4 ohms en 8 ohms geraak er niet meer uit nu

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
sorbonne

4 ohms en 8 ohms geraak er niet meer uit nu

Bericht door sorbonne »

:shock:

De speaker in mijn ashdown combo is waarschijnlijk stuk.
Uit de 15 inch komt niks nog van geluid, maar nu komt het.

Ik schroef de kast open en daar haal ik een celestien bl15 300 x uit van 4 ohms.

Maar de cab die er onder staat is een ashdown ba210 deep met 2 10 inch speakers maar deze zijn 8 ohms.

Hoe knoop je dit nu aan elkaar ???!!
Kan dit zomaar werken en vooral waarschijnlijk boet ik dan in.

Ik dacht dat de 15 inch speaker ook 8 ohms was maar blijkbaar is dit 4 ohms.
Fuck ik zie het echt niet meer nu...
Kan daar terug een 15 inch 4 ohm insteken of is dat not done ?
Pfffgrrr totaal niet meer mee nu
evertalbers

Re: 4 ohms en 8 ohms geraak er niet meer uit nu

Bericht door evertalbers »

Normaal gesproken, als de interne en externe speakers parallel staan, zou er 8 Ohm in je combo moeten zitten zodat je nog een externe kast van 8 Ohm kunt aansluiten om bij de minimum 4 Ohm belasting (bij vrijwel iedere versterker) te komen. Zo bezien is het eigenlijk vreemd dat je speaker is opgeblazen en niet je versterker.

Wat staat er hierover achter op je combo naast de aansluiting voor de externe speaker?
sorbonne

Bericht door sorbonne »

evertalbers schreef: 28 feb 2023, 17:12 Normaal gesproken, als de interne en externe speakers parallel staan, zou er 8 Ohm in je combo moeten zitten zodat je nog een externe kast van 8 Ohm kunt aansluiten om bij de minimum 4 Ohm belasting (bij vrijwel iedere versterker) te komen. Zo bezien is het eigenlijk vreemd dat je speaker is opgeblazen en niet je versterker.

Wat staat er hierover achter op je combo naast de aansluiting voor de externe speaker?
Daar staat aansluiting speaker output minimun load 4 ohms.

Ik weet niet of de versterker nog werkt?
Ik denk van van wel er komt nog klank uit de onderste kast die op de output zit aangesloten . De interne speaker 15 inch doet niks meer.
Veronderstel dus dat de versterker nog in topconditie is en de speaker de geest heeft gegeven.

Ik heb nu een Celestion bn15-400x besteld . Dat is een 15 inch 400 watt 8 ohms voor in de combo als stand alone , of in combinatie met mijn ashdown ba210t deep 2x 10 inch 210 watt 8 ohms kast
www1702

Bericht door www1702 »

Welke combo is het precies.
Lijkt wel of de speaker een keer is vervangen. 4ohm intern betekend dat je er geen extern meer kunt aansluiten want paralelle weerstand van de beide cabinetten gaat dan onder de 4ohm waardoor je bij fors volume de amp kunt opblazen.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Ashdown toneman 300 combo.
Moet normaal 8 ohm speaker zijn.
In het weekend aan het repeteren en opeens niks meer.
Kast open gedaan. Zit er dus een andere speaker in met 4 ohm.
Blijkbaar vorige eigenaar andere ingestopt.

Is deze opgeblazen ...weet ik niet?
Is versterker kapot... is mij ook een vraagteken.
Wat ik wel weet is als ik een speaker koppel aan de output dat deze wel nog perfect speelt.
Dus denk ik dat de amp zelf nog in orde is en dat de interne speaker van 4 ohms kapot is... hoop ik toch dat het zo is.

In ieder geval de amp marcheert nog. Deze morgen eens lichtjes geprobeerd om 6 uur in de morgen door gewoonweg een andere cab aan te sluiten op de ingang waar de 15 inch ingaat en deze heeft klank . Dus versterker zal ok zijn. Deze middag eens wat power geven . Maar amp kapot is eigenlijk niks van geluid krijgen veronderstel ik toch als dummy
Goose

Bericht door Goose »

Als je 2x10 ieder een 8 ohm zijn dan krijg je afhankelijk van hoe ze aangesloten zijn of een 4 ohm of een 16 ohm kast. Dat laatste lijkt mij stug, dat zie je eigenlijk nooit bij een basscab. Een 4 ohm lijkt dan logischer.
Malet als gevolg dat een intern 4 ohm en een extern 4 ohm wel weer een goede match is met elkaar. Het zou ook nog goed kunnen zijn dat amp eventueel een 2 ohm aan kan. Je ziet het niet vaak maar het zou kunnen. Vooral omdat je uitgang ook spreekt over een minimum van 4 ohm.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Rdatema

Bericht door Rdatema »

evertalbers schreef: 28 feb 2023, 17:12 Normaal gesproken, als de interne en externe speakers parallel staan, zou er 8 Ohm in je combo moeten zitten zodat je nog een externe kast van 8 Ohm kunt aansluiten om bij de minimum 4 Ohm belasting (bij vrijwel iedere versterker) te komen. Zo bezien is het eigenlijk vreemd dat je speaker is opgeblazen en niet je versterker.

