Van gitaarcabinet bascabinet maken
- Green Goblin
Van gitaarcabinet bascabinet maken
Ik heb vanavond dit cabinet opgepikt (het stond één dorp verder en het was graties... ).
Ik heb namelijk een Genz Benz Focus 15"-cabinet en zou daar nog altijd wel eens een (bijpassende) 2x10 bij willen, dus ik zag een advertentie voor een leeg 2x10 Genz Benz-cabinet en heb direct gezegd dat ik hem wel wilde ophalen, met het idee, daar is misschien wel iets van te maken!
Waar ik alleen niet helemaal aan gedacht had, is dat het wel eens een gitaarcabinet zou kunnen zijn. En dat is het, het was dus vroeger een combo, waarvan nu de speakers en de versterker verwijderd zijn (vandaar ook de vreemde kleur).
Dat verandert de zaak (misschien??). Want nu vraag ik me af of er uberhaupt een (fatsoenlijk) bascabinet van te maken is en of ik er wel tijd, geld en moeite in moet gaan stoppen. Wat zeggen de experts?
Er zit wel een mooie ingebouwde steun onder zodat je hem mooi kan tilten...
Ik heb namelijk een Genz Benz Focus 15"-cabinet en zou daar nog altijd wel eens een (bijpassende) 2x10 bij willen, dus ik zag een advertentie voor een leeg 2x10 Genz Benz-cabinet en heb direct gezegd dat ik hem wel wilde ophalen, met het idee, daar is misschien wel iets van te maken!
Waar ik alleen niet helemaal aan gedacht had, is dat het wel eens een gitaarcabinet zou kunnen zijn. En dat is het, het was dus vroeger een combo, waarvan nu de speakers en de versterker verwijderd zijn (vandaar ook de vreemde kleur).
Dat verandert de zaak (misschien??). Want nu vraag ik me af of er uberhaupt een (fatsoenlijk) bascabinet van te maken is en of ik er wel tijd, geld en moeite in moet gaan stoppen. Wat zeggen de experts?
Er zit wel een mooie ingebouwde steun onder zodat je hem mooi kan tilten...
Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz -Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
Re: Van gitaarcabinet bascabinet maken
In eerste instantie dacht ik "gitaarcabinet? Ported, en met tweeters? Dat zal wel niet" maar een akoestisch gitaarcombo waarschijnlijk dan, stereo. Misschien gewoon een kwestie van wat eminencen erin hangen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
- Green Goblin
Klopt, zo te zien was het een Genz-Benz Shenandoah Series Shen 300 LT 300W 2x10 Acoustic Guitar Combo Amp
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
- Green Goblin
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
Twee 10" speakers kosten niet de wereld, en je kan er denk ik met was huisvlijt zelfs nog een 19" versterker of rackaccessoire inhangen als je wilt.
Zo te zien was er ook nog plek voor twee tweeters, die kun je eventueel ook bijplaatsen.
Zo te zien was er ook nog plek voor twee tweeters, die kun je eventueel ook bijplaatsen.

"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Ik heb een combo BG250-208 van TC electronic, ik heb er een paar fane speakers ingezet. Nu gebruik ik deze op het podium samen met een 15" cabinet met xtra bas versterker en thuis standalone als oefen versterker. kostte weinig voor de speakers ( in mijn geval E50 / stuk ) plus wat extra Neutric aansluitkabels.
Zoiets moet met jou speakerkast en een paar 10" speakers ook lukken.
Zoiets moet met jou speakerkast en een paar 10" speakers ook lukken.
Greetz, Jan
- Green Goblin
Kijk eens wat er gewoon nog in de kast zit?
Dat lost al één probleem op, want niet al te dure speakers zijn meestal toch 8 ohm, en met twee kwam ik dan automatisch op 4 ohm uit, minder handig, want dan was een combinatie met een ander cabinet al niet meer mogelijk. Met 4 x 8 ohm kun je op 8 ohm komen. Nou heb ik niet perse behoefte aan tweeters, maar als ik ze er uit laat, zitten er weer twee gaten in de kast, en dan moet je dat weer oplossen...

BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
- Green Goblin
Hoe ik 4 speakers rechtstreeks aan kan sluiten snap ik nog wel, maar ik heb natuurlijk ook nog twee mooie paneeltjes om de tweeter aan en uit te schakelen. Hoe dat werkt is me helemaal niet duidelijk eigenlijk. De groene en witte draad waren aangesloten op de tweeter, misschien de rode en de zwarte op de 10"?? Maar ergens moet toch ook aanvoer geweest zijn vanuit de versterker? Iemand met meer verstand van electronica die hier zijn licht over kan aten schijnen en me vertellen kan of ik deze zou kunnen gebruiken en hoe het dan aangesloten zou moeten worden?
BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
- Green Goblin
Brainwave.
ik ging er van uit dat de rode en de zwarte draad de OUTPUT naar de 10" zouden zijn, en dat er dus ergens nog een INPUT naar dit paneeltje/schakelaar zou moeten zijn.
Maar, ik bedenk me net dat het waarschijnlijk zo zit:
er is een INPUT naar de 10", die vervolgens weer (via de rode en zwarte draad) de INPUT naar het paneeltje/schakelaar is, die dan weer doorschakelt naar de tweeter (of via de schakelaar naar de witte 8Ohms-weerstand).
Volgens mij klopt het dan zo... (of niet?)
Wordt wel een ingewikkeld cabinet met twee onafhankelijk van elkaar schakelbare tweeters ;-p Even snel gerekend heb ik dan als ik de 15" met driestandentweeter ook meeneem dan 17 verschillende mogelijkheden
ik ging er van uit dat de rode en de zwarte draad de OUTPUT naar de 10" zouden zijn, en dat er dus ergens nog een INPUT naar dit paneeltje/schakelaar zou moeten zijn.
Maar, ik bedenk me net dat het waarschijnlijk zo zit:
er is een INPUT naar de 10", die vervolgens weer (via de rode en zwarte draad) de INPUT naar het paneeltje/schakelaar is, die dan weer doorschakelt naar de tweeter (of via de schakelaar naar de witte 8Ohms-weerstand).
Volgens mij klopt het dan zo... (of niet?)
Wordt wel een ingewikkeld cabinet met twee onafhankelijk van elkaar schakelbare tweeters ;-p Even snel gerekend heb ik dan als ik de 15" met driestandentweeter ook meeneem dan 17 verschillende mogelijkheden

BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
Ik zou die tweeters laten zitten en ze niet aansluiten. Het zijn van die nare piezo tweeters, en zelf vind ik dat nogal k*t klinken. Zo'n paneeltje zit meestal parallel aan de woofers, en met die schakelaar kun je instellen hoe hard ze spelen, die zul je meestal links en rechts hetzelfde zetten, voor stereo betrieb, dus dan heb je drie mogelijkheden "uit" is het mooiste 

