie was voor mijn gevoel en voor mijn speelwijze wel in orde. Hoe dat zich bij wat meer gas geven in bentverbant zou openbaren moest nog blijken.
Afbeelding
Een goed gebouwd en mooi afgewerkt basje dus. Maar hoe speelt en klinkt dat ding nou, en heeft het ook iets te maken met een Mustang, waaraan blijkens de type-aanduiding wel wordt gerefereerd?
Als eerste valt natuurlijk op dat we te maken hebben met een PJ-configuratie in plaats van met een Mustang(-achtige) split pickup. Dat kan, want ook Fender zelf heeft een PJ-Mustang op de markt gebracht. Maar met 2 elementen en alleen een master volume- en master toonregelaar wordt het wel wat anders. Beide pups staan immers altijd aan en er is dus geen keuze om het P- dan wel het J-element de boventoon te laten voeren.
Zelf was ik nooit zo'n fan van een PJ-setup, maar in dit geval leek mij de combi van een shortscale (met een heel karakteristiek mid en midhoog-gebied) in Mustangmodel met PJ's voor een alleszins redelijke prijs de moeite van het proberen waard.
Wat mij als eerste opviel toen ik de bas in de huiskamerversterker inprikte (een H&K BassBase 250) was dat de E-snaar niet leed aan het veel bij shorties voorkomende verschijnsel van de ongedefinieeerde flubberigheid. Misschien door de aanwezigheid van het J-element, maar de toon is er gewoon. Verder is er de al eerder aangehaalde en geroemde dikke aanwezigheid van het midden en midhoog bij shorties, wat echt heerlijk is.

Op de huiskamer BassBase had ik wel de neiging om de toonregelaar aardig (zo'n 50%) dicht te draaien, waarmee ik de (voor mij té) heldere "kuch" van het J-element wat kon indammen. Daarmee kreeg ik een heel bruikbaar geluid, ook met gebruik van plectrum, wat voor sommige nummers uit onze Earring-set wel goed van pas komt.
Op de haai-end zelfbouw basinstallatie in onze oefenruimte klonk het allemaal wel wat anders. Die installatie (met afzonderlijke voor- en eindversterker, allemaal via software op de laptop ingeregeld, en met een 3-weg speakerconfiguratie) heeft een heel moderne en heldere klank, die vooral het J-element nog meer naar voren schuift. Daar draaide ik de toonregeling dus nog verder dicht, zeker in de plectrumnummers. Wel moet ik zeggen dat het laag op de E-snaar bij deze bas wel heel goed overeind blijft. Het mid en midhoog blijven ook hier heerlijk dwingend aanwezig.

Kort samengevat: is deze bas vergelijkbaar met de standaard Mustang zoals we die kennen? Nee, beslist niet. Het karakter is echt anders door de elementconfiguratie. Is het een goede en bruikbare bas? Jazeker; de bas zit voortreffelijk in elkaar en heeft echt diepte en een gezonde "growl" in het laag, en heeft bovendien het lekkere dwingende en zoet-warme mid en midhoog van een shortie. De afwerking is voorbeeldig en de bespeelbaarheid beslist prima. Waar voor mijn gevoel de Squier CV punten liet liggen in -vooral volledig- elektriek bentverbant blijft deze HB zeker overeind. Zij het dat het toch wel wat specifieke Mustang-karakter niet echt in deze HB ingebouwd is.

Inmiddels heb ik ook een setje La Bella flatwounds op deze bas gelegd en die LaBella's geven 'm echt karakter. Ik heb 'm ook met die flats inmiddels een paar keer meegehad naar de repetitie en hij doet het met plectrum bijzonder lekker in een paar Earringnummers, zoals Holy Holy Life. En dat terwijl Rinus in die tijd nog echt van de Dano met verse roundwounds was. Maar op 1 of andere manier zit met plectrum wel die speciale "kunk-toon" er in (weet niet hoe ik het moet omschrijven), al zal het J-element daar ook zijn steentje aan bijdragen.
De lage E profiteert er trouwens ook flink van.
De toon is dik en warm, nog steeds helder, maar niet té. Het voor een shortie zo kenmerkende fijne drukkende mid komt er met deze flats nog lekkerder uit. Het naar mijn idee ietwat té heldere karakter van de J-pup wordt wat meer in proportie gebracht. Overigens zag ik op YT een filmpje van vriend Lobster die ook een dergelijke HB aan de tand voelde, en hij heeft in een vervolgvideootje één van de potmeters vervangen door een push/pull om het P-element solo te kunnen schakelen. Ik overweeg ook een dergelijke aanpassing.

Al met al kan ik stellen dat de firma Thomann met deze bastaard Mustang echt wel een goeie shortscale in huis heeft gehaald. De kwaliteit van de componenten, bouw en afwerking van lak e.d. zijn werkelijk prima in orde. En dan te bedenken dat dit basje nog geen 250 Euro kost.
Verwacht geen klassieke Mustang-vibe kwa geluid. Het J-element geeft 'm niet alleen extra pit, maar ook een wat moderner karakter. Los daarvan hebben de elementen sowieso prettig veel output. De juiste flatwounds op deze bas maken het echt tot een feestje. Het zou misschien aanbeveling verdienen om de P-pup apart te kunnen schakelen voor een wat meer klassieke sound en ik denk dat ik een dergelijke modificatie ook ga laten doen.
Deze bas is beslist een aanrader als je een goede maar niet te dure shortie wilt hebben. Ik ga er overigens zonder gêne gewoon het podium mee op!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
ThaRoadWarrior

Re: Harley Benton MV-4MSB Gotoh (de "bastaard Mustang PJ")

Bericht door ThaRoadWarrior »

Nette en uitgebreide review !
Nice 👍👍👍
My band: Black Stone Roses
Gear: Fender Frankenstein P, Epiphone JCS, Fender Rumble500v3
Martijnn

Bericht door Martijnn »

Leuke review Hans! Heel herkenbaar ook, al moet ik de mijne nog gaan testen in bandverband. Het is absoluut een hele degelijke en goed afgewerkte bas. Enige minpuntje bij de mijne is dat ze de schroefjes niet helemaal netjes in de slagplaat hebben gedraaid, en dan komen er van die wit/doffe vlekjes omheen, maar daarvoor wilde ik hem niet terug sturen.
Squier FSR CV 60's Precision Bass Sonic Blue
SX-Fender-Squier 62 stacked knob parts Jazz Bass
Harley Benton PB-50 Sunburst
Harley Benton MV-4MSB Gotoh 🐚 Pink
Squier Affinity Jazz Bass V Olympic White
Markbass Micromark 801
ElcoHeijmans
verherbouwingen

Bericht door ElcoHeijmans »

Mooie review Hans!
Het gaat wel iets kriebelen bij mij maar nog geen echte GAS voor deze bas.
Leuk om te lezen dat deze bas zo goed bevalt en die pushpull knop is zo gek nog niet.
Life begins at 40 Hz

Kost wat, maar daar betaal je ook voor! :mrgreen:
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Ja, ik zal dat videootje van Lobster weer eens opzoeken en dan ga ik misschien binnenkort maar een keertje buurten bij Ray.
Hans

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Martijnn

Bericht door Martijnn »

Ik zit te twijfelen om deze, net als mijn jazz, met stacked knobs uit te rusten, maar dat is niet gratisssssss…. :facepalm:
Markbass Micromark 801
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Best een interessant idee!
Hans

ElcoHeijmans
verherbouwingen

Stacked knobs, geen gek idee idd.
Omdat deze bas al voorzien is van 2 gaten voor de potmeters kan je zelf stacked knobs en pots kopen zonder nog een dure controlplate erbij te kopen.
Dus die kosten zullen best meevallen.
Life begins at 40 Hz

Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Ik ga het serieus overwegen.
Hans

ElcoHeijmans
verherbouwingen

Moet ff terugkomen op die stacked pots, die kosten ongeveer €10 per stuk en dan de knopkes erbij dacht dat die pots ietsie goedkoper waren.
Life begins at 40 Hz

Martijnn

Bericht door Martijnn »

ElcoHeijmans schreef: 27 jan 2023, 19:27 Stacked knobs, geen gek idee idd.
Omdat deze bas al voorzien is van 2 gaten voor de potmeters kan je zelf stacked knobs en pots kopen zonder nog een dure controlplate erbij te kopen.
Dus die kosten zullen best meevallen.
Voor een soldeerheld als ik (NOT) zal het toch uitbesteden worden 😅
Markbass Micromark 801
Martijnn

Bericht door Martijnn »

Ik zie die stacked pots van CTS toch echt voor gemiddeld 16-17 euries per stuk voorbij komen.
Markbass Micromark 801
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Waar dan? Ik zag bij Tonefactory zgn "genuine Fender 62 Jazz stacked pots" (enkel de pots) voor idd ongeveer een tientje. Maar Tonefactory had dan weer niet die dubbele knoppen. Die zag ik bij Guitar Parts voor ca 5 euro.

EDIT: laat maar, inmiddels die duurdere CTS ook gevonden, maar ik denk dat de andere alternatieven ook goed genoeg zijn :)
Laatst gewijzigd door Hans58 op 27 jan 2023, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

Mach1

Bericht door Mach1 »

Super verhaal om te lezen Hans! En wat is het toch een bjoetie! Die kleur, de gebonden toets, de dikke laag tort en de matching kop...echt!
Ik ga hem niet kopen want ik ben meer dan voorzien. Maar ik kwijl wel lekker door als ik de foto's weer zie. Als we weer meeten wil ik hem graag meemaken!
1955 Fender Precisionbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
2017 Godin RG-4 Passion
2022 Godin RG-4 Ultra

2010 Fender Bassman TV Duo Ten
Hans58
Nestor Magnificus

Bericht door Hans58 »

Dat moeten we maar weer eens doen inderdaad. Ik denk dat je 'm best zult waarderen!
Hans

Plaats reactie