Capo op basgitaar
Capo op basgitaar
Wordt dat eigenlijk gedaan?
Ik ga volgende week een nummer opnemen, maar we gaan dat twee halve tonen hoger spelen dan ik gewend ben, wat een paar ongemakkelijke vingerposities oplevert, dus ik dacht om misschien een capo te gebruiken. Any suggestions? Levert dit nadelen op? Welke capo zou het beste zijn? Etc.
Ik ga volgende week een nummer opnemen, maar we gaan dat twee halve tonen hoger spelen dan ik gewend ben, wat een paar ongemakkelijke vingerposities oplevert, dus ik dacht om misschien een capo te gebruiken. Any suggestions? Levert dit nadelen op? Welke capo zou het beste zijn? Etc.
Nooit bij stil gestaan, nu ik erbij nadenk...zal ik het ook nooit proberen.
Meestal begin ik er ook niet aan om een nummer in een andere toon te brengen dan het bedoeld is.
Vaak gaat het karakter er dan uit.
Daar naast is de aanslag die op een bassnaar losgelaten wordt, veel groter dan de gitaar waardoor ik me kan voorstellen dat de zaak gaat ratelen.
Optie 1 = voor mij het nummer in de orginele toonsoort zetten.
Optie 2 = voor mij het nummer instuderen zonder capo, je hebt nog een week de tijd....da's ruim voldoende voor 99.9% van alle nummers.
Optie 3 = voor mij het zoeken van een andere zanger(es) hahahahaha deze zijn vaak de schuldige aan dit soort ingrepen
Optie 4 = Stem voor die ene keer je bas een toon hoger of als je de luxe hebt, je 2e bas.
succes
Meestal begin ik er ook niet aan om een nummer in een andere toon te brengen dan het bedoeld is.
Vaak gaat het karakter er dan uit.
Daar naast is de aanslag die op een bassnaar losgelaten wordt, veel groter dan de gitaar waardoor ik me kan voorstellen dat de zaak gaat ratelen.
Optie 1 = voor mij het nummer in de orginele toonsoort zetten.
Optie 2 = voor mij het nummer instuderen zonder capo, je hebt nog een week de tijd....da's ruim voldoende voor 99.9% van alle nummers.
Optie 3 = voor mij het zoeken van een andere zanger(es) hahahahaha deze zijn vaak de schuldige aan dit soort ingrepen
Optie 4 = Stem voor die ene keer je bas een toon hoger of als je de luxe hebt, je 2e bas.
succes
Laatst gewijzigd door johnbob op 30 nov 2006, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Je kan het proberen, maar als ik een bassist op een podium met een capo zou zien vind ik dat er wel heel amateuristisch uitzien... Ik zou het gewoon een hele toon hoger leren en nog eens goed kijken naar de linkerhandpositie. Het is niet gelijk automatisch 'twee vakjes omhoog' natuurlijk. Voor zover ik weet zijn er ook geen specifieke bascapo's, dus het is ook nog de vraag of je capo alle snaren netjes pakt.
And Button is not yet a zebra
Het hangt er vanaf hoe je de capo gebruikt, bij een partij waarbij je veel open snaren moet spelen snel afgewisseld met noten in hoge posities kan ik me een capo wel voorstellen bedenk ik me nu. Maar als de partij met een beetje studie en denkwerk makkelijk zonder capo gespeeld kan worden vind ik het er toch echt wel amateuristisch uitzien.
And Button is not yet a zebra
Het is een eigen nummer en de zanger schrijft de nummers, dus hij is de baas. De zang klinkt mooier bij deze toonsoort, alleen is het moeilijker om het mooi vloeiend te bassen.
En "amateuristisch"? Pfft, ik lig er geen neutron van wakker wat anderen er al dan niet vinden.
Als al die vernieuwers in de muziek wakker hadden gelegen van wat anderen zouden denken was er ook geen meter vernieuwing geweest.
Niet dat ik mij wil vergelijken met die vernieuwers hoor. Maar in muziek horen geen regels te zijn, da's net de fun.
En "amateuristisch"? Pfft, ik lig er geen neutron van wakker wat anderen er al dan niet vinden.
Als al die vernieuwers in de muziek wakker hadden gelegen van wat anderen zouden denken was er ook geen meter vernieuwing geweest.
Niet dat ik mij wil vergelijken met die vernieuwers hoor. Maar in muziek horen geen regels te zijn, da's net de fun.
Ik zie niet in waarom het amateuristisch zou zijn. Zijn gitaristen met capo's dan ook amateuristisch? Of die een open stemming gebruiken? Of bassisten met een D-tuner?
Als de capo sterk genoeg is zou het moeten kunnen. Best een interessant idee. Het is met een capo vaak juist zo dat het helpt om het karakter van een nummer te behouden omdat je de akoorden kan aanhouden die op het origineel zijn gebruikt. Het karakter wordt pas drastisch anders als je andere akkoorden met een andere ligging gaat gebruiken.
Pas als het verschil tussen originele toonsoort en getransponeerde toonsoort te groot wordt heb je een probleem. Dan klinkt een gitaar met een capo op de elfde positie als een mandoline
Wij spelen in ons repertoire naast eigen nummers nog een aantal covers. Daarvan zijn er een paar getransponeerd omdat wij een zangeres hebben. En vrouwen hebben nu eenmaal een ander bereik dan kerels...