They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Hoe deze tweeters geschakeld zijn vind ik wat lastig om te zien/te zeggen. Als het piezo's zouden zijn, is het vreemd dat er een (gele) condensator voor geschakeld wordt, en dit zijn niet de goedkoopste soort ook nog.
Wat even belangrijk is om te beseffen dat een tweeter geen invloed heeft op de systeem impedantie zoals je aanvankelijk schetste. Een woofer heeft een spreekspoel, die bij het oplopen in frequentie een steeds grotere weerstand gaat vormen (dat doet een spoel/inductor). Elektrisch zie je de impedantie oplopen naar bijv. 25 ohm bij 10kHz.
Een tweeter heeft er een condensator voor, die bij lagere frequenties een blokkade vormt en met het oplopen van de frequentie daalt de weerstand. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat de impedantie wat fluctueert bij een 2-weg speaker, maar dat een tweeter werkt in een gebied waar de woofer al hoog ohmig is. Voor de versterker is vooral het gedrag onder 500Hz van belang.
https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... -genz-benz
Hier lees ik op pagina 5 in de laatste alinea dat er een 'compression tweeter' in zit, ik denk daarom geen piëzo maar kwalitatief wat beter - wel knetter gevoelig en een basgitaar 10" is niet zo luid/gevoelig als een gitaarluidspreker... dus overkill aan hoog wellicht.
Een woofer kan in 8, 4 of 16 ohm gewoon even duur zijn, er is alleen een andere dikte & lengte spoeldraad gebruikt.
De kasten hebben apart genoeg voor gitaar een afgestemde behuizing, geen geschroefde achterwand met grote opening vanwege de giga hoge Qts van gitaarluidsprekers (die willen liever niet in een behuizing, gaan ze ongecontroleerd klinken/opslingeren rondom hun eigen resonantiefrequentie).
Hoeveel liter is die behuizing ongeveer?
Er zijn oplossingen denkbaar met nieuwe woofers, maar heel goedkoop is het projectje dan ook niet meer. Maar, met degelijke kasten en goede 10" units kan het wel heel lekker klinken, dus wellicht de moeite waard.
Mochten er mooie(re) tweeters wenselijk zijn, dan heb ik nog wel e.e.a. aan tips of e.e.a. op de plank wat om diverse redenen 'over' is.
Edit: misschien dat je hier je slag kunt slaan:
https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and ... VUQAvD_BwE
Geen idee of dat nieuw of mishandeld is... ik zou voorzichtig zijn
Evt kan een Bax Devine https://www.bax-shop.nl/10-inch-luidspr ... uctreviews
of MCM woofer ook nog een goedkope optie zijn: https://nl.farnell.com/mcm-audidie o-select/55-2951/10-woofer-with-paper-conecloth/dp/2827686
Wat even belangrijk is om te beseffen dat een tweeter geen invloed heeft op de systeem impedantie zoals je aanvankelijk schetste. Een woofer heeft een spreekspoel, die bij het oplopen in frequentie een steeds grotere weerstand gaat vormen (dat doet een spoel/inductor). Elektrisch zie je de impedantie oplopen naar bijv. 25 ohm bij 10kHz.
Een tweeter heeft er een condensator voor, die bij lagere frequenties een blokkade vormt en met het oplopen van de frequentie daalt de weerstand. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat de impedantie wat fluctueert bij een 2-weg speaker, maar dat een tweeter werkt in een gebied waar de woofer al hoog ohmig is. Voor de versterker is vooral het gedrag onder 500Hz van belang.
Hier lees ik op pagina 5 in de laatste alinea dat er een 'compression tweeter' in zit, ik denk daarom geen piëzo maar kwalitatief wat beter - wel knetter gevoelig en een basgitaar 10" is niet zo luid/gevoelig als een gitaarluidspreker... dus overkill aan hoog wellicht.
Een woofer kan in 8, 4 of 16 ohm gewoon even duur zijn, er is alleen een andere dikte & lengte spoeldraad gebruikt.
De kasten hebben apart genoeg voor gitaar een afgestemde behuizing, geen geschroefde achterwand met grote opening vanwege de giga hoge Qts van gitaarluidsprekers (die willen liever niet in een behuizing, gaan ze ongecontroleerd klinken/opslingeren rondom hun eigen resonantiefrequentie).
Er zijn oplossingen denkbaar met nieuwe woofers, maar heel goedkoop is het projectje dan ook niet meer. Maar, met degelijke kasten en goede 10" units kan het wel heel lekker klinken, dus wellicht de moeite waard.
Mochten er mooie(re) tweeters wenselijk zijn, dan heb ik nog wel e.e.a. aan tips of e.e.a. op de plank wat om diverse redenen 'over' is.

