Capo op basgitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
dejohan

Capo op basgitaar

Bericht door dejohan »

Wordt dat eigenlijk gedaan?

Ik ga volgende week een nummer opnemen, maar we gaan dat twee halve tonen hoger spelen dan ik gewend ben, wat een paar ongemakkelijke vingerposities oplevert, dus ik dacht om misschien een capo te gebruiken. Any suggestions? Levert dit nadelen op? Welke capo zou het beste zijn? Etc.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Nooit bij stil gestaan, nu ik erbij nadenk...zal ik het ook nooit proberen.
Meestal begin ik er ook niet aan om een nummer in een andere toon te brengen dan het bedoeld is.
Vaak gaat het karakter er dan uit.
Daar naast is de aanslag die op een bassnaar losgelaten wordt, veel groter dan de gitaar waardoor ik me kan voorstellen dat de zaak gaat ratelen.

Optie 1 = voor mij het nummer in de orginele toonsoort zetten.
Optie 2 = voor mij het nummer instuderen zonder capo, je hebt nog een week de tijd....da's ruim voldoende voor 99.9% van alle nummers.
Optie 3 = voor mij het zoeken van een andere zanger(es) hahahahaha deze zijn vaak de schuldige aan dit soort ingrepen :wink:
Optie 4 = Stem voor die ene keer je bas een toon hoger of als je de luxe hebt, je 2e bas.

succes :wink:
Laatst gewijzigd door johnbob op 30 nov 2006, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Je kan het proberen, maar als ik een bassist op een podium met een capo zou zien vind ik dat er wel heel amateuristisch uitzien... Ik zou het gewoon een hele toon hoger leren en nog eens goed kijken naar de linkerhandpositie. Het is niet gelijk automatisch 'twee vakjes omhoog' natuurlijk. Voor zover ik weet zijn er ook geen specifieke bascapo's, dus het is ook nog de vraag of je capo alle snaren netjes pakt.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

lijkt me geen probleem, ik heb ooit gezien dat de bassist van Fates Warning een capo gebruikte. Amateuristisch vind ik het absoluut niet.
Haico

Bericht door Haico »

Waarom niet? Als het makkelijker is moet je het gewoon doen.

Toevallig zag ik afgelopen weekend dat Martin Mendez van Opeth ook en capo op z'n bas had tijdens 1 nummer.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het hangt er vanaf hoe je de capo gebruikt, bij een partij waarbij je veel open snaren moet spelen snel afgewisseld met noten in hoge posities kan ik me een capo wel voorstellen bedenk ik me nu. Maar als de partij met een beetje studie en denkwerk makkelijk zonder capo gespeeld kan worden vind ik het er toch echt wel amateuristisch uitzien.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Clunk heeft een keer Portrait Of Tracy met een capo opgenomen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Is het een eigen nummer, dat is natuurlijk ook belangrijk, dan is het wat jullie zelf het mooiste vinden klinken.

Maar coveren doe je in mijn ogen op de manier zoals het nummer bedoeld is.
Transponeren probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. :wink:
dejohan

Bericht door dejohan »

Het is een eigen nummer en de zanger schrijft de nummers, dus hij is de baas. De zang klinkt mooier bij deze toonsoort, alleen is het moeilijker om het mooi vloeiend te bassen.

En "amateuristisch"? Pfft, ik lig er geen neutron van wakker wat anderen er al dan niet vinden.
Als al die vernieuwers in de muziek wakker hadden gelegen van wat anderen zouden denken was er ook geen meter vernieuwing geweest.
Niet dat ik mij wil vergelijken met die vernieuwers hoor. Maar in muziek horen geen regels te zijn, da's net de fun.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik zie niet in waarom het amateuristisch zou zijn. Zijn gitaristen met capo's dan ook amateuristisch? Of die een open stemming gebruiken? Of bassisten met een D-tuner?

Als de capo sterk genoeg is zou het moeten kunnen. Best een interessant idee. Het is met een capo vaak juist zo dat het helpt om het karakter van een nummer te behouden omdat je de akoorden kan aanhouden die op het origineel zijn gebruikt. Het karakter wordt pas drastisch anders als je andere akkoorden met een andere ligging gaat gebruiken.