Precies, daarom is het apart dat elke 10" dan 8 Ohm is. Een combo heeft meestal 8 Ohm als totale interne speaker en de externe komt daaraan parallel te staan en dan is het geheel 4 Ohm voor de versterker.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Goose

Bericht door Goose »

Maar bij de uitgang staat dus min 4 ohm.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
BassKees
Rots in de branding

Bericht door BassKees »

Misschien wordt de extra speaker in serie geschakeld. Een hoop onzekerheden in dit topic zo langzamerhand.
Rdatema

Bericht door Rdatema »

BassKees schreef: 01 mar 2023, 17:40 Misschien wordt de extra speaker in serie geschakeld. Een hoop onzekerheden in dit topic zo langzamerhand.
Ja, maar dat is best bijzonder want dat doe je alleen met speakers met een gelijk impedantieverloop, zoals 4 gelijke speakers of bijv 2x10 van 4 ohm elk tesamen in 1 kast.
Het is wellicht ook de vraag of de originele 10" units origineel zijn. Die celestion 15" die er in zat lijkt me een erg kostbare unit voor die fabrieksbox.

Maar feit is wel dat die stuk kon, terwijl hij fors belastbaar is, 120dB moet er wel uit komen (met 400W) en de spreekspoel is met 76mm fors. De 'echte' spreekspoel overhang van 4mm is ook niet misselijk dus wel knap dat hij opgeblazen is.

Minimaal 4 ohm zou trouwens kunnen als de versterker nominaal tot 2,7ohm aan kan als ondergrens, d.w.z. een 8 ohm en 4 ohm combinatie parallel. TC heeft dat bij de versterkers staan, zo kun je 3x een 8 ohm kast van TC aan 1 TC versterker knopen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Er zat intern een Celestien in van 300 watt 4 ohms.
De andere externe cab is 2x10 inch 210 watt op 8 ohms
Origineel zit er 15 inch 8 ohms in.

Dit is of beter gezegd totaal not done, helaas kon ik dit niet weten
daar ik amp niet nieuw heb gekocht.
Ik mag van groot geluk spreken dat de amp niet opgeblazen is maar de speaker de geest heeft gegeven.
De amp zelf werkt nog daar ik op de interne ingang een speaker heb aangesloten en oefffff er is sound.

Nu gaat er intern een Celestien in 15 inch 8 ohms 400 watt
Deze speaker heeft dus al wat reserve achter de rug.

De buitenunit blijft 2x 10 inch 210 watt 8 ohms.
Met deze combinatie krijg ik dus het volle vermogen van de Toneman 300 .
Gebruik ik enkel de combo om op repetitie te gaan. ( sleur niet altijd de andere cab) nog steeds als ik het goed heb ruime overschot op de 15 inch .
Er is ook veel bas met een fuzz pedaal en dat is altijd een beest van een pedaal. Reserve is goed meegenomen.

Volgens een hersteller van versterkers is de combinatie die ik nu zal gebruiken de correcte instelling qua speakers en hun afstelling naar elkaar toe .
Ik hoop dat hij gelijk heeft, want op den duur slaat alles tilt.
Goose

Bericht door Goose »

LET OP!
Je 210 cab kan nooit 8 ohm zijn als je 10" speakers 8 ohm per stuk zijn!
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
www1702

Bericht door www1702 »

Daar zit standaard zeker geen Celestion in, Sica (Italiaans?) zat er ooit in, Blueline speakers noemt men ze.
A shim a day keeps the fret buzz away... Proud Hondo owner... :koffie: This is the Way, oh no, this is the P... Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze...
sorbonne

Bericht door sorbonne »

Goose schreef: 02 mar 2023, 08:49 LET OP!
Je 210 cab kan nooit 8 ohm zijn als je 10" speakers 8 ohm per stuk zijn!
Één
Ashdown ABM-210H-EVO-IV 300 watt 2x10 is 8 ohms of dit nu per stuk is of niet dat weet ik niet , maar het is een 8 ohms cab
sorbonne

Bericht door sorbonne »

www1702 schreef: 02 mar 2023, 09:29 Daar zit standaard zeker geen Celestion in, Sica (Italiaans?) zat er ooit in, Blueline speakers noemt men ze.
In bovenstaande post kan je zien dat de vorige eigenaar er een Celestien heeft ingestopt op 4 ohms
Plaats reactie