of MCM woofer ook nog een goedkope optie zijn: https://nl.farnell.com/mcm-audidie o-select/55-2951/10-woofer-with-paper-conecloth/dp/2827686
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Iemand hier had van die Eden speakers gekocht en ook weer teruggestuurd, dus daar zou ik idd voorzichtig mee zijn.
- Green Goblin
Sorry, heeft even geduurd, druk met andere dingen ook (gig, moederdag etc ect.)Rdatema schreef: ↑13 mei 2023, 22:03 Hoe deze tweeters geschakeld zijn vind ik wat lastig om te zien/te zeggen. Als het piezo's zouden zijn, is het vreemd dat er een (gele) condensator voor geschakeld wordt, en dit zijn niet de goedkoopste soort ook nog.
Ik had eigenlijk de Devine BA10 uit je link al uitgezocht, ik ken iemand die er best tevreden over is, en ze zijn goedkoop. Alle andere opties beginnen zo ongeveer wel bij € 100 per stuk, en aangezien dit toch een beetje een experimentje wordt.... Maar dat worden dus de Devine's, 200 watt en 8 Ohm. Voor die prijs vind ik nergens een 4 ohm of 16 ohm denk ik.
Origineel was het combo stereo (weird ding trouwens) en had het per kant dus ook een nominale impedantie van 8 ohm, als ik het goed lees.
Het extensiecabinet waar ze het over hebben met dezelfde combinatie (1x10 + compression tweeter) heeft ook een nominale impedantie van 8 ohm. https://www.melhart.com/p-2545-genz-ben ... n-300.aspx
Klopt dus allemaal met wat je zegt, dat de tweeter geen invloed heeft op de impedantie. Tegenvaller, want dan blijven als opties met deze speakers (ongeacht of de tweeters aangesloten worden) dan over als keuze:
- 16 ohm in serie
- 4 ohm parallel
- of 2 "losse kanalen" van 8 ohm.
Dit is trouwens de tweeter. Staat zo mooi 50 watt / 8 ohm op. Maar dat helpt me niets

BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
- Green Goblin
Geen piezo lijkt me. en door jouw uitleg snap ik het tweeter paneeltje ook. Betere foto:
Ik ging er dus (abusievelijk) van uit dat de witte weerstand "ingeschakeld" moest worden als de tweeter uitgeschakeld stond, dit om de impedantie van de kast te beïnvloeden. En dat kon ik niet verklaren met de aansluitingen aan de schakelaar.
Maar het is dus redelijk simpel: signaal komt van de woofer en staat:
Binnenmaten per compartiment zijn ongeveer 25 x 26 x 28 cm, dus ongeveer zo'n 18 liter per kant. En dan per kant een basreflexpoort met een diameter van 8 cm en een lengte van 11 cm.
Ik zie nu trouwens dat die MCM woofers wel goedkoop in 4 Ohm te krijgen zijn(alleen dan wel weer met wat hogere verzendkosten). Als ik die gebruik, zou ik met iets minder low-budget toch op 8 ohm uit kunnen komen...https://nl.farnell.com/multicomp-pro/55 ... dp/2827658
Keuze's, keuze's....
Gelukkig vind ik het hele nadenk, ontwerp en planproces ook leuk...
Ik ging er dus (abusievelijk) van uit dat de witte weerstand "ingeschakeld" moest worden als de tweeter uitgeschakeld stond, dit om de impedantie van de kast te beïnvloeden. En dat kon ik niet verklaren met de aansluitingen aan de schakelaar.
Maar het is dus redelijk simpel: signaal komt van de woofer en staat:
- Uit.
- Aan. Signaal komt binnen en gaat via 1 gele weerstand (MF105K) naar de tweeter.
- - 6dB. Signaal komt binnen en gaat via 1 witte weerstand (RX27-10) en 2 gele weerstanden (MF105K) naar de tweeter.
Binnenmaten per compartiment zijn ongeveer 25 x 26 x 28 cm, dus ongeveer zo'n 18 liter per kant. En dan per kant een basreflexpoort met een diameter van 8 cm en een lengte van 11 cm.
Ik zie nu trouwens dat die MCM woofers wel goedkoop in 4 Ohm te krijgen zijn(alleen dan wel weer met wat hogere verzendkosten). Als ik die gebruik, zou ik met iets minder low-budget toch op 8 ohm uit kunnen komen...https://nl.farnell.com/multicomp-pro/55 ... dp/2827658
Keuze's, keuze's....
Gelukkig vind ik het hele nadenk, ontwerp en planproces ook leuk...

BGF gewichtenlijst
BGF gewichtenlijst
Die 4 ohm versie heeft heel ongunstige parameters - wil een kast van ca 160 liter, terwijl de 8 ohm variant juist heel mooi af te stemmen is...
Dat is met de Devine woofer ook een beetje een gok, je hebt een relatief klein volume per woofer.
Dat is met de Devine woofer ook een beetje een gok, je hebt een relatief klein volume per woofer.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)