Als de capo sterk genoeg is zou het moeten kunnen. Best een interessant idee. Het is met een capo vaak juist zo dat het helpt om het karakter van een nummer te behouden omdat je de akoorden kan aanhouden die op het origineel zijn gebruikt. Het karakter wordt pas drastisch anders als je andere akkoorden met een andere ligging gaat gebruiken.
Pas als het verschil tussen originele toonsoort en getransponeerde toonsoort te groot wordt heb je een probleem. Dan klinkt een gitaar met een capo op de elfde positie als een mandoline
Wij spelen in ons repertoire naast eigen nummers nog een aantal covers. Daarvan zijn er een paar getransponeerd omdat wij een zangeres hebben. En vrouwen hebben nu eenmaal een ander bereik dan kerels...
- The Fourth Horsemen
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43
Hej Dejohan .... nu begin je met zo'n goeie afsluiting in je openingsvraag
namelijk,
==============================================
Any suggestions? Levert dit nadelen op? Welke capo zou het beste zijn?
==============================================
vervolgens krijg je een mening die ietwat anders is en meteen schrijf je,
==============================================
"amateuristisch"? Pfft, ik lig er geen neutron van wakker wat anderen er al dan niet vinden.
==============================================
Ook dit was een mening, al was het maar op je vraag of dit nadelen oplevert....ja dus, deels een optisch nadeel vlgs Q maar dat vind ik ook.
Daar naast ik vind het ook een erg gemakzuchtige oplossing.
Maar goed, het is een eigen nummer waardoor de toonsoort nog "open" ligt voor discussie......No problemo.
Het spelen met een capo geeft imo wel degelijk een ander karakter dan de "open" snaar.
Was het inderd. zo dat het niets uitmaakt, dan was het begrip "open snaar" nooit ontstaan.
Maar wat me echt bezig houdt....pas op, dit ligt ook aan mijn denkwijze sorry hahahaha
Als de zanger dit eigen nummer zelf schrijft, op zijn stem......hoe kan het dan dat je het nummer al kent maar dan 2 halve tonen lager dan de uiteindelijke uitvoering...heeft de zanger zich zo vergist:?
Ik zou zeggen, als iets niet lukt of niet lekker loopt, dan is dat voor mij een reden om er eens lekker hard aan te werken, dat zijn juist de charmes die een dergelijke hobby leuk maken.
Alleen zo leer je telkens bij, door de uitdagingen aan te gaan en deze niet te omzeilen.
Maar dat is MHO
succes
namelijk,
==============================================
Any suggestions? Levert dit nadelen op? Welke capo zou het beste zijn?
==============================================
vervolgens krijg je een mening die ietwat anders is en meteen schrijf je,
==============================================
"amateuristisch"? Pfft, ik lig er geen neutron van wakker wat anderen er al dan niet vinden.
==============================================
Ook dit was een mening, al was het maar op je vraag of dit nadelen oplevert....ja dus, deels een optisch nadeel vlgs Q maar dat vind ik ook.
Daar naast ik vind het ook een erg gemakzuchtige oplossing.
Maar goed, het is een eigen nummer waardoor de toonsoort nog "open" ligt voor discussie......No problemo.
Het spelen met een capo geeft imo wel degelijk een ander karakter dan de "open" snaar.
Was het inderd. zo dat het niets uitmaakt, dan was het begrip "open snaar" nooit ontstaan.
Maar wat me echt bezig houdt....pas op, dit ligt ook aan mijn denkwijze sorry hahahaha
Als de zanger dit eigen nummer zelf schrijft, op zijn stem......hoe kan het dan dat je het nummer al kent maar dan 2 halve tonen lager dan de uiteindelijke uitvoering...heeft de zanger zich zo vergist:?
Ik zou zeggen, als iets niet lukt of niet lekker loopt, dan is dat voor mij een reden om er eens lekker hard aan te werken, dat zijn juist de charmes die een dergelijke hobby leuk maken.
Alleen zo leer je telkens bij, door de uitdagingen aan te gaan en deze niet te omzeilen.
Maar dat is MHO
succes
Richard Bona, .......amateur
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
- Iris Music
- Iewris
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: 25 jun 2006, 14:34
Even voor de duidelijkheid: ik vind het amateuristisch als je een capo puur en alleen gebruikt omdat je te lui bent om een andere vingerzetting te bedenken, terwijl die met een klein beetje inspanning zelf te bedenken is. In dat geval zou ik er voor kiezen om gewoon toch de tijd er in te steken om die andere vingerzetting uit te vogelen, want hierdoor ga je er ook muzikaal op vooruit.
Ik ben in ieder geval blij dat Johnbob dat snapte, voor de rest weet ik uiteraard ook wel dat er tig uitzonderingen te bedenken zijn waarbij een capo wel te gebruiken is. De vergelijking met gitaristen en d-tuners gaat dan derhalve ook niet op, want dan is het een essentiële manier om een bepaalde noot/akkoord te krijgen en voorlopig krijg ik die indruk in dit geval niet.
Ik ben in ieder geval blij dat Johnbob dat snapte, voor de rest weet ik uiteraard ook wel dat er tig uitzonderingen te bedenken zijn waarbij een capo wel te gebruiken is. De vergelijking met gitaristen en d-tuners gaat dan derhalve ook niet op, want dan is het een essentiële manier om een bepaalde noot/akkoord te krijgen en voorlopig krijg ik die indruk in dit geval niet.
And Button is not yet a zebra