Pas als het verschil tussen originele toonsoort en getransponeerde toonsoort te groot wordt heb je een probleem. Dan klinkt een gitaar met een capo op de elfde positie als een mandoline 8)

Wij spelen in ons repertoire naast eigen nummers nog een aantal covers. Daarvan zijn er een paar getransponeerd omdat wij een zangeres hebben. En vrouwen hebben nu eenmaal een ander bereik dan kerels...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Bob Rock doet het ergens in een break op de St Anger cd (heb ik op de Some kind of monster DVD gezien). Klinkt best vet met wat overdrive!
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Hej Dejohan .... nu begin je met zo'n goeie afsluiting in je openingsvraag
namelijk,
==============================================
Any suggestions? Levert dit nadelen op? Welke capo zou het beste zijn?
==============================================

vervolgens krijg je een mening die ietwat anders is en meteen schrijf je,

==============================================
"amateuristisch"? Pfft, ik lig er geen neutron van wakker wat anderen er al dan niet vinden.
==============================================

Ook dit was een mening, al was het maar op je vraag of dit nadelen oplevert....ja dus, deels een optisch nadeel vlgs Q maar dat vind ik ook.
Daar naast ik vind het ook een erg gemakzuchtige oplossing.
:wink:

Maar goed, het is een eigen nummer waardoor de toonsoort nog "open" ligt voor discussie......No problemo.

Het spelen met een capo geeft imo wel degelijk een ander karakter dan de "open" snaar.
Was het inderd. zo dat het niets uitmaakt, dan was het begrip "open snaar" nooit ontstaan.

Maar wat me echt bezig houdt....pas op, dit ligt ook aan mijn denkwijze sorry hahahaha
:shock: :shock: :shock:
Als de zanger dit eigen nummer zelf schrijft, op zijn stem......hoe kan het dan dat je het nummer al kent maar dan 2 halve tonen lager dan de uiteindelijke uitvoering...heeft de zanger zich zo vergist:?
:shock: :shock: :shock:

Ik zou zeggen, als iets niet lukt of niet lekker loopt, dan is dat voor mij een reden om er eens lekker hard aan te werken, dat zijn juist de charmes die een dergelijke hobby leuk maken.
Alleen zo leer je telkens bij, door de uitdagingen aan te gaan en deze niet te omzeilen.
Maar dat is MHO :wink:
succes
Gebruikersavatar
basske
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2006, 20:47

Bericht door basske »

Richard Bona, .......amateur :?: :?: :?: :wink:
EBMM SR5 LTD 2008 -- KSD705
Markbass Mini CMD 121P + 121 NewYork -- LM250
EBS Valve Drive
https://users.telenet.be/edwinbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Iris Music
Iewris
Berichten: 5384
Lid geworden op: 25 jun 2006, 14:34

Bericht door Iris Music »

Vanavond toch maar even de capo van m'n broertje lenen. 8)
Vanzelfsprekend!
"We don't want to learn, but we hate what we don't understand"

Progbitch!

Een !
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Even voor de duidelijkheid: ik vind het amateuristisch als je een capo puur en alleen gebruikt omdat je te lui bent om een andere vingerzetting te bedenken, terwijl die met een klein beetje inspanning zelf te bedenken is. In dat geval zou ik er voor kiezen om gewoon toch de tijd er in te steken om die andere vingerzetting uit te vogelen, want hierdoor ga je er ook muzikaal op vooruit.
Ik ben in ieder geval blij dat Johnbob dat snapte, voor de rest weet ik uiteraard ook wel dat er tig uitzonderingen te bedenken zijn waarbij een capo wel te gebruiken is. De vergelijking met gitaristen en d-tuners gaat dan derhalve ook niet op, want dan is het een essentiële manier om een bepaalde noot/akkoord te krijgen en voorlopig krijg ik die indruk in dit geval niet.
And Button is not yet a zebra
Plaats reactie