Carbon staven hals
Carbon staven hals
Een optie van 50 euro voor Carbon staven in de hals (2 stuks)
Altijd doen of niet?
Betreft een Neck-Thru constructie en er komen lichte snaren op 40-120
Altijd doen of niet?
Betreft een Neck-Thru constructie en er komen lichte snaren op 40-120
Re: Carbon staven hals
5 snarig dus? Dun halsje zoals op een ibanez of tobias, of chunky zoals op een G&L 5 snaar?
Welke mensuur? Hoeveel fretten?
Wat voor hout voor de hals?
Nodig is het misschien niet, maar het vermindert wel de kans op deadspots. Maar het effect van de extra versteviging zal minder zijn op een honkbalknuppel van een hals uit esdoorn, dan een ielig halsje uit mahonie.
Welke mensuur? Hoeveel fretten?
Wat voor hout voor de hals?
Nodig is het misschien niet, maar het vermindert wel de kans op deadspots. Maar het effect van de extra versteviging zal minder zijn op een honkbalknuppel van een hals uit esdoorn, dan een ielig halsje uit mahonie.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
5 snarig inderdaad.
Formaat hals durf ik niet te zeggen... (laten we zeggen gemiddeld)
34"
24 frets
Maple/Wenge/Padouk/Wenge/Padouk/Wenge/Maple
Formaat hals durf ik niet te zeggen... (laten we zeggen gemiddeld)
34"
24 frets
Maple/Wenge/Padouk/Wenge/Padouk/Wenge/Maple
En een ebben toets...
Tsja, denk dat de hals het niet nodig heeft, wenge en esdoorn, en ebben toets. Maar ja, je laat niet elke week een bas bouwen, en dan is 50 euro niet het einde van de wereld.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Klopt ik denk het ook niet, maar ben bang als ik het wel doe dat:
De klank van het hout/de hals minder is, hoe meer hout hoe beter toch?
En hoe goed de lijm ook, de staven los laten en gaan resoneren. Of hecht Carbon altijd goed aan hout?
De klank van het hout/de hals minder is, hoe meer hout hoe beter toch?
En hoe goed de lijm ook, de staven los laten en gaan resoneren. Of hecht Carbon altijd goed aan hout?
Over die laatste twee dingen zou ik me geen zorgen maken. Zelfs hout op hput lijmen is soms wel lastiger, met padoek bv. Maar als de bouwer zijn vak verstaat is er niks aan de hand.
Over klank valt prima te twisten, maar ik denk niet dat je het verschil hoort, en als je een verschil hoort is niet te duiden of het nou "beter" of "slechter" of gewoon anders is.
Over klank valt prima te twisten, maar ik denk niet dat je het verschil hoort, en als je een verschil hoort is niet te duiden of het nou "beter" of "slechter" of gewoon anders is.
Voor een strakkere B is het misschien wel beter?
Meh, ik kan geen schouderophaal smiley vinden, maar dat zou wel passen. Er zijn zat bassen met strakke B en met geen grafiet pennen.
Maar nogmaals, zo vaak laat je geen bas bouwen, dus dan is 50 euro een small price to pay.
Maar nogmaals, zo vaak laat je geen bas bouwen, dus dan is 50 euro een small price to pay.
Je hebt een punt, bedankt voor de hulp iig.
Prima om carbon strips in te lijmen voor extra stugheid.
Maar ik zou evengoed ook een trussrod installeren (mocht je dat niet van plan zijn)
Maar ik zou evengoed ook een trussrod installeren (mocht je dat niet van plan zijn)
Ja zeker die zit er standaard in.
Ik heb bij mijn twee Maruszyczk nooit problemen gehad met de stabiliteit van de hals, beide zonder carbon hulpstukken.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Ik zou het altijd kiezen als de optie er is, zeker als de meerprijs maar zo klein is. Het kan wat helpen om de elementen (lees: luchtvochtigheid) iets beter te weerstaan. Ik heb zelf geen bassen met grafieten pennen, maar wel één met titanium pennen en één met RVS pennen aan weerszijden van de halspen en die halzen heb ik nog nooit hoeven afstellen - terwijl andere van mijn bassen twee keer per jaar een kleine tot flinke draai nodig hebben. Mijn Status bassen tel ik even niet mee, die hebben volledig grafieten halzen en die zijn volledig "set and forget" 

Da's nieuw voor mij, titanium of rvs pennen? Wat voor bassen zijn dat, zodat ik eens even kan loeren?
Kan me voorstellen dat een holle koker of buizen interessant kan zijn omdat dat stijf is en erg lichtgewicht. Massief metaal zou wel helpen om werken als gevolg van temperatuur te verminderen, maar stijfheid vs gewicht is minder positief.
Wel interessant, vraag me af wat voor afmetingen ze hebben gebruikt.
Kan me voorstellen dat een holle koker of buizen interessant kan zijn omdat dat stijf is en erg lichtgewicht. Massief metaal zou wel helpen om werken als gevolg van temperatuur te verminderen, maar stijfheid vs gewicht is minder positief.
Wel interessant, vraag me af wat voor afmetingen ze hebben gebruikt.