15 inch speaker opgeblazen ashdown 300 toneman

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
sorbonne

15 inch speaker opgeblazen ashdown 300 toneman

Bericht door sorbonne »

Speaker gisteren opgeblazen van mijne ashdown 300.
Waarschijnlijk door het gebruik van mijn fuzz pedaal is de input over de grens gegaan.
Maarja... een fuzz gebruiken en dan in het nr uitschakelen maakt dat de input ferm daalt waardoor je verloren gaat in de rest tot je deze weer aanzet.
Nu is mijn gedacht om er een 15 inch speaker terug in te zetten maar een die een veel hoger wattage kan verdragen zodoende de versterker deze in combinatie met effectpedaal niet kan opblazen.
Iets in de trend van een 15 inch met wattage500 of 600 of meer aan boord. Zodoende als ik speel zonder de combinatie met de MAG 210T deep deze toch niet de geest kan geven.
Ik gebruik immers niet altijd de cab erbij daar de toneman al een combo is en het wekelijkse sleurwerk wat minder is naar de repetities.
Wat denken jullie
RUIS
uitgesmurft

Re: 15 inch speaker opgeblazen ashdown 300 toneman

Bericht door RUIS »

Als je Ashdown 300 gaat clippen is hij prima in staat om een 600W speaker op te blazen. Grote kans dit dit nu ook is gebeurd. Een zwaardere speaker is geen oplossing. Je kan beter eenzelfde speaker zoeken. Of je hele cabinet/combo (weet niet welke je hebt) vervangen.
elrinden

Bericht door elrinden »

En het volume van je Fuzz pedaal gelijk trekken zodat je alleen een crappy geluid krijgt (en geen volume boost). Verder vooral eens met RUIS.
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
www1702

Bericht door www1702 »

De Ashdown speakers (Blueline waarschijnlijk) zijn standaard ook niet super.

Heb hier bij twee 10” combo’s van Ashdown de speakers uitgewisseld, een Celestion en een Eden whizzer cone. Zijn er beide op vooruit gegaan qua geluid.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Ik begrijp dat je de input van de versterker ergens in het midden wil houden. Dat maakt als resultaat dat laat ons zeggen zonder effect pedalen (fuzz) het normale basgeluid krijgt . Het volume kan je makkelijk gaan bijschroeven.
Maar wanneer je in datzelfde nr bij je effectpedaal aanzet dat schiet je vu meter gewoonweg door het rood.
Dus daar krijg je heelwat meer volume wat dus waarschijnlijk het einde was van de speaker.
Hoe ga je dat nu eigenlijk gaan afstellen,?
Maw. Zonder effect okay. Met effect te hevig.
Ok de gain indraaien maar da hoor je eigenlijk niet genoeg meer tegenover de andere instrumenten.
Dat is echt klote.
Sjtevel 1984

Bericht door Sjtevel 1984 »

Over welke fuzz gaat het hier?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Sjtevel 1984 schreef: 26 feb 2023, 18:05 Over welke fuzz gaat het hier?
Één MXR M84 Bass Fuzz Deluxe
Green Goblin

Bericht door Green Goblin »

Daar zit gewoon een volumeregeling op, zodat je hem zo kunt afstellen, dat je geen volumeverschil hebt bij in- of uitschakelen.
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Sjtevel 1984

Bericht door Sjtevel 1984 »

Exact, draai er ook wat meer ‘dry’ signaal bij zodat je niet wegvalt in de bandmix. Een fuzz heeft al snel laag weg te snoepen van je signaal.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Green Goblin schreef: 26 feb 2023, 20:33 Daar zit gewoon een volumeregeling op, zodat je hem zo kunt afstellen, dat je geen volumeverschil hebt bij in- of uitschakelen.
Where?
You have 4 buttons.
Dry.. wet
Tone... fuzz

https://www.awkwardsound.com/mxr-m84-ba ... xe-review/
CaptainSlow
CaptainTitanium

Bericht door CaptainSlow »

dry knop is volume van ongefuzzde ingangssignaal
wet knop is volume van fuzz herrie

en samen mixen ze naar je uitgangssignaal.

je kunt met de verhouding tussen die twee knoppen spelen voor je klank, als het uitgangssignaal te hoog is draai je ze beiden in verhouding terug.

zoals altijd geldt: experimenteren vanaf zacht volume, hard zetten en de boel kapot maken kan later altijd nog.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Goose

Bericht door Goose »

Waarschijnlijk gebruik je nu de fuzz terwijl de gitarist(en) ook fuzz of distortion gebruiken. Tja, mijn ervaring is dat je het dan gewoon gaat verliezen. De bas geluid valt compleet weg in de bandmix. Wat je dan gaat doen is je volume omhoog gooien. Maar ik kan je nu al vertellen dat je bij je eerste optreden dan gelijk ruzie hebt met de geluidstechnicus.
Mijn tip hierin is, neem altikd een "trap" lager dan de gitaristen qua drive. Dus: gitaar-fuzz, bas-distortion. Gitaar-distortion, bas-overdrive. Daarmee heb je nog steeds een randje maar blijf je wel overeind in de mix. Een fuzz op bas heeft vaak pas echt zit als je in de bandmix daarvoor ruimte hebt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Goose schreef: 27 feb 2023, 09:18 Waarschijnlijk gebruik je nu de fuzz terwijl de gitarist(en) ook fuzz of distortion gebruiken. Tja, mijn ervaring is dat je het dan gewoon gaat verliezen. De bas geluid valt compleet weg in de bandmix. Wat je dan gaat doen is je volume omhoog gooien. Maar ik kan je nu al vertellen dat je bij je eerste optreden dan gelijk ruzie hebt met de geluidstechnicus.
Mijn tip hierin is, neem altikd een "trap" lager dan de gitaristen qua drive. Dus: gitaar-fuzz, bas-distortion. Gitaar-distortion, bas-overdrive. Daarmee heb je nog steeds een randje maar blijf je wel overeind in de mix. Een fuzz op bas heeft vaak pas echt zit als je in de bandmix daarvoor ruimte hebt.
Die ruimte heb ik sowieso daar de baslijnen steeds sterk naar buiten komen. Dat was en is nog steeds het hoofddoel van de band.( post grunge noise punk)

Ik heb de speaker opgeblazen daar de passieve Pbass op de op de low input stond ( verkeerd geplugd) en dan de fuzz ertegenaan.... tja de rest weet ik ondertussen.
Nieuwe 15 inch speaker monteren ( 15 min werk) en we kunnen er weer tegen.
Goose

Bericht door Goose »

Low/high input zegt heel weinig. Mijn ervaring is altijd de low input gebruiken en dan je gain goed afstellen. Een high input wilt namelijk alleen maar zeggen dat je input -10/-15 db omlaag wordt gezet. Maar daar heb je eigenlijk niks aan. Je kan beter je bv actieve bas normaal afstellen ipv alles vol open omdat je uiteindelijk alles weer omlaag schroeft bij de input. Zo ook je fuzz. Als je je fuzz qua volume leveled met de clean dan kan je gewoon je passieve input gebruiken. Plus dat je signaal dan ook niet inkakt wanneer je de fuzz uit zet. Plus minder ruzie met geluidstechnicus bij optredens.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Goose schreef: 27 feb 2023, 14:51 Low/high input zegt heel weinig. Mijn ervaring is altijd de low input gebruiken en dan je gain goed afstellen. Een high input wilt namelijk alleen maar zeggen dat je input -10/-15 db omlaag wordt gezet. Maar daar heb je eigenlijk niks aan. Je kan beter je bv actieve bas normaal afstellen ipv alles vol open omdat je uiteindelijk alles weer omlaag schroeft bij de input. Zo ook je fuzz. Als je je fuzz qua volume leveled met de clean dan kan je gewoon je passieve input gebruiken. Plus dat je signaal dan ook niet inkakt wanneer je de fuzz uit zet. Plus minder ruzie met geluidstechnicus bij optredens.
Dus in feite kan je makkelijk een passieve bas op low input zetten.
Ashdown = low... high
High... low
Moeilijk en typische Engelse stijl denk ik. Omgekeerd .
Het is een feit wanneer ik de p bas op de passive input plug de boel wel een stuk harder (luider) is, maar natuurlijk komt er dan nog een lap bij door het effect.
Als ik nu alles goed begrijp zou je de gitaar passief inpluggen dan de vu meter afregelen zonder effectpedaal ( clean sound).
En dan de effect pedaal afregelen zodoende deze eigenlijk even luid komt te staan als zonder effect.
1. Volume gitaar vol open
2. P bas op actieve input
3. Clean sound regelen qua input met de vu meter.
4. Effect pedaal afregelen zodoende geluid veruit even luid komt te staan als de clean sound .

Hopen dat ik er weer geen 15 inch doorblaas🤣
Verbeter mij als ik fout ben
Plaats